Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 10.07.2010 20:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Piti nopeasti vaihtaa eilen hankitun Vanin varaaja- ja takapallot. Pallot vaihtuivatkin ongelmitta, mutta käynnistyksen jälkeen tuli komea LHM-suihku styyrpuurin takakintun juuresta. Oli näköjään hydrauliputki niin viimeisen päälle lopussa, että se pieni pallonvaihdon yhteydessä tuleva liike oli riittänyt katkaisemaan kamelin selän.

Ei muuta kuin Knipexeillä kiinni ja koittamaan. Ei liikahtanut, joten kynäkosanilla punaiseksi, pakkassprayta päälle ja uusi yritys. Ei inahdakaan. Uudestaan kuumaa ja ryömintäöljyä pariksi tunniksi päälle. Täysin yhtä puuta jousisylinterin kanssa. Vähän isommat pokstongit käteen ja vääntöä.. ja katkesihan se juntturi sylinterin pinnan tasalta.

Sylinteri lähti onneksi kohtuuvaivalla irti (sokka ei ollut puuduksissa), joten sen sai kuskattua verstaaseen ja hitsattua M8 prikan jutturintynkään kiinni. Siitä putkitongeilla vääntämällä vihdoin irtosi, lienee hitsauslämmölläkin ollut osuutta asiaan.

Kuva.

Ihmeen vähän on tiivistekumissa ulkoisia vaurioita ottaen huomioon, että pistin juntturin kaksi kertaa kosanilla punaiseksi ja hitsasin vielä prikan kiinni.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 10.07.2010 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 260
Paikkakunta: Tohmajärvi
tiukassa on ollut ja tullut ajanmyötä alumiiniin kunnolla kiinni.
Minulla on sellainen avain kuin joskus TV-shopissa mainostivat joskus 10v. sitten sillä aukeaa kyllä aika kivasti mutta en tiedä olisiko auennut tuo ja ei haittaa jos on hylsyllä mennyt pyöreäksi kulma.
Tämä avain ei ole aito USA avain mutta kuitenkin toimiva ja ostin avaimen Wihoselta jotain 3€ hintaan.
Klikkaa tästä



Citroen C5 2,0 2007
Xantia 2,0 16v exclusive berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 10.07.2010 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Justiin tuommoisen avaimen olen joskus itsekin jossain helppoheikkimainoksessa nähnyt, ja pari kertaa yrittänyt moista työkalukaupoistakin kysellä, mutta naurua on tullut vastaan. Temen kehumat Knipexit ovat tähän mennessä olleet paras työkalu, mutta tällä kertaa ei ollut pidosta kiinni, kun rauta oli niin piukasti alumiinissa, että ennemmin katkesi kuin lähti liikkeelle.

Pallojen ja mädäntyneiden hydrauliputkien vaihdon, kliinerin (=polttoöljy) laiton ja takapilssin paikkauksen (sekä tietysti keltakupujen asennuksen..) jälkeen perheen uusin jäsen alkaa olla sisäisesti ulkonäköään vastaavassa kunnossa (paitsi että jälleen olen yhtä XUD9:ää vailla, kun on mokoma toistaiseksi bensakoneella..). Pyhäauto tuosta silti tehdään, noin hyvin pidettyä ei oikein raski ajoautoksi ottaa. Ranulle kiitos vinkistä. ;)



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 11.07.2010 01:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Eilen pistettiin CX:n takajousisylinteriin Helicoil-korjausvieteri kun juntturi ei halunnut tulla pois reiästään. Muuten helppoa mutta "kiertämisosan" katkaiseminen reiän pohjalta oli kovin veemäistä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 11.07.2010 14:56 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Takajousisylinterin juntturin orrotus taitaa mennä tyypillisesti pieleen jos on kyse hanhemmasta sitikasta. Minä aikoinaan yritin irrottaa CX juntturia ja tietenkin toinen katkesi aivan sylinterin pinnasta. Kun katsoin Haynesin kirjasta, joka vanhaan hyvään aikaan oli vielä kunnollinen. siinä oli poikkileikaus kuva sylinteristä. Siitä ilmeni että kierreosan jälkeen siinä on vielä alumiinia riittävästi vaikka syventäisi kiereosaa sentillä. Eikun härskisti porasin 8mm reiän että juntturin jäänteet lähti pois ja sitten pienempi reikä ja uusi kierre pohjalle ja tuli tosi hyvä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 11.07.2010 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
rmattila kirjoitti:
Justiin tuommoisen avaimen olen joskus itsekin jossain helppoheikkimainoksessa nähnyt, ja pari kertaa yrittänyt moista työkalukaupoistakin kysellä, mutta naurua on tullut vastaan. Temen kehumat Knipexit ovat tähän mennessä olleet paras työkalu, mutta tällä kertaa ei ollut pidosta kiinni, kun rauta oli niin piukasti alumiinissa, että ennemmin katkesi kuin lähti liikkeelle.

Pallojen ja mädäntyneiden hydrauliputkien vaihdon, kliinerin (=polttoöljy) laiton ja takapilssin paikkauksen (sekä tietysti keltakupujen asennuksen..) jälkeen perheen uusin jäsen alkaa olla sisäisesti ulkonäköään vastaavassa kunnossa (paitsi että jälleen olen yhtä XUD9:ää vailla, kun on mokoma toistaiseksi bensakoneella..). Pyhäauto tuosta silti tehdään, noin hyvin pidettyä ei oikein raski ajoautoksi ottaa. Ranulle kiitos vinkistä. ;)


Pihassa näkyikin olevan uusi tulokas eilen :) Myydään palstalla näkyi olevan yksi XUD9 (ilmeisesti) pyhäjärvellä.
kuukauden kuluttua olen menossa ouluun joten jos löydät koneen jostain niin voin ottaa kyytiin paluumatkalla



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n takajousiputken vaihto teetti työtä
ViestiLähetetty: 12.07.2010 08:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
RPekka kirjoitti:
Eilen pistettiin CX:n takajousisylinteriin Helicoil-korjausvieteri kun juntturi ei halunnut tulla pois reiästään. Muuten helppoa mutta "kiertämisosan" katkaiseminen reiän pohjalta oli kovin veemäistä.

Vahvistettakoon, että tämä viritys toimii. Ei vuoda (ainakaan vielä). :)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: