Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian pakoputkiremppa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5172
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Laura78401 [ 07.07.2010 08:30 ]
Viestin otsikko:  Xantian pakoputkiremppa

Xantiaa valmistelen katsastusremonttiin. Viime vuonna jouduttiin paikkahitsaamaan pakoputkea pöntön juuresta, nyt olisi varmaan jo aika vaihtaa kokonaan uusi. Voisiko joku ystävällinen ihminen tsekata, tuleeko tilattua oikea osa motonetistä, kun kyseessä on vm -93 1.8i Sedan -malli. (Bensiini siis, ja kahdeksanventtiilinen).

*Väliosa Xantia 1,6/1,8 Tuotenumero: 14-1753

1,6/1,8 Väliosa pöntöllä (ei 16V/Break) [1993-2001]
48.00 €

Tarvitseeko/kannattaako siihen hommaan tilata muita osia?

Kiitos jo etukäteen.

Kirjoittaja:  zX-files [ 07.07.2010 08:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Ehdottomasti kiristimet ja pakoputkitahnaa, nuo liitokset eivät ole helppoja saada tiiviiksi! Itse suosin uudempaa mallia, joka on "O yhdellä sivussa olevalla pultilla" kuin "kaksi puolikuuta kahdella pultilla". Ja näyttäisi olevan oikea pala.

Kirjoittaja:  laakeri [ 07.07.2010 09:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Ennen kuin tilaat, niin katso samalla missä kunnossa takapönttö on, lähinnä siitä pöntön etupuolelta. Jos alkaa näyttää turhan happamalta, niin samallahan sekin kannattaa vaihtaa.

Ae että se on sitten mukavaa maata siellä alla, tukea etupönttöä edestä varpailla ja keskeltä polvilla, samalla kun tukee takapönttöä toisella kädellä ja tiukkaa pultteja toisella... :mrgreen:

Kirjoittaja:  Jone2 [ 07.07.2010 09:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Kun väliosa on varmaan jo joskus vaihdettu korjauspätkään, niin kannattaa mitata minkä mittaista väliputkea Motonet nykyään myy, jotta riittääkö pituus...

Kirjoittaja:  ealab [ 07.07.2010 09:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Näin on. Samalla kannattaisi tarkistaa mutkien kulmat pöntön puoleisesta päästä. Pari kertaa ollut liian loivat ja on pitänyt hitsaten muuttaa kulmaa*, että on saanut hyvän, tiiviin liitoksen. Katin jälkeiseen mutkaan, jos on siitä liian lyhyt uusi korjausputki, saanee lyhyitä korjauspätkiä jostain. Onkin ongelma, jos aiempi korjausputki on ollut ns. täysmittainen ja katin putki katkaistu vaaksan mittaiseksi. Sitten jostain toisesta putiikista uusi putki, joka päättyykin katinputken jälkeiseen mutkaan. Sitten välistä puuttuukin 20-30cm. Siihen sitten tuo lyhyt korjauspätkä.
*samaa kulmavirhettä löytyy myös katin pään mutkista.
Ps. Veho ei taida enää toimittaa laadukkaita korjausputkia. Niitä täyspitkiä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 07.07.2010 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Mitäs te nyt höpäjätte katin korjausputkesta, autohan on kasitappinen = ihan oikea erillinen väliosa lyhyen katin jälkeen :mrgreen:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 07.07.2010 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Välipöntön voi jättää pois ,pitkäputki väliin,korjauspätkä katille takapönttö uusiksi (pörinäpönttö Motonetistä)..

Kirjoittaja:  Laura78401 [ 07.07.2010 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Jep! Hankin mainitsemanne osat, ei tuo takapönttökään mitenkään hienolta enää näytä, vaihtuupahan samoilla töillä.
(Samalla tarttui mukaan myös uudet jarrupalat eteen ja taakse.)
Taisi olla Motonetin hinta tuolle takapöntölle 55 euroa.

Suurkiitos -ja pöristelemisiin!

Kirjoittaja:  ealab [ 07.07.2010 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Sikäli hommat lienee paikallaan, että 8V katin korjauspätkä sopinee myös 16V:een vastaavaan paikkaan. Sellainen on bongattu. Ja se on tallessa, kun laitettiin täysmittainen korjausväliputki. Miksi muuten 8V:ssä pitäisi olla 2 pönttöä, kuten on BX 1,6:ssakin. Poistaisiko joitain resonasseja, joita on 16V Xantiassa, ainakin korjausputken asennuksen jälkeen. Eikä takapöntön sauma kolise puskurin alareunaan.

Kirjoittaja:  RPekka [ 10.07.2010 10:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Liian usein olen nähnyt Xantian takapöntön liitoskartioiden irronneen liitoksen etu- tai takapuolelta. Syynä tähän on tehtaan(?) käyttämä rosterinen klemmari jota putki sitten galvaanisesti suojaa. Eli vaikka sieltä autosta löytyisi katkenneesta liitoksesta uutuuttaan kiiltävä kiristin niin se kannattaa vaihtaa uuteen, sinkittyyn kiristimeen niin ei sitten uusikin putki syövy samanlailla puhki.

Kirjoittaja:  ealab [ 10.07.2010 13:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

Sitä onkin ihmetelty, kun kartion juuresta puhkeaa. Kyllä rosteriklemmari jalompana metallina kestää, vähemmän jalon metallin kustannuksella. Sinkkianodi?, vielä vähemmän jalona metallina. :) Pitäisiköhän kokeilla sinkkipeltiä putken ympärille.... :?: Kuumuutta kestävä sinkkipohjamaali liitokseen? Voisi vähän siirtää syöpymistä myöhäisemmäksi.

Kirjoittaja:  RPekka [ 10.07.2010 13:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian pakoputkiremppa

ealab kirjoitti:
Sitä onkin ihmetelty, kun kartion juuresta puhkeaa. Kyllä rosteriklemmari jalompana metallina kestää, vähemmän jalon metallin kustannuksella. Sinkkianodi?, vielä vähemmän jalona metallina. :) Pitäisiköhän kokeilla sinkkipeltiä putken ympärille.... :?: Kuumuutta kestävä sinkkipohjamaali liitokseen? Voisi vähän siirtää syöpymistä myöhäisemmäksi.

Kyllä se sinkitty klemmari auttaa jo paljon, silloin siihen ei tule galvaanista paria joten kaikki syöpyminen on vain sitä itteään eli mitään hapettumista kiihdyttävää ei tapahdu.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/