Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia V6: Sytytystulppien vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4552 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Lauri [ 03.05.2010 12:54 ] |
Viestin otsikko: | Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
Pösöfoorumilla "tiesivät", että otsikon työ on "kallis ja vaikea tehdä". Jättivät kuitenkin kertomatta, että miksi? Mihin pitää varautua, jos toimeen tarttuisi itse? |
Kirjoittaja: | Cituning [ 03.05.2010 13:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
Ei ole kallis eikä vaikea, vähän roinaa joutuu purkamaan tieltä pois, mm. imusarjan (tiiviste kannattaa hankkia etukäteen, n. 6e). Muuten ihan perusruuvaamista. Hankalimpana voi ehkä pitää imusarjan tukirautojen pulttien (2kpl) irroitusta koneen takaa, mutta sinne mahtuu jopa varttituuman räikällä pyörittelemään. Reilu 3 tuntia oli ohjeaika, ihmettelemällä ja kiiruhtamatta ja tietämättä mitä tekee, purin roinat tieltä noin tunnissa. |
Kirjoittaja: | yason [ 03.05.2010 13:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
Cituning kirjoitti: Reilu 3 tuntia oli ohjeaika, ihmettelemällä ja kiiruhtamatta ja tietämättä mitä tekee, purin roinat tieltä noin tunnissa. Mitenkä päin ne on sen moottorin sinne laittanu? Inside out? ;D Ajattelin itsekin vaihtaa Xantiaan tulpat, kun en tarkkaan tiedä, koska tuohon on viimeksi vaihdettu. Uudet tulpat kun ovat halpoja ja moottori tykkää. Olen vaan pahaksi onneksi tottunut, että tulppien vaihto tapahtuu viidessä minuutissa varaosaliikkeen parkkipaikalla juuri tulppien oston jälkeen. On varmaan paras kysyä, että paljonko tavallisessa 2.0-litraisessa Xantiassa pitää purkaa pois, että ne voi vaihtaa? y |
Kirjoittaja: | Igor [ 03.05.2010 13:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
yason kirjoitti: Cituning kirjoitti: Reilu 3 tuntia oli ohjeaika, ihmettelemällä ja kiiruhtamatta ja tietämättä mitä tekee, purin roinat tieltä noin tunnissa. Mitenkä päin ne on sen moottorin sinne laittanu? Inside out? ;D Ahtaasti ![]() ![]() Neloskoneessa tuskin tarvii paljoakaan purkaa... |
Kirjoittaja: | Eki [ 03.05.2010 13:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
yason kirjoitti: On varmaan paras kysyä, että paljonko tavallisessa 2.0-litraisessa Xantiassa pitää purkaa pois, että ne voi vaihtaa? Igor kirjoitti: Neloskoneessa tuskin tarvii paljoakaan purkaa... 16 V:ssa ei tarvii purkaa kuin sytkämoduli pois... |
Kirjoittaja: | RPekka [ 03.05.2010 15:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
Eki kirjoitti: yason kirjoitti: On varmaan paras kysyä, että paljonko tavallisessa 2.0-litraisessa Xantiassa pitää purkaa pois, että ne voi vaihtaa? Igor kirjoitti: Neloskoneessa tuskin tarvii paljoakaan purkaa... 16 V:ssa ei tarvii purkaa kuin sytkämoduli pois... Ja 8 venttiilisessä tulpanjohdot. |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.05.2010 07:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia V6: Sytytystulppien vaihto |
Vaihdoin äskettäin 1.8 16V xantian tulpat. Kulutus putosi samantien n. litralla!! Mitään poikkeavaa käynnissä ja kulkemisessa en havainnut vanhojen kynttilöiden aikana. On totta, että kynttilä ollessaan vielä uusi, toimii ideaalisesti, so. kipinä hyppää terävistä elektrodien särmistä tarpeeseen nähden alhaisimmalla valokaaren syttymisjännitteellä. Pyöreäksi kulunut kärki en hyppäytäkään kipunaa enää yhtä herkästi. Kyllähän tulppa silti "toimii". Ja kärkivälillä on merkitystä. Siksi siitä on sanottu. Jotkut tulpat myydään 1,0mm kärkivälillä ja xantiaan olisi tarkoitettu 0,9mm, se on sitten säätöä vailla heti alkuunsa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |