|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lemon
|
Viestin otsikko: Virtalukon vaihto Lähetetty: 14.03.2010 17:48 |
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Virtalukon vaihto Lähetetty: 14.03.2010 22:12 |
Viestit: 2699
|
- Ohjauspylvään suojamuovit pois, eli siis ne ratin alla olevat. Ruuvit ilmeisesti löytyvät? - Virtalukko on kiinni ohjauspylväässä olevassa putkessa muistaakseni 3 mm:n pultilla. Pultissa 7 mm:n kanta, joka näkyy hieman yläetuviistoon. Lyhyt pultti pois. Älä hukkaa jousialuslevyä! - Avain virtalukkoon. - Avaimen puolelta katsottuna lukon päässä näkyy avaimen eri asennot merkittynä kirjaimilla. - Nolla asento on S, seuraava asento, jossa virta menee päälle on A. - Kierrä avain S ja A asennon puoliväliin. Silloin vapautuu lukitusnasta, jolla lukkopesä on vielä kiinni siinä putkessa. Lukitusnastan sijainti 90° vastapäivään lukitusruuvista. - Paina lukitusnasta sisään ja kampea samanaikaisesti lukkoa ulospäin. Näin lukkopesä on valmis tulemaan ulos. - Sitten sulake-/releteline jalkatilasta auki. - Telineessä on ensin sulakkeet. Niiden takana rivi releitä. Seuraavaksi on 5 johtoliitinriviä. - Tässä järjestyksessä edeten toisessa rivissä, toinen liitin oikealta, sen kaksinapaisen liittimen, johon menee kaksi vahvaa mustaa johtoa, takana, on nelinapainen liitin. Se on toinen virtalukkoon johtava liitin. Se irti taulusta. - Kolmannessa rivissä, edellisestä vasemmalle, on myös 4 napainen liitin. Se on toinen virtalukon johtoliitin. Se myös irti. - Sitten vain lukkopesästä vetämällä ja johtoja uittamalla lukko pois. - Ja kasaus tietenkin kääntäen.
Virtalukkoon johtavien johtojen väri saattaa hieman vaihdella, mutta liittimet eivät sovi kuin kumpikin paikkaansa.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Virtalukon vaihto Lähetetty: 14.03.2010 22:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lue nyt ensin vastaukseni tuossa ketjussa. Ei tuo nyt ihan virtalukkovialta kuulosta kuitenkaan. Kaikkihan on toki mahdollista, mutta... lue tuo vastaus nyt.
Virtalukon vaihto käy niin, että otat ratintolpan muovit pois (neljä ruuvia taitaa olla alla ja kaksi tulee näkyviin, kun kääntelet rattia). Virtalukon kupeesta ruuvi auki. Virtalukon liittimet irti sähkökeskuksesta (seuraa johtoja). Avain kahden ekan asennon väliin ja painat virtalukon kyljessä olevan tapin sisään (pyörittele avainta lukossa, jos ei oikea asento löydy muuten, tappi painuu sisään vain lukon ollessa oikeassa asennossa) ja vedä avaimesta lukkoa ulos. Syötä piuhoja ja vedä lukko ulos. Työnnä uusi lukko paikoilleen, laita ruuvi kiinni, kytke johdot, laita muovit takaisin. Ei kai beksissä muuta tarvinut?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Virtalukon vaihto Lähetetty: 15.03.2010 22:37 |
|
Kiitos! En vielä tiedä tuleeko vaihto, mutta ohjeet ovat niin tarkat ja yksityiskohtaiset, että aloittelijakin ymmärtää.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Virtalukon vaihto Lähetetty: 16.03.2010 00:22 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
harvinaisen paljon on täällä esiintynyt noita virtalukko vikoja. itse olen törmännyt lähinnä juuri itse lukkovikaan. en juuri koskaan sellaiseen joka olisi aiheuttanut sähkö ongelmia.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Virtalukon vaihto Lähetetty: 16.03.2010 09:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Sellaisen käsitys ja kokemus meikäläisellekin on jäänyt, että BX:stä kajahtaa kyllä ensin itse lukko-osio kuin virtalukonpohja. Mutta lukonhan pystyy kunnostamaan ihan kotikonstein, jolloin sille annetaan lisäaikaa. Jos samalla jää pohja huoltamatta, niin eiköhän sekin jossain vaiheessa rupea temppuilemaan. Esim. Xantiastahan taas hajoaa kai pohja aina ensin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|