Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=430
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  mipi [ 24.02.2009 11:23 ]
Viestin otsikko:  Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Viimeviikon pakkasten jäljiltä on 04-Xsarassa lämppärin puhallin koko ajan täysillä.
Lämpötilansäätö ja suuntaus toimivat OK, mutta puhalluksen säätö ei toimi lainkaan. Edes puhalluksen sammuttaminen ei onnistu.
Mahtaisiko korjaantua jos saisi auton sisätiloihin kuivumaan, kannattaako avata ja yrittää itse vai pitääkö kärrätä huoltoon?

-m

Kirjoittaja:  Tulsku [ 24.02.2009 11:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Kuulostaapi siltä normaalilta vialta, eli moottorin kyljestä tuo säätöhässäkkä tullut tiensä päähän. Viisaammat osaavat varmaan kertoa, vieläkö kakkoskorisessa oli darlington-transistorit vai onko tehty PWM:llä (ja varmaan feteillä) C5:n tapaan? Darlingtonien tapauksessa korjaus ei maksa kymppiä enempää, toisesta vaihtoehdosta ei tietoa...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 25.02.2009 00:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Xsarassakin kait on säätöpotikka kojelaudassa? on...
Siitä huolimatta täydet kierrokset puhaltimelle luodaan yleensä, potikan äärilaidassa ollessa, releellä.
Täyspuhalluksessa potikat ja trankut ohitetaan ja virta syötetään suoraan puhaltimelle.
Voisin olettaa että tässä on rele jäänyt nalkkiin.

Kirjoittaja:  ealab [ 25.02.2009 10:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Cikatti kirjoitti:
Xsarassakin kait on säätöpotikka kojelaudassa? on...
Siitä huolimatta täydet kierrokset puhaltimelle luodaan yleensä, potikan äärilaidassa ollessa, releellä.
Täyspuhalluksessa potikat ja trankut ohitetaan ja virta syötetään suoraan puhaltimelle.
Voisin olettaa että tässä on rele jäänyt nalkkiin.

Täyspuhallus BX:ssä releellä, ei vain ole käytössä ilman pientä säätimen piirikorttimuutosta.

Kirjoittaja:  mipi [ 25.02.2009 13:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Kiitokset vinkeistä.
Mistäpäin autoa noita trankkuja & releitä kannattaisi alkaa mesästämään jos haluaa itse tutkia asiaa tarkemmin?
-m

Kirjoittaja:  Tulsku [ 25.02.2009 13:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Se transistoripaketti löytyy puhallinmoottorikotelon sisältä. Nyt kun kaivelen muistilokeroita, niin olikohan se puhallin kolmella ruuvilla suoraan alhaaltapäin kiinni..? Apukuskin jalkotilasta kannattaa kuitenkin lähteä etsimään paikkaa. :)

Ja jos transistorit ovat kaput, niin sehän oireilee juurikin noin, eli puhallin huutaa täysillä, säätönamiskasta mitään välittämättä.

Kirjoittaja:  Karzan33 [ 26.02.2009 19:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Vaihdoin omaani nuo trankut kesällä. Tilaat PARTCO OY:stä kaksi MJ11015 transistoria ja pikkutuubin piitahnaa. Jos tinaaminen on tuttua niin vaihto onnistuu helposti. Transistorit maksoivat silloin 4.70 euroa kappale piitahnaa olikin kotona mutta pikkutuubi maksaa varmaan pari kolme euroa. Moottorin saat ulos repsikan jalkatilassa olevan huovan yläpuolelta. On kiinni kolmellä ruuvilla tosin kanta taisi olla torx.

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 01.03.2009 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Berlingoon -01 iski sama vika eli puhallin huutaa täysillä.

Puhallinmoottorista tosiaan löytyi 2 transistoria, mutta niissä on koodi FW26025A1. Onkohan kyseessä kuitenkin vastaava komponentti kuin tuo MJ11015?

Liitteet:
transistori 003.jpg
transistori 003.jpg [ 119.23 KiB | Katsottu 15937 kertaa ]

Kirjoittaja:  Eki [ 01.03.2009 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

amikutoseeni kirjoitti:
...mutta niissä on koodi FW26025A1. Onkohan kyseessä kuitenkin vastaava komponentti kuin tuo MJ11015?


Ei sama, mutta vastaava.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.03.2009 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Oikeastaan merkinnöillä ei väliä. Kun transistori on vain ominaisuuksiltaan riittävä. Siis jännite- ja virtakestoisuus sekä tehonkesto. Myös mekaanisesti samanlainen. Varsinkin tässä autokäytössä, missä trankut ovat kovilla. On vastaavia muovikuorisiakin, mutta niiden "lämmönhävittämistaipumukset" ei riitä. Pitää olla juuri tuo TO-3-metallikoteloinen. Ja vähän on olemassa juuri tähän sopivia tyyppejä.

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 02.03.2009 21:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Vaihdoin transistorit MJ11015 Berlingoon ja vika korjaantui. Kiitos hyvistä neuvoista!

Osien hinta 15 e (transistorit, kiinnitysruuvit ja -mutterit, piitahna).

Kirjoittaja:  mipi [ 30.03.2009 10:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Suurkiitokset kaikille vastanneille.
Vika tuli korjattua vaikka usko omiin kykyihin uhkasi loppua monta kertaa.

..huono puolena voisi sanoa että nyt taas kuulee kuinka huonolta vakioäänentoisto kuulostaa, mutta se onkin sitten jo toinen projekti..

-m

Kirjoittaja:  ilppi [ 29.04.2009 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Karzan33 kirjoitti:
Vaihdoin omaani nuo trankut kesällä. Tilaat PARTCO OY:stä kaksi MJ11015 transistoria ja pikkutuubin piitahnaa. Jos tinaaminen on tuttua niin vaihto onnistuu helposti. Transistorit maksoivat silloin 4.70 euroa kappale piitahnaa olikin kotona mutta pikkutuubi maksaa varmaan pari kolme euroa. Moottorin saat ulos repsikan jalkatilassa olevan huovan yläpuolelta. On kiinni kolmellä ruuvilla tosin kanta taisi olla torx.



Hei

Minulla on myös puhallin jämähtänyt täydelle teholle. Onko MJ11015 varmasti oikea transistorityyppi? Pösöpalstalla on juttuja samasta ongelmasta ja samoja osia pösössä ja citikassa. Siellä mainitaan PNP-tyypin Darlington BDX66C. MJ11015 on 30A ja tuo toinen 16A, mutta tärkein ero on se, että MJ11015:ssä kuori on kollektori ja BDX66C trankussa se on emitteri!

Siksi vain kyselen tyyppiä, koska luulisi, että pösössä ja citikassa on sama sisätilanpuhallin/ohjauselektroniikka. Hommahan ei toimi jos emitteri/kollektori on väärin.

Sitten olisin kysellyt, että onko se Motonetin osa 11-3171 (25.90€), "Jänn säädin Bosch/sisätuul", missä on nuo transistorit?




terv,
Ilppi

Kirjoittaja:  Karzan33 [ 29.04.2009 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Jos laitat googleen hauksi (+MJ11015 +xsara) löytyy pilvinpimein juttuja juuri tämän transistorin käytöstä säätimen korjauksessa.

Kirjoittaja:  htk [ 14.03.2015 11:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

Osaisikohan joku vastata tuohon aiemmista viesteistä löytyvään vuosien takaiseen kysymykseen onko Motonetin 11-3171, "Jänn säädin Bosch/sisätuul" oikea osa täysillä huutavan tuulettimen korjaamiseen? Tämä siis: http://www.motonet.fi/fi/tuote/113171/j ... h-sisatuul

Alle parin kympin näyttäisi olevan, transistorit maksaisivat yli puolet tuon hinnasta ja tekemistä olisi sen verran enemmän että valmiin paketin ostamalla pääsisi kunnolliselle tuntipalkalle.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 14.03.2015 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xsaran lämpöpuhallin "juuttunut" täysille

htk kirjoitti:
Osaisikohan joku vastata tuohon aiemmista viesteistä löytyvään vuosien takaiseen kysymykseen onko Motonetin 11-3171, "Jänn säädin Bosch/sisätuul" oikea osa täysillä huutavan tuulettimen korjaamiseen? Tämä siis: http://www.motonet.fi/fi/tuote/113171/j ... h-sisatuul

Alle parin kympin näyttäisi olevan, transistorit maksaisivat yli puolet tuon hinnasta ja tekemistä olisi sen verran enemmän että valmiin paketin ostamalla pääsisi kunnolliselle tuntipalkalle.
Kyseinen osa on laturiin kuuluva jännitteen säädin joka sisältää myös hiilet. Sisätuul. tarkoittaa laturia, jossa ei ole ulkopuolella jäähdytyspuhallinta.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/