Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 Takapyöränlaakeri http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4353 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Oldis [ 11.04.2010 11:58 ] |
Viestin otsikko: | C5 Takapyöränlaakeri |
Rupesi lonksumaan, eli vaihtokunnossa, millanen laakeri siellä mahtaa olla? Kuinka saa pois, joutuko navan ottamaan kanssa pois? edellinen laakeri jonka taakse vaihdoin oli vuonna 1985 ja silloin oli kyseessä saab 99 vm 76. Nyt siis 02 mallinen farkku C5. |
Kirjoittaja: | Oldis [ 11.04.2010 15:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
kiitos, tuo kuva selvitti asian. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 04.06.2013 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Terve! Lähteekö tuo "B" helposti irti? On ilmiintynyt pieni klappi oikeaan takakulmaan... Mjotonetin varaosahinnan perusteella laakeripakettiin kuuluu koko napa. Onko joku sovitellut vanhaan napaan uutta laakeria? |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 04.06.2013 12:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Tarpeeksi isolla ulosvetäjällä lähtee. Takanapa tulee kokonaisena laakerin kanssa. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 04.06.2013 12:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Saako laakerin kaivettua navasta pois? Meinaan, jos nyt vaihdan oikealle uuden navan, niin irroitetusta voisi saada toimivan vasuriin pelkän laakerin vaihtamalla... |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 04.06.2013 13:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Sisäkooli navasta myös vaihtoon muuten ei tule oikea tiukkuus/väljyys. |
Kirjoittaja: | jasu [ 04.06.2013 13:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
dieselflosse kirjoitti: Saako laakerin kaivettua navasta pois? Meinaan, jos nyt vaihdan oikealle uuden navan, niin irroitetusta voisi saada toimivan vasuriin pelkän laakerin vaihtamalla... Usko jo, et saa vaihdettua, kun laakerin ulkokooli on se pyörännapa... ![]() Tai saa, jos koneistaa sisäpinnan sellaiseksi että sinne saa irtolaakerin, kuten Rmattila eräässä sovelluksessaan, mutta se sovellus ei tullut tieliikenteeseen... ![]() |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 04.06.2013 13:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
jasu kirjoitti: dieselflosse kirjoitti: Saako laakerin kaivettua navasta pois? Meinaan, jos nyt vaihdan oikealle uuden navan, niin irroitetusta voisi saada toimivan vasuriin pelkän laakerin vaihtamalla... Usko jo, et saa vaihdettua, kun laakerin ulkokooli on se pyörännapa... ![]() Tai saa, jos koneistaa sisäpinnan sellaiseksi että sinne saa irtolaakerin, kuten Rmattila eräässä sovelluksessaan, mutta se sovellus ei tullut tieliikenteeseen... ![]() Ok, ei sit mitään kivaa ikinä.. ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 04.06.2013 14:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Tuolta edullisemmin kuin Motonetistä http://autopartsmarket.fi/ |
Kirjoittaja: | Janne L [ 04.06.2013 22:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Ja mitään pingpong laakeriahan ei sitten kannata laittaa. Ym. linkissä ainakin kolmea vaihtoehtoa taakse laakeriksi. Itse taidan ostaa SNR:n vaihtoehdon, on siis sama rumba edessä... |
Kirjoittaja: | kaselin [ 05.06.2013 08:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Ja mitään pingpong laakeriahan ei sitten kannata laittaa. Minkäs maalaisia noi on? Tehdään skfääkin kiinassa. |
Kirjoittaja: | powerage [ 05.06.2013 09:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Omassa vitosessa on Motonetista ostettu takapyörän laakeri, valmistaja oli sillä kertaa SNR... Toisella puolella vielä alkuperäinen laakeri ja mittarissa 360tkm. ![]() |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 05.06.2013 09:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
powerage kirjoitti: Toisella puolella vielä alkuperäinen laakeri ja mittarissa 360tkm. ![]() Vanhaan hyvään aikaan, pyöränlaakerin tullessa tiensä päähän kannatti vaihtaa molemmille puolille samaan aikaan. Nykyautoissa tuo ei enää näytä kannattavan. Liekö sitten rakenteet huonontuneet ja sopiva vesilätäkköön ajo roiskauttaa laakerista rasvat... On ihan säkästä kiinni, mihin laakeriin kulloinkin vesi loiskuu. Ostin sitten mjotonjet-laakerin. Ensiviikolle on varattu vaihto. Monttööri ennusti selviävänsä alle tunnissa. En siis viitsi itse alkaa tuon takia turaamaan. Pitäisi lainata ulosvetäjäkin. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 05.06.2013 11:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
kaselin kirjoitti: Minkäs maalaisia noi on? Tehdään skfääkin kiinassa. Ja se SKF kannattaakin jättää sinne Kiinaan tai viimeistään kaupan hyllyyn.kaselin kirjoitti: Tuolta edullisemmin kuin Motonetistä Ainakin Xantiaan SNR:n sai siedettävään hintaan AD:sta. Tuolla näkyy olevan jonkin verran kalliimpi.
http://autopartsmarket.fi/ |
Kirjoittaja: | kaselin [ 05.06.2013 14:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
http://autopartsmarket.fi Tuolla mynnissä oleva edullisin Optimal näkyy olevan saksalainen tuote kyseinen pulju tekee melko laajan valikoiman osia eri automerkeille eli ei se ny ihan paska voi olla. |
Kirjoittaja: | ealab [ 06.06.2013 08:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Mikään ei estä tekemästä rasvalisäystä laakeria/napaa uusittaessa. Koska näyttäisi olevan melko minimaalisesti alunperin. Rasva maksaa. Hajoituskuvassa osa 2, akseli on tavallaan piirretty "väärälle" puolelle, koska akseli tyrkätään toiselta puolelta... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.06.2013 08:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
ealab kirjoitti: Mikään ei estä tekemästä rasvalisäystä laakeria/napaa uusittaessa. Koska näyttäisi olevan melko minimaalisesti alunperin. Rasva maksaa. Hajoituskuvassa osa 2, akseli on tavallaan piirretty "väärälle" puolelle, koska akseli tyrkätään toiselta puolelta... Ainakin Xantian takapyöränlaakerissa oli rasvaa valmiiksi niin vähän, että sitä on ilmeisesti ihan tarkoitettu lisättävän asennusvaiheessa. Ja takapyöränlaakerien rasvamäärän tarkastushan olisi muutenkin hyvä tehdä vuosittain.
|
Kirjoittaja: | kaselin [ 06.06.2013 08:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
C5sen laakerin poskilevyistä toinen on magneettinen en menis sitä ainakaan ronkkiin auki jos vioittuu voi olla ettei ABS toimi. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 18.06.2013 15:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Tuli keskiö vahdettua. Pulma meinasi syntyä satulan reilun 10cm kiinnityspulteista. Toinen ei meinannut aueta millään. Lämpöä ja koputtelua, niin saatiin sen verran auki, että satula kääntyi tarpeeksi levyn irroittamiseksi. Olisi pitänyt alkaa WD-40:sen roiskuttelu muutamaa päivää aiemmin... Vai onko jollakulla muita hyviä kikkoja tiedossa pulttien katkeamisen estoon? |
Kirjoittaja: | svc [ 18.06.2013 15:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
dieselflosse kirjoitti: Vai onko jollakulla muita hyviä kikkoja tiedossa pulttien katkeamisen estoon? Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan. Samoin ne pitäisi myös liimata takaisin asennuksen jälkeen. Korjaamomanuaali taisi antaa tarkan liimatyypinkin. Kuivatus vaati useamman tunnin lämpölampun kanssa.
|
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 18.06.2013 15:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
svc kirjoitti: Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan. Siis oikeasti satulaan, koko pultin matkalta? Vai pelkästään kierteen osalta satulan taakse? |
Kirjoittaja: | kaselin [ 18.06.2013 16:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan. Samoin ne pitäisi myös liimata takaisin asennuksen jälkeen. Ja minkähän takia ? senkö että sais ostaa uudet kamppeet aina irrotusen jälkeen? kyllä tommonen mötti pysyy kiinni ihan sillä kun vääntää ne pultit kiinni, tai on mun koslassa ainakin pysyny. |
Kirjoittaja: | svc [ 18.06.2013 18:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
dieselflosse kirjoitti: svc kirjoitti: Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan. Siis oikeasti satulaan, koko pultin matkalta? Vai pelkästään kierteen osalta satulan taakse?Satulan pulttien oikea momentti on 63 - 77 Nm. Satulan ja tukivarren väliin suositellaan Formajoint 510 nimistä tiivisteliimaa. Satulan pultit pitäisi sumuttaa Loctite 7694 aktivaattorilla ja kiristyksen jälkeen niistä rei'istä painetaan sisään Loctite 121078, ja sitten vielä pikakuivatus aktivaattorilla niiden reikien kohdalta. Nämä aineet ovat siis PSA:n suosituksia mutta varmasti muillakin valmistajilla löytyy vastaavia ruuvilukitteita. Kovettuminen 75 asteen lämmössä 2 tuntia, ilman lämmitystä 12 tuntia. Miksi liimaus? Ei tietoa. Ehkäpä ne satulat eivät ole jossain olosuhteissa pysyneet kiinni tarpeeksi hyvin. Lukite ainakin estänee sen pultin ja satulan välisen syöpymisen. |
Kirjoittaja: | maddis [ 18.06.2013 18:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 Takapyöränlaakeri |
Sillä pyritään korjaamaan suunnitteluvirhettä jonka johdosta satula vääntyy kieroon. Tukivarren ja satula metallit reagoi keskenään ja satula vääntyy kieroon. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |