Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantia - Kytkin(poljin) narisee/natisee/kitisee http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5022 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | MGI-832 [ 19.06.2010 15:19 ] |
Viestin otsikko: | Xantia - Kytkin(poljin) narisee/natisee/kitisee |
Xantiassa (-97, 2.0 16V, <200 000km) kuuluu narinaa kun painaa kytkinpolkimen pohjaan. Ääni kuuluu siellä aivan lopussa muutaman senttimetrin matkalla. Jotenkin tuntuisi kuivalta, kireältä vaijerilta. Toiveajattelua? (Välillä ääntä ei kuulu ollenkaan ja joskus tuntuu että narisee vaikka koskee ihan kevyesti polkimeen. Eli aika mystisiä yleensä nämä äänet). Ja ääni kuuluu vaikka auto ei ole käynnissä. Tuleekohan ääni kytkimen sisältä (painelaakeri?) vai jostain muualta (vaijerista, jostain vivusta)? Kytkin on aika jäykkä, vaikka tuon vetotyyppisen kytkimen pitäisi kai olla aika kevyt. Luistamista en ole havainnut. Niin, ja onkos kytkinremontti vetotyyppiseen kytkimeen jotenkin selvästi kalliimpi/vaikeampi kuin "normaaliin" kytkimeen? Ja voiko tulla isojakin vaurioita, jos se hajoaa kesken ajon/liikkeellelähdön? Suihkuttelin CRC:tä konehuoneen puolella vaijeriin, holkkeihin ja vipuihin, sekä kytkinpolkimen kaikkiin mahdollisiin vipuihin aina sinne asti mistä vaijeri menee ulos, mutta ei tuntunut ääni edes muuttuvan. Tuntui vaan kuuluvan entistä pahemmin ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.06.2010 15:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia - Kytkin(poljin) narisee/natisee/kitisee |
MGI-832 kirjoitti: Xantiassa (-97, 2.0 16V, <200 000km) kuuluu narinaa kun painaa kytkinpolkimen pohjaan. Ääni kuuluu siellä aivan lopussa muutaman senttimetrin matkalla. Jotenkin tuntuisi kuivalta, kireältä vaijerilta. 1.8 8V '94 jossain 210..220 Mm välillä narisi kytkintä painellessa ja äänen lähteeksi paljastui irrottaja-akselin läpivienti kytkinkopan yläosassa. Röppöä väliin ja oli sen jälkeen hiljainen. Paremmin rasvailin vuotta myöhemmin kytkinremonttia tehdessäni, eikä ylimääräistä ääntä missään vaiheessa enää tullut.MGI-832 kirjoitti: Niin, ja onkos kytkinremontti vetotyyppiseen kytkimeen jotenkin selvästi kalliimpi/vaikeampi kuin "normaaliin" kytkimeen? Ja voiko tulla isojakin vaurioita, jos se hajoaa kesken ajon/liikkeellelähdön? Vetokytkimeen en ole itse remppaa tehnyt, mutta tuollaisen 2.0 16V:n kytkintä olen kyllä käsissäni pyöritellyt. Sanoisin, ettei vaikuta mitenkään ihmeelliseltä - painelaakeri vain on asetelman mukana. Asentajankaan mukaan ei mitään erityistä ollut. Vähän kalliimpihan tuo paketti on... kytkinpaketti (asetelma+laakeri+levy) + vaijeri + lootaöljyt + kampuran takapään stefa taisivat olla yhteensä jotain 190 euroa muistaakseni, Jehudi muistaa ehkä paremmin nuo hinnat kuin minä. Ja lisäksihän tuohon tulee vielä perän (vetoakselit) stefojen hinta. Ei ollut tuossa mukana, kun ne täytyi hakea merkkiliikkeestä, että sai kunnolliset.
|
Kirjoittaja: | MGI-832 [ 20.06.2010 15:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia - Kytkin(poljin) narisee/natisee/kitise |
laakeri kirjoitti: 1.8 8V '94 jossain 210..220 Mm välillä narisi kytkintä painellessa ja äänen lähteeksi paljastui irrottaja-akselin läpivienti kytkinkopan yläosassa. Röppöä väliin ja oli sen jälkeen hiljainen. Paremmin rasvailin vuotta myöhemmin kytkinremonttia tehdessäni, eikä ylimääräistä ääntä missään vaiheessa enää tullut. Tuossa 1.8 8V -koneessa taitaa olla aikalailla samanlaiset mekanismit kuin 2.0 16V:ssä. Ainakin zx:ssä on Haynesin mukaan. Eli siinä toiseksi viimeisessä motikassa (siis jonka läpi menee kytkinvaijeri) ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.06.2010 09:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantia - Kytkin(poljin) narisee/natisee/kitise |
MGI-832 kirjoitti: Eli mites/mitä kautta sinne oikein saisi parhaiten tungettua röppöä väliin? Ilmeisesti siinä läpiviennissä on joku holkki joka voisi olla kuiva. Ja noitten holkkien vaihtohan tarkoittaa kai käytännössä samalla kytkinremonttia. Tuskin ne holkit niin huonoksi ovat kerinneet, että tarvisi vaihtaa... no, seuraavassa kytkinremontissahan se selviää. En muista, mitä kaikkea tuossa 2.0 16V:ssä on kytkinkopan päällä, ilmanputsari ainakin, mutta sehän irtoaa nopeasti. 1.8 8V:ssä tein homman siten, että turhat rojut, kuten laatikon päällä olevat johtonivaskat sivuun ja kun vivun "juuri" (irrottaja-akselin yläpää) oli näkyvissä, niin ohkasta röppöä (en muista enää mitä laitoin, tapahtui viisi vuotta sitten) läpiviennin ympäristöön hillittyjä määriä, välillä kytkin pohjaan ja lisää röppöä jne. Ohutta öljyä ei ihan holtittomasti kannata tuonne levittää, ettei se löydä tietään itse kytkimeen.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |