Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Mopoasiaa Suzuki TS 50 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5161 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 06.07.2010 20:48 ] |
Viestin otsikko: | Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Iltaa! Aloin tuota pojalle hankittua mopedia tutkimaan kun siitä uupuu kipinä mutta ovat mokomat kehittyneet (hankaloituneet) 25 vuodessa ![]() ![]() Vehkeessä on sähkö rutkasti enemmän kuin aiemmin. Epäselvä on kuinka tuo kipinäsähkö etenee akusta ja kicksistä lähtien? Minne pitäisi tulla sähköä kun virta on kytketty päälle? Kokeiltaessa oli siis tuo puola kiinni. Akku on uusi. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 06.07.2010 23:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
onkos tossa kuvassa missä sormetkin ja lähtee useempi johto niin takana 2 liitintä? |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 06.07.2010 23:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
HOTHeaDFIN1 kirjoitti: onkos tossa kuvassa missä sormetkin ja lähtee useempi johto niin takana 2 liitintä? Boxiin menee 5 piuhaa ja piuhat menee yhteen töpseliin. Tiedätkö mikä tuo on? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 07.07.2010 13:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Luulisin sen olevan cdi-boksi, en mene vannomaan kun noissa isommissa vehkeissä se on jonkun verran isompi. Kattelin osaluetteloja netissä ja näkymä on toiselta puolelta on että kaksi erillistä tai yksi isompi liitin on kyseessä. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 07.07.2010 14:02 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 | |||
Tollanen kuva löytyi kanssa josko siitä olis apuva ![]()
|
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 07.07.2010 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Yksi liitin siellä vaan on. Mutta tuoko on se sytytysmoduli? |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 19.07.2010 23:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Kyseinen mötikkä näkyy kytkentäkaavion mukaan olevan "Side stand interlock unit". Sen lisäksi on vielä "Side stand switch". Mutta huomasin sitten kytkäriä peratessani että sytytyspiiri on maadoitettu, sama piiri jossa pitäisi olla mm "Engine stop switch". Yksi toisensa jälkeen napsin noita vehkeitä pois ja lopulta syypääksi osoittautui uusi puola ![]() Kiinni rungossa ollessaan se maadoitti piirin. Yleismittarilla sain tuollaisen vastuslukeman |
Kirjoittaja: | olli__o [ 19.07.2010 23:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Jos se on yhtään tuon kaltainen kytkentä (en oikein tiedä minkä zutzukin tuo olisi), niin varmaan kuuluukin tehdä ![]() (Ylälaidassa Bobine, menee yksi johto (matalajännite)ensiöpuolelle ja lähtee toinen tulpalle, kummankin käämin toinen pää maissa, varmaan sen ruuvin kautta) [EDIT: eipäs ollutkaan noin päin, vaan kummankin käämin toinen pää on siinä johdossa/liittimessä kiinni ja ensiöpuolen toinen pää menee runkoon ja toisiopuolen käämin toisesta päästä lähtee tulpalle... mutta sama asia siis ensiön kannalta ] Puolan ensiöpuolen vastus vanhemmissa moottoripyörissä on kolmen ohmin luokkaa, uudemmissa yleensä pienempiä vastuksia pienimmät alle ohmin (niissä tosin puolaan menee yleensä kaksi johto, toinen + virtalukosta ja sytytysboksi maadoittaa toista) Toisiopuolella on yleensä 10 kilo-ohmista ylöspäin, riippuen vastusjohdoista/tulpanpitimestä/mallista [Edit2] Onko muuten oikean mallin puola, vanhemmat on puhtaalla magneettosytytyksellä |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 19.07.2010 23:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Tuollainen Onko tuo lukema siis ok? Mun sähkölogiikka ei tuota ymmärrä muttei kai tarviikkaan.. Isompana http://www.citikka.info/gallery/users/P ... 8.JPG.html |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.07.2010 00:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Meneeko tuohon puolaan tuon sinun kuvan mukaisesti kaksi johtoa (+tulpalle johto eli magneettosytytysversio)? (eli onko ihan oikea kytkis (TS 50 X(K) tai joku sinnepäin on CDI:llä)) Minä näen vain yhden liittimen puolassa kuten tuossa CDI kuvassa Minusta 5,8 ohmia kuulostaa vähän korkealta mutta voi olla ihan ok |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.07.2010 08:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Tuo minun edellinen kuva ei näytä olevan ainakaan tuosta mallista, kun sen kuvassa akku on 6 V ja sinulla näkyy olevan 12 V, taitaa olla monenmoista TS 50-mallia monelta vuodelta. Vielä yksi magneettoversio, yhdellä johdolla puolalle ja 12 V akulla: http://www.suzuki.is/2003/Service/Serv_ ... fiStor.htm Siellä on joku mittaaja kirjoittanut kytkiksen kulmaan puolan vastuksia (mutta kun ei tiedä onko se ollut rikki vai ei, kiinni mopossa vai ei ja kielenäkin on islanti, joka tosin noissa määrin on helppoa, decryptaus: og on ja, hsp ... = korkejännitejohto tulpalle) siellä on saatu 3 kilo-ohmia ![]() Tuossa mallissa voi olla puolassa (jos ei erillista CDI boksia ollutkaan) jotain elektroniikkaakin (transistori tms), kun ei kerran katkojan kärkiä käytetä Voi tuossa magneetossakin olla vikaa, käämi joko poikki tai oikosulussa maahan... tai ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 20.07.2010 08:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
olli__o kirjoitti: Meneeko tuohon puolaan tuon sinun kuvan mukaisesti kaksi johtoa (+tulpalle johto eli magneettosytytysversio)? (eli onko ihan oikea kytkis (TS 50 X(K) tai joku sinnepäin on CDI:llä)) Minä näen vain yhden liittimen puolassa kuten tuossa CDI kuvassa Minusta 5,8 ohmia kuulostaa vähän korkealta mutta voi olla ihan ok Itse puolaan menee yksi piuha ja sitten puolan juureen tulee maajohto saman pultin alle jolla puola tulee kiinni runkoon. Järkeilin niin settä kun tuo vehje sammutetaan maadoittamalla syttypiiri esim "Engine stop switch" käyttämällä niin se ei myöskään saisi saada maata mitään muuta kautta. Valokynällä tosin tein tuon testin eikä se huomioi vastuksia ![]() Minun kytkärin pitäisi olla oikea, sain sen maahantuojalta. Samassa dokussa oli myös testausohjeita mutta en saanut mtn järkevää niistä. Pitää hakea paperit tallista.. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 20.07.2010 10:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Noniin, luin tuota uudemman kerran ja ymmärränköhän tuon continuityn oikein että ei vastusta? ![]() Uudet testeritestit: Musta maihin eli puolan kiinnitysrautoihin, punainen tulppapiuhan päähän: ei yhteyttä Musta maihin, punainen ensiöpiirin liittimeen, ei vastusta (~0,001 kOhm) Musta maihin ensiöpiirin liittimeen, punainen tulppapiuhan päähän: ei yhteyttä |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.07.2010 21:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Kyllä continuity on yleensä umpioikkari (eli mitattava kohde johtaa mitattaessa) No continuity taas katkos/eristys Veikkaan ettei kyseessä olisi kuitenkaan ihan umpioikkari vaan mitataan ensiökäämin paksun langan vastusta, mutta perus analoginen suzukin testerimittari ei le vaan kovin tarkka noissa pienemmissä arvoissa, siksi ilmoitettu noin (täysoikkari se ei voi olla, koska silloin maadoitettaisiin piiri ihan samoin kuin sammutusnappia painettaessa, ainakin jos ymmärsin oikein mitä mittasit, mutta taasen 0,001 kohm voi olla hyvin 1...2 ohmia tai jotain muutakin. Eikö mittari vaihda kilo-ohmi alueelta ohmialueelle automaattisesti?) Toisiopuolen arvot on sen sijaan väärät, pitäisi olla 14...17 kilo-ohmia tulpan hatusta maahan (tai kuten kuvassa tulpan hatusta B/R (Mu/pu?) johtoon) eli tuolloin mitataan ohutta pitkää toisiokäämiä ja tulpanhatun ja tulpanjohdon resistanssia. Kannattaa tarkistaa että mittajohto varmasti yhdistaa tulpanhatun luiskiin. Magneeton käämit kannattaa mitata myös ohjeen mukaan. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 20.07.2010 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Vaihtaa se näköjään. Tulppahattu - maa: 7,08 kOhm Ensiöpiiri - maa: ~1 Ohm Mutta miten tuo 7,08 luku vaikuttaa toimintaan kun pitäisi olla 14-17? Toimii, ei toimi vai toimii huonosti? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.07.2010 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Eipä minulla ole juuri magneettosytytyksistä muuta kokemusta kuin: Vianetsinnässä heittää kaikki sammutus ja turvalaitteet mäkeen ja suora johto magneetosta puolalle ja tietysti maa myös oikein (jos lähtee käymään niin vika muualla kuin magneetossa ja puolassa, sammutushan ei enää toimi kuin iso vaihde päällä töksäyttämällä jarrua vasten, magneeton johtoakaan ei kannata repiä irti, koska ampuu näpeille jännitettä) Hyvin rajoittuneen kokemuksen mukaan magneettopelit kestää melko suuria vaihteluita ja jopa pikkuvikoja (isompiakin), tosin käyntiinlähtö voi juuri olla ongelmallista. (ainakin pieni haalea kipinä pitäisi saada ensin aikaan polkemalla irtotulppa kiinni hatussa ja joku johto kierreosasta maahan) Kunnossa ollessaan käynistyvät oikeinkin helposti. Tulppa kastuu kokeiluissa helposti, eli vaatii hieman hehkutusta pikku kaasutoholla (kunnes tulppa kuivuu ja posliini vaalenee) tai uuden tulpan, kastunut nokinen tulppa varma este kipinälle ja käynnistymiselle. Sitten starttia tai mäkistarttikokeilu kolmosella tai isommalla... Tuo 7 kohm voisi vian/väärän osan lisäksi ehkä johtua siitäkin että nykymopoissa kuuluu yleensä olla 5 kohm vastusta johdossa tai yleisimmin tulpanhatussa tuollainen: http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/Tulpat/N8744/ (mopo toimii toki ilmankin vastusta, mutta toimii myös kipinälähettimenä: eli lähinaapureilta häviää digiboksista kuva, radio rätisee yms. aina kun mopo päräyttää ohi) Voihan maahantuojakin mennä vipuun välillä kytkisten kanssa, eli tarkista että johtovärit täsmää vekottimissa, ettei olisi kuitenkin joku noista CDI tms boksi ja käämeiltä tulisi vain liipaisusignaalia, jolloin toiminta on jo monimutkaisempaa |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 09.08.2011 21:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Tälle ostettu nyt varaosavekotin eli samanlainen toimiva laitos kytkinvialla. Ja 80cc pytyllä ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 11.09.2011 22:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Aloin vaihdella osia ja heti nappasi, (uusi) puola rikki. Nyt on kipinää. Jännää on että tulppa kipinöi oli virta-avain ihan missä asennossa vaan ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 04.01.2012 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Rojekti taas työn alla. Kipinää tulee ja bensaa tulee muttei edes inahda. Tulpanvaihtoa on kokeiltu, samoin kaasuttimen vaihtoa. Bensa on uutta. Työntökäynnistystä harkittiin mutta se ei tuolla loskassa oikein taida onnistyua joten menopeli edelleen kellarin uumenissa missä saa ropata lämpöisessä. Virtalukko on ohitettu (tarvike) eli sen takia tuota kipunaa on avaimen asennosta huolimatta. Mikä tuota sytytystä säätää? Jos kipuna olisi väärässä kohdassa? Tai mikä muu voisi olla syynä? |
Kirjoittaja: | jptcool [ 05.01.2012 01:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Meillä painittiin aikoinaan samanlaisen härvelin kanssa, ei käynnistynyt. Pakoputki karstoittunut umpeen, starttasi heti, kun höllättiin pakokäyrän kiinnityspultteja. Kaasupillin kanssa polttelin putkea auki. Jos alkuperäisen mallinen pakoputki, niin melkein laikattava poikki ennen takavaimenninta se pieni putken- tumppi, jotta pääsee kolistelemaan karstoja pois. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 05.01.2012 13:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
jptcool kirjoitti: Meillä painittiin aikoinaan samanlaisen härvelin kanssa, ei käynnistynyt. Pakoputki karstoittunut umpeen, starttasi heti, kun höllättiin pakokäyrän kiinnityspultteja. Kaasupillin kanssa polttelin putkea auki. Jos alkuperäisen mallinen pakoputki, niin melkein laikattava poikki ennen takavaimenninta se pieni putken- tumppi, jotta pääsee kolistelemaan karstoja pois. Pakoputki irti, ei muutosta asiaan. Sitten keksittiin muuttaa kaasutin suorasuihkutusmalliksi (bensalla täytetty injektioruisku kaasuttimen ilmanottoaukkoon) ja johan pärähti ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 05.01.2012 22:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Läppärunkohan tässä, päätettiin avata ja katsoa ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 06.01.2012 14:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
www.skootterini.com |
Kirjoittaja: | artturi2 [ 08.01.2012 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50 |
Kyllä se tiivisteen vaatii lohkon ja pytyn väliin. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |