Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
DS:n jakoketjun vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4014 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | sitikkakuski [ 07.03.2010 12:24 ] |
Viestin otsikko: | DS:n jakoketjun vaihto |
Onnistuuko D mallin 2,1 moottorin jakoketjun vaihto moottorin olessa paikallaan, vai pitääkö se ottaa pois. Tarkoitus olisi vaihtaa ketju, kiristin ja liukuohjain, kun tuntuu ketju aina välillä raklattavan. Vai onko liukuohjainta mahdollista liikuttaa ketjuun päin, jolloin välys varmaan pienenisi hieman. Kiitos etukäteen tietäjille, PR. |
Kirjoittaja: | xxsD [ 07.03.2010 13:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS:n jakoketjun vaihto |
Auton alta sen varmasti saisi tarkastettua, mutta epäilen vahvasti, että sitä mahtuisi tekemään moottorin ollessa paikallaan. Eräs tuttava joskus 60-70 luvulla teki tulipeltiin luukun, jota kautta saattoi roplata jakopäätä. En kylläkään suosittele missään nimessä näin autoa tuhottavan. Ketjun kiristin kiristyy öljynpaineella ja kiristimen sisällä on automaatti lukitsin, ettei kiristin pääse löystymään - olihan näin se näin - siitä on aikaa kun olen sitä roplaillut. Omastani puuttuu tuo lukitsin kokonaan. Seuraavan kerran, kun koneen irroitan, tulen sen kyllä ennallistamaan. Jos nyt muistini ei kovasti petä, luistissa ,eli suksessa, ei ole säätöjä, vaan kiristin hoitaa täysin kiristyksen. Voisiko olla, että öljynpaine ei tyhjäkäynnillä riitä kiristämään ketjua? Kannattaisiko öljynpaineet mitata ja sen jälkeen nostaa moottori pois ja rempata jakopää? Näin tulisi varmistettua, että edellytykset kiristimen toiminnalle on kunnossa. -Omasta oli aikanaan keinujen akselit kuluneet todella pahasti, ja se kyllä raklatteli aikalailla. Öljynpaine ongelmia siinäkin oli ollut- |
Kirjoittaja: | xxsD [ 07.03.2010 13:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS:n jakoketjun vaihto |
Oikaisu edelliseen - on siinä luistissa pitkät reiät, joten voi ehkä säätää. |
Kirjoittaja: | Allu [ 09.03.2010 21:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS:n jakoketjun vaihto |
Jos ja kun D-sitikalla on ajettu paljon kilometrejä ja epäilet ketjun kuntoa, niin ei muuta kuin kone pois ja ketjun ja kiristimen vaihto. Aikoinaan omassa D Superissa, viruneen ketjun johdosta kiristin muljahti pois pesästään, ja voi per...... Se kone meni vaihtoon. Täytyy olla jonninmoinen "pitkäkynsi" jos meinaa ketjun vaihtaa koneen ollessa paikallaan. |
Kirjoittaja: | psjääkäri [ 10.03.2010 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS:n jakoketjun vaihto |
Moottori ja vaihdelaatikkopaketti pois. Eikä tässä kaikki. Homma alkaa hydraulisäiliön ja akun poistolla ja sitten syyläri ja sitten... Tehtaan työarvio kyseiselle koko operaatiolle oli aikoinaan kahdeksan (8) tuntia muistaakseni. Siis vauhtia poijjaat vauhtia. Jotkut ovat raiskanneet tulipellin, eli tehneet siihen aukon. Kantavarakennehan se on. Sitten joku näppärä on väittänyt tekevänsä homman irroittamatta moottoria ja tekemättä aukkoa. Siis kova tyyppi. |
Kirjoittaja: | Juuso [ 11.03.2010 09:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS:n jakoketjun vaihto |
D-mallissa on hieno akustinen jakoketjun kulumisvaroitin. Kun ketju alkaa olla lopuillaan, moottorin sammuttamisen yhteydessä kuuluu ketjun rapsahdus koneen pysähtyessä. Vaihtoväli on kokemukseni mukaan 170 - 180 tkm. En usko, että sellaista spagettisormea onkaan, joka pystyisi jakopään remppaamaan konetta pois ottamatta tai rintapeltiin reikää tekemättä. Itse olen muutaman kerran sen reiän tehnyt ja remontin jälkeen takaisin hitsannut, ja yhdessä autossani oli joku edellinen seppä jopa tehnyt reikään ihan virallisen näköisen ruuvikiinnitteisen luukun. Ei siinä kohdassa oleva aukko korikehikon lujuutta enää alkuperäisestä merkittävästi heikennä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |