Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Jäähdytysflektin releen korvaus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4562 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | damiw [ 03.05.2010 20:21 ] |
Viestin otsikko: | Jäähdytysflektin releen korvaus |
Löysin Xsarastani 3 vihreää relettä merkinnällä G. Cartier 12V-35A-03531. Tarkoitukseni on vaihtaa ne, koska yhden kärjet ovat hitsautuneet kiinni. Oireiluna mainittakoon jäähdyttimen puhaltimen sammumattomuus. Kyseinen rele on vastuksellista mallia, enkä löytänyt vastaavaa Motonetistä, Biltemasta enkä AD-varaosaliikkeestä. Nyt sain käsiini releitä jotka muuten käyvät, mutta virtamerkinnät häiritsevät. Osaisiko joku valaista mitä tarkoittaa merkintä 12V-40A/15A? Mikä virta on 40A? Mikä virta on 15A? Voiko tuolla korvata alkuperäisen? (Releen merkki ja tyyppi Nagares RLP/52-12R) |
Kirjoittaja: | ealab [ 03.05.2010 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Saattaisi olla virrat ohmisella, lamppukuormalla ja induktiivisella, sähkömoottorikuormalla. Olisi ainakin järkeenkäypää. |
Kirjoittaja: | Kpt. Hans Sauber [ 03.05.2010 20:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Kyseessä on vaihto(kärki)rele. Eli siis lukemat ovat maksimivirtamäärät releen asennosta riippuen. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 03.05.2010 21:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Mä taas veikkaisin että kytkentävirta 15A ja kärjet kiinni kestää 40A. Edittiä: Löyty datasheetti ko. releelle, ja tosiaan vaihtoreleen toinen kontakti on ohuemmalle sähkölle ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Kpt. Hans Sauber [ 03.05.2010 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Kaapelimies kirjoitti: Löyty datasheetti ko. releelle, ja tosiaan vaihtoreleen toinen kontakti on ohuemmalle sähkölle ![]() ![]() Liekö puhaltimien ohjaus olevan kuten Xantiassa, eli puolinopeudella käyvät 6 voltilla (sarjassa) ja täydellä teholla 12 voltilla (rinnan). Tästä syystä eri virtamäärät. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 03.05.2010 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Kpt. Hans Sauber kirjoitti: Liekö puhaltimien ohjaus olevan kuten Xantiassa, eli puolinopeudella käyvät 6 voltilla (sarjassa) ja täydellä teholla 12 voltilla (rinnan). Tästä syystä eri virtamäärät. Öö, miksi ihmeessä tuon takia pitäisi vaihtokoskettimen toisesta puolesta tehdä vähemmän virtaa kestävä? Ei kai siitä oikeasti voi tulla säästöjä?
|
Kirjoittaja: | Kpt. Hans Sauber [ 03.05.2010 22:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
laakeri kirjoitti: Kpt. Hans Sauber kirjoitti: Liekö puhaltimien ohjaus olevan kuten Xantiassa, eli puolinopeudella käyvät 6 voltilla (sarjassa) ja täydellä teholla 12 voltilla (rinnan). Tästä syystä eri virtamäärät. Öö, miksi ihmeessä tuon takia pitäisi vaihtokoskettimen toisesta puolesta tehdä vähemmän virtaa kestävä? Ei kai siitä oikeasti voi tulla säästöjä?No ehkä säästöä per rele ei hirveästi tule, mutta kun releitä on pantu suurimpaan osaan Xsaroista ja Xantioista ja varmasti aika moneen muuhunkin malliin, nii liekö sittenkin, että säästöä tulee? Tuntuuhan se järjettömältä, mutta muuta selitystä en kyllä keksi. |
Kirjoittaja: | ealab [ 03.05.2010 22:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Sekin vaikuttaa, että rele vetäneenä on vetäneenä yhdistävässä koskettimessa kosketinpaine paljon suurempi, kuin päästäneenä yhdistävässä koskettimessa. Ja tuo aiemmin sanomani myös vaikuttaa, jos nyt ei aivan autoreleissä, vaan muissa releissä. |
Kirjoittaja: | damiw [ 04.05.2010 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Kaapelimies kirjoitti: Mä taas veikkaisin että kytkentävirta 15A ja kärjet kiinni kestää 40A. Edittiä: Löyty datasheetti ko. releelle, ja tosiaan vaihtoreleen toinen kontakti on ohuemmalle sähkölle ![]() ![]() Eli siis oliko 40A virta sulkeutuvalle koskettimelle? Ja 15A avautuvalle? Aika monessa vaihtoreleessä näkyy olevan kaksi virtamerkintää, monessa on vain toisinpäin, esim. 20A/30A. Löytyikö datasheet netistä? Itse en löytynyt. Niin, alkuperäinen rele kertoi virrankestoksi pelkän 35A. Ja auto ei käytä avautuvaa kosketinta mihinkään, relekannassa ei ole edes kosketinta 87a navalle. Autossa on yksi flekti jota ohjaa 3 relettä. Yhden releen ohjauspuolessa on jotain vikaa, koska rele hitsautui parissa viikossa kiinni. Eikä ole ylikuumentunut, HDI kyseessä. Ilmeisesti kahta muuta relettä ohjaa ecu, ja tämä hajoava on jollain muulla ohjauksella. |
Kirjoittaja: | ealab [ 04.05.2010 21:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
Pyöriikö flekti ilman sanottavaa kitkaa, jäykkyyttä. Ainakin pitäisi. Jos ei pyöri, niin silloin moottorin ottama virta on huomattavasti suurempi, kuin mitä hyvin pyöriessään ottaa. Jos flekti ei pääsisi ollenkaan pyörimään, se olisi oikeastaan oikosulku. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 04.05.2010 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Jäähdytysflektin releen korvaus |
ealab kirjoitti: Sekin vaikuttaa, että rele vetäneenä on vetäneenä yhdistävässä koskettimessa kosketinpaine paljon suurempi, kuin päästäneenä yhdistävässä koskettimessa. Tekeekö se tosiaan noin ison eron (40 A vs 15 A)? Tietty, jos on todella löysä jousi ja speksattu virta on sellainen, jonka pystyy vielä luotettasti katkaisemaan?
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |