Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Ulina vie hermot vikaa ei löydy http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5222 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | räpsy [ 13.07.2010 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Ongelmana ulina yli 60 :n vauhdissa,etupyörän laakerit vaihdettu, toinen n. 60 000 km sitten, toinen n. 10 000 km sitten.Takapyörän laakerit vaihdettu 2000 km sitten, mikä fuck voisi olla vielä, vetonivet tuntuu olevan ihan ok pidemmässä hieman päittäisvalystä niinkuin kai kuulukin olla ei mitään ritinöitä renkaita käsin pyöritellessä, etuoikea hiukan krahisee mutta luulen sen olevan jarrupalan kihinää levyä vasten ja normaalia, on tosin sisempi pala kulunut n 50 prossaa enemmän kuin ulompi. Arvauksia otetaan ilolla vastaan. Kurja vika kun mitään ei löydy ja ääni vaivaa, menenkö suosiolla lataamoon vai haenko vahvat lääkkeet vai olisiko jollain salattua tietoa mitä voisi yrittää tutkia. Reippaasti kiihdytettäessä olen ollut muka kuulevinani pientä jyrinää, tuntuu myös kuin pientä pompottelua, mutta mitään en löydä kun tuota pihassa rytkytän ja nytkyttää. Auto siis xsara exclusive 2.0 l A vm. 2002 |
Kirjoittaja: | black_van [ 13.07.2010 21:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
vetoakseli tai sitten yksinkertaisesti etulaakeri väsähtänyt jostain syystä aikaisin |
Kirjoittaja: | eskere [ 13.07.2010 23:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
vetoakselin tukilaakeri ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 14.07.2010 00:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
vai lähtisikö jokin jarrupala värähtelemään? |
Kirjoittaja: | räpsy [ 14.07.2010 07:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Olen itsekin tuon vetarin tukilaakerin kannalla, mutta kuinkas tuon vika todetaan kun käsin ja sorkkaraudalla akselia heilutelessa ei tunnu klappia, käsin vetoakselia pyöritellessä ei kuulu mitään erikoista.Onko ainoa keino ajaa niinkauan että jotain hajoaa kunnolla, vielä lisäyksenä aloitukseen ulina muistuttaa lisääntynyttä rengasmelua, mutkittelu ei muuta ääntä mitenkään |
Kirjoittaja: | RPekka [ 14.07.2010 11:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
räpsy kirjoitti: Olen itsekin tuon vetarin tukilaakerin kannalla, mutta kuinkas tuon vika todetaan <leiks> ulina muistuttaa lisääntynyttä rengasmelua, mutkittelu ei muuta ääntä mitenkään Tukilaakerin vikaa on aika hankala tutkia, yksi konsti voisi olla keppi tai puikollinen stetoskooppi jolla kuuntelis sitä kannatinta renkaiden pyöriessä (keula ylös nostettuna). Voi tosin olla että muuta melua tulee liikaa. Oletko kokeillut toisilla renkailla? |
Kirjoittaja: | räpsy [ 14.07.2010 12:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Kyllä toiset renkaatkin on kokeiltu. |
Kirjoittaja: | dnapekko [ 14.07.2010 13:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Minulla Xantia tuli juuri etupyörän laakerin vaihdosta, edellinen kesti noin 10000 km ennenkuin alkoi ääntämään. Itsekin epäilin tukilaakeria, mutta vetari oli juuri vaihdettu, ja siinä tuli tukilaakeri mukana, sanoi asentaja. Liike sanoi, että katsotaan nyt se 10 000 km, jos taas alkaa ääntämään, on syynä vioittunut pyörännapa (sisäkooli pääsee liikkumaan, on siis joskus pyörähtänyt), mutta tällä hetkellä epäilemme laakerin olleen viallinen, tai asennuksen liian railakas. edit: ei minunkaan xantiassa mutkittelu vaikuttanut ääneen, kaksirivinen rullalaakeri ei ole niin herkkä muuttamaan ääntä suuntaa vaihdettaessa. |
Kirjoittaja: | idefix [ 14.07.2010 15:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
[quote="dnapekko"]Minulla Xantia tuli juuri etupyörän laakerin vaihdosta, edellinen kesti noin 10000 km ennenkuin alkoi ääntämään. Itsekin epäilin tukilaakeria, Aihe on minullekin ajankohtainen, siis tuo laakeriremontti. Täällä paljon puhutaan "tukilaakerista" sekä etu että takapäässä, nyt kun minulla ei (vielä) ole mitään korjausopasta, niin kysyisinkin teiltä foorumin viisailta, että missä sellainen tukilaakeri takana on farmari xantiassa?. Minulla ongelmana 100 kmh nopeudessa esiintyvä voimakas hurraus jurraus ja toisinaan ujeltava ääni ja epäilen pyöränlaakeria, mutta täällä kun selailee niin useasti mainitaan tuo tukilaakeri. Pitääkö vaihtaa, sekä pyöränlaakeri ja myöskin tuo "kummajainen" tukilaakeri. Aihetta käsitteleviä kirjoituksia seurattuani ymmärtääkseni takapyöränlaakerin uusinta on melkoisen hankala itse tehdä,jarrulevyn ruuvi ei aukea ym ym pitää vaihtaa jarrulevyt (rikkoutuu laakerin vaihdossa) ym ym. Näin ollen, kustannuksia siis kertyy melkoisesti enemmän kuin mitä pyörän pelkkä laakeri maksaa (67€) motonet. Olisin kiitollinen vastauksista remontin jo tehneille te-i mmiehille(tai naiselle) Nyt on kesäloma, joten ei kun meisselit esiin ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 14.07.2010 15:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
idefix kirjoitti: Täällä paljon puhutaan "tukilaakerista" sekä etu että takapäässä, nyt kun minulla ei (vielä) ole mitään korjausopasta, niin kysyisinkin teiltä foorumin viisailta, että missä sellainen tukilaakeri takana on farmari xantiassa?. Kyseessä lienee takana kynkän laakeri, eli tukivarren laakeri? idefix kirjoitti: Aihetta käsitteleviä kirjoituksia seurattuani ymmärtääkseni takapyöränlaakerin uusinta on melkoisen hankala itse tehdä,jarrulevyn ruuvi ei aukea ym ym pitää vaihtaa jarrulevyt (rikkoutuu laakerin vaihdossa) ym ym. Näin ollen, kustannuksia siis kertyy melkoisesti enemmän kuin mitä pyörän pelkkä laakeri maksaa (67€) motonet. Olisin kiitollinen vastauksista remontin jo tehneille te-i mmiehille(tai naiselle) Nyt on kesäloma, joten ei kun meisselit esiin ![]() Ei ollut vaikeaa, just vaihdoin kuukausi sitten. Jarrulevyn ruuvi oli ainut jonka kanssa oli ongelmia, ratkesi kun rälläkällä muotoili sitä uudestaan litteäksi niin, että siitä saa hyvän otteen pihdeillä tai vaikka jakarilla. Jarrulevy ei siitä kärsinyt. Täältä löytyy tarkemmin: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4955 edit: Näköjään sama kysyjä kuin tuossa linkin ketjussakin ![]() |
Kirjoittaja: | wanhustiina [ 14.07.2010 18:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Laakerien laatu on nykyään mitä sattuu. Se 60 tkm ajettu voi olla jo ihan loppu. Emännän Xantiaan vaihdettiin alkuperäisten tilalle uudet kun oli ajettu 240 tkm. Sitten vaihdettiin toinen niistä seuraavana vuonna 10 tkm ajon jälkeen. Nyt niillä vaihdetuilla on ajettu 100 tkm lisää eikä ulise vieläkään. Ja asennuksessa ei hakattu yhtään mitään muita kuin alapalloniveltä jotta päästiin osan kanssa prässille. Käytiin koeajamassa c5:ttä - ajettu 47 tkm ja laakerit huusi. Ei tullut kauppoja ei... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 14.07.2010 20:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
wanhustiina kirjoitti: alkuperäisten tilalle uudet kun oli ajettu 240 tkm. Sitten vaihdettiin toinen niistä seuraavana vuonna 10 tkm ajon jälkeen. Hmm, hyppiikö SNR:n laatu tosiaan noin kovasti? ![]() |
Kirjoittaja: | Croisette [ 14.07.2010 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Juuh laakereiden kestoissa on isoja eroja, joskus saattaa etupyöränlaakeri kestää vaikka 500 tkm, mutta joskus vain esim. tuon 10 tkm, ja vaikka olis saman merkkinen laakeri ![]() ![]() Ja C5 on vieläpä siitä erikoinen laakerin suhteen, että kun moisessa alkaa laakeri pitämään meteliä, niin se laakeri on syytä vaihtaa aikas pian, sillä jos sillä jos moisella koittaa ajella vielä muutaman viikon, niin todennäköisesti ei onnistu, laakeri leikkaa kiinni ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | vibes [ 14.07.2010 21:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Mulla on C4 menossa huomenna takapyöränlaakerin vaihtoon, ainakin toivottavasti on pelkkä laakeri paskana. Tammikuussa vaihdettiin eteen oikealle. Autolla ajettu nyt 90 000 km ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 14.07.2010 22:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
tietysti sitä laakereiden loppumista voi edesauttaa laahaavat jarrutkin jotka polttaa rasvan |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 14.07.2010 23:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
idefix kirjoitti: Täällä paljon puhutaan "tukilaakerista" sekä etu että takapäässä, nyt kun minulla ei (vielä) ole mitään korjausopasta, niin kysyisinkin teiltä foorumin viisailta, että missä sellainen tukilaakeri takana on farmari xantiassa?. Minulla ongelmana 100 kmh nopeudessa esiintyvä voimakas hurraus jurraus ja toisinaan ujeltava ääni ja epäilen pyöränlaakeria, mutta täällä kun selailee niin useasti mainitaan tuo tukilaakeri. Pitääkö vaihtaa, sekä pyöränlaakeri ja myöskin tuo "kummajainen" tukilaakeri. Eli näillä tukilaakereilla tarkoitetaan oikean vetoakselin "varrella" olevaa tukilaakeria - joka myös pitänee jurinaa ajaessa jos alkaa olla loppu. Jos taas takapäästä puhutaan niin kyse on takatukivarren (sen "kynkän") laakeri. Mutta ei se takatukivarren laakeri ajaessa jurise vaan ennemminkin töyssyissä ja auton korkeutta säädettäessä. Se takatukivarren laakeri kun ei liity mitenkään pyörien pyörimiseen vaan taka-akselin ylös-alas -liikkeeseen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 15.07.2010 07:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Löytyisikö selitys laakereiden lyhyelle käyttöiälle, tullin viimeisimmistä tempauksista. Uutiskuvissa näytti olevan piraatteja "SKF:n laakereita. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 15.07.2010 13:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
ealab kirjoitti: Uutiskuvissa näytti olevan piraatteja "SKF:n laakereita. Tuskin ne piraatit enää vähemmän aikaa voivat kestää kuin aidotkaan SKF:n pyöränlaakerit. Viikko ei kuitenkaan ole kovin pitkä kestoaika pyöränlaakerille ![]() |
Kirjoittaja: | Xannisti [ 30.07.2010 11:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Minäkin aikoinaa etsin syytä ulinaan vai sanoisinko viheltävään ääneen minkä lopulta (pitkän pähkäilyn jälkeen) totesin aiheutuvan sivupeilissä olevasta pienestä reiästä jonka ilmavirta sai tietyn nopeuden tultua pitämään ko. ääntä. Tipalla silikonia se korjattiin. Kyseessä ei ollut xantian peili, mutta ei tarvita kovin kummoista auton koriin tai rakenteisiin mikä voi aiheuttaa myöskin kyseistä ääntä... Kun kaikki olennainen on eliminoitu kannatta etsia epä olennaista... |
Kirjoittaja: | Lexa [ 03.08.2010 00:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Kattoantenni on myös mulla joissakin sitikoissa ulissut - tuulilasin kans samaan kulmaan, niin on loppunut. |
Kirjoittaja: | ealab [ 03.08.2010 08:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Kyllä ääntä tulee myös laatikosta. Kun vaihdatte öljyjä, niin jos vanha on tummunutta, jopa mustaa, niin ainakin ulinat ovat tulossa. Myös vitosrattaan mutterin mahdollinen löystyminen. Omassa laatikko on alkanut pitää ääntä, vain nopeudesta riippuvaa. Luultavasti toisioakselin laakerointi alkaa olla valmis. Olen laittanut vuosi sitten RVS:ää, se vaimensi, nyt jotain treatmenttia, sekin vaimensi ja nyt öljynä Mobil SHC. Jännittää katsoa, minkä väristä se on pois laskiessa. Vanha öljy on aiemmin ollut tummaa joka kerta, paitsi Neste- öljyn aikana. |
Kirjoittaja: | ealab [ 11.08.2010 07:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
No niin. Tuo SHC erilaisine lisäaineineen oli pois laskiessa tummanhiveätä, aivan, kuin hienoa metallihelmiäistä seassa. Ja vain n.13tkm käytettynä! Nyt laitoin Neste synt. hypoidi GL-5. Ei hassumpaa. Laatikon ääni on hiljaisempi, kuin edellisellä kattauksella missään vaiheessa. Synkronoinnitkin pelaavat. Muutenkin tuntuisi koko auton melutaso laskeneen, juuri ehkä tuon öljyn vaikutuksesta johtuen. Mutta vain osin, siinä on tekemistä myös moottorin käynnin kaunistamisella= maadoitusten ja kaapelikenkien uusimisella ja juottamisilla. Tähänkin on järkevät perusteet. Siis tältä osin laittamieni liitosten tekeminen sähköisesti tinkimättömään kuntoon. Siitä löytynee foorumista kuvakin. |
Kirjoittaja: | dnapekko [ 23.08.2011 09:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
dnapekko kirjoitti: Minulla Xantia tuli juuri etupyörän laakerin vaihdosta, edellinen kesti noin 10000 km ennenkuin alkoi ääntämään. Itsekin epäilin tukilaakeria, mutta vetari oli juuri vaihdettu, ja siinä tuli tukilaakeri mukana, sanoi asentaja. Liike sanoi, että katsotaan nyt se 10 000 km, jos taas alkaa ääntämään, on syynä vioittunut pyörännapa (sisäkooli pääsee liikkumaan, on siis joskus pyörähtänyt), mutta tällä hetkellä epäilemme laakerin olleen viallinen, tai asennuksen liian railakas. edit: ei minunkaan xantiassa mutkittelu vaikuttanut ääneen, kaksirivinen rullalaakeri ei ole niin herkkä muuttamaan ääntä suuntaa vaihdettaessa. Nonniin, nyt kesti laakeri noin vuoden verran, ja alkoi taas huutamaan. Pitäisi vain tutkia, kumpi laakeri se nyt huutaa, se vanhempi vai myöhemmin takuuvaihdettu oikeanpuoleinen. Oikeanpuoleiselta se ainakin kuulostaa, ääni ei taaskaan juuri muutu mutkitellessa. Mites nuo pyörännavat käyvät muista malleista, oma kulkine on faceliftattu -98 Break 2-litraisella koneella, jos se vika onkin siellä ja tarvitsisi alkaa vaihto-osaa katselemaan. |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.08.2011 12:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
Olen myös Xantian pyörien laakerit vaihtanut vuoden sisällä. Saas nähdä milloin alkaa ulista. Laakeriremppa vaikutti paljon yleismelutasoon, pienentävästi. Etu- ja takapyörien laakereihin lisäsin rasvaa. Ei pitäisi siitä olla kiinni. Yksi etu-SNR oli ollut pari, kolme vuotta odottamassa, muovikelmun sisällä oli jonkin verran öljyä, lienee valunut laakerista, vaseliinisideaineesta erottunutta? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.08.2011 17:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Ulina vie hermot vikaa ei löydy |
ealab kirjoitti: muovikelmun sisällä oli jonkin verran öljyä, lienee valunut laakerista, vaseliinisideaineesta erottunutta? Eikös se nyt ole ihan tavallista, että kaikki öljy ei pysy saippuan seassa voitelurasvassa?
|
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |