Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia ja jousituksen nappi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4367 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Lauri [ 13.04.2010 08:59 ] |
Viestin otsikko: | Xantia ja jousituksen nappi |
Millälailla pitäisi auton jousituksen muuttua, kun painaa sitä "hydractive-nappia"? Omassani en ole huomannut napin painalluksella muuta vaikutusta kuin nappiin syttyvän ja sammuvan vihreän valon. Voisiko johtua jousipalloista kaikonneista kaasuista vai liekö kyseessä sähkömystique? Passatilta auto ei vielä tunnu, joten tuskin johtuu palloista. Auto on vm ´97 Xantia 3.0. |
Kirjoittaja: | Igor [ 13.04.2010 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Tirehtööri kirjoitti: Millälailla pitäisi auton jousituksen muuttua, kun painaa sitä "hydractive-nappia"? Omassani en ole huomannut napin painalluksella muuta vaikutusta kuin nappiin syttyvän ja sammuvan vihreän valon. Voisiko johtua jousipalloista kaikonneista kaasuista vai liekö kyseessä sähkömystique? Passatilta auto ei vielä tunnu, joten tuskin johtuu palloista. Auto on vm ´97 Xantia 3.0. Hydractive 2:ssa se nappi vain muuttaa niitä raja-arvoja joilla jousitus menee jäykkään tilaan. Eli nappi pohjassa jousitus menee jäykkään tilaan aavistuksen herkemmin, ja pienemmissä nopeuksissa. Aika meedio saa olla että sen eron huomaa perstuntumalla, ainakin Activassa, joka on "tavallista" Xantiaa kovempi jo muutenkin. Hydractive 1:ssä jousituksen sai ko. napista pysyvästi jäykkään tilaan. |
Kirjoittaja: | psjääkäri [ 13.04.2010 11:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Olen huomannut että se toimii myös seuraavalla tavalla. Moottoritiellä kun sivutuuli alkaa vaikuttamaan häiritsevästi ajamistasi, painat nappia ja kas, sivutuuli loppuu... |
Kirjoittaja: | Lauri [ 13.04.2010 11:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Igor kirjoitti: Hydractive 2:ssa se nappi vain muuttaa niitä raja-arvoja joilla jousitus menee jäykkään tilaan.....Hydractive 1:ssä jousituksen sai ko. napista pysyvästi jäykkään tilaan. No nyt selvensi asiaa. Minä luulin, että kivirekimoodin saa pysyvästi päälle. Auto siis kulkee pääosin mukavan pehmeästi, mutta jäykistelee tarvittaessa ja nappi pohjassa vielä hanakammin kuin normaalisti ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | aapo [ 13.04.2010 13:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Kertokaapa vielä kumpi asento on kumpi. Siis merkkivalon suhteen. Palaessa herkemmin jäykistyvä vai toisin päin? |
Kirjoittaja: | Igor [ 13.04.2010 15:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
aapo kirjoitti: Palaessa herkemmin jäykistyvä Näin. Siis se jousitus... ![]() |
Kirjoittaja: | aapo [ 13.04.2010 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
tänkjuu |
Kirjoittaja: | Igor [ 16.04.2010 09:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Tästäpä tulikin mieleeni... kuinkahan ton kivirekimoodin sais pysyvästi päälle H2:ssa? Sulake irti? Ratapäivillä ei meinaan haittais yhtään, vaikka olis koko ajan kovassa tilassa. |
Kirjoittaja: | likn [ 16.04.2010 12:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Kyllä se radalla ajettaessa pysyykin koko ajan jäykemmässä asetuksessa. Kun kerran koko ajan kiihdytetään, jarrutetaan tai kaarretaan täysillä. Näihin kaikkiinhan systeemi reagoi pitämällä keskipallot pois pelistä ja poikittaisvirtauksen estettynä. |
Kirjoittaja: | Igor [ 16.04.2010 13:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
likn kirjoitti: Kyllä se radalla ajettaessa pysyykin koko ajan jäykemmässä asetuksessa. Kun kerran koko ajan kiihdytetään, jarrutetaan tai kaarretaan täysillä. Näihin kaikkiinhan systeemi reagoi pitämällä keskipallot pois pelistä ja poikittaisvirtauksen estettynä. Kyllä radallakin on tilanteita, joissa kaasua tai jarrua ei survaista kerrasta pohjaan, tai kaarreta niin että renkaat vinkuu. Esimerkkinä Ahveniston nyppylä, jossa ei kiihdytetä tai jarruteta, eikä taatusti kaarreta... Voihan se olla että ajettavuus menee vain huonompaan suuntaan, jos systeemi on koko ajan kivireki-tilassa, mutta itse kuvittelisin käytöksen olevan ehkä hieman paremmin ennustettavissa. |
Kirjoittaja: | INikki [ 16.04.2010 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia ja jousituksen nappi |
Igor kirjoitti: Tästäpä tulikin mieleeni... kuinkahan ton kivirekimoodin sais pysyvästi päälle H2:ssa? Sulake irti? Ratapäivillä ei meinaan haittais yhtään, vaikka olis koko ajan kovassa tilassa. Ei kannata. Tuloksena voi olla epämääräisiä ajoasentoja jos jousitus ei pääse välillä tasaamaan paineita. Parempi ratkaisu on puhkaista keskipallon kalvo tai käräyttää solenoidin diodi. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |