|
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 08:46 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Samanlainen kiila löytyy mm. Xsaran takapaloilta, tuollainen olisi joskus ollut ihan kätevä... Kummasti menee muuten kiroiluksi tuo homma. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 11:49 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Oho, kätevän näköinen. Harmi, ettei ole sorvia. Olen siis joutunut tähän asti vaan ottamaan kiilan päästä kevyesti kiinni poksipihdeillä ja vetämään sen pois Sopiva rasvaus kasausvaiheessa, niin lähtee helposti seuraavalla kerralla. Tiukassa olevat olen surutta runnonut väkivallalla irti ja laittanut uudet tilalle.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 14:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Saa kyllä sorvattua porakoneen ja viilan avulla, jos kanta tekee kiusaa, niin muttereita matkalle.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 21:04 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Saa kyllä sorvattua porakoneen ja viilan avulla, jos kanta tekee kiusaa, niin muttereita matkalle. Ei satu olemaan niin huonoa porakonetta nyt hollilla, että viitsisin moisella tempulla sitä tärvellä, vaikka onnistuisihan se kyllä. Porakonetta kun ei ole oikein suunniteltu kestämään vääntöä yleensä 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 21:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Eipä tuosta tärvelly, edes rasitu. Pikkuhomma. Ja kyllä kestää. Taitaa istukan akselit olla kuulalaakeroituja. Kunhan välttää viilan kontaktia istukkaan, siihen voi tulla naarmuja.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 22:11 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: Eipä tuosta tärvelly, edes rasitu. Pikkuhomma. Ja kyllä kestää. Taitaa istukan akselit olla kuulalaakeroituja. Kunhan välttää viilan kontaktia istukkaan, siihen voi tulla naarmuja. Totta. ViRRhe olisi koittaa samaa pylväsporakoneessa, siinä kun kara/istukka on yleensä vain tökättynä kartioonsa niin se osaa pudota radiaalivoiman seurauksena.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Pertsa
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 23:14 |
Viestit: 23 Paikkakunta: Lahti
|
Paitsi tarpeeksi järeässä, jossa on kartio vamistuspultilla kiinni.
Bexät 16v ja 4woodoo Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 13.06.2010 23:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
No jotain ainakin halvoista porakoneista hajoaa sivuttaisrasituksella melko nopeasti, kolina alkaa. Kunnollisilla en ole viitsinyt kokeilla juuri tuosta syystä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 07:46 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Joo, halvasta pöytäkoneesta kyllä (Morse-)kartio joskus tipahtaa, varsinkin, jos on istukassa kiinni jotain tärisyttävää. Ei siinä mitään, napauttaa vaan takaisin. Pitää vaan kartio ja karan reikä puhtaana. Sorvissa taas karapylkän kartiota pidän joskus vähän löysänä, kun pitää tehdä kierre johonkin sorvin istukassa olevaan kappaleeseen, keskelle ja linjaan. Siinä pylkässä olevaa istukkaa kierretappeineen käsin kiertää riittävän kierrealun saamiseksi.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 09:07 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: Sorvissa taas karapylkän kartiota pidän joskus vähän löysänä, kun pitää tehdä kierre johonkin sorvin istukassa olevaan kappaleeseen, keskelle ja linjaan. Siinä pylkässä olevaa istukkaa kierretappeineen käsin kiertää riittävän kierrealun saamiseksi. Jep, tunnen menetelmän. Muiden kuin pyörähdyskappaleen keskelle tehtyjen kierrereikien valmistuksessa olen hyödyntänyt akkuruuvaria eikä yhtään tappia ole vielä(kään) katkennut vaikka moni on varoitellut. Käsin kiertämällä olen pari onnistunut katkomaan.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 16:56 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jumaliste kun yhdestä kiilasta saadaan suorastaan tieteellinen selostus kuinka eri menetelimillä voidaan korvata taltta ja vasara myrkkypullon lisäksi , pihdit tarvitsee vain siksi että saadaan se lukitus sokka pois. .
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 19:01 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
kokemjne kirjoitti: pihdit tarvitsee vain siksi että saadaan se lukitus sokka pois. . Kyllä se sokka yleensä on sormilla lähtenyt ja samalla konstilla mennyt takaisin. Kiila vaan on joskus meinannut käydä hermoille, kun tuurnan kanssa hakkaaminen saa ennemmin reiän soikeaksi kuin kiilan liikkeelle. 
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 19:37 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 eiköhän me olla jo sen ikäisiä että tiedetään kuiviltaan hoidetut hommat. ja pakkoko sitä on hakata siitä silmästä tai sieltä takapäästa ENSIN. myrkytä ja kolistele vasaralla vaikka niitten palojen selkään ja liikuttele niitä ensin sitten sitä kiilaa johonkin suuntaan että saat sen yleensä liikahtamaan. lähtee kyllä ilman temppuilua ja erikoiskaluja, ja vielä tärvelemättä sitä kiilaa. ja jos nyt sattuu vähän rymppääntymäänkin niin jonkisortin hiomakone löytynee tasoittelua varten. 
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 20:09 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
kokemjne kirjoitti: :) eiköhän me olla jo sen ikäisiä että tiedetään kuiviltaan hoidetut hommat. ja pakkoko sitä on hakata siitä silmästä tai sieltä takapäästa ENSIN. myrkytä ja kolistele vasaralla vaikka niitten palojen selkään ja liikuttele niitä ensin sitten sitä kiilaa johonkin suuntaan että saat sen yleensä liikahtamaan. lähtee kyllä ilman temppuilua ja erikoiskaluja, ja vielä tärvelemättä sitä kiilaa. ja jos nyt sattuu vähän rymppääntymäänkin niin jonkisortin hiomakone löytynee tasoittelua varten.  Pahoittelen, jos ajattelin asiaa liian suoraviivaisesti. Voihan se tosiaan olla, että jossain iässä tulee oppineeksi varaamaan esivalmisteluihin aikaa ja liukastinaineita. Jokainen hoitakoon homman tavallaan, apuvälineillä tai ilman. (Tai vaikka vasaralla, jos ei muuten meinaa saada liikahtamaan.)
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 21:03 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ihan kiva, että joku jaksaa askarrella näitä työkaluja, mutta tämä on kyllä liki tarpeeton, tosin ehkä helpottaa(mutta hidastaa?) hiukan ko. toimenpidettä. Mutta kuten koke sen jotenkin jo sanoi, niin tarvetta moiselle ei varsinaisesti ole, kunnollisella tuurnallakin sen kiilan saa irti, eka isolla liikkeelle, jotta ei rymppäänny se kiila, ja sit pienemmällä loppumatka  . Helppo homma  .
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX:n jarrupalojen kiilan irrotus Lähetetty: 14.06.2010 21:19 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Kaikki on helppoa minkä osaa 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
|