Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5021
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  black_van [ 19.06.2010 13:05 ]
Viestin otsikko:  td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Laitetaanpa pientä keskustelua aluille asiasta.
Kävin heittämässä kesälomareissun 2000km,väliaikaisesti sai tukittua pienen vuodon jotta reissun pystyi ajamaan.

Eli ongelma on sellainen että turbodiesel xantia päästää öljyä jäähdytinnesteen joukkoon. Toisinpäin ei vuotoa esiinny.
Tosin tuo vuoto on aika pieni,ei kerää hirmupainetta jäähdytinjärjestelmään,mielestäni lämpimällä koneella paine jäähdytinjärjestelmässä on normaali. Jäähdytinvesi ei kupli ja öljyä ei mielestäni juurikaan katoa.
Lämmöt ei seilaa,normaalisti toimi.
Mitä arvon raati sanoisi että voisiko vika olla kenties kannentiivisteessä vaiko kenties öljynsuodattimen jäähdyttimessä, öljynsuodatinjalan kauttahan kulkee vesi ja voisiko olla vika niinkin pieni että siitä jalasta olisi tiiviste pettänyt ja sitä kautta antaisi koneen ollessa kylmä öljyä ohi tiivisteen kun öljynpaine on suurimmillaan?
Sain yksityisesti remonttitarjouksen kansirempan työn osuudesta joka olisi 500-600e, soittelin muutamaan paikkaan niin sain vastaukseksi että kuitin kanssakin työn osuus jäisi alle tuon.

Laitelkaahan ajatuksia että voisiko vika olla kenties pienempi kuin pahimmassa tapauksessa oleva kannentiiviste,sillä ei ole tavanomaista että vuoto tapahtuu noinpäin

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.06.2010 13:17 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

black_van kirjoitti:
Laitelkaahan ajatuksia että voisiko vika olla kenties pienempi kuin pahimmassa tapauksessa oleva kannentiiviste,sillä ei ole tavanomaista että vuoto tapahtuu noinpäin
Tuosta kiisselinpyörittelijästä ei ole kokemusta, mutta kyllä bensakoneisessa vaparissa olen ainakin siihen törmännyt, että jäähdytysjärjestelmään on kansipahvin välistä tullut öljyä ja ihan reilusti.

Itse jos viitsii tehdä (tasohiontaa lukuunottamatta), niin ei kai tuohon dieselinkään kansipahvin vaihtoon saa kauhean montaa satasta uppoamaan, vaikka samalla jakopään huoltaa? Osathan eivät paljoa maksa. Ja tuskin tuossa(kaan) homma kovin hankala on.

Kirjoittaja:  black_van [ 19.06.2010 13:51 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

laakeri kirjoitti:
black_van kirjoitti:
Laitelkaahan ajatuksia että voisiko vika olla kenties pienempi kuin pahimmassa tapauksessa oleva kannentiiviste,sillä ei ole tavanomaista että vuoto tapahtuu noinpäin
Tuosta kiisselinpyörittelijästä ei ole kokemusta, mutta kyllä bensakoneisessa vaparissa olen ainakin siihen törmännyt, että jäähdytysjärjestelmään on kansipahvin välistä tullut öljyä ja ihan reilusti.

Itse jos viitsii tehdä (tasohiontaa lukuunottamatta), niin ei kai tuohon dieselinkään kansipahvin vaihtoon saa kauhean montaa satasta uppoamaan, vaikka samalla jakopään huoltaa? Osathan eivät paljoa maksa. Ja tuskin tuossa(kaan) homma kovin hankala on.


Jakopää on huollettu 15tkm sitten,joten siihen ei tartteisi kajota. itse ei ole kyseistä operaatiota (pahvinvaihto) koskaan tehnyt joten jos vika siinä niin auto lähtee sille joka osaa hommat. Tiedustelin muutamasta paikasta että päivän homma on purku ja kasaus joten en todellakaan maksa 70e/h harrastajamekaanikolle vaihtotyöstä :lol: :lol: :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.06.2010 15:42 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

black_van kirjoitti:
Jakopää on huollettu 15tkm sitten,joten siihen ei tartteisi kajota. itse ei ole kyseistä operaatiota (pahvinvaihto) koskaan tehnyt joten jos vika siinä niin auto lähtee sille joka osaa hommat. Tiedustelin muutamasta paikasta että päivän homma on purku ja kasaus joten en todellakaan maksa 70e/h harrastajamekaanikolle vaihtotyöstä :lol: :lol: :lol:
Tekemällä oppii ;) Ja kyllä siihen venttiilien+seettien hiontaan saa harrastelijamekaanikko aikaa menemään reilusti. Tietty jos jättää tuon tekemättä, eikä venttiilinvarrenkumejakaan vaihda, niin sittenhän tuo on todella nopea homma... "kansi irti, tasohionta, kansi kiinni ja ajoa". Kannattaa varmaan tiedustella, mitä kaikkea tekevät vaiko pelkästään tuon pahvin vaihdon.

Kirjoittaja:  black_van [ 20.06.2010 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Toisaalta pohtinut tässä asiaa tarkemmin ja voisi ottaa tuon diesel xantian kannenpurun itsekin työn alle, tutkiskelinkin jo haynesia ja ihan selkeät ohjeet on työlle. Veisi sitten kannen koneistamoon ja saisivat tehdä siihen tarvittavat työt, venttiilien ja seettien hionta, venakumien vaihdon ja tietysti tasohionta. Tosin ensin testataan että olisko öljyvuoto vain suodatinjalassa. Käytän sen koeponnistuksessa niin tietää sitten ruvata purkutöihin jos vika ei ole siinä.

Aika monta työvaihetta näytti olevan jotta kannen saa irti. jakopää pois,turbo pois, pako ja imusarja pois, yms hilppeet ja vasta sitten kannen irrotus.
Tärkeintä taitaa olla ettei ole kiire ja voi rauhassa huolella tehdä hommat

Ensi viikolla sitten varaillaan aikaa avk.n kulkineelle katsastusaikaa ja otetaan se käyttöön remontin ajaksi.

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.06.2010 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Tuolla toisaalla lienee sopivia osia myytävänä, jos ilmenee tarvetta?
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,12130.0.html

Kirjoittaja:  laakeri [ 21.06.2010 09:28 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

black_van kirjoitti:
Aika monta työvaihetta näytti olevan jotta kannen saa irti. jakopää pois,turbo pois, pako ja imusarja pois, yms hilppeet ja vasta sitten kannen irrotus.
Bensamallissa on tullut nosteltua sarjat kannen mukana. Tiedä sitten, saako turbon nousemaan myös mukana vai miten tuo kannattaa dieselissä tehdä.

Kirjoittaja:  black_van [ 21.06.2010 17:06 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Ainakin kun vilkaisin haynesiä niin siinä sanotaan että imusarja ja pakosarja irti,mutta tosiaan voihan se olla että ne nousee sitten kannen matkassakin.
Sanokaas viisaimmat tartteeko turbodieselissä niitä irrottaa kannesta vai ei

Kirjoittaja:  Natero [ 21.06.2010 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Jos öljysutturan alla on jäähdytyspalikka, kannattaa ottaa se ensin syyniin. TU-bensamoottorit (8-v pystyssä töröttävät) osaavat kusta öljyä jäähdytysnesteen sekaan kansipahvista, mutta wanha kunnon TD sitä harvoin tekee.

Kirjoittaja:  black_van [ 21.06.2010 21:14 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Natero kirjoitti:
Jos öljysutturan alla on jäähdytyspalikka, kannattaa ottaa se ensin syyniin. TU-bensamoottorit (8-v pystyssä töröttävät) osaavat kusta öljyä jäähdytysnesteen sekaan kansipahvista, mutta wanha kunnon TD sitä harvoin tekee.


tarkoitatkos "öljysutturalla" öljyfiltterissä olevaa vesijäähdytystä?
sellaista kuulin myöskin että sieltä kannattaisi ensin tutkia ja kannattaakin rajata ensin pienemmät mahdollisuudet pois ennen isoa remppaa

Kirjoittaja:  Natero [ 22.06.2010 22:49 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Suttura, suti tai hitleri= suodatin. Todennäköisesti oljynsuodattimen ja lohkon välissä on palikka, öljyn jäähdytin, johon tulee kaksi vesiletkua.
Tämä palikka on kiinnitetty keskeltä isolla junttimutterilla lohkoon ja ko. junttimutteri toimii myös suodattimen kiinnityksessä.
Ensin suodatin irti, vesiletkut irti, junttimutteri auki ja jäähdytin pöydälle. Toinen vesiletkun liitin tulpaten ja toisesta mielellään kotikompuran tuottama max.paine sisään ja jäähdytin veden alle. Jos kuplii, se on siinä.

Kirjoittaja:  black_van [ 22.06.2010 23:31 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Natero kirjoitti:
Suttura, suti tai hitleri= suodatin. Todennäköisesti oljynsuodattimen ja lohkon välissä on palikka, öljyn jäähdytin, johon tulee kaksi vesiletkua.
Tämä palikka on kiinnitetty keskeltä isolla junttimutterilla lohkoon ja ko. junttimutteri toimii myös suodattimen kiinnityksessä.
Ensin suodatin irti, vesiletkut irti, junttimutteri auki ja jäähdytin pöydälle. Toinen vesiletkun liitin tulpaten ja toisesta mielellään kotikompuran tuottama max.paine sisään ja jäähdytin veden alle. Jos kuplii, se on siinä.


Kyllä sellainen löytyy sieltä. Ensimmäisenä tietty puran sen ja kokeilen kirjoittamallasi tavalla. Toivottavasti se kuplii,säästyisi paljolta mutta jos ei siinä vikaa niin sitten purkuhommiin. onneksi aikaa siihen on,katsastan ilmastoidun xantian sopivasti kun kesä varmuuden vuoksi jos remppaa tulee dieseliin niin on ainakin auto jolla ajella ja saa purkaa rauhassa dieseliä.

Onko tuohon jäähdytinosaan saatavana sitten tiivistettä ja vaihdettavissa vai onko näin ollen viisainta purkuautosta ottaa sellainen.

Kirjoittaja:  Jankos [ 23.06.2010 08:26 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Tuon öljynjäähdytysjalan takia tiedän yhden hdi vehkeen turbon hajonneen... Vuoti ihan kohtuullisesti ja sehän tekee koneen sammuttua sen että jäähdytysjärjestelmän paine on korkeampi kuin öljypuolen ja se vuotaa jäähdytysnestettä öljykanaviin... Siitä sitten useita käynnistyksiä niin turbon laakerithan sieltä lopulta menee.

Ja tuonhan voi veden osalta vain ohittaa kun eikös tässäkin tule molemmat vesipuolet letkuina? Ja sitten voikin tarkkailla että vuotaako niistä letkujen liittimistä öljyä?

Kirjoittaja:  Karri1 [ 23.06.2010 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Minulle tullut yksi tällainen tapaus eteen Peugeot 306 1999 XUD9 TE koneessa että öljyä tuli jäähdyttimen nesteisiin vähän ja pitkän mietiskelyn jälkeen tein helpoimman valinnan joten kiristin kannen uudelleen 10kg ja vuoto loppui. Sylinterin kannen etumaiset pultit oli tosi löysällä, nyt autolla ajettu kiristyksen jälkeen noin 50tkm ja pitää edelleen.

Kirjoittaja:  black_van [ 23.06.2010 16:58 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Jankos kirjoitti:
Tuon öljynjäähdytysjalan takia tiedän yhden hdi vehkeen turbon hajonneen... Vuoti ihan kohtuullisesti ja sehän tekee koneen sammuttua sen että jäähdytysjärjestelmän paine on korkeampi kuin öljypuolen ja se vuotaa jäähdytysnestettä öljykanaviin... Siitä sitten useita käynnistyksiä niin turbon laakerithan sieltä lopulta menee.

Ja tuonhan voi veden osalta vain ohittaa kun eikös tässäkin tule molemmat vesipuolet letkuina? Ja sitten voikin tarkkailla että vuotaako niistä letkujen liittimistä öljyä?


Sillä erolla omassa tapauksessa että vuotaa nesteen joukkoon öljyä,ei öljyn joukkoon nestettä. Nestehän näkyisi öljyn samentumisena.
Voisi tosiaan kokeilla että irrottaisi öljyjalasta ne vesiletkut ja vaikkapa putkenpätkällä yhteen. pitäisi näkyä kyllä jos sieltä vuotaa öljyä, tosi hyvä idea,kiitos. säästää hieman työtä ja vaivaa kun kokeilee noin.
Kantta en hirveesti viitsisi ylikiristää,hieman ehkä mutta ylikiristämisen vaarahan on että kansi halkeaa. hieman ehkä voisi

Kirjoittaja:  Karri1 [ 24.06.2010 01:09 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Kokeileppas mielenkiinnosta niitä kansipultteja kiristää momenttiavaimella ja laita avaimeen lukemaksi vaikka 6kg, huomaat että etumaiset pultit kiristyy, tuo 6kg lukemakin on vielä riittämätön kireys "Ps muista valmistajan kiristys järjestys. Itse tosiaankin kiristin silleen että yksitellen löysäsin hiukan pulttia ja kiristin sitten kymmeneen kiloon pultit valmistajan ilmoittamassa järjestyksessä. Huomasin etumaisissa pulteissa että olivat niin löysällä että kiristyvät jopa räikkäsarjan lyhyellä varrella ilman jatkovarsia. Tällä operaatiolla vältyimme kansiremontilta ja kun pesimme järjestelmän astianpesukoneen pesuaineella ja huuhtelimme moneen kertaan niin öljyä ei ole enää nesteissä näkynyt.

Kirjoittaja:  nuorju [ 25.06.2010 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

minä ostin noin 2v sitten td zx:n jossa oli sama vika,eli öljyä tuli jäähdytysnesteen sekaan mutta ei minkäänlaisia paineita nostanut.Kuulin eräältä peugeot velholta että kannentiivisteessä on joku o-rengas joka pettää sillointällöin näissä koneissa ja tekee tuon.Huolettomana ajelin 2 vuotta eli n130th kilometriä,poistaen aina välillä öljyä syyläristä ruiskulla ja imeyttämällä rätteihin.Lopulta alkoi tehdä myös painetta.Nyt kansi plaanaukseen ja uusi tiiviste.Kannen irroitus on aika haastava imusarjan yksi pultti hankalassa paikassa.Kansi ei sovi nousemaan ennenkuin purat imusarjan pakosarjan ja turbon pois.

Kirjoittaja:  hssumies [ 25.06.2010 15:31 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Huomasin tänään bx:n jäähdytinnesteen joukossa öljyä ja öljyä oli myös kulunut, mitään oireita ajossa ei ole, eikä niitä paineitakaan kai synny.

Kuinkahan kauan voi ajaa ennenkuin syntyy kunnon remonttia, jos kansipahvi on palanut, nyt se kuleksii ihan normaalisti ?

Kirjoittaja:  nuorju [ 25.06.2010 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

katso tuo edellinen ajoin todella yli 130th kun ostin auton ,ja jo ostaessa oli öljyä jäähdyttimessä.loppuvaiheessa teki kovasti paineita ja jäähdytinneste vajui noin 5-7cm paisuntasäiliössä.ajoin kuiteskin vielä n10th km mutta sitten puhalsi kunnolla ja kansi työn alle,ei kuitenkaan muuta vauriota kuin kannen oikaisu ja uusi tiiviste pelittää hyvin.syylärin puhdistus onkin jo sitten toinen juttu en ole saanut täysin puhtaaksi vieläkään,nesteet vaihdettu jo kaksi kertaa.

Kirjoittaja:  black_van [ 25.06.2010 16:40 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Kiitoksia vinkeistä. Huomasin tänään että kannentiiviste vuotaa ulospäin,mielestäni oli öljynsekaista jäähdytinnestettä, valui öljypohjaa pitkin maahan tipoittain. Myös näytti kostealta kannentiivisteen sauman alta,eli kyllä tässä joutuu kannen purkamaan.
Eipä ole tuollaista projektia tullut ennen tehtyä mutta kokeillaan,kiire ei ole sillä keskiviikkona yritetään bensa xantia leimaan ja sillä sitten ajellaan sen ajan kun dieseli remontissa. Haynes löytyy joten ohjeita voi siitä katsella jos jotain epäselvää ja täällähän patongissakin on asiantuntijoita jos joku rupeaa askarruttamaan remontissa :)

Kirjoittaja:  hssumies [ 26.06.2010 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

hssumies kirjoitti:
Huomasin tänään bx:n jäähdytinnesteen joukossa öljyä ja öljyä oli myös kulunut, mitään oireita ajossa ei ole, eikä niitä paineitakaan kai synny.

Kuinkahan kauan voi ajaa ennenkuin syntyy kunnon remonttia, jos kansipahvi on palanut, nyt se kuleksii ihan normaalisti ?


Tällaiselta näytti rätti syylärissä uiton jälkeen:

http://azx.otukset.fi/kuvat/Sitikan%20o ... 4TTI+1.jpg

Kirjoittaja:  hssumies [ 27.06.2010 13:38 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

Pysyykö jäähdytinneste kirkkaan vihertävänä, sinertävänä, mitä se nyt onkaan, pitäisikö pysyä, vai muuttuuko sävy kierrettyään koneessa ruskehtavaksi, millaista se on meikäläisen bx:ssä ?

Kirjoittaja:  nuorju [ 27.06.2010 14:48 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

se ruskeahko väri johtuu ruosteesta jota löytyy kaikkien vanhempien autojen jäähdytysjärjestelmistä.kokeile putsausnestettä se auttaa,jotkut on tosin käyttäneet myös astianpesukoneen tabletteja ja kuulemma auttaa myös.

Kirjoittaja:  hssumies [ 27.06.2010 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

nuorju kirjoitti:
se ruskeahko väri johtuu ruosteesta jota löytyy kaikkien vanhempien autojen jäähdytysjärjestelmistä.kokeile putsausnestettä se auttaa,jotkut on tosin käyttäneet myös astianpesukoneen tabletteja ja kuulemma auttaa myös.


Eli se ei johdu nesteen seassa olevasta öljystä, sen halusin tietää. Tässä pähkäillyt, että missähän kunnossa se kannentiiviste loppujen lopuksi onkaan, liekö tuo edes rikki. (toiveajattelua) Tosin nyt olisi tiedossa jo kaksi autoa, joista toisen ehkä ostan, pistän sitikan pumpuliin, siis seisontaan, ja ehkä vaihdan tiivisteen itse. Pitäisi vaan varmaksi tietää, onko se rikki.

Kirjoittaja:  RPekka [ 27.06.2010 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: td xantian öljyn vuoto jäähdytinnesteen joukkoon

hssumies kirjoitti:
Pitäisi vaan varmaksi tietää, onko se rikki.

Puristuspainemittarillahan sitä voisi vähän ookailla, tosin jos ainut oire on että vuotaa öljyä veden sekaan niin sitä ei. Jos sitä öljyä ei olennaisesti vähene eikä paisuntasäiliön pintaan parin päivän seisomisen aikana nouse selvää kalvoa niin ei se silloin vuoda. Jos öljyä vähenee mutta se ei tule näkyville niin venttiilinvarsien kautta se varmaankin häviää.

Dieselin puristuspainemittareita ei noissa halpahalleissa ikävä kyllä ole ja Biltemakin huutaa omastaan rahaa joten päädyin tekemään laitteen itse. Hehkutulpasta kanta, rengaspainemittarista takaisku ja tyhjennysnippa ja hydrauliikkakaupasta 25 barin mittari. Asteikko ei ihan riitä mutta viisari ei sentään tappiin asti mene, sai kelvata kun seuraava koko olisi ollut jo metallirunkoinen ja kallis.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/