Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Gs:ssä lopetti lataamasta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4700
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Rosberg [ 17.05.2010 19:17 ]
Viestin otsikko:  Gs:ssä lopetti lataamasta

Gs -vm75 1015 lopetti latauksen. Laturi on korjattu edellisen omistajan toimesta. Miten minä voin tarkistaa lataussäätimen kunnon?Yleismittari löytyy.
Lataus pelasi aikaisemmin mutta oireili mittarivaloja välkyttäen moottorin kierrosten mukana. :roll:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 17.05.2010 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

hoh hoijaa.. heitä mäkeen se mittaris ja ota tilalle vaikka kynälamppu ( älä sittenkään tärvele sitä mittaria ) laita sen mittaris näyttö volttialueelle ja piuhat kiinni akun napoihin. alkajaisiksi.
sitä kynälamppuu tarviit sen laturin perseessä olevaan mangnetointipiuhaa varten. ota se piuha irti ja kynälampun toinen pää ( samatekevää kumpi ) siihen piuhaan ja toinen jonnekkin maapisteeseen ja virta päälle lukosta ja kato syttyykö lamppu. jos syttyy vikaa voit ettii laturista , jos ei syty eti jostakin vlukon-lat.valon-laturin väliltä.
alkajaisiksi.

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.05.2010 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

AC vai DC? Ulkoinen vai sisäinen säädin?

Kirjoittaja:  Rosberg [ 17.05.2010 21:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Ulkopuolinen kun se on kiinni lokarin sisäpuolella.Pitää huomenna tehdä tuo Koken neuvoma testi.

Kirjoittaja:  olli__o [ 17.05.2010 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Se ohje taitaa koskea enemmänkin vianhakua vaihtovirtalaturista integroidulla säätimellä?

Tuollaisessa erillisessä (mekaanisessa?) jännitesäätimessä voi lisäksi kärjet palaa ja karstoittua, voinee aiheuttaa myös valojen kirkkausvilkkumista?

Miten latausvalo käyttäytyy?

Kirjoittaja:  olli__o [ 17.05.2010 21:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Onko tuollainen säädin: (D+61 latausvalo ja DF kenttäkäämi ja B+ akulle)
Kuva
http://www.franzose.de/en/Citroen-DS-11 ... /ANR82285/

Tasavirtalaturin pitäisi ladata jos kenttäkäämille menee jännitettä (tai jottei olisi liian helppoa, niin osassa malleja taas käämiä maadoitetaan säätimen kautta...)

Näissä taisi tasavistalatureissa taisi olla jotain magnetointiohjeitakin, jos ei muuten lähde lataamaan?

Kirjoittaja:  Rosberg [ 17.05.2010 23:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Latausvalo ei pala.Säädin muistuttaa 2cv:n mustaa mötikkää joka on alaosastaan irtoavan muovikuvun sisällä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 18.05.2010 01:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Joo, olen ajanut pari Geesua loppuun ja sitä lataussäädintä joka on aivan kuin natsisaksan tutka-asemalta ei saa rikki, ei millään...

Kaiva laturi irti, heitä mäkeen ja hommaa uusi ja taas lataa. Ite panin jossain vaiheessa CX:n 80 amppeerisen (mahtuu) ja säädinkin on siinä valmiina.

...niin, tsekkaa nyt ne hiilet ensin...

Kirjoittaja:  ealab [ 18.05.2010 07:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Latauspolttimo ehjä? Muuten ei ala ladata, sen puolesta. Laturin hiilet, kunto, hiilipitimien (harjasilta)siisteys? Hiilien johdot? Moottorin maadoitukset? Voit myös tarjota jonkin muun polttimon/vastuksen kautta akulta virtaa (herätteen) kenttäkäämille/lataussäätimen ao. liittimeen. Pelkkä jännite ei riitä, pitää virtaakin kulkea. Usein on tuo heräte varmistetaan latauspolttimon rinnalle kytketyllä, sopivalla vastuksella. Vaikka polttimo olisikin rikki, heräte menisi vastuksen avulla. Vain latauksen alussa/aluksi tarvitaan heräte, jonka voi antaa myös painikekytkimen avulla. Tässäkin virranrajoitus polttimon tms. avulla.
Lataussäädinkin voi olla viallinen. Jännitesäätökoskettimen rinnalla oleva vastus voi olla poikki. Se aiheuttaa myös valojen välkkymistä.

Kirjoittaja:  Rosberg [ 16.06.2010 07:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Laturihan se oli sökö.Uutta hankkimaan...

Kirjoittaja:  miki [ 16.06.2010 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Jos laturin laakerit on ehjät, ei tarvitse vaihtaa kun hiilet. Jos ei oikean kokoisia löydy, käy muunkin merkkisen palikat hieman viilaamalla. Ovat muistaakseni juottamalla kiinni, joten kolvin on syytä olla riittävän tehokas. Käytin itse hätätilanteessa volvon hiiliä kun ei parempia löytyny. Vähän joutui kaventamaan viilalla.

Edit: Jos mittarivalot välkkyi, ja säädin on mekaaninen, voi vika hyvinkin olla siinä. Mekaanista säädintä voi myös säätää. Avaa kuoret jollakin konstilla, ja etsi ruuvia tai epäkeskokiekkoa joka kiristää releen kielen jousta. Sitten vaan mittaria tarkkailemalla latausjännite kohdalleen.

Kirjoittaja:  Akaile [ 16.06.2010 18:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Toisaalta myös kenttäkäämitys voi olla katkennut, jolloin homma on siltä osin finito.

Kirjoittaja:  Rosberg [ 17.06.2010 07:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Käämitys finito. Hiilet ja laakerit hyvät.

Kirjoittaja:  ealab [ 17.06.2010 07:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Miten käämitys finito? Jos oikein paha paikka, niin käämityksen voi uusia. Kunhan vain napakengän saa irti. Sitten vaan uutta käämivyyhtiä tekemään: Ensiksi tehdään puinen malline, jolle uusi vyyhti käämitään. Voi käyttää vanhaa lankaa, jos sen on muuten hyväkuntoista ja jos vain esim. lanka olisi katkennyt vyyhden tyvestä. Ei paljon merkitse, jos vyyhdestä puuttuisi 1 kierros. Vyyhti eristetään/suojataan kietomalla ohutta puuvilla/pumpulinauhaa, tms. Sitten muokataan paikkaansa, että muoto istuu. Vyyhdin voi sitten myös eristyslakata.
Jos pitää käyttää uutta käämilankaa, niin langan vahvuus mitataan ilman eristettä, pelkkä kupari, jonka saa parhaiten pois polttamalla. Mittausväline olisi mikrometri. Sähkökonekorjaamot ehkä myyvät lankaa. Mittaa vanhan vyyhden paino ja osta uutta vähän enemmän, osta myös eristemateriaaleja.

Kirjoittaja:  Akaile [ 17.06.2010 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Tätä kenttäkäämityksen katkeamista kannattaa ehkäistä näissä ilmajäähdytteisissä kulkimissa silikoonia levittelemällä siihen staattorin etupuolelle sillain, ettei pikkuoravat hakkaa lankoja poikki vuosien saatossa. Ei ole iso vaiva tehdä samalla kun vaihtaa laturin laakerit.

Kirjoittaja:  ealab [ 18.06.2010 06:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Jos kuitenkin tekee uudet käämitykset, niin niiden eristeaineita ovat tuo pumpulinauha ja varsinainen eristyslakka, myös Araldit, se sininen kelpaa. Myös tuohon tukemishommaan. Sininen Araldit kovettuu hitaasti ehtien imeytyä, joita nopeuttaa lämmittämällä. Araldit on jo vanha tuotemerkki, 60- luvun alusta asti?

Kirjoittaja:  wanhustiina [ 18.06.2010 08:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Mikä laturi tuohon -75 malliin kuuluu. Kai sellaisen käytetyn vaihtomötikän vielä löytää, jos antaa tunnistetiedot. Muuten olen kyllä sitä mieltä, että jos autosähköliike onnistuu sinulle sellaisen korjatunkin vaihtolaturin löytämään, niin nyt se kannattaa ostaa. Ja huolet on pois sen osalta käytännössä loppuiän. Vanhaa korjaamalla huolet palaa pikemmin ja silloin on vaihtolaturia aina vaan vaikeampi löytää.

Kirjoittaja:  Rosberg [ 20.06.2010 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Gs:ssä lopetti lataamasta

Sain ostettua uuden laturin made in France. Jossa on lataus säädin itsessään.Hinta ei ollut paha 78€. Paketti oli ollut pölyn määrästä päätellen muutaaman vuoden hyllyssä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/