Säädin on sähköinen ns. servotoimintainen, samaan tapaan, kuin hydraulinen Xantian korkeussäätö. Sama perusperiaate. Tässä säädinvastuksella annetaan korkeuden ohjearvo säädinmoottorikytkennälle, joka sitten säätäessään valoja asettuu säätöasentoonsa. Säädinmoottorissa on myös potentiometri, joka toimii asennon mukaan. Luultavasti säädinkytkentä on periaatteeltaan ns. vastussilta. Voit mitata tuo säätövastuksen, kuten jo sanottukin, vastusmittarilla, myös vastusmuutoksen säätöasennon suhteen. Voi olla 3 johdinta/liitintä, niistä 1 on keskimmäinen, jonka vastusarvo muuttuu asennon mukaan, laitimmaiset ovat kokonaisvastus. Säädinmoottorissa on operaatiovahvistin, joka noteeraa kojelaudan ja tuon potikan vastusarvot ja niiden perusteella komentee itse säädinmoottoria. Vika voi myös olla liitoksissa, tuossa moottorissa, sen rattaissa, jne. Ps. Joka tapauksessa minua kiinnostaa vialliset säädinmoottorit. Osia saan niistä muuhun käyttöön.
|