Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5228
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Ake Blomm [ 14.07.2010 20:15 ]
Viestin otsikko:  Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee

Kun on semmoinen juttu, että Cx:ssä alkaa noin 3500:n kierroksen huiteloissa merkkivalot ja ajovalot vilkkua. Lisäksi jostain mittaristosta kuuluu rätinää. Mittailin akun navoista jännitettä ja tyhjäkäynnillä näyttää noin 12,5 volttia. Kun kierroksia nostaa mainittuun 3500, niin jännite nousee noin 14,5 volttiin. Pitääkö minun vetää tästä johtopäätös jotta laturissa on vikaa? Hassu homma sinällään, että ilmiön havaitsin ekan kerran jo siellä Turun paaraatissa, mutta sitten se loisti poissaolollaan pari viikkoa ilmaantuakseen jälleen.
Merkkivaloissa on kyllä ollut jotain kosketushäikkääkin, koska välistä hydrauliikan ja öljynpaineen merkkivalot eivät ole syttyneet ennen kuin on sitä testausnappia siinä merkkivalojen oikealla puolella näpelöinyt. Latauksen merkkivalo on kyllä aina syttynyt ja sammunut heti käynnistyksen jälkeen. Voisiko tässä olla kuitenkin kyse jostain maadoitushässäkästä?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 14.07.2010 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee

sanooisin, etä 14,5v. on vielä "normaali", Jellonassa kun valot yhtäkkiä kirkastui, ja mittasin 18v. niin se aiheutti toimenpiteitä...

huono liitos / hapettuma jossain vaan ilmoilee ittestään 8-)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.07.2010 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee

CX:n pahin pommi kojelaudassa on vasemman satelliitin valokatkaisin, se jossain vaiheessa sulaa koska ajovalojen koko virta kulkee sen kautta (typerää).
Tähän auttaa vain kytkinpaketin vaihto siihen satelliittiin ja sitten ehdottomasti valoihin releet jolloin kytkinvirta muuttuu releen ohjausvirraksi.
Olen tvavannut näitä sulaneita valokatkaisimia CX:ssiä jo kolme kappaletta.

Kirjoittaja:  citrique [ 16.07.2010 15:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee

otsikon mukaista ongelmaa on täällä hoideltu työläästi, käymällä läpi maadoitukset ja sulakerasiat sekä suurin osa liittimistä joihin pääsee helposti käsiksi. Ihan uskomattoman heikkolaatuisia liittimiä on ainakin ykkössarjalaisessa käytetty - vaikka liitos näyttää kaikin puolin ulospäin terveeltä homma alkaa usein kyntää vasta kun liittimen on vaihtanut.
Cikatilta hyvä pointti tosta valokatkaisijasta, itsellä tosin ruotsintuontiautossa on ruottalaisille aikanaan pakollinen valoautomatiikka jossa rele on maahantuojan asentama - tosin sekin on kyllä jo täytynyt vaihtaa kun hapettuneiden liittimien takia haihtui savuna ilmaan... :)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 16.07.2010 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee

tyypillisiä kontaktivikoja , useimmat viat johtuvat KÄYTTÄMÄTTÖMYYDESTÄ. tai sitten huolimattomasta KÄYTÖSTÄ.
ihmettelen noita vikoja joista maristaan , kun itse en ole joutunut tuollaisiin kuin pari kertaa kolmenkymmennen vuoden aikana.
pahin oli CX:n <( 2400 GTi:n ) PA: pumpun simahtaminen kesken matkan ( matka 30km ) ajalliseti harvinaisen pitkä. siinä suurin ongelma.. tuollaisista SÄHKÖvioista selviää yleensä käyttämällä EI KAUPUNKILAISTA JÄRKEÄ = realistista logiiggaa reservaattilainen = från tsadi, selviää ainakin lähimpään paikkaan jossa ymmärretään pikkusen enemmän muutakin kuin metro lehden hupiosaston tärkeimmät otsikot.

Kirjoittaja:  Ake Blomm [ 17.07.2010 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Cx:ssä valot vilkkuu ja rätisee

Tässähä menneen kevään korvilla Sitruunapatonkiinkin kirjoittellin starttionkelmistakin. Luulen, että näillä on nyt jotain yhteistä. Se alkuperäinen startti tosiaan taisi olla finiitto, koska ei irtiotettuna testipenkissäkään enää kolistelematta hyrähtänyt käyntiin. Sitten minulla oli tämä eka startti, joka pari viikkoa vaihdon jälkeen kakisteli sikamaisesti ja takuuseen vaihdettiin toiseen. Nyt tämä toinenkin eilen kakisteli käynnistettäessä taas samaan tapaan. Lisämaadoitus suoraan startin runkoon ei auttanut, mutta nyt tuumin, että olisiko vika siinä paksussa virtajohdossa? Eikö se piuha mene jotenkin sillä tavalla, että lähtee laturista ja menee startin kautta akun plussanapaan? Tätä oletusta ei taida oikein muutoin voida kokeilla kuin vaihtamalla kaapeli toiseen ja katsomalla miten onnaa.

Mitä siihen vasemman laidan satelliittin tulee, niin senkin tässä ehdin availla kun oikean puolen vilkku alkoi renata. Se tuli kuntoon helposti kontaktipintoja putsailemalla, eikä edes paljoa ruuveja tarvinnut availla. Tässä mun vehkeessä on valoautomatiikka ja releillä, joten sen osalta asiat lie mallillaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/