Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miksi Xm nousee vaivalloisesti?
ViestiLähetetty: 06.06.2010 18:55 

Viestit: 6
Hei!
Varsinkin etupäällä on vaikeuksia nousta. Ja joskus etupää tipahtaa alas kokonaan kun moottorin sammuttaa. Yleensä kun auto ei ole ollut käynnissä pitkään..

Pallot pitäis kuitenkin olla täynnä.
Silti vähän kovahko joustitus Xm:äksi...

Onko se sitten hydraulipumppu jossa on vikaa? :idea: :mrgreen:

Kiitos etukäteen.. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xm nousee vaivalloisesti?
ViestiLähetetty: 06.06.2010 19:46 

Viestit: 199
Yhtenä vaihtoehtona voisi myöskin olla suhteettoman reipas ohivuoto etutolpissa (sylintereissä), jolloin ne eivät pidä korkeutta kun paine lakkaa (moottori pysähtyy).

Minkälainen kuljin lienee kyseessä, vanhempi (Y3) vai jo vajoamisenestolla varustettu uudempi (Y4)?

Kerran seisotin yhtä vanhempaa ja keväällä käyttöönoton yhteydessä kesärenkaita vaihdellessa se rojahti tonttiin kesken operaation kun käänsi avaimesta seis.
Ilmeisesti tyhjensi jotenkin paineet etupäästä aktiivi-hässäkän kautta, sen verran lujaa tuli alas. Ja mitään vuotoja ei ole ja etutolpatkin kunnossa, mene ja tiedä? Toimi kuitenkin pienen verryttelylenkin jälkeen niinkuin kuuluukin.

Nuo pallot on aivan sama, onko ne täysi vai ei, nousee kyllä tyhjälläkin, kunhan pumppu pumppaa ensin öljyä pallon täyteen.

Ja joskus on tullut ajettua rikkinäisellä kalvolla suht pitkäänkin, eipä se kaasu sieltä karannut ennenkuin päästi putken vaihdon takia paineet nolliin ja nosti pyörän ilmaan.
Teollisuudessa kun on vastaavia painevaraajia käytössä ilman tuota kalvoakin ja toimivat kyllä kunhan ei nestepaine katoa...

Jousitus taas tuntuu kovalta jos kaasut ovat hävinneet tai esimerkiksi korkeudensäätäjän vivusto on pahasti jumissa. Juuri yhden laittelin taas mukavaksi, oli etupään vakaajalta tulevan välitangon saranapiste täysin jumissa. Nousi vain sisältä vipua renaamalla ja sittenkin korkeus oli mitä sattui ja täysin tönkkö ajaa.

Ja yksi mikä voisi koventaa ajotuntumaa, niin jos jousitus on pysyvästi jäykässä (sport) tilassa ja pyörien pallot finaalissa. Eli sitä aktiiviventtiiliä voisi myös kuunnella, suriseeko se kun avaa oven, ei tarvitse olla käynnissä tällöin.

Ja aivan kuten totesitkin sen pumpun pitää myöskin tuottaa jotain, senkin saa selville laittamalla painemittarin sopivaan väliin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xm nousee vaivalloisesti?
ViestiLähetetty: 06.06.2010 20:31 

Viestit: 6
Y3 on, -94. Ja seisoteltu. Mielestäni nestettä oli hävinnyt talven aikana.

Kuuluu vain pihinää nousemisen sijasta..

Surisee kyllä kun avaa oven...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xm nousee vaivalloisesti?
ViestiLähetetty: 07.06.2010 07:28 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Painevaraajissa pitää ainakin olla ilma/kaasutäyte jousena. Sitikan pallot ovat periaatteeltaan samat, kuin huushollin vesipumpun painesäiliö. Niitäkin on kalvollisena (kumipussi, jossa venttiili) ja ilman. Kalvopainesäiliö on pienempi, kuin perinteinen ilmatäytteinensäiliö, kun käyttöominaisuudet vastaavat toisiaan.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: