Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4066
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 12.03.2010 16:12 ]
Viestin otsikko:  XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Terve.. Pitäisi vaihtaa Berlingoon jakopäänhihna, ja olisi mukava saada kokeneempien neuvoja homman suorittamiseksi. Jossakin olen nähnyt myös "hihnakuvia" eli miten hihnan pitäisi asentua paikalleen, googlella en niitä löytänyt tällä kertaa.. Eli neuvoja nöösille, kiitokset!

Kirjoittaja:  svc [ 14.03.2010 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

sitikkaporo kirjoitti:
Terve.. Pitäisi vaihtaa Berlingoon jakopäänhihna, ja olisi mukava saada kokeneempien neuvoja homman suorittamiseksi. Jossakin olen nähnyt myös "hihnakuvia" eli miten hihnan pitäisi asentua paikalleen, googlella en niitä löytänyt tällä kertaa.. Eli neuvoja nöösille, kiitokset!

Auttaako tämä?

Kuva
https://www.gates-online.com/GatesEU/en ... ateswebcat

Vaihto-ohjetta en osaa antaa, kun en ole ao. myllyyn hihnaa koskaan vaihtanut. Sen verran tiedän, että noihin nokka- ja kampiakselissa oleviin reikiin tarvitaan lukitustapit.

Kirjastosta kannattaa katsella vaikka Haynesin tai Alfamerin opasta. Samaa moottoria on ollut myös Xantiassa, Xsarassa, ZX:ssä, joissain Pösöissä, jne. joiden oppaita voi myös hyödyntää.

Kirjoittaja:  Masa [ 14.03.2010 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Kannattaa ennen vanhan hihnan irroitusta tarkistaa onko ajoitusmerkit kohdillaan. Kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä on kumivulkanointi, joka on saattanut luistaa niin, että ajoituksen tarkastusta varten oleva reikä ei ole kohdallaan. Tuon takia ei hihnapyörää kuulemani mukaan tarvitse uusia, mutta itse jouduin ostamaan uuden hihnapyörän (n. 130€) kun en ennen purkamista huomannut ajoitusmerkkejä tarkistaa.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 14.03.2010 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Masa kirjoitti:
Kannattaa ennen vanhan hihnan irroitusta tarkistaa onko ajoitusmerkit kohdillaan. Kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä on kumivulkanointi, joka on saattanut luistaa niin, että ajoituksen tarkastusta varten oleva reikä ei ole kohdallaan. Tuon takia ei hihnapyörää kuulemani mukaan tarvitse uusia, mutta itse jouduin ostamaan uuden hihnapyörän (n. 130€) kun en ennen purkamista huomannut ajoitusmerkkejä tarkistaa.

Tosi outo juttu.. :o

Kirjoittaja:  Xantippa [ 14.03.2010 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Koskeeko toi sama vulkanoinnin luistaminen myös XU7JP -konetta joka käsittääkseni alkupään Xantioissa? Mietin vaan kun entisessä autossa oli toi moottori, ja rempan jälkeen alakierroksilla toimiminen oli huonoa vaikka ajoitukset tarkistettiin moneen otteeseen...

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 14.03.2010 22:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Mun ZX 1.8i -95 XU7JP:ssä (LFZ) ainakin on aika vahvan muistikuvan mukaan ihan umpimetallinen hihnapyörä. Samaa konetta kait oli noissa alkupään Xantioissa?

Kirjoittaja:  ealab [ 14.03.2010 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Eikös huimapyörästä löydy jokin lukituskohta...

Kirjoittaja:  Masa [ 15.03.2010 08:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Xantippa kirjoitti:
Koskeeko toi sama vulkanoinnin luistaminen myös XU7JP -konetta joka käsittääkseni alkupään Xantioissa? Mietin vaan kun entisessä autossa oli toi moottori, ja rempan jälkeen alakierroksilla toimiminen oli huonoa vaikka ajoitukset tarkistettiin moneen otteeseen...

Xantia -95 oli kyseessä ja oireet juuri tuollaiset. Aluksi ei käynnistynyt ollenkaan, mutta kun selvisi mistä johtuu, niin siirrettiin jakoa hammas kerrallaan, kunnes suostui käymään. Alakierroksilla toimi silti huonosti. Uuden hihnapyörän myötä selvisi, että oli vielä jaossa kahden hampaan heitto.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 15.03.2010 09:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Masa kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Koskeeko toi sama vulkanoinnin luistaminen myös XU7JP -konetta joka käsittääkseni alkupään Xantioissa? Mietin vaan kun entisessä autossa oli toi moottori, ja rempan jälkeen alakierroksilla toimiminen oli huonoa vaikka ajoitukset tarkistettiin moneen otteeseen...

Xantia -95 oli kyseessä ja oireet juuri tuollaiset. Aluksi ei käynnistynyt ollenkaan, mutta kun selvisi mistä johtuu, niin siirrettiin jakoa hammas kerrallaan, kunnes suostui käymään. Alakierroksilla toimi silti huonosti. Uuden hihnapyörän myötä selvisi, että oli vielä jaossa kahden hampaan heitto.


Oliko yskimis-/ tukehtumistaipumusta jos tälläsi kaasun pohjaan pienillä kierroksilla? Varovasti houkuttelemalla kuitenkin nostaa kierroksia ihan ok ja yli 2000rpm toimii suht normaalisti.

Kirjoittaja:  Masa [ 15.03.2010 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Xantippa kirjoitti:
Masa kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Koskeeko toi sama vulkanoinnin luistaminen myös XU7JP -konetta joka käsittääkseni alkupään Xantioissa? Mietin vaan kun entisessä autossa oli toi moottori, ja rempan jälkeen alakierroksilla toimiminen oli huonoa vaikka ajoitukset tarkistettiin moneen otteeseen...

Xantia -95 oli kyseessä ja oireet juuri tuollaiset. Aluksi ei käynnistynyt ollenkaan, mutta kun selvisi mistä johtuu, niin siirrettiin jakoa hammas kerrallaan, kunnes suostui käymään. Alakierroksilla toimi silti huonosti. Uuden hihnapyörän myötä selvisi, että oli vielä jaossa kahden hampaan heitto.


Oliko yskimis-/ tukehtumistaipumusta jos tälläsi kaasun pohjaan pienillä kierroksilla? Varovasti houkuttelemalla kuitenkin nostaa kierroksia ihan ok ja yli 2000rpm toimii suht normaalisti.

Auto ei silloin vielä ollut minulla enkä sitä ajanut, mutta silloisen omistajan kertoman mukaan oireet on samat ja isommilla kierroksilla toimi lähes normaalisti.
Uudessa hihnapyörässä on pieni nökö kohdistusreiän kohdalla, joten siitä näkee jos paikka muuttuu. Vanha oli niiltä osiltaan niin kolhittu, että en tiedä olisko siinäkin alunperin tuo nökö ollut. Uuteen verrattuna taisi olla n. viiden hampaan ero.

Kirjoittaja:  black_van [ 15.03.2010 19:59 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

kuullostaa tod.oudolta,ennen kuullutkaan että tuollaista luistamista on,hmm. "ei tajuu ja epäilee suuresti"

Kirjoittaja:  Ilmari [ 15.03.2010 21:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Sen verran katsoin Alfamerin Xantian opuksesta, että esittää alas kampiakselille 8mm tappia (poranterää) ja ylös nokka-akselille 9,5mm tappia lukitukseen. Sitten kiristin löysälle ja hihna pois. Kannattaa merkitä hihnapyöriin ja hihnaan merkit, joilla voi sitten vertailla osuuko uusi hihna samaan asentoon. Pyörimissuunta myös merkattava hihnaan, jottei mene sekaisin.
Kannattaa hommata joku opus tai kopiot tarkempaan opiskeluun.
Joku ammattivaihtaja voi antaa täälläkin tarkemmat vaihto-ohjeet detaleineen ja neuvon hihnan kiristämiseen.

Kirjoittaja:  ealab [ 15.03.2010 22:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Itse asiassa tapitus on tärkeä vasta remminlaiton takia. Kyllä periaatteessa akseleita saa pyöritellä, kunhan ovat tapitetut remmiä varten. Perustelut: tapitusreiät seuraavat tiiviisti ja samaa kyytiä akseleita. Jos teoriassa remmi pyörittäisi erikseen jakajaa, niin sen asento sitten....

Kirjoittaja:  kokemjne [ 16.03.2010 00:16 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

mitä te vaahtoatte hihnapyörän tapin reiästä.katsokaa löytyykö startin alapuolelta lohkosta reikä kytkinkoppaan päin. en muista tuota 1.8 lohkoa onko siellä sellaista, kaikissa BX:n 1.6/19 lohkoissa se on. myös dieseleissä. sinne mnee 7mm tappi ja vauhtipyörästä löytyy kolo kun temppurautaa pyöritetään ja tappia painetaan sitä vauhtipyörää kohti. kun se tappi loksahtaa koloonsa ,niin silloin kampiakselin ajoitus on kohdallaan sitten vaan nokka reikä kohdalleen ja remmi paikoilleen ,niin ajoitus on myös ok. pitää muistaa ottaa tapit pois ennen starttia. sitten kun valkkaatte vielä remmin jossa on merkittynä pyörimis suunta ja ajoitusmerkit ,niin temppuraudan ja nokka-akselin rattaista löytyy myös kohdistusmerkit. joten sen hihnapyörän reiällä on vähemmän merkitystä. siitä vaan ettimään.......merkkejä ja koloja

Kirjoittaja:  olli__o [ 16.03.2010 01:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Mahtaakohan kuitenkaan olla tupla-ajoitusreikiä?
Tuossakin ohjeessa käsketään tarkistaa ajoitusreikien toimivuus (Varoitus heti alussa)
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... ce00k3.htm
ja lopussa ohje jossa tuosta kampiakselin pään ja ajoituksen tarkistamisesta juttua (mutta ei mitään juttua että helposti voisi käyttää jotain toista ajoitusreikää, moottoritkin muuttuvat vuosien saatossa...)

Peugeotissa se tehtäisiin noin (tosin kuvat uupuu):
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... eg0jk6.htm

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 16.03.2010 15:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

Kiitokset.. eiköhän se remmi näillä ohjeilla vaihdu. Kireys varmaan "pisimmältä väliltä sormilla 90 astetta kääntäen" niin on sopiva??

Kirjoittaja:  black_van [ 16.03.2010 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XU7JB (1,8i 8V) -koneen jakopäänhihna

sitikkaporo kirjoitti:
Kiitokset.. eiköhän se remmi näillä ohjeilla vaihdu. Kireys varmaan "pisimmältä väliltä sormilla 90 astetta kääntäen" niin on sopiva??


automaattikiristin hoitaa sen puolen

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/