|
Kirjoittaja |
Viesti |
Scrat
|
Viestin otsikko: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 21.04.2010 22:25 |
Viestit: 400
|
Ongelma olisi siis se, että exän Xantusta painui kytkinpoljin pohjaan. Epäilin vaijeria, mutta ei se ainakaan täysin poikki voi olla kun ei pää tule vetämällä pois. Voiko vaijeri olla silti viallinen vai onko asetelma mennyt? Kytkin itsessään pitää, ajoin yli 10km matkan kotiini sillä vaihde päällä startaten ja välikaasulla vaihtaen. Jos vaijeri on mennyt niin miten sen vaihto onnistuu ohjaamon puolelta? Onko kukaan tehnyt? oli nimittäin aika hankalan näköinen väli mihin pitäisi saada kädet mahtumaan
Neuvoista etukäteen kiittäen
Scrat
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 21.04.2010 22:40 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Avaa konehuone ja katso vaihdelaatikkoa,päällä on kytkinvipu josta lähtee vaijeri kabiiniin. Kokeile onko vaijeri löysä/poikki. Kytkinvivun pitäisi näkyä purkamatta mitään. Jos ehjä niin pelkään pahoin että kytkin män
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 21.04.2010 22:50 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Xantiassa kytkinvaijeri itsessään ei juuri taida koskaan katketa, mutta polkimen päästä sellainen muovinen välikappalehaarukka kylläkin, eli katsoppa onko etulattialla muovin kappaleita, ja/tai sellainen metallinen lukitusklipsu? Tuo yleensä antautuu ensimmäisenä, toki se itse kytkinkin on yleensä silloin viimeisillään, eli raskahko käyttää. On tosiaankin melkoisen haasteellinen vaihtaa tuo palikkakin.
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 22.04.2010 00:11 |
Viestit: 400
|
Irrotin sen vaijerin jo laatikon päästä ja kun siitä vetää niin kytkinpoljin nousee ylös. Vaijerin ollessa irti vipuvarsi johon vaijeri kiinnittyy heilluu muutaman sentin verran edestakaisin. Lattialla ei ole mitään ylimääräistä ja kun kurkistin sinne vaijerin kiiintyskohtaan polkimen yläpäässä niin kaikki vaikutti ehjältä ja poljinta heiluttaessa toimivalta. Tarkoittanee siis laatikon irrotusta ja kytkinremonttia. Kuinkahan monta salkullista olutta tuollainen projekti vaatii?  Ilmeisesti molemmat vetarit irti, vaihdevivusto irti, mittarivaijeri? irti, laatikko irti korista ja moottorista pitääkö vielä jotain muuta irrottaa??? Pitääkö moottoria tukea jotenkin? Olen viimeksi tehnyt kytkinremonttia viime vuosituhannella ja silloinkin takavetoiseen Tyhmiä kysymyksiä jälleen t. Scrat
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 22.04.2010 00:25 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Jooh kytkin taitaa sit olla sökö, kerroppa vielä millä koneella se on, niin ne jotka jaksavat, voivat neuvoa?
Mutta moottori pitää tukea, ja laskea hiukan alas, jotta laatikko mahtuu tulemaan pois.
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 22.04.2010 06:55 |
Viestit: 400
|
Sorry, unohtui tuo koneeen mallli, kyseessä on siis 1.8 16V, taitaapi olla yleisin kone Xantussa
TErv. Scrat
|
|
|
|
 |
Supi-1
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 22.04.2010 17:38 |
Viestit: 103 Paikkakunta: Helsinki
|
Mulla murtui se metallivipu, mihin vaijeri koneen päässä kiinnittyy..
|
|
|
|
 |
Bagnole
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 22.04.2010 19:55 |
Viestit: 7
|
Croisette kirjoitti: Xantiassa kytkinvaijeri itsessään ei juuri taida koskaan katketa, Mullapa katkesi. Moottoritiellä viime uudenvuoden paluuliikenteessä karseassa kelissä Lahden eteläpuolella. Hinausauton kuski kysyi että mihinkä hinataan. Enhän minä Lahden korjaamoita tunne mutta kävi niin että ko.hinausfirma toimii samassa rakennuksessa kuin eräs yksityinen lahtelainen Citikka-korjaamo ja kun sitten pihaan oli tultu, huomattiin että siellä oli valot päällä. Eikun ovea nykimään ja siellähän se oli paikan omistaja sunnuntai-iltaa viettämässä. Oli näppärää kun sai sovittua korjauksesta siinä samalla ilman, että olisi pitänyt maanantaiaamuna kotoa Helsingistä soitella perään. Ja tuo kampraatti Scrat kävi ystävällisesti hakemassa minut ja perheeni Lahdesta. Bagnole
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 22.04.2010 22:16 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Scrat kirjoitti: Kuinkahan monta salkullista olutta tuollainen projekti vaatii? No jos haluat huonosti tehdä, niin osta se yksi laatikollinen. Jos haluat kunnolla tehdä, niin jätä oluet juomatta ja tee remontti. Remontin jälkeen voit sitten ottaa vaikka lasillisen hyvää konjakkia onnistuneen remontin kunniaksi. Kyllä tuohon ihan täyden päivän saa menemään, etenkin jos ei ole kauheasti noita tehnyt. Oikein rauhallisesti tehtynä menee toiselle päivälle. Scrat kirjoitti: Ilmeisesti molemmat vetarit irti, vaihdevivusto irti, mittarivaijeri? irti, laatikko irti korista ja moottorista pitääkö vielä jotain muuta irrottaa??? Pitääkö moottoria tukea jotenkin? Kone on tosiaan syytä tukea esim. öljypohjan alta läheltä kytkinkoppaa. Pidempää vetoakselia tuossakaan tuskin on välttämätöntä irrottaa, mutta itse kyllä sen irrottaisin. Tuossa pidemmässä vetarissa kannattaa irrottaessa huomioida tukilaakerin kiinnitys (yleensä 180 astetta pyöräytettävät kannat, tuosta moottorimallista ei kokemusta). Mittarinvaijeri irrotetaan toki, jos semmoinen löytyy - nopeusanturin liitin ainakin. Pakkivaloanturin töpseli on syytä irrottaa myös. Ja sitten kaikki turha edestä pois toki - päävaraaja/paineensäädin on todennäköisesti tuossakin syytä kääntää sivuun ainakin. Ja kytkinrempan yhteydessähän kannattaa toki vaihtaa perän stefat ja kampiakselin takapään stefa ihan suosiolla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Xantian oikean puolenvetoakselin irrotus Lähetetty: 28.04.2010 11:55 |
Viestit: 400
|
Vaihdoin otsaketta tilanteeseen sopivammaksi
Laatikkoa ollaan irrottamassa ja Haynesin oppaassa neuvotaan löystämään kannatinlaakerin kaksi kiinnityspulttia, kääntämään niitä 90 astetta ja vetämään akseli ulos. Varmaan periaatteessa ihan oikea neuvo, mutta ainakaan tässä tapauksessa se ei liikahda mihinkään suuntaan ja väkivaltaa en halua käyttää, joten löytyisikö täältä joku kikka vitonen millä se vetari irtoaa??? Varastoistani löytyy yksi BX.n pannu jossa on tuo vetarin pätkä paikoillaan ja myös siinä tuo vetari on käytännöllisesti katsoen jumissa. Yllätyin kun huomaisn, että ilmeisesti Xantun laatikon voisi voisi heittää suoraan Bexiin , onnistuisikohan koko tekniikan vaihto yhtä helposti? kaksilitrainen 16v 1,9 tilalle? No tuo on nyt vain toiveajattelua, ensiksi pitäisi saada se vetari irti
Scrat
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian oikean puolenvetoakselin irrotus Lähetetty: 28.04.2010 12:32 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Scrat kirjoitti: Laatikkoa ollaan irrottamassa ja Haynesin oppaassa neuvotaan löystämään kannatinlaakerin kaksi kiinnityspulttia, kääntämään niitä 90 astetta ja vetämään akseli ulos. Varmaan periaatteessa ihan oikea neuvo, mutta ainakaan tässä tapauksessa se ei liikahda mihinkään suuntaan ja väkivaltaa en halua käyttää, joten löytyisikö täältä joku kikka vitonen millä se vetari irtoaa??? 90 astetta? No kyllähän se periaatteessa riittää, mutta kyllä mie täyden piin verran (180 ast.) olen pyöräyttänyt niitä aina varmuuden vuoksi. MoS2:ssa olet varmaan muistanut uittaa jo muutaman päivän? Jos ei muu auta niin väkivalta sitten... ottaa vaikka laatikon irti jättäen vetarin paikoilleen ja lyö päästä vauhtia, kun loota on pois edestä. Tai sitten liukuvasaralla riehuu? Tai sitten ei vaan irrota sitä ollenkaan...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 28.04.2010 12:39 |
Viestit: 400
|
Kiitos tiedosta laakeri
Enpä ole huomannut uittaa sitä montaa päivää etukäteen, täytynee yrittää jotenkin käännellä laatikkoa jotta se lähtisi pois, tällä hetkellä nimenomaa se vetari kanittaa siinä hommassa (tai itse asiassa kaikinpuolin ahtaat paikat) en nimittäin ole saanut sitä laatikkoa käännettyä sellaiseen asentoon, että putoaisi, tasauspyörästön kotelo ottaa kiinni etukelkkaan ja toisella puolella on se vetari, no yritetään vielä. Sen verran olen saanut laatikkoa irti, että vika on paikallistettu hajonneeseen irrotinlaakeriin, on kolmena kappalaeena
Scrat
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian kytkinpoljin painui pohjaan Lähetetty: 28.04.2010 13:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kannatinlaakeri on yleensä tiukassa. Syynä mm. hapettumat. Kun saat irti, laita jotain tervaa laakeripesään, putsattuasi ensin mahdolliset kröhnät pois. Sama homma, kuin takasatuloissa. Akseli voisi myös lyödä ulos, kunhan ensin on pyörän navasta irrotettu? Käyttäen jotain putkea/tuurnaa, johon on tehty leveä halkeama, jotta akseli mahtuisi sisälle. Suoraan laakerin pidikerenkaaseen lyöminen tekee siihen pahoja jälkiä, pehmeätä terästä kun on. Yksi hyvä syy akselin irrottamiseen on, että nopeusmittarin heebelit pysyvät ehjinä.
|
|
|
|
 |
|
|