Pari vuotta sitten taistelin ihmeellisen ilmiön kanssa, kun aika ajoin BX ruikki paapuurin puolen peränurkan tienoilta lhm:ää. Ruikinta ei kuitenkaan ollut jatkuvaa.
Lopulta aikani selviteltyäni onnistuin paikallistamaan vuodon takakorkeudensäätäjältä tulevaan paluuputkeen, johon tavaraa työnnetään tietysti vain silloin, kun korkeudensäätäjä säätää perää alaspäin. Putki oli ihan kunnolla halki (
kuva). Putki tuli vaihdettua (
toinen kuva) ja ongelma poistui.
Kahdeksi vuodeksi. Taas on nimittäin alkanut satunnainen kuseksinta samassa paikassa. Otin äsken sen pari vuotta sitten asentamani putken peräpäästä irti ja katselin, löytyykö jostain puhki asti hankautunut kohta. Ei kuitenkaan selvää vuotopaikkaa löytynyt, ja olen siksi vähän ihmeissäni. Kävin Motonetista uuden putken, jonka olen nyt asentanut puoliksi paikalleen (tuli vilu, ja oli pakko tulla keräämään välillä vähän tuntoa sormiin), mutta vähän vielä aanaa, olisko se vika sittenkin muualla.. Eikö se kumminkin niin ole, että niistä neljästä taakse menevästä pitkästä putkesta kahdessa on koko ajan paine (korkeudensäätäjälle menevä ja sieltä jarruventtiilille tuleva), ja kolmannessa vain jarrua painettaessa (jarruille menevä), joten näistä vuoto tapahtuisi koko ajan tai vain jarrua painettaessa? Tuo neljäs putki, jota nyt olen vaihtamassa, vie ymmärtääkseni suoraan LHM-säiliöön, joten siinä ei puolestaan pitäisi kummoisia paineita esiintyä missään vaiheessa - sehän muuttuu loppumatkassa kumiletkuksi. Siksi vähän ihmetyttää, voiko selvän vuodon aiheuttava reikä olla niin pieni, että se ei ole silmällä katsoessa ilmeinen?
Kuukauden verran tuo on silloin tällöin reviiriään merkkaillut ja nestettä hävittänyt, mutta eilen vasta sain sen itse teosta kiinni, kun ruikutti takajalan vierestä lammikkoa autosta noustessani. Ruikutus kumminkin loppui ajoon lähtiessä, ja pääsin töistä 35 km kotiin ilman hydraulivalon palamista, joten jatkuvaa se vuoto ei ole..
Mitäs luulette, paraneeko tuon paluuputken vaihdolla?