Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 20:21 

Viestit: 2
Löysin Xsarastani 3 vihreää relettä merkinnällä G. Cartier 12V-35A-03531. Tarkoitukseni on vaihtaa ne, koska yhden kärjet ovat hitsautuneet kiinni. Oireiluna mainittakoon jäähdyttimen puhaltimen sammumattomuus.

Kyseinen rele on vastuksellista mallia, enkä löytänyt vastaavaa Motonetistä, Biltemasta enkä AD-varaosaliikkeestä. Nyt sain käsiini releitä jotka muuten käyvät, mutta virtamerkinnät häiritsevät.

Osaisiko joku valaista mitä tarkoittaa merkintä 12V-40A/15A?
Mikä virta on 40A?
Mikä virta on 15A?
Voiko tuolla korvata alkuperäisen?

(Releen merkki ja tyyppi Nagares RLP/52-12R)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 20:43 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Saattaisi olla virrat ohmisella, lamppukuormalla ja induktiivisella, sähkömoottorikuormalla. Olisi ainakin järkeenkäypää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Kyseessä on vaihto(kärki)rele. Eli siis lukemat ovat maksimivirtamäärät releen asennosta riippuen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mä taas veikkaisin että kytkentävirta 15A ja kärjet kiinni kestää 40A.
Edittiä: Löyty datasheetti ko. releelle, ja tosiaan vaihtoreleen toinen kontakti on ohuemmalle sähkölle :shock: . Tulihan tuommoinenkin nähtyä :!:



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Kaapelimies kirjoitti:
Löyty datasheetti ko. releelle, ja tosiaan vaihtoreleen toinen kontakti on ohuemmalle sähkölle :shock: . Tulihan tuommoinenkin nähtyä :!:


Liekö puhaltimien ohjaus olevan kuten Xantiassa, eli puolinopeudella käyvät 6 voltilla (sarjassa) ja täydellä teholla 12 voltilla (rinnan). Tästä syystä eri virtamäärät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 22:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kpt. Hans Sauber kirjoitti:
Liekö puhaltimien ohjaus olevan kuten Xantiassa, eli puolinopeudella käyvät 6 voltilla (sarjassa) ja täydellä teholla 12 voltilla (rinnan). Tästä syystä eri virtamäärät.
Öö, miksi ihmeessä tuon takia pitäisi vaihtokoskettimen toisesta puolesta tehdä vähemmän virtaa kestävä? Ei kai siitä oikeasti voi tulla säästöjä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
laakeri kirjoitti:
Kpt. Hans Sauber kirjoitti:
Liekö puhaltimien ohjaus olevan kuten Xantiassa, eli puolinopeudella käyvät 6 voltilla (sarjassa) ja täydellä teholla 12 voltilla (rinnan). Tästä syystä eri virtamäärät.
Öö, miksi ihmeessä tuon takia pitäisi vaihtokoskettimen toisesta puolesta tehdä vähemmän virtaa kestävä? Ei kai siitä oikeasti voi tulla säästöjä?


No ehkä säästöä per rele ei hirveästi tule, mutta kun releitä on pantu suurimpaan osaan Xsaroista ja Xantioista ja varmasti aika moneen muuhunkin malliin, nii liekö sittenkin, että säästöä tulee? Tuntuuhan se järjettömältä, mutta muuta selitystä en kyllä keksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 03.05.2010 22:34 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Sekin vaikuttaa, että rele vetäneenä on vetäneenä yhdistävässä koskettimessa kosketinpaine paljon suurempi, kuin päästäneenä yhdistävässä koskettimessa. Ja tuo aiemmin sanomani myös vaikuttaa, jos nyt ei aivan autoreleissä, vaan muissa releissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 04.05.2010 20:06 

Viestit: 2
Kaapelimies kirjoitti:
Mä taas veikkaisin että kytkentävirta 15A ja kärjet kiinni kestää 40A.
Edittiä: Löyty datasheetti ko. releelle, ja tosiaan vaihtoreleen toinen kontakti on ohuemmalle sähkölle :shock: . Tulihan tuommoinenkin nähtyä :!:


Eli siis oliko 40A virta sulkeutuvalle koskettimelle? Ja 15A avautuvalle? Aika monessa vaihtoreleessä näkyy olevan kaksi virtamerkintää, monessa on vain toisinpäin, esim. 20A/30A.

Löytyikö datasheet netistä? Itse en löytynyt.


Niin, alkuperäinen rele kertoi virrankestoksi pelkän 35A. Ja auto ei käytä avautuvaa kosketinta mihinkään, relekannassa ei ole edes kosketinta 87a navalle. Autossa on yksi flekti jota ohjaa 3 relettä. Yhden releen ohjauspuolessa on jotain vikaa, koska rele hitsautui parissa viikossa kiinni. Eikä ole ylikuumentunut, HDI kyseessä. Ilmeisesti kahta muuta relettä ohjaa ecu, ja tämä hajoava on jollain muulla ohjauksella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 04.05.2010 21:16 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pyöriikö flekti ilman sanottavaa kitkaa, jäykkyyttä. Ainakin pitäisi. Jos ei pyöri, niin silloin moottorin ottama virta on huomattavasti suurempi, kuin mitä hyvin pyöriessään ottaa. Jos flekti ei pääsisi ollenkaan pyörimään, se olisi oikeastaan oikosulku.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 04.05.2010 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Katselin C5:n kytkentäkaavioita ja niissä näyttäisi olevan samanlainen kytkentä, eli 3 relettä ja yksi puhallin (vrt. Xantian 3 relettä ja 2 puhallinta). Ohessa kytkentäkaavio mokomalle, jota tutkiskelemalla pystynee muodostamaan käsityksen mokoman sielunelämästä.

Tietty voihan Xsarassa olla vielä jotain eroavaisuuksia, mutta ehkä jotain iloa kaaviosta on...


Liitteet:
Abkühlung.JPG
Abkühlung.JPG [ 96.59 KiB | Katsottu 9061 kertaa ]
Teilung.JPG
Teilung.JPG [ 110 KiB | Katsottu 9032 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jäähdytysflektin releen korvaus
ViestiLähetetty: 04.05.2010 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Sekin vaikuttaa, että rele vetäneenä on vetäneenä yhdistävässä koskettimessa kosketinpaine paljon suurempi, kuin päästäneenä yhdistävässä koskettimessa.
Tekeekö se tosiaan noin ison eron (40 A vs 15 A)? Tietty, jos on todella löysä jousi ja speksattu virta on sellainen, jonka pystyy vielä luotettasti katkaisemaan?



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: