|
Kirjoittaja |
Viesti |
sitruunaville
|
Viestin otsikko: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 09:09 |
Viestit: 4
|
Xanttu -98 16V, lähtee käyntiin, mutta tyhjäkäynti jää huojumaan ja bensa haisee sisälle asti (vuotoja ei näy). Ajoon lähdettäessä saattaa sammua pienen nykimisen jälkeen kesken ajon, moottorin varoitusvalo syttyy/sammuu satunnaisesti ja lähes aina tyhjäkännille mentäessä kone sammuu ja käynnistyy sen jälkeen todella vaivalloisesti.
Autoa käytetty eilen huollossa, jossa todettu satunnainen virheilmoitus lambda-anturinlta ja paineentunnistimelta. Vikailmoitus siis näkyi ensin, mutta ei enää hetken ajon/käynnissäolon jälkeen. Huollossa epäiltiin öljyn seassa olevan kosteuden jäädyttävän huohottimen ja sekoittavan paineet, josta johtuen polttoaineensyöttökään ei toimi kunnolla.
Vaihdettiin öljyt, maksettiin 140 euroa ja oltiin tyytyväisiä, varsinkin kun auto korjaamolta kotiin ajettaessa toimi kuin enkeli.
Paluu todellisuuteen iski taas aamulla; samat käyntiongelmat jatkuvat. Tyhjäkäyntiä ei ole välillä ollenkaan ja kone sammuu yleensä aina tyhjäkäynnille mentäessä. Varoitusvalo palaa ja bensa haisee... Osaako kukaan neuvoa?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 09:15 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Omat kokemukset xantia 1.8 16V bensavuodosta: Bensan jakotukin bensaputkiliitokset falskasivat. Oli ympäristökin märkä. Ei vaikuttanut käyntiin siten, että olisi huomannut. Vähän klemmareita kiristin. Onneksi oli leathermann-kopio mukana.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 09:16 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Puhdistettiinkö ne huohotinputket letkut.. 
|
|
|
|
 |
sitruunaville
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 09:21 |
Viestit: 4
|
...huohotinputkien puhdistuksesta en osaa sanoa, imupuolelta oli kuulemma öljyjä siivoiltu..
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 09:32 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Jos siellä putkissa on sitä harmaata töhnää niin jäätyy se..
|
|
|
|
 |
xxsD
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 21:05 |
Viestit: 21 Paikkakunta: Uurainen
|
Huonosti käyntiin, jos ollenkaan. Kävi tyhjäkäyntiä, huonosti sitäkin. Kaasua painettaessa tukehtui, bensa haisi. Arvelin vian olevan tulpissa, jotka vaihdoin. Samalla laitoin merkille, että tulpan reikiin oli ajan saatossa päässyt hiukan öljyä.(varmaankin öljynvaihdossa kaadettu ohi) Tämä taas aiheutti tulppien läpilyönnin ja rikkoontumisen. Tämä taas aiheutti koko sytytys yksikön (se joka tulee tulppien päälle) tuhoutumisen siten, että auto ei käynyt enää tulppien vaihdon jälkeenkään kunnolla, vaikka jo paljon paremmin. Sytytysyksikkö on yksi vikaantuva osa 1.8 16v autossa.
...Ja ensimmäisenä autona omistin D-superin...
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 21:12 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Auto korjaamolta kotiin toimi,eli lähti lämpösestä letkut sulat ,aamulla jäässä.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 19.02.2010 23:07 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tuskin öljyn kaadosta tulppakaivoihin öljyä. Onhan "tulppakanaalissa" poistoaukko alempana, kuin tulppakaivon reunat! Tämäkin vain ajatuksena. Luulen, että nuo "kaivoputket" falskaavat alapäästään, jossain on öljyä putkien takana, miksi, kun pitäisi olla jäähdytysnestettä? Pösö 406:n koneessa oli myös noissa "kaivoissa" öljyä. Tai sitten öljyä on kanaalissa ja putket eivät ole tiiviitä alapäästään kanteen. Tuskin puolakansi tuosta rikkoutuu, tarvitsee vain uudet silikonitrötöt. Tai niiden pesut.
|
|
|
|
 |
xxsD
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 22.02.2010 18:04 |
Viestit: 21 Paikkakunta: Uurainen
|
Syt.yksikön pakeliittiosat olivat kyllästyneet öljystä.
...Ja ensimmäisenä autona omistin D-superin...
|
|
|
|
 |
immoT
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 17.03.2010 10:16 |
Viestit: 21
|
Omassa autossa vika lähti vaihtamalla sytytystylpat, ja puhdistamalla ruiskusuuttimet.
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 17.03.2010 11:06 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Minuakin viehättää epäillä tuota sytytysyksikköä; puolakantta tai miksi häntä nyt nimittääkin. Huohotinkin tietysti voi jäätää, mutta 16V:ssä ei niin helpolla ja siellä KAI on lämmitysvastuskin, jos hän toimii. Mutta jos ei kunnolla sytytä, niin varmaan haisee palamaton bensa ja kun "raakaa" menee pakoputkeen voinee ne lambdan virheilmoitukset olla siitäkin seurausta?? Käyntihäiriöt ainakin.
Kannattaisiko käyttää puolakansi irti jä putsata se ja liittimet erittäinkin huolella, samoin tulppakaivot. Melkein vaihtaisin tulpatkin, oma kokemus muunmerkkisestä vuosia sitten on, että kun ensin jakajamurheitten takia oli tulpat oikein pilalle tullut noettua niin ei ne siitä mukamas hyvälläkään puhdistelulla kohentuneet, vaan käynti löytyi vasta, kun jakajan kansi oli vaihdettu JA tulpat vaihdettu uusiin.
Puolakansi on kallis vaihtaa vain kokeeksi, jos ei puhdistus auta, mutta jos jostain saisi lainaan vastaavan varmasti toimivan, niin sillä voisi sitten tietysti kanssa kokeilla....
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
mheinowl
|
Viestin otsikko: Re: Xantia ei pysy käynnissä Lähetetty: 17.03.2010 11:38 |
Viestit: 88 Paikkakunta: Suur- Kuusaa
|
Mulla oli just vastaavia ongelmia -95 1.8 16V:n kanssa pitkään. Viimein paineanturin vaihto auttoi ratkaisevasti. Vieläkin tyhjäkäynti heittelee, mutta enää ei sammu ajossa ja harvemmin tyhmäkäynnilläkään. Tosin mun tyhjäkäyntimoottori on varmaan huonossa hapessa. Huohotinletkuja en muuten ole omastani vielä katsonut.
Ja Alfamer- opas tiesi kertoa, että imusarja tarvii irroittaa, jos vaihtaa paineanturin. Ei muuten tarvi, kaasuläppäkotelo riittää. Sitten sen pääsee näkemään ja vaihtamaan, 1.8 16V:ssa se on siellä imusarjan alosan päällä. Niitä saa autotarvike- tai autosähköliikkeiden kautta ainakin Startaxilta. Mullakin diagnostiikka kertoi paineanturivian, kun lopulta löydettiin ohje, miten vikakoodeja luetaan. Ja imuilmavuotoja ei saa jäädä. Mulla ei bensa kylläkään pahemmin tuoksahdellut.
|
|
|
|
 |
|
|