Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ID LHS => LHM http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4551 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 03.05.2010 12:42 ] |
Viestin otsikko: | ID LHS => LHM |
Tervehdys! Sattuneesta syystä alkoi yht'äkkiä kiinnostamaan tuollainen kemikalio-osaston muunnos. Eli, avaanpa keskustelun ID:n muuttamisesta punaisista liemistä vihreiksi. Olen antanut itselleni kertoa, että kyseessä on samantapainen operaatio kuin sätkän jarrujen vaihtaminen DOT-nesteiltä lehmille. Tiivisteet on vaihdettava vihreätä kestäviksi. Kysymys kuuluukin, missä kaikkialla ID:ssä on noita vihreää hylkiviä kumeja? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 03.05.2010 15:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Eikös sinne voisi edelleenkin laittaa synteettistä vaikka nyt liemen tyyppiä vaihtaakin, meinaan että LSD:tä. Samat tiivisteet siellä varmaan menisi vaihtoon vai menisikö? |
Kirjoittaja: | Jouko [ 03.05.2010 15:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
RPekka kirjoitti: Eikös sinne voisi edelleenkin laittaa synteettistä vaikka nyt liemen tyyppiä vaihtaakin, meinaan että LSD:tä. Samat tiivisteet siellä varmaan menisi vaihtoon vai menisikö? Ei kai sinne nyt mitään huimausaineita laiteta? ![]() Jos kuitenkin haluaa muuttaa niin sitten vaikka LDS. ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 03.05.2010 18:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Olisko tästä mitään apua ..: ![]() Löytyi tuolta: http://www.citroenet.org.uk/miscellaneo ... ics-4.html Jotain vinkkiä siitä missä mitäkin palikkaa löytyä voisi, lisäksi sitten jarrut, ID:ssä samantyyppinen jarruventtiili kuin muissakin "tavallisissa" laitteissa (Bx, Xm jne), sitäpä en vaan muista oliko tuossa erillinen jarrupaineenvaraajakin vielä lisäksi... |
Kirjoittaja: | Halonhakkaaja [ 03.05.2010 20:12 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM | ||
Oiskohan tästä iloa?
|
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 03.05.2010 20:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Tuosta opuksesta voisi hyvinkin olla iloa, vaikka saksanopettajani oli aikoinaan sitä mieltä, että minun kannattaisi ensisijaisesti keskittyä ammatteihin, joissa voi käyttää käsiä älyn sijaan. Ehkä hän oli oikeassa. ![]() |
Kirjoittaja: | Juuso [ 03.05.2010 21:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Tämä LHS-2 -neste - tai oikeastaan sen puute - tulee tuottamaan meille ongelman lähivuosina. Valmistaja on kieltäytynyt tekemästä sitä enää lisää, joten jollain se on korvattava eikä oikein hotsittaisi ryhtyä vaihtamaan vanhoihin DS:iin varsinkaan kaikkia miljoonia tiivisteitä ja o-renkaita LHM:ää varten. Aika lupaavia kokemuksia on Raision BioSafe HO 32 NE -hydrauliöljystä. Muuan nuori harrastaja on ajanut Suomessa -65 DS:llään jo kymmenen vuotta tuolla nesteellä ilman ongelmia eikä mitään katastrofia ole tapahtunut. Talvikäytöstä ei ole kokemuksia, mutta speksien mukaan pitäisi toimia kylmässäkin. Sitä paitsi harvemmin kai näillä LHS-autoilla enää talvisin ajellaankaan. Ja hinta on murto-osa esim. LDS:n hinnasta. Täältä vähän speksejä BioSafesta: http://www.aak.com/Global/Binol%20biolu ... i_09_1.pdf Valmistajan mukaan öljy soveltuu käytettäväksi "liikkuvissa hydraulijärjestelmissä". Siis myös Sitikassa! |
Kirjoittaja: | Halonhakkaaja [ 03.05.2010 21:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Saksan opettaja voi pitää mielipiteensä, mutta miten vääntyy ameriikan kieli? Tutustuppas seuraavaan: http://www.candokaraoke.com/tony.html |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 03.05.2010 21:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Juuso kirjoitti: Aika lupaavia kokemuksia on Raision BioSafe HO 32 NE -hydrauliöljystä. Muuan nuori harrastaja on ajanut Suomessa -65 DS:llään jo kymmenen vuotta tuolla nesteellä ilman ongelmia eikä mitään katastrofia ole tapahtunut. Kuullostaa lupaavalta. Ei tuo ainakaan lisää intoani liemen vaihtorumbaan. Saattaapi siis käydä niin, että muuan vielä nuorempi d-malliharrastaja alkaa ajella tuolla liemellä -66:llaan. No, tuohon ajeluun on vielä hetki aikaa. Ensin vain siirrellään muun korjailun aikana. Edit: Mikä mahtaa olla maksimilämpötila tuolla systeemissä? Eikö lientä ole jarruissakin? Tuo suosituslämpö alle 70-astetta kuullostaa hieman alhaiselta... "BioSafe HO 32 NE:tä suositellaan käytettäväksi hydraulisjärjestelmissä, jotka työskentelevät esim. pohjavesialueilla tai vesistöjen läheisyydessä. Tuotetta suositellaan käytettäväksi olosuhteissa joissa öljyn käyttölämpötila ei ylitä 70oC. Tuote sopii ympärivuotiseen käyttöön." |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 03.05.2010 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Halonhakkaaja kirjoitti: Saksan opettaja voi pitää mielipiteensä, mutta miten vääntyy ameriikan kieli? Tutustuppas seuraavaan: http://www.candokaraoke.com/tony.html Lontoon murre sujuu hieman helpommin ja surffatessani törmäsinkin tähän sivustoon. |
Kirjoittaja: | Juuso [ 03.05.2010 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Halonhakkaajan linkittämän leikkeen kirjoittaja näyttää suosittelevan Texaco Biostar 32 -öljyä LHS:n tilalle. Raision BioSafe HO32NE vastaa arvoiltaan jokseenkin Texacoa. Paitsi että jähmepiste on kymmenen astetta enemmän pakkasella. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 03.05.2010 22:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Paljonko on LHS:n tai LHM:n suositeltu ylin käyttölämpötila? |
Kirjoittaja: | Cituning [ 03.05.2010 22:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
LHM:n kiehumispiste oli jossain +250 asteen päällä, enemmän kuitenkin kuin normaalin jarrunesteen esim dot5.1:n. |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 03.05.2010 23:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Juuso, mistä tuota biosafea saa halvimmalla ostaa, vois heti ottaa parinkymmenen litran pöntön jemmaan, vaihtaa koko aineen tuohon omaan -64 iidufarkkuun, mullehan jää sitten nuo 3-4 litraa punaista sitten ylimääräiseksi jossain vaiheessa.......mitä tuo muuten raision aine maksaa litra? |
Kirjoittaja: | Allu [ 04.05.2010 19:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Todeksi en tätä uskoa saata, että rypsit on toimineet kymmenen vuotta ????? Itselläni on kokemusta rypsiöljyistä vain työkone hydrauliikassa, eikä ne kokemukset ole hyviä. En huoli niitä mihinkään hydrauliseen laitteeseen. Mutta onnea ja menestystä niille jotka niitä käyttävät. |
Kirjoittaja: | Juuso [ 04.05.2010 19:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Älkääs nyt rypsiä mollatko! Minä olen ajanut jo monena kesänä CX turbodieselillä ihanan munkinpaistotuoksun jäädessä muistoksi taakse leijumaan. Ilman ongelmia. Ja katsastuksessa hiukkaspäästöt luokkaa 0.7 tai pienemmät. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 04.05.2010 21:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
On ehkä hiukan eri juttu käyttää kasvisöljyä voiteluun kuin polttaa sitä. Omat polttokokemukseni ovat parista sakutuontimersusta, joissa ruiskupumpun päällystä kastui paluupuolen (ilmeisesti) tiivisteiden muuttuessa koppuroiksi. Oli gyntteri ajellut biolöpöllä halvemman hinnan takia. Tätä ilmiötä on kuulemma tavattu useissa tuontimersuissa, kertoi dieselpajan kaveri. Ja tulee erityisesti esiin, kun siirrytään taas peruslöpöön Suomessa. Mutta kehitys kulkee. Väittävät silmät kirkkaina Nesteen uutuuslöpöstä, että vastaa maaöljypohjaista tavaraa, eikä syö tiivisteitä. Josko tuo em. hydeöljy olisi hydeöljyjen NextBTL:ää ![]() |
Kirjoittaja: | RPekka [ 05.05.2010 16:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
dieselflosse kirjoitti: Omat polttokokemukseni ovat parista sakutuontimersusta, joissa ruiskupumpun päällystä kastui paluupuolen (ilmeisesti) tiivisteiden muuttuessa koppuroiksi. Oli gyntteri ajellut biolöpöllä halvemman hinnan takia. Tätä ilmiötä on kuulemma tavattu useissa tuontimersuissa, kertoi dieselpajan kaveri. Ja tulee erityisesti esiin, kun siirrytään taas peruslöpöön Suomessa. Olikohan syynä se tavallinen dieseli vai Suomessa yleisesti yli puolen vuoden ajan tavattu lämpötila tai pikemminkin sen puute eli kylmyys... |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 06.05.2010 08:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
RPekka kirjoitti: Olikohan syynä se tavallinen dieseli vai Suomessa yleisesti yli puolen vuoden ajan tavattu lämpötila tai pikemminkin sen puute eli kylmyys... Kyl ihan kesälämmöissä olen tuohon koppurointi-ilmiöön törmännyt. Ja annoin itselleni kertoa, että kyseessä on laajempikin ilmiö. En ole siis ainoa, jonka mersusta tiivisteet ovat koppuroituneet biokiisselillä ajosta tai siitä takaisin maaöljypohjaiseen siirtymisessä. |
Kirjoittaja: | Juuso [ 06.05.2010 08:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Citroën kulkee omia teitään biodieselilläkin - näköjään ainakin Mersuun nähden. Mulla biodiesel pisti kaikki kumiletkut ja -tiivisteet uusiksi. Ei suinkaan koppuroinnin kautta vaan muuttamalla ne veteläksi lakritsaksi. Niiden uusimisen jälkeen ei ongelmia. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 06.05.2010 08:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Juuso kirjoitti: Citroën kulkee omia teitään biodieselilläkin - näköjään ainakin Mersuun nähden. Mulla biodiesel pisti kaikki kumiletkut ja -tiivisteet uusiksi. Ei suinkaan koppuroinnin kautta vaan muuttamalla ne veteläksi lakritsaksi. Niiden uusimisen jälkeen ei ongelmia. Mersukin kulkee, kunhan vaihtaa ne koppuroituneet o-renkaat "keinotekoisiksi" luonnon kumin sijaan. Mutta tuon biohydenesteen osalta kuitenkin kokemukset kertovat, ettei mikään D-mallin kumiosa sula tai koppuroidu? |
Kirjoittaja: | Igor [ 06.05.2010 11:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan? |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 06.05.2010 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Igor kirjoitti: Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan? Puhutko nyt yleisesti vai jostain tietystä automallista? Keinokumia tiivisteiden käsittääkseni tulee olla. Saatavuus riippuu satuloista. |
Kirjoittaja: | Igor [ 07.05.2010 10:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
dieselflosse kirjoitti: Igor kirjoitti: Aiheeseen etäisesti liittyen... mitenkäs onnistuu ns. tavallisen jarrusatulan muuttaminen LHM:lle? Mitä materiaalia tiivisteiden pitäisi olla, ja löytyykö niitä ylipäätään ollenkaan? Puhutko nyt yleisesti vai jostain tietystä automallista? Keinokumia tiivisteiden käsittääkseni tulee olla. Saatavuus riippuu satuloista. No mielessä on pyörinyt pistää Activaan 406 V6 coupen etujarrut (eli Brembon satulat)... käsijarruahan niissä ei ole, eli noi tiivisteet ei ole ainoa murhe tossa hommassa. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 13.05.2010 19:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: ID LHS => LHM |
Tänään tuli bongattua yksi ID, millä on ajettu viimeiset 13v/40tkm rypsiöljyhydenesteellä. Hyvin toimii. Kaveri oli tehnyt perusteellisen tiivistetestin ennen kasviöljyyn siirtymistä. Kasa tiivisteitä oli uinut kaksi vuotta ko. nesteessä. Olen aika vakuuttunut, että minäkin koitan tuota kasvisuutetta, jahka aika koittaa. (Sopii tällaiselle kasvikselle ![]() |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |