Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM 2,0i jakopää laukesi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4021
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  zX-files [ 07.03.2010 20:32 ]
Viestin otsikko:  XM 2,0i jakopää laukesi

Eilen taas koko päivän ajossa, moottori lämmin ja kaikki OK. Mutta juuri kun pääsen ykköstielle niin oikeasta etukulmasta alkaa kuulua kaameaa krohinaa. Levähdyspaikka reilun kilsan päässä, siis sinne tarkoitus mennä tutkimaan tilanne. Seuraavaksi menee lämpömittari punaiselle, ja juuri ennen levähdyspaikkaa sammuu kone.
Tapahtui siis melko nopsaan kaikki, mutta vahva käry vesipumpun laukeamiselle. Ääni ja lämpeminen ensin vaikka veto toimi OK viittaa siihen että pumppu laukesi ensimmäiseksi. Ja tuo pumppu on vaihdettu hihnan kanssa vain 50tkm ja 4,5v sitten korjaamolla, Koivusen tavaraa.
Maanantaina tai tiistaina puretaan & inventoidaan, ja jos pumppu on lauennut aiheuttaen hihnarikon niin alkaa kiivas keskustelu Koivusen kanssa. Minä en nimittäin ole se joka siinä tapauksessa maksaa korjauksen!
Että silleen, Puikula on telakalla ja jouduin lainaamaan juniorilta oman Pimmerini :oops:

Kirjoittaja:  Ishmael [ 07.03.2010 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Juuri viime viikolla FM vaihtoi saman hihnan meitin 2.0i:in - wanhalla hihnalla oli ajettu huoltokirjan mukaan 74 tkm. Ja vesipumpulla 140 tkm eli oli jäänyt vaihtamatta edelliskerralla.

Eikös suositeltu vaihtoväli ole 80 tkm, hihnalle ja miel. vesipumpullekin? Saako ihan oikeasti jostain korvauksia, jos nuo kilometrit eivät ole täynnä ja hihna hajoaa tuhoten jotakin muuta samalla - kun kyseessä on kuitenkin useamman vuoden vanha hihna ja vielä vanhempi ajoneuvo??? :roll:

Kirjoittaja:  Bumper [ 07.03.2010 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Äsh, otan kyllä osaa. Ikäviä hommia nuo jakopään tuhot.

Toivottavasti saat jotain korvauksia tuosta jos vesipumppu osoittautuu vialliseksi, vaikka itse kyllä uskon että aikamoiset taistelut joudut käymään.

Kirjoittaja:  black_van [ 07.03.2010 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

valitettavaa on se etteivät maahantuojat mielellään kanna vastuuta viallisista tuotteista. kokemuksesta olen myöskin tapellut tuloksetta.

Kirjoittaja:  zX-files [ 07.03.2010 23:11 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Vv on vaikeissa oloissa 80tkm ja normaalisti 120tkm, tänään tsekattu monesta lähteestä. Siis tuon vanhemman jakopään kanssa, uudempi 92- on 100tkm. Joka tapauksessa ollaan kaukana ko lukemista.
Noista osista ei saa enää täyttä korvausta vaan sen oletetun loppukäyttöajan verran koska varsinainen takuuaika on ohi. Mutta kun korjauskulut haverin takia onkin paljon enemmän, ja ne kuuluu korvata kun oletettu käyttöikä on vaihtoväli.
Ja tässä tapauksessa keissi viedään tosiaan loppuun asti niin että maksaja on muu kuin minä (joko edellisen vaihdon suorittanut korjaamo tai mahd viallisten osien maahantuoja), paukkuja siihen on takataskussa :mrgreen:

Kirjoittaja:  black_van [ 07.03.2010 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

onko kyseiselle hihnalle vaihto-iäksi määritelty 5v? tuollainen ketuttaa kyllä varmasti.
Mikäs ihme siinä muuten on että nuo kilometrimäärät hihnoille vaihtelee niin kovasti? on 80tkm. 100km ja diesel xantialla 120tkm.
sit nykyisissä jopa yli 200tkm

Kirjoittaja:  zX-files [ 08.03.2010 00:20 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Tuossahan jo tuli noita 80/100/120 syitä & perusteita. Eri olot tai eri jakopää. Ja ihan uusin HDi on Hoppavoorttin kanssa tehty, olikos siinä muuten edes enää henskeliä?
Ja nythän ei ole kyse hihnasta joka vanhenee iän kanssa vaan pumpusta, km-oletus sama ;)

Kirjoittaja:  KKA [ 08.03.2010 00:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

alkuperäiset vesipumput kestää helposti sen 200 tkm, suosittelen käyttämään orkkis vesipumppuja vaikka se hitusen kalliimpi onkin. Veli vaihtoi omaan 605 pösöön vesipumpun syksyllä, kilometrejä oli takana reilusti yli 200 tkm ja pumppu oli alkuperäinen vm.-91.

Kirjoittaja:  black_van [ 08.03.2010 00:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

muistan kyl että jollain merkillä oli jakohihnan vaihtoväli jopa 240tkm,suomen oloissakin.
kyllähän siinä katketessa isoa vahinkoa yleensä tuppaa syntymään. Itselläkin kun xantian ostin niin hihnan vaihto oli erittäin ajankohtainen niinpä ensi töikseni vein sen vantaan autokorjaamolle hihnanvaihtoon. Samalla muutkin kilkuttimet,ettei vesipumppu,tms petä. tietysti valmistusvirheestä johtuvaa rikkoutumista ei voi ennakoida

Kirjoittaja:  Eki [ 08.03.2010 11:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

KKA kirjoitti:
alkuperäiset vesipumput kestää helposti sen 200 tkm, suosittelen käyttämään orkkis vesipumppuja vaikka se hitusen kalliimpi onkin.

Puolitutulla kävi niin, että teetti -99 1.8 16V Xantiaan jakopääremontin V-liikkeessä. Nuukana miehenä kuitenkin päätti säästää muutaman euron ja haki Artikkelista (Koivus-peräisen?) vesipumpun, jonka sitten samassa yhteydessä V-liikkeessä asensivat. Homma toimi lähes 90 tkm, kunnes vesipumpun laakeri leikkasi totaalisesti jumiin, pumpun akseli vääntyi ja jako hyppäsi...

No, sai kyllä jostain suht' edullisesti alle 100 tkm ajetun koneen, mutta silti mielestäni tuli kalliiksi se muutaman euron säästö. :shock: Uuteen koneeseen tehtiinkin asennuksen yhteydessä jakopääremontti alkuperäisosilla...

Kirjoittaja:  zX-files [ 08.03.2010 17:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Ei ollut vesipumppu kuitenkaan, vaan kiristin. Jostain syystä kuitenkin jäähdytys otti nokkiinsa ensimmäisenä.
Ja tuo hihnan + pumpun vaihto on tehty Rekara-huollossa 50tkm sitten, kuitissa ei näy kiristintä.
Voiko Rekara tosiaan jättää kiristimen vaihtamatta? Kuitissa ei myöskään näy "ei takuuta" tms jonka korjaamot yleensä laittavat jos vajaa työ.
Mutta Rekarasta tuskin enää saa vastuullista :evil: :evil: :evil:

Mites tuossa kasitappisessa on venttiilin säädöt? Jotain kuppeja jotka on nyt muusina ja tarvitaan uusi kansi? Imuvenat on nimittäin solmua, mutta pytyt ihme ja kumma OK endoskoopilla tarkasteltuina. Eli nyt jatketaan huomenna kannen poistolla & aletaan tehdä inventaaria mitä tarvii :cry:

Kirjoittaja:  black_van [ 08.03.2010 17:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

zX-files kirjoitti:
Ei ollut vesipumppu kuitenkaan, vaan kiristin. Jostain syystä kuitenkin jäähdytys otti nokkiinsa ensimmäisenä.
Ja tuo hihnan + pumpun vaihto on tehty Rekara-huollossa 50tkm sitten, kuitissa ei näy kiristintä.
Voiko Rekara tosiaan jättää kiristimen vaihtamatta? Kuitissa ei myöskään näy "ei takuuta" tms jonka korjaamot yleensä laittavat jos vajaa työ.
Mutta Rekarasta tuskin enää saa vastuullista :evil: :evil: :evil:

Mites tuossa kasitappisessa on venttiilin säädöt? Jotain kuppeja jotka on nyt muusina ja tarvitaan uusi kansi? Imuvenat on nimittäin solmua, mutta pytyt ihme ja kumma OK endoskoopilla tarkasteltuina. Eli nyt jatketaan huomenna kannen poistolla & aletaan tehdä inventaaria mitä tarvii :cry:


Jonkun verran rekarasta kuullut negatiivista, paljon mahdollista että ovat jättäneet vaihtamatta. Jos pk.seudulla teettää jotain niin Vantaan Autokorjaamo ehdoton paikka. Kannattaa yrittää tietysti ottaa rekaraan yhteyttä

Kirjoittaja:  zX-files [ 08.03.2010 20:21 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Jep, soitan kyllä huomenna nyt kun selvisi että se kansikin tarvitaan.
Onneksi on XM-fani Loimaalla jolta löyty kohtuuhintaiset B-osat, kiitokset taas kerran sinne 8-)
Alustava kustannusarvio on palikoihin noin 350 euroa ja siihen työt päälle. Onko järkeä? On, koska en kuitenkaan saa samalla rahaa XMmää kylmäkoneella. Ja kun se on muuten osoittautunut toimivaksi yksilöksi!

Kirjoittaja:  Bumper [ 08.03.2010 20:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

350 euroa ei nyt ole vielä yhtään mahdoton raha... Oikein pelottaa ajatellakin kuinka paljon itse pistin rahaa tuohon edelliseen BX:ään, mutta silti ei kaduta yhtään. Oli se vaan autona niin omaa luokkaansa.

Harmi että noiden korvausrahojen suhteen nyt taisi käydä vähän surkeasti, mutta onneksi sentään saat XM-fanilta osat kohtuuhintaan.

Kirjoittaja:  Lemon [ 08.03.2010 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Bumper kirjoitti:
Oikein pelottaa ajatellakin kuinka paljon itse pistin rahaa tuohon edelliseen BX:ään, mutta silti ei kaduta yhtään.

...ei niitä kannata laskea :? Olen laittanut exceliin joka ainoan korjauksen, osan, huollon jne hinnat sekä kilometrit, mutta loppusumma saa jäädä laskematta...
Kyllä Puikula on korjauksen arvoinen, järkeä näissä hommissa ei tosin välttämättä ole...

Kirjoittaja:  black_van [ 08.03.2010 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

pakkopaitaan tosiaan joutuisi jos rupeaa laskemaan menoja, tää on enemmänkin tunneperäinen rahameno kuin järkiperäinen.
Harrastaminen maksaa,ei sille voi mitään ja kohtuullinen tuo kulu on kun miettii että jakohihnan vaihdoin hinnalla (korjaamolla) saa koneen taas iskuun

Kirjoittaja:  zX-files [ 09.03.2010 01:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Prkl teidän kanssanne, ei saa järjen ääntä mistään :D

Kirjoittaja:  Ishmael [ 09.03.2010 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Niin, autoiluhan maksaa aina, merkistä ja vuosimallista riippumatta.

Mitä sitä hyvää koppaa hukkaamaan hajonneen moottorin takia, jos sen tuntee omakseen 8-)
Tekniikka kuntoon ja ajooooon...

Kirjoittaja:  Oldis [ 09.03.2010 13:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Kun ostimme vaimolle ton c5 farkun, niin sillä oli ajettu 140 tuhatta, ja alkuperäinen hihna menossa, liike vaihtoi hihnan samaan hintaan.
Ostin sitten itselle pösö 406.sen sillä oli ajettu kanssa 140 tuhatta (vm 97) aluperäinen hihna siinäkin, muuten huoltokirja oli ok, Siinäkin tapauksessa liike vaihtoi remmin ja myös vesipumpun samaan hintaan. Siis Pösössä jakohihna kestää ainakin 10vuotta ja 140 tuhatta.
Citikassa ainakin 6 vuotta ja 140 tuhatta.

Kirjoittaja:  ealab [ 09.03.2010 20:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Ovat sattumanvaraisia. Ja hyvää tuuria. Ei nuista säännöksi ole. Monissa autoissa on muuteltu tehtaan suosituksia, syystä. Ja aina vähempään suuntaan. Jonkin Fiat Bravo:n remmivaihtoajat ovat puolitetut tehtaan arvoista. Näistä muutoksista on hyvä pitää kiinni. Erään Brava 1.6:n, remmi vanheni 4kk liikaa, tuli koneremontti. Oli kiristinrulla väsähtänyt. Ajoissa suoritettu vaihto olisi kannattanut. Kyllähän nuo kestää, kunnes laukeavat, sitä ylärajaa ei paljon kannata etsiä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 10.03.2010 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Sinnikkään soittelun jälkeen Rekara-huolto vastasi eilen iltapäivällä. Hyvin leipääntyneen oloinen naishenkilö kuunteli asiani ja sanoi välittävänsä sen korjaamopäällikölle/työnjohtajalle joka soittaa. Hän ei kuulemma tiedä autoista yhtään mitään, ei edes mikä on jakohihna. Kuinkas iso firma tuo sitten mahtaa olla kun keskukseen tulee niin paljon soittoja että voi olla autoista ihan tietämätön puhelunvälittäjä? Tuo päällikkö oli kuulemma tuolloin koeajolla. Ja taisi mennä pitkäksi kun tänäänkään ei ole kuulunut mitään. Pitää yrittää soittaa huomenna uudelleen. Ja pitää muistaa nuo nettisivujen:

"Tervetuloa Rekara-Huolto Oy:n asiantuntevaan ja kokeneeseen CITROËN -huoltokorjaamoon.
Tarjoamme autollesi parasta mahdollista huolto- ja korjauspalvelua.
Huollattamalla autosi säännöllisesti, saat ongelmattomia kilometrejä ja autosi arvokin säilyy paremmin.
Annamme kaikille töillemme takuun."

"Huoltokorjaamo
Meiltä saat ammattitaitoisen ja ripeän huoltokorjaamopalvelun jopa muutamassa päivässä.
Vahvinta osaamistamme ovat Citroen autot"

Jepjep, en nyt ihan ole sitä mieltä että vanhan kiristimen käyttö kuuluisi yllämainittuun toimintaan...

Kirjoittaja:  black_van [ 10.03.2010 18:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

zX-files kirjoitti:
Sinnikkään soittelun jälkeen Rekara-huolto vastasi eilen iltapäivällä. Hyvin leipääntyneen oloinen naishenkilö kuunteli asiani ja sanoi välittävänsä sen korjaamopäällikölle/työnjohtajalle joka soittaa. Hän ei kuulemma tiedä autoista yhtään mitään, ei edes mikä on jakohihna. Kuinkas iso firma tuo sitten mahtaa olla kun keskukseen tulee niin paljon soittoja että voi olla autoista ihan tietämätön puhelunvälittäjä? Tuo päällikkö oli kuulemma tuolloin koeajolla. Ja taisi mennä pitkäksi kun tänäänkään ei ole kuulunut mitään. Pitää yrittää soittaa huomenna uudelleen. Ja pitää muistaa nuo nettisivujen:

"Tervetuloa Rekara-Huolto Oy:n asiantuntevaan ja kokeneeseen CITROËN -huoltokorjaamoon.
Tarjoamme autollesi parasta mahdollista huolto- ja korjauspalvelua.
Huollattamalla autosi säännöllisesti, saat ongelmattomia kilometrejä ja autosi arvokin säilyy paremmin.
Annamme kaikille töillemme takuun."

"Huoltokorjaamo
Meiltä saat ammattitaitoisen ja ripeän huoltokorjaamopalvelun jopa muutamassa päivässä.
Vahvinta osaamistamme ovat Citroen autot"

Jepjep, en nyt ihan ole sitä mieltä että vanhan kiristimen käyttö kuuluisi yllämainittuun toimintaan...


Siellä on samassa tasossa toimisto jossa ajanvaraus. toimistolta matkaa korjaamolle 3 askelta ja toimistossa oleva ei voi välttyä mekaanikoiden puheilta ja takuuvarmasti tietää mikä jakohihna on. Ota uusi soitto ja uhkaa kuluttaja-asiamiehellä. Törkeää tuollainen ettei oteta vastuuta

Kirjoittaja:  zX-files [ 12.03.2010 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM 2,0i jakopää laukesi

Noniin, nyt on Puikula korjattu 8-)
Ja isot kehut Turun Osahankinnalle hyvästä työstä 8-)
Kulupuoleen pitää palata maanantaina, en tänään soitellut Rekaraan kun pitää saada tuo loppusummakin selväksi ja se on maanantaina tiedossa. Mutta sitä soittoa sieltä ei vaan kuulu :evil:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/