Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 28.02.2009 18:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Pari vuotta sitten taistelin ihmeellisen ilmiön kanssa, kun aika ajoin BX ruikki paapuurin puolen peränurkan tienoilta lhm:ää. Ruikinta ei kuitenkaan ollut jatkuvaa.

Lopulta aikani selviteltyäni onnistuin paikallistamaan vuodon takakorkeudensäätäjältä tulevaan paluuputkeen, johon tavaraa työnnetään tietysti vain silloin, kun korkeudensäätäjä säätää perää alaspäin. Putki oli ihan kunnolla halki (kuva). Putki tuli vaihdettua (toinen kuva) ja ongelma poistui.

Kahdeksi vuodeksi. Taas on nimittäin alkanut satunnainen kuseksinta samassa paikassa. Otin äsken sen pari vuotta sitten asentamani putken peräpäästä irti ja katselin, löytyykö jostain puhki asti hankautunut kohta. Ei kuitenkaan selvää vuotopaikkaa löytynyt, ja olen siksi vähän ihmeissäni. Kävin Motonetista uuden putken, jonka olen nyt asentanut puoliksi paikalleen (tuli vilu, ja oli pakko tulla keräämään välillä vähän tuntoa sormiin), mutta vähän vielä aanaa, olisko se vika sittenkin muualla.. Eikö se kumminkin niin ole, että niistä neljästä taakse menevästä pitkästä putkesta kahdessa on koko ajan paine (korkeudensäätäjälle menevä ja sieltä jarruventtiilille tuleva), ja kolmannessa vain jarrua painettaessa (jarruille menevä), joten näistä vuoto tapahtuisi koko ajan tai vain jarrua painettaessa? Tuo neljäs putki, jota nyt olen vaihtamassa, vie ymmärtääkseni suoraan LHM-säiliöön, joten siinä ei puolestaan pitäisi kummoisia paineita esiintyä missään vaiheessa - sehän muuttuu loppumatkassa kumiletkuksi. Siksi vähän ihmetyttää, voiko selvän vuodon aiheuttava reikä olla niin pieni, että se ei ole silmällä katsoessa ilmeinen?

Kuukauden verran tuo on silloin tällöin reviiriään merkkaillut ja nestettä hävittänyt, mutta eilen vasta sain sen itse teosta kiinni, kun ruikutti takajalan vierestä lammikkoa autosta noustessani. Ruikutus kumminkin loppui ajoon lähtiessä, ja pääsin töistä 35 km kotiin ilman hydraulivalon palamista, joten jatkuvaa se vuoto ei ole..

Mitäs luulette, paraneeko tuon paluuputken vaihdolla?



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 28.02.2009 21:11 

Viestit: 2699
Jos ne putket ovat alkuperäisessä järjestyksessä, niin
- alin on korkeudensäätöventtiili - LHM säiliö
- seuraava turvaventtiili - korkeudensäätöventtiili
- toiseksi ylin jarruventtiili - nelihaara, josta jousipalloille ja korkeudensäätöventtiilille
- ja ylin jarruventtiili - kolmihaara, josta jarruille

Tämä taisi silti ollakin selvää?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 28.02.2009 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Noinhan ne menee. Nyt on uusi putki paikallaan, saas nähdä loppuiko reviirin merkkaus. Vähän aikaa se vielä valutti jaloille noustessaan, mutta saattoi olla johonkin koloon kertynyt lammikko, joka lähti liikkeelle asennon muutoksen seurauksena. Paikka on sellainen, että vuodon on nähdäkseni pakko olla putkesta peräisin, ja käyttäytyminen puolestaan sellaista, että ko. putkessa ei voi koko ajan olla paine. Kun jarrun painamisellakaan ei näytä vuotoon olevan vaikutusta, ei mielestäni ole muuta mahdollisuutta kuin tuo paluuputki, joka nyt on vaihdettu. Aika näyttää, oliko logiikkassa (taas) aukko..



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 01.03.2009 21:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Parin kilometrin koeajon perusteella aaningissa oli perää: pysäyttämisen jälkeen tuli samasta paikasta (=kynkän akselin tietämiltä) edelleen tipan verran vihreää sekunnissa. Vuoto tyrehtyi nopeasti auton seisoessa, vaikka kone kävi. Jarrun painamisella ei ollut vaikutusta, peräkoukun päällä hyppimällä näytti vuoto hetkeksi lisääntyvän, kunnes tyrehtyi kokonaan.

Paikka on sellainen (valuttaa kynkkää pitkin), että vaikea uskoa vuodon olevan jousisylinteristäkään peräisin.. :?



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 01.03.2009 22:45 

Viestit: 2699
rmattila kirjoitti:
Paikka on sellainen (valuttaa kynkkää pitkin), että vaikea uskoa vuodon olevan jousisylinteristäkään peräisin..

No, jarruputkihan se sitten on. Vanteen reunassa oleva paino hangannut reiän? Se kylläkin pitäisi ääntä itsestään.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 01.03.2009 22:49 

Viestit: 1
voisihan se olla jousisylinterikin joko alumiini syöpyny puhki jolloin kyllä vuotaa kokoajan tai sylinteri niin kulunu että kusee läpi ja vuotaa suojakumeen ölevassa paluuputkeen tarkista ottamalla letku suojakumesta irti auton käydessä tää olisi minun näkemys hyvää jatkoa t esa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 01.03.2009 22:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Taka-akselipalkin sisään menevä takajousisylinterin huohotinletku? Eli sylkyn suojakumi on täynnä ählämiä ja pusertuessa ruuttaa sieltä ylimääräiset pihalle?



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 02.03.2009 00:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tunnin-pari annoin auton seistä ja kävin käynnistämässä uudestaan. Ei vuotanut yhtään. Painelin antaumuksella jarrua ja pompin vetokoukun päällä ilman vaikutusta.

Tuossa pari äsken näppäämääni kuvaa tilanteesta:
http://www.rmattila.com/images/remontit/sekalaista/bx_ruikkii_1.JPG
http://www.rmattila.com/images/remontit/sekalaista/bx_ruikkii_2.JPG
http://www.rmattila.com/images/remontit/sekalaista/bx_ruikkii_3.JPG

Muuten tuntuisi hyvältä selitykseltä tuo akselipalkin täynnä olo, mutta on tuon (Ranun pari vuotta sitten lahjoittaman) jousisylinterin kumi sen verran aikojen saatossa saanut osumaa, että sieltä sen luulisi ohivuotolinjasta ohi jääneet ählyt truuttaavan. Jarruputki olisi sijainnin kannalta uskottava selitys, mutta kun ei tippaakaan tullut, vaikka äsken polkimen päällä pompin..



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 02.03.2009 08:16 

Viestit: 2699
Eipä taida jarruputki olla. Ei ainakaan vanteen krahnaamana vikuuttunut. Jos olisi, niin kyllä silloin sitä LHM:ää todennäköisesti siellä vanteen suunnalla enemmän olisi. Kuvista päätellen se vikapaikka siellä ahtaassa paikassa jossain pitkässä putkessa on.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 02.03.2009 18:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Eikös korroosio perinteisesti iske juuri siihen korkeimpaan kohtaan missä putkinippu kiertää taka-akselin.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 07.03.2009 15:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Selvittelyt jatkuvat.. Näyttää siltä, että auton perän ollessa ilmassa normaaliasennossa vuotoa ei ole, mutta kun korkeudensäätäjän kääntää yläasentoon, tiputus alkaa.

Tästä päättelisin, että vuodon täytyy olla takajousitukselta jarruventtiilille tulevassa putkessa: jos se olisi turvaventtiililtä korkeudensäätäjälle tulevassa, siinä olisi painetta koko ajan, ja jarruille menevässä putkessa puolestaan vain jarrua painettaessa. Ja sen paluuputkenhan jo vaihdoin. :)



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 07.03.2009 17:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Logiikka näytti osuvan oikeaan:
http://www.rmattila.com/images/remontit/sekalaista/vuotava_takaputki.jpg

Putkenvaihtopakkasista ei tällä kertaa pääse nauttimaan, mutta muuten on mukavat työskentelyolot:
http://www.rmattila.com/images/remontit/sekalaista/bx_taas_ylhaalla.jpg



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 07.03.2009 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Jo tokeni. 8-)



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n satunnainen ruikinta
ViestiLähetetty: 09.03.2009 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Hyvä että tokeni.

Minulla oli tänään töistä lähtiessä beksin koneen alla komea öljylätäkkö. Mistään ei kuitenkaan valunut mitään ja koneessakin oli öljyt tallessa. Kotona ajoin auton talliin ja laskin ala-asentoon, jos vaikka mustekala olisi vuotanut. Auton alle ei kuitenkaan tullut mitään, paitsi vettä. Jos nyt olisikin niin onnellisesti, että olisi ollut tällä kertaa jonkun toisen autosta peräisin. Kieltää pitäisi moinen säikyttely. Seisköön BX nyt viikonloppuun asti tallissa, kun isäntä on ulkomailla. Täytyy sitten katsella uudelleen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: