Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 21.04.2010 22:25 

Viestit: 400
Ongelma olisi siis se, että exän Xantusta painui kytkinpoljin pohjaan. Epäilin vaijeria, mutta ei se ainakaan täysin poikki voi olla kun ei pää tule vetämällä pois. Voiko vaijeri olla silti viallinen vai onko asetelma mennyt? Kytkin itsessään pitää, ajoin yli 10km matkan kotiini sillä vaihde päällä startaten ja välikaasulla vaihtaen. Jos vaijeri on mennyt niin miten sen vaihto onnistuu ohjaamon puolelta? Onko kukaan tehnyt? oli nimittäin aika hankalan näköinen väli mihin pitäisi saada kädet mahtumaan

Neuvoista etukäteen kiittäen

Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 21.04.2010 22:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Avaa konehuone ja katso vaihdelaatikkoa,päällä on kytkinvipu josta lähtee vaijeri kabiiniin. Kokeile onko vaijeri löysä/poikki.
Kytkinvivun pitäisi näkyä purkamatta mitään. Jos ehjä niin pelkään pahoin että kytkin män



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 21.04.2010 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Xantiassa kytkinvaijeri itsessään ei juuri taida koskaan katketa, mutta polkimen päästä sellainen muovinen välikappalehaarukka kylläkin, eli katsoppa onko etulattialla muovin kappaleita, ja/tai sellainen metallinen lukitusklipsu? Tuo yleensä antautuu ensimmäisenä, toki se itse kytkinkin on yleensä silloin viimeisillään, eli raskahko käyttää. On tosiaankin melkoisen haasteellinen vaihtaa tuo palikkakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 22.04.2010 00:11 

Viestit: 400
Irrotin sen vaijerin jo laatikon päästä ja kun siitä vetää niin kytkinpoljin nousee ylös. Vaijerin ollessa irti vipuvarsi johon vaijeri kiinnittyy heilluu muutaman sentin verran edestakaisin. Lattialla ei ole mitään ylimääräistä ja kun kurkistin sinne vaijerin kiiintyskohtaan polkimen yläpäässä niin kaikki vaikutti ehjältä ja poljinta heiluttaessa toimivalta. Tarkoittanee siis laatikon irrotusta ja kytkinremonttia. Kuinkahan monta salkullista olutta tuollainen projekti vaatii? :? Ilmeisesti molemmat vetarit irti, vaihdevivusto irti, mittarivaijeri? irti, laatikko irti korista ja moottorista pitääkö vielä jotain muuta irrottaa??? Pitääkö moottoria tukea jotenkin? Olen viimeksi tehnyt kytkinremonttia viime vuosituhannella ja silloinkin takavetoiseen :roll: :roll: :?

Tyhmiä kysymyksiä jälleen

t. Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 22.04.2010 00:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jooh kytkin taitaa sit olla sökö, kerroppa vielä millä koneella se on, niin ne jotka jaksavat, voivat neuvoa?

Mutta moottori pitää tukea, ja laskea hiukan alas, jotta laatikko mahtuu tulemaan pois.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 22.04.2010 06:55 

Viestit: 400
Sorry, unohtui tuo koneeen mallli, kyseessä on siis 1.8 16V, taitaapi olla yleisin kone Xantussa

TErv. Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 22.04.2010 17:38 

Viestit: 103
Paikkakunta: Helsinki
Mulla murtui se metallivipu, mihin vaijeri koneen päässä kiinnittyy..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 22.04.2010 19:55 

Viestit: 7
Croisette kirjoitti:
Xantiassa kytkinvaijeri itsessään ei juuri taida koskaan katketa,


Mullapa katkesi. Moottoritiellä viime uudenvuoden paluuliikenteessä karseassa kelissä Lahden eteläpuolella. Hinausauton kuski kysyi että mihinkä hinataan. Enhän minä Lahden korjaamoita tunne mutta kävi niin että ko.hinausfirma toimii samassa rakennuksessa kuin eräs yksityinen lahtelainen Citikka-korjaamo ja kun sitten pihaan oli tultu, huomattiin että siellä oli valot päällä. Eikun ovea nykimään ja siellähän se oli paikan omistaja sunnuntai-iltaa viettämässä. Oli näppärää kun sai sovittua korjauksesta siinä samalla ilman, että olisi pitänyt maanantaiaamuna kotoa Helsingistä
soitella perään.

Ja tuo kampraatti Scrat kävi ystävällisesti hakemassa minut ja perheeni Lahdesta.

Bagnole


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 22.04.2010 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Scrat kirjoitti:
Kuinkahan monta salkullista olutta tuollainen projekti vaatii?
No jos haluat huonosti tehdä, niin osta se yksi laatikollinen. Jos haluat kunnolla tehdä, niin jätä oluet juomatta ja tee remontti. Remontin jälkeen voit sitten ottaa vaikka lasillisen hyvää konjakkia onnistuneen remontin kunniaksi. Kyllä tuohon ihan täyden päivän saa menemään, etenkin jos ei ole kauheasti noita tehnyt. Oikein rauhallisesti tehtynä menee toiselle päivälle.
Scrat kirjoitti:
Ilmeisesti molemmat vetarit irti, vaihdevivusto irti, mittarivaijeri? irti, laatikko irti korista ja moottorista pitääkö vielä jotain muuta irrottaa??? Pitääkö moottoria tukea jotenkin?
Kone on tosiaan syytä tukea esim. öljypohjan alta läheltä kytkinkoppaa. Pidempää vetoakselia tuossakaan tuskin on välttämätöntä irrottaa, mutta itse kyllä sen irrottaisin. Tuossa pidemmässä vetarissa kannattaa irrottaessa huomioida tukilaakerin kiinnitys (yleensä 180 astetta pyöräytettävät kannat, tuosta moottorimallista ei kokemusta). Mittarinvaijeri irrotetaan toki, jos semmoinen löytyy - nopeusanturin liitin ainakin. Pakkivaloanturin töpseli on syytä irrottaa myös. Ja sitten kaikki turha edestä pois toki - päävaraaja/paineensäädin on todennäköisesti tuossakin syytä kääntää sivuun ainakin.

Ja kytkinrempan yhteydessähän kannattaa toki vaihtaa perän stefat ja kampiakselin takapään stefa ihan suosiolla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian oikean puolenvetoakselin irrotus
ViestiLähetetty: 28.04.2010 11:55 

Viestit: 400
Vaihdoin otsaketta tilanteeseen sopivammaksi

Laatikkoa ollaan irrottamassa ja Haynesin oppaassa neuvotaan löystämään kannatinlaakerin kaksi kiinnityspulttia, kääntämään niitä 90 astetta ja vetämään akseli ulos. Varmaan periaatteessa ihan oikea neuvo, mutta ainakaan tässä tapauksessa se ei liikahda mihinkään suuntaan ja väkivaltaa en halua käyttää, joten löytyisikö täältä joku kikka vitonen millä se vetari irtoaa??? Varastoistani löytyy yksi BX.n pannu jossa on tuo vetarin pätkä paikoillaan ja myös siinä tuo vetari on käytännöllisesti katsoen jumissa. Yllätyin kun huomaisn, että ilmeisesti Xantun laatikon voisi voisi heittää suoraan Bexiin , onnistuisikohan koko tekniikan vaihto yhtä helposti? kaksilitrainen 16v 1,9 tilalle? No tuo on nyt vain toiveajattelua, ensiksi pitäisi saada se vetari irti

Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian oikean puolenvetoakselin irrotus
ViestiLähetetty: 28.04.2010 12:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Scrat kirjoitti:
Laatikkoa ollaan irrottamassa ja Haynesin oppaassa neuvotaan löystämään kannatinlaakerin kaksi kiinnityspulttia, kääntämään niitä 90 astetta ja vetämään akseli ulos. Varmaan periaatteessa ihan oikea neuvo, mutta ainakaan tässä tapauksessa se ei liikahda mihinkään suuntaan ja väkivaltaa en halua käyttää, joten löytyisikö täältä joku kikka vitonen millä se vetari irtoaa???
90 astetta? No kyllähän se periaatteessa riittää, mutta kyllä mie täyden piin verran (180 ast.) olen pyöräyttänyt niitä aina varmuuden vuoksi. MoS2:ssa olet varmaan muistanut uittaa jo muutaman päivän?

Jos ei muu auta niin väkivalta sitten... ottaa vaikka laatikon irti jättäen vetarin paikoilleen ja lyö päästä vauhtia, kun loota on pois edestä. Tai sitten liukuvasaralla riehuu? Tai sitten ei vaan irrota sitä ollenkaan...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 28.04.2010 12:39 

Viestit: 400
Kiitos tiedosta laakeri

Enpä ole huomannut uittaa sitä montaa päivää etukäteen, täytynee yrittää jotenkin käännellä laatikkoa jotta se lähtisi pois, tällä hetkellä nimenomaa se vetari kanittaa siinä hommassa (tai itse asiassa kaikinpuolin ahtaat paikat) en nimittäin ole saanut sitä laatikkoa käännettyä sellaiseen asentoon, että putoaisi, tasauspyörästön kotelo ottaa kiinni etukelkkaan ja toisella puolella on se vetari, no yritetään vielä. Sen verran olen saanut laatikkoa irti, että vika on paikallistettu hajonneeseen irrotinlaakeriin, on kolmena kappalaeena

Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan
ViestiLähetetty: 28.04.2010 13:41 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kannatinlaakeri on yleensä tiukassa. Syynä mm. hapettumat. Kun saat irti, laita jotain tervaa laakeripesään, putsattuasi ensin mahdolliset kröhnät pois. Sama homma, kuin takasatuloissa. Akseli voisi myös lyödä ulos, kunhan ensin on pyörän navasta irrotettu? Käyttäen jotain putkea/tuurnaa, johon on tehty leveä halkeama, jotta akseli mahtuisi sisälle. Suoraan laakerin pidikerenkaaseen lyöminen tekee siihen pahoja jälkiä, pehmeätä terästä kun on. Yksi hyvä syy akselin irrottamiseen on, että nopeusmittarin heebelit pysyvät ehjinä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: