Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
CX takapallojen vaihto http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4765 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | mikauusi [ 23.05.2010 16:48 ] |
Viestin otsikko: | CX takapallojen vaihto |
Tietääkö joku kertoa CX keltanokalle, että mahtuuko CX:n takapalloa vaihtamaan ilman että repii puoli taka-akselia pihalle? Vaihto-operaation perusasiat lienevät minullekin selvät, kiitos keskustelupalstan, mutta tuo CX:n takapallo näyttäisi olevan aikalailla ahtaassa paikassa. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 23.05.2010 19:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
sen saattaa saada vaihdettua irroittamatta jousisylinteriä/palloa kokonaan pois, mutta käytännössä on joutunut irroittamaan jousisylinterin männän "vartta" kiinnipitävän sokan, hydrauliputken, paluuletkut ja sylinteriä paikallaan pitävän klemmarin ja laittamaan sylinterin isoon viilapenkkiin, jotta saa napautettua/väännettyä pallon irti sylkystä. lisää touhutilaa saa irroittamalla kallistuksenvakaajan tukivarresta. Ja sitä jousisylkkyä Ei saa rutistaa soikeaksi siinä viilapenkissä... |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.05.2010 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
totanoin..... tilaa ja näkyvyyttä tulee kun irrotat sen jarrujen suojakilven. sitten se klemmari helkkariin jonka hommana on vain pitää se sylinteri paikoillaan ( sen voit korvata myöhemmin vaikka nippusiteellä. ) sitten sorkkarauta tai mikätahansa tarpeeksi ronski kalu jolla voit likistää sen pallon ja puskimen välistä tilaa niin paljon että saat nipun tulemaan ulos sieltä poterosta. sitten kunnon putkipihdit jolla pidät kiinni SYLINTERISTÄ ettei se pääse kiertymään ja tärvelemään putkea. ( älä vä'litä niistä nailonputkista siellä suojakumin kyljessä ,mutta huomioi kumpi tulee paluulinjaan . toinen on vain huohotin ) sitten miettimään sopivaa kalua jolla saat nykäistyä pallon liikkeelle kierteillään. siihen on olemassa ketjuavain jollaista on kaupiteltu tälläkin palstalla. mikään putsariavain ei oo tarpeeksi vahva. toinen vaihtoehto on sitten taltta ja raskas vasara. eikä se taltta saa olla terävä. leikkaa enemmän kuin auttaa avautumisessa. assistentti on hyvä olla kaverina joka pitää sitä sylinteriä paikoillaan. kun laitat uutta mokkulaa paikoilleen niin laita suosiolla rasvaa pallon jengalle ja tietenkin vältät paskan joutumista sylinteriin. minä ainakin olen onnistunut vastaavassa hommassa tuolla metodilla. |
Kirjoittaja: | mikauusi [ 24.05.2010 12:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
Kiitos nopeista vastauksistanne. Elikkä siis pelkkää palloa ei saa ängettyä välistä pois vaan otetaan varsineen pihalle ja sitten vasta vaihdetaan se pallo? Pallon päässä näyttää olevan ikäänkuin mutteri, siitä varmaan uskaltaa vääntää palloa auki? |
Kirjoittaja: | niko [ 24.05.2010 13:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
mikauusi kirjoitti: Pallon päässä näyttää olevan ikäänkuin mutteri, siitä varmaan uskaltaa vääntää palloa auki? Ei! Kunnolla kiinni pallon ympäriltä ketjuavaimella, oikealla palloavaimella tai vaikka järeillä pihdiellä (tosin voipi olla ahdasta). |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 24.05.2010 13:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
Jos siitä tulpasta kääntää, tulee loputkin kaasut pihalle. Jos on tarkoitus vaihtaa pallot tai paineistaa nykyiset uudelleen, ei siitä sinänsä ole haittaa, mutta.. Ei ne pallot siitä kyllä aukeakaan. |
Kirjoittaja: | mikauusi [ 24.05.2010 17:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
Ok, asia selvä. Hyvä että tuli tarkennus tuohon mutterin näköiseen vääntöhoukuttimeen ![]() Olisin lyhyemmällä oppimäärällä ottanut siitä kiinni ja .... Kiitoksia taas neuvoista. |
Kirjoittaja: | Croisette [ 24.05.2010 22:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
Hetkinen onkos pallon päässä 17mm kannalla oleva "mutteri"? Eli siis ventiili. Jos näin, niin pallon vaihto lienee turhaa? eli jos on ventiili asennettuna, niin ei kannata palloa rehkiä irti, vaan tehdä reissu paineistuksia tekevään firmaan, ja tuupata vaan lisää typpeä palloon? ![]() Alkuperäisesti pallossa on pyöreä umpitulppa päässä. ps. Tietty jos asut jossain todella kaukana täältä "eteläisestä" Suomesta, jossa taitaa ne 3-4 paineistuspaikkaa olla, niin sit voi olla pallojen irroittaminen viisasta? |
Kirjoittaja: | mikauusi [ 25.05.2010 14:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
Asun kyllä eteläisessä suomessa tai ainakin varsinais-suomessa. Pitääkin kysellä paineistuksien perään. |
Kirjoittaja: | Jouko [ 25.05.2010 15:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX takapallojen vaihto |
mikauusi kirjoitti: Asun kyllä eteläisessä suomessa tai ainakin varsinais-suomessa. Pitääkin kysellä paineistuksien perään. http://www.sitronen.fi on lähin osoite varsinaisessa suomessa asuville. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |