Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 Takapyöränlaakeri
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4353
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Oldis [ 11.04.2010 11:58 ]
Viestin otsikko:  C5 Takapyöränlaakeri

Rupesi lonksumaan, eli vaihtokunnossa, millanen laakeri siellä mahtaa olla? Kuinka saa pois, joutuko navan ottamaan kanssa pois? edellinen laakeri jonka taakse vaihdoin oli vuonna 1985 ja silloin oli kyseessä saab 99 vm 76. Nyt siis 02 mallinen farkku C5.

Kirjoittaja:  JC5IEDM [ 11.04.2010 12:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Yritänpä liittää tähän viestiin kuvan C5:n takatuennan osista, jos kuvasta vaikka jotain apua olisi.

Kuvassa kirjaimella B on merkitty laakerin ja pyörännavan yhdistelmä.

Liitteet:
C5 takatuenta.jpg
C5 takatuenta.jpg [ 56.15 KiB | Katsottu 19167 kertaa ]

Kirjoittaja:  Oldis [ 11.04.2010 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

kiitos, tuo kuva selvitti asian.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 04.06.2013 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Terve!

Lähteekö tuo "B" helposti irti? On ilmiintynyt pieni klappi oikeaan takakulmaan...

Mjotonetin varaosahinnan perusteella laakeripakettiin kuuluu koko napa. Onko joku sovitellut vanhaan napaan uutta laakeria?

Kirjoittaja:  Tulsku [ 04.06.2013 12:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Tarpeeksi isolla ulosvetäjällä lähtee. Takanapa tulee kokonaisena laakerin kanssa.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 04.06.2013 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Saako laakerin kaivettua navasta pois? Meinaan, jos nyt vaihdan oikealle uuden navan, niin irroitetusta voisi saada toimivan vasuriin pelkän laakerin vaihtamalla...

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 04.06.2013 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Sisäkooli navasta myös vaihtoon muuten ei tule oikea tiukkuus/väljyys.

Kirjoittaja:  jasu [ 04.06.2013 13:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

dieselflosse kirjoitti:
Saako laakerin kaivettua navasta pois? Meinaan, jos nyt vaihdan oikealle uuden navan, niin irroitetusta voisi saada toimivan vasuriin pelkän laakerin vaihtamalla...

Usko jo, et saa vaihdettua, kun laakerin ulkokooli on se pyörännapa... 8-)

Tai saa, jos koneistaa sisäpinnan sellaiseksi että sinne saa irtolaakerin, kuten Rmattila eräässä sovelluksessaan, mutta se sovellus ei tullut tieliikenteeseen... :roll:

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 04.06.2013 13:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

jasu kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:
Saako laakerin kaivettua navasta pois? Meinaan, jos nyt vaihdan oikealle uuden navan, niin irroitetusta voisi saada toimivan vasuriin pelkän laakerin vaihtamalla...

Usko jo, et saa vaihdettua, kun laakerin ulkokooli on se pyörännapa... 8-)

Tai saa, jos koneistaa sisäpinnan sellaiseksi että sinne saa irtolaakerin, kuten Rmattila eräässä sovelluksessaan, mutta se sovellus ei tullut tieliikenteeseen... :roll:


Ok, ei sit mitään kivaa ikinä.. :)

Kirjoittaja:  kaselin [ 04.06.2013 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Tuolta edullisemmin kuin Motonetistä
http://autopartsmarket.fi/

Kirjoittaja:  Janne L [ 04.06.2013 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Ja mitään pingpong laakeriahan ei sitten kannata laittaa. Ym. linkissä ainakin kolmea vaihtoehtoa taakse laakeriksi. Itse taidan ostaa SNR:n vaihtoehdon, on siis sama rumba edessä...

Kirjoittaja:  kaselin [ 05.06.2013 08:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Ja mitään pingpong laakeriahan ei sitten kannata laittaa.
Minkäs maalaisia noi on? Tehdään skfääkin kiinassa.

Kirjoittaja:  powerage [ 05.06.2013 09:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Omassa vitosessa on Motonetista ostettu takapyörän laakeri, valmistaja oli sillä kertaa SNR... Toisella puolella vielä alkuperäinen laakeri ja mittarissa 360tkm. :roll:

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 05.06.2013 09:20 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

powerage kirjoitti:
Toisella puolella vielä alkuperäinen laakeri ja mittarissa 360tkm. :roll:


Vanhaan hyvään aikaan, pyöränlaakerin tullessa tiensä päähän kannatti vaihtaa molemmille puolille samaan aikaan. Nykyautoissa tuo ei enää näytä kannattavan. Liekö sitten rakenteet huonontuneet ja sopiva vesilätäkköön ajo roiskauttaa laakerista rasvat... On ihan säkästä kiinni, mihin laakeriin kulloinkin vesi loiskuu.

Ostin sitten mjotonjet-laakerin. Ensiviikolle on varattu vaihto. Monttööri ennusti selviävänsä alle tunnissa. En siis viitsi itse alkaa tuon takia turaamaan. Pitäisi lainata ulosvetäjäkin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 05.06.2013 11:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

kaselin kirjoitti:
Minkäs maalaisia noi on? Tehdään skfääkin kiinassa.
Ja se SKF kannattaakin jättää sinne Kiinaan tai viimeistään kaupan hyllyyn.

kaselin kirjoitti:
Tuolta edullisemmin kuin Motonetistä
http://autopartsmarket.fi/
Ainakin Xantiaan SNR:n sai siedettävään hintaan AD:sta. Tuolla näkyy olevan jonkin verran kalliimpi.

Kirjoittaja:  kaselin [ 05.06.2013 14:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

http://autopartsmarket.fi
Tuolla mynnissä oleva edullisin Optimal näkyy olevan saksalainen tuote kyseinen pulju tekee melko laajan valikoiman osia eri automerkeille eli ei se ny ihan paska voi olla.

Kirjoittaja:  ealab [ 06.06.2013 08:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Mikään ei estä tekemästä rasvalisäystä laakeria/napaa uusittaessa. Koska näyttäisi olevan melko minimaalisesti alunperin. Rasva maksaa. Hajoituskuvassa osa 2, akseli on tavallaan piirretty "väärälle" puolelle, koska akseli tyrkätään toiselta puolelta...

Kirjoittaja:  laakeri [ 06.06.2013 08:47 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

ealab kirjoitti:
Mikään ei estä tekemästä rasvalisäystä laakeria/napaa uusittaessa. Koska näyttäisi olevan melko minimaalisesti alunperin. Rasva maksaa. Hajoituskuvassa osa 2, akseli on tavallaan piirretty "väärälle" puolelle, koska akseli tyrkätään toiselta puolelta...
Ainakin Xantian takapyöränlaakerissa oli rasvaa valmiiksi niin vähän, että sitä on ilmeisesti ihan tarkoitettu lisättävän asennusvaiheessa. Ja takapyöränlaakerien rasvamäärän tarkastushan olisi muutenkin hyvä tehdä vuosittain.

Kirjoittaja:  kaselin [ 06.06.2013 08:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

C5sen laakerin poskilevyistä toinen on magneettinen en menis sitä ainakaan ronkkiin auki jos vioittuu voi olla ettei ABS toimi.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 18.06.2013 15:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Tuli keskiö vahdettua. Pulma meinasi syntyä satulan reilun 10cm kiinnityspulteista. Toinen ei meinannut aueta millään. Lämpöä ja koputtelua, niin saatiin sen verran auki, että satula kääntyi tarpeeksi levyn irroittamiseksi. Olisi pitänyt alkaa WD-40:sen roiskuttelu muutamaa päivää aiemmin...

Vai onko jollakulla muita hyviä kikkoja tiedossa pulttien katkeamisen estoon?

Kirjoittaja:  svc [ 18.06.2013 15:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

dieselflosse kirjoitti:
Vai onko jollakulla muita hyviä kikkoja tiedossa pulttien katkeamisen estoon?
Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan. Samoin ne pitäisi myös liimata takaisin asennuksen jälkeen. Korjaamomanuaali taisi antaa tarkan liimatyypinkin. Kuivatus vaati useamman tunnin lämpölampun kanssa.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 18.06.2013 15:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

svc kirjoitti:
Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan.


Siis oikeasti satulaan, koko pultin matkalta? Vai pelkästään kierteen osalta satulan taakse?

Kirjoittaja:  kaselin [ 18.06.2013 16:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan. Samoin ne pitäisi myös liimata takaisin asennuksen jälkeen.

Ja minkähän takia ? senkö että sais ostaa uudet kamppeet aina irrotusen jälkeen? kyllä tommonen mötti pysyy kiinni ihan sillä kun vääntää ne pultit kiinni, tai on mun koslassa ainakin pysyny.

Kirjoittaja:  svc [ 18.06.2013 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

dieselflosse kirjoitti:
svc kirjoitti:
Ne pultit on liimattu kiinni siihen satulaan, eli lämpöä vaan.
Siis oikeasti satulaan, koko pultin matkalta? Vai pelkästään kierteen osalta satulan taakse?
Koko matkalta satulaan. Ne pienet reiä't siinä satulassa pulttien kohdalla ovat liimausta varten. Tulleet rpo 8897 alkaen.

Satulan pulttien oikea momentti on 63 - 77 Nm.
Satulan ja tukivarren väliin suositellaan Formajoint 510 nimistä tiivisteliimaa.
Satulan pultit pitäisi sumuttaa Loctite 7694 aktivaattorilla ja kiristyksen jälkeen niistä rei'istä painetaan sisään Loctite 121078, ja sitten vielä pikakuivatus aktivaattorilla niiden reikien kohdalta. Nämä aineet ovat siis PSA:n suosituksia mutta varmasti muillakin valmistajilla löytyy vastaavia ruuvilukitteita.

Kovettuminen 75 asteen lämmössä 2 tuntia, ilman lämmitystä 12 tuntia.

Miksi liimaus? Ei tietoa. Ehkäpä ne satulat eivät ole jossain olosuhteissa pysyneet kiinni tarpeeksi hyvin. Lukite ainakin estänee sen pultin ja satulan välisen syöpymisen.

Kirjoittaja:  maddis [ 18.06.2013 18:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 Takapyöränlaakeri

Sillä pyritään korjaamaan suunnitteluvirhettä jonka johdosta satula vääntyy kieroon. Tukivarren ja satula metallit reagoi keskenään ja satula vääntyy kieroon.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/