|
Kirjoittaja |
Viesti |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 08:21 |
Viestit: 1114
|
Terve.. daamin autoon (*pel) pitäisi vaihtaa suvikumit. Ne ovatten aluvanteilla, kun taas talvinakit peltivanteilla. Ovat kuulemma olleet samoilla pulteilla "ainakin kaks vuotta", vaikka olen kuullut varman huhun jotta aluvanteille olisi omat pulttinsa ja että tavan pultit pilaavat aluvanteet..
Suosituksia kollegiolta; käynkö pulttikaupassa ensin? Vai lyönkö kylmästi vanteet kiinni samoilla pulteilla?? Mulle kun aluvanteet ovat ylellisyysvaruste, joiden kanssa ei ole tarvinnut kikkailla..
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 08:35 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tyypillisesti aluvanteet kaipaavat pidemmät pultit, koska ovatten peltivanteita paksummat siitä kiinnityspisteiden kohdilta. Usein pultin kannan profiilikin on erilainen. Ja eikä tässä vielä kaikki, usein peltivanteet rusikoivat pultin kannan kartioon erilaisia skraideja, jotka sitten syövät aluvanteiden reikien ympärystä.
Eli, tarkistele nämä asiat ennen alujen asennusta.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 09:03 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Poikkeuksena se, että alkuperäisille aluvanteille käy yleensä samat pultit, kuin alkuperäiselle peltivanteelle. (Ei aina!) Yhtä tärkeää on aluvanteiden pulttien kiristäminen oikeaan momenttiin. Peltivanteilla momentti ei ole ihan niin tarkka. Ylikiristys voi rikkoa aluvanteen pultinreiät. (Kaksi ähkäisyä puolen metrin varrella on jo liikaa  )
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 09:18 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
jonkinverran selventäisi, jos tietäisi mikä (Citroen?) malli on kyseessä.. ja onko alut alkuperäiset, vai tarvikkeet.
Ainakin CX:ssä ja XM:ssä alkuperäiset alut vaatii omat pulttinsa, ja pellivanteet omansa.
yhdet tarvike-aluvanteet CX:ään olen hankkinut, ja niihin taas käy samat pultit kuin pellivanteisiinkin.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 09:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ja ZXän orkkisaluilla on samat pultit kuin peltisillä Monessa isommassa germaanikuljettimessa pultin kierre ja kannan profiili on sama mutta pituus eri. Eli sen seitsemän eri vastausta...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Tapsa
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 10:13 |
Viestit: 162 Paikkakunta: Tuusula
|
?pel-merkkisistä en tiedä, mutta -98 ?ordissa oli samoilla pulteilla alut ja pellit. Kun katsoi sinne aluvanteen pultinreikään, oli siellä samanlainen kartio eli viiste kuin peltivanteen pultinreiässäkin. Tehtaan vanteita olivat ja hyvin pelasivat. Hömelö homma nämä aluvanteiden erilaiset pultit, ja oikeastaan kaikki pyöränpultit. Pikkupoikana vahdeltiin iskän ?olvoon renkaita, jotka olivat mutterikiinnitteisiä - homma onnistui sellaiselta reilu kymmenvuotiaaltakin, kun pulttikiinnitteiset välillä tökkii 20 v vanhempanakin!  Kaipa niissä joku etu on, en ole kieltämättä 80-luvun jälkeen juuri mutterimalleja päässyt kokeilemaan. Ja mitä pituuteen tulee, jengassahan _teoriassa_ kantaa vain ~kolme ensimmäistä kierrosta. 
- Tapsa Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous: C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 11:03 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Xantia Activan ja Exclusiven alkuperäiset alut vaatii erilaiset pultit kuin peltivanteet. Huhu kertoo että varapyörän peltivanteeseen kävis molemmat... toivottavasti siihen käy myös OZ:n vanteiden kartiomalliset pultit, ainakin ne näyttää vähän samalta kuin peltivanteiden vastaavat. Pitäs varmaan kokeilla joskus ettei tuu ikäviä yllätyksiä. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Tapsa
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 11:18 |
Viestit: 162 Paikkakunta: Tuusula
|
Alu / peltipulteille yhteensopivassa varapyörän vanteessa on peltivanteen reikien ympärille lisätty paksunnosholkit. Holkin sisäreiässä on kartio tekemässä tilaa mahdollista peltivanteen pultin käyttäjää varten, mutta suuremmalla halkaisijalla on tasomainen pinta alumiinivanteen pulttia varten.
Asciina holkin leikkauskuva näyttää tältä: |_/ \_| pultti asennetaan tuohon kartion kohdalle kuvassa alhaaltapäin.
- Tapsa Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous: C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 11:22 |
Viestit: 1114
|
Joo kyseessä Opel Astra vm. 2000.. Alut ovat ööppelin logolla, joten hätäisempi voisi olettaa niiden olevan alkuperäiset merkkivanteet. Hyvällä säkällä samat pultit käyvät. Täytyy tiirailla onko pultinrei'issä skraaduja tms, ja vähän tutkia pulteista sitä mittaakin, vaikka se miehille arka aihe onkin.. *köh* Tietty soitto ööppelin merkkiliikkeeseen voisi varmistaa asian.
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 11:30 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Igor kirjoitti: Xantia Activan ja Exclusiven alkuperäiset alut vaatii erilaiset pultit kuin peltivanteet. Huhu kertoo että varapyörän peltivanteeseen kävis molemmat... Citroenin 14" aluille puolestaan kävi sama pultti, kuin peltiselle...
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 11:42 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
sitikkaporo kirjoitti: Joo kyseessä Opel Astra vm. 2000.. Alut ovat ööppelin logolla, joten hätäisempi voisi olettaa niiden olevan alkuperäiset merkkivanteet. Hyvällä säkällä samat pultit käyvät. Täytyy tiirailla onko pultinrei'issä skraaduja tms, ja vähän tutkia pulteista sitä mittaakin, vaikka se miehille arka aihe onkin.. *köh* Tietty soitto ööppelin merkkiliikkeeseen voisi varmistaa asian. Tuskin käy, ja tuon ikäisissä Ooppeleissa on yleensä koodiväri: mustat on peltivanteille.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 08.04.2010 16:38 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Lisätään pikkuisen pulttiasiaa. Tietyt Gti mallit citroenilla omasivat peltivanteet, johon kävi aluvanteiden pultit, pitäiskö niitä kutsua vararenkaiksi? Sitten luulisi, että pököttien alujen pultit kävisi citroeniin, mutta ei. Ovat lyhyempiä. Motonetistä käväsin hakemassa uudet pultit Asterixiin, sopii kuulemma ja alkuperäismalli jne, vtut, ovat liian laihat ja pitkät=täytyy viedä takaisin< tästä nimittäin veäsin ne pultit  (pulttiasiaa)
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 09:31 |
Viestit: 1114
|
Eipä niissä alujen kartioissa ollut kulumajälkiä juurikaan, ja mitta tuntui käyvän..
Soitin sitten kuitennii varmuuten vuoksi merkkihuoltoon, josta vakuuttelivat jotta jos kummatkin vanteet ovat alkuperäiset, pultit käyvät sekä alu- että peltivanteisiin. Tämä siis ööppeliä koskien vain. Hullulle tuntuu jättää aluvanteiden pultteja löysemmälle kuin peltivanteiden (vaikka en niitäkään ole apinan raivolla kiristellyt), täytyy muistaa se jälkikiristys.. Kuparitahnaa laitoin pulttien kierteisiin ja kartio-osaan, lähtevät tarvittaessa tien päällä ööppelin omalla nysäavaimellakin auki.
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 09:48 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Esa66 kirjoitti: Lisätään pikkuisen pulttiasiaa. Tietyt Gti mallit citroenilla omasivat peltivanteet, johon kävi aluvanteiden pultit, pitäiskö niitä kutsua vararenkaiksi? Sitten luulisi, että pököttien alujen pultit kävisi citroeniin, mutta ei. Ovat lyhyempiä. Motonetistä käväsin hakemassa uudet pultit Asterixiin, sopii kuulemma ja alkuperäismalli jne, vtut, ovat liian laihat ja pitkät=täytyy viedä takaisin< tästä nimittäin veäsin ne pultit  (pulttiasiaa) Mä vedin kans pultit pultista joku vuosi takaperin, kun hongkongin joulukuusenjalan kiristyspulteista yhdessä ei ollut kierteitä ollenkaan. Siinä oli sellaisia pultin ympäri meneviä yksittäisiä uria, jotka kyllä kovasti näyttivät kierteiltä... siis ikäänkuin kierteet ilman nousua... eniten siinä ihmetytti että miten semmoinen oli edes saatu tehtyä. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 10:34 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
sitikkaporo kirjoitti: Kuparitahnaa laitoin pulttien kierteisiin ja kartio-osaan, lähtevät tarvittaessa tien päällä ööppelin omalla nysäavaimellakin auki. Kartiota ei pitäisi voidella. Ainoastaan kierre.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 20:19 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
svc kirjoitti: Kartiota ei pitäisi voidella. Ainoastaan kierre. Miksi ihmeessä? Momenttihan jää sitten vajaaksi kun kartio puree kiinni enempi tai vähempi..?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 20:50 |
|
 näihin pitäisi mennä samat pultit kuin peltivanteisiin, ei ole vielä otettu käyttöön, katotaan sitte syksymmällä...
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 22:36 |
Viestit: 5856 Paikkakunta: Lahti
|
sitikkaporo kirjoitti: Kuparitahnaa laitoin pulttien kierteisiin ja kartio-osaan, Kuparitahna ja alumiini ei oikein sovi yhteen, ennemmin keramiikkatahnaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 09.04.2010 22:43 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kaapelimies kirjoitti: svc kirjoitti: Kartiota ei pitäisi voidella. Ainoastaan kierre. Miksi ihmeessä? Momenttihan jää sitten vajaaksi kun kartio puree kiinni enempi tai vähempi..? Olisi sangen suotavaa, että pulteissa on kitkaa edes jossain kohtaa.  Tämä kiinnipureminen on huomioitu siinä suositellussa kiristysmomentissa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 10.04.2010 15:50 |
Viestit: 1114
|
No pitääkö tässä jumiutuneella alaselällä repiä renkulat irti, pyyhkiä kuparit pois, laittaa tilalle keramiikkarasvaa ja renkaat takas paikalleen?? Ja ottaa muutama wiskinaukku??
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 10.04.2010 16:05 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
^Voit rauhassa siirtyä viimeiseen kohtaa^ 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 10.04.2010 20:54 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
sitikkaporo kirjoitti: No pitääkö tässä jumiutuneella alaselällä repiä renkulat irti, pyyhkiä kuparit pois, laittaa tilalle keramiikkarasvaa ja renkaat takas paikalleen?? Ja ottaa muutama wiskinaukku?? Riittää kun kokeilet ne pultit joskus, että ovat pysyneet kiinni. Kokeilepa muuten joskus Camus:in "Ile de Ré" konjakkia. Muistuttaa hyvin paljon viskiä maultaan. http://www.camus-ilederecognac.com/ (Laita maaksi USA!)
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 10.04.2010 21:14 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Kuparirasvakin on rasvaa, eli voi käyttää ihan hyvin alumiinistenkin osien kanssa, vuosien kokemus asiasta  . Eli se on likimain se ja sama mitä käyttää esim. jarruosissa, pyöränpulteissa ja vanteiden keskiöissä: kupari, alumiini, tai keraamista rasvaa, kaikki toimii 
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 12.04.2010 17:49 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Vähän asiaa sivuten: Kertokaas millä Xantiasta irti totaalisen jumahtaneet jarrulevyjen kohdistustapit? BX:stä periytyneissä aluvanteissa ei ole reikää moiselle, joten eroon pitäisi päästä. Katkaista ei viitsi, että saa joskus jarrulevynkin irti. Ja tosiaan mitään kaasupilliä ei ole käytössä että lämmittämään pääsisi. Enkä tiedä onko tuo tappi joskus ollut kantikas (6-kulmainen?) mutta nyt ainakin on täysin pyöreä. Lukkopihdeillä sai joten kuten otteen, mutta pihdit vääntyivät ennen kuin tappi irtosi. Hong Kong -laatua.  Ja ruosteenirroitusainetta noihin on suihkittu vähintään tarpeeksi, ei tunnu auttavan. Kaveri lupasi huomenna tuoda työpaikaltaan jotkut jumalattoman isot tongit, niillä mennään jos kukaan ei neuvo jotain kikka kolmosta. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Pelti/aluvanteiden pultit?? Lähetetty: 12.04.2010 18:01 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Poikki vaan raakasti ja sitten kun vaihdat jarrulevyjä niin poraat ne loput sitten pois.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
|
|