Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian apulaitehihnapyörä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5262 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.07.2010 01:01 ] |
Viestin otsikko: | Xantian apulaitehihnapyörä |
Tuli jakohihnaa vaihdellessa huomattua, että näyttävät bensa-Xantiassa (1.8 16V) kampiakselin apulaitehihnapyörän sisä- ja ulkokehät pyörähtäneen toisiinsa nähden eli vulkanointi on sanonut hei-hei. Paljonkos näiden kuuluu maksaa merkkiliikkeessä ja saako mistään halvemmalla? Kysely lähinnä siksi, että paikallisella merkkiliikkeellä on tapana veloittaa osista yleensä pari kertaa sen verran, mitä muut samasta osasta... ![]() Tietää sitten syystä hyppiä tasajalkaa, huutaa ja haukkua, eikä syyttä, jos kerrankin oikeaan hintaan myyvät ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 19.07.2010 07:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Oho, meneekös noita bensakoneistakin? Dieseliinhän saa tarvikkeenakin halvalla. |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.07.2010 07:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Kyllä menee bensakoneistakin. Omasta ja sukulaisen on vaihdettu. Voisiko dieselin siiva olla samanlainen, kuin bensakoneessa. Jos apulaitehihnapyörä (1,8 - 2,0 16V)on väsähtänyt kiristimestä, niin hankkii kiinteän rullan ja ottaa siitä siivan kiristimeen. Tulee halvemmaksi. Ja joka tapauksessa siivan voi huoltaa (siinä, missä laakerin yleensäkin), irti pitimestään, tiivisteet pois varovasti, pesu ja tarkistus. Jos pyörii nätisti (vain vähän käsin pyörittäen) ja kuulat ovat vielä kirkkaita, kiiltäviä, niin uudet vaseliinit ja tiivisteet takaisin, oikaistuina. Laakerin loppusiivouksessa laakeria samalla pyörittäen on jarruspraykleanerit, tai vastaavat oivallisia. Laakeri on puhdas, kun mitään knööliä ei enää tunnu/ ei saa jäädä. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 19.07.2010 08:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Kyllähän näitä on nähty, ja sekin vielä että se kampiakselin lukitustappi kun menee siitä vulkanoidusta osasta eli ajoitus on pielessä jos sen kanssa lukitsee. |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.07.2010 08:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Omasta huomasin siksi, että remmi ja kiristinpyörä tärisi, oli myös vähän ylimääräistä ääntä. Sukulaisen autosta jakopääremontin yhteydessä= merkit/reiät eivät enää passanneet. Kiristinpyörälle ylimääräinen tärinä ei tee hyvää automaattikiristinmekanismin kestoikää ajatellen. Yhdestä muovitrissasta olen vetänyt sorvissa vähäisen heiton pois. Kun ensin olin poistanut kuulat ja sisäkehän. Tämä viittaa myös laakerin siivoukseen. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.07.2010 09:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Jakohihnan vaihdon yhteydessä tämäkin selvisi, kun ei lukituskolo ollut sinnepäinkään. Mutta ei se mitään, eipä niitä lukituksia välttämättä edes tarvita ![]() Mielestäni HDi:n hihnapyörä on näyttänyt kuvissa erilaiselta kuin tuo bensamallin, joku asiaa tunteva voisi asian varmistaa ehkä? Ja se hintatieto tosiaan kiinnostaisi... |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 19.07.2010 12:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Herra Kervinen kertoo: 0515K6 ja 183 euroa. HDi:n pyörällä on tosiaan eri varaosanumero, 0515V6. HDi:n pyörälle tuli sellainen hinta kuin 441 euroa, onko tosiaan inflaatio hieman laukannut? ![]() |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 19.07.2010 13:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
0515v6 maksaa 319e merkkipajallla-ainakin meillä.. edit: V6 on HDI:n pyörä kun taas toinen on bensakoneen. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 19.07.2010 14:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
http://www.auto-artikkeli.fi/CITROEN/xantia.htm sanoo: Kampiakselin hihnapyörä 16v alkup 99,00 |
Kirjoittaja: | zX-files [ 19.07.2010 15:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
olli__o kirjoitti: http://www.auto-artikkeli.fi/CITROEN/xantia.htm sanoo: Kampiakselin hihnapyörä 16v alkup 99,00 Tulsku kirjoitti: Herra Kervinen kertoo: 0515K6 ja 183 euroa. Kate kohdallaan kun ei tuo 99 ole sekään tappiolla... |
Kirjoittaja: | Eki [ 19.07.2010 15:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
zX-files kirjoitti: Kate kohdallaan kun ei tuo 99 ole sekään tappiolla... Olen ennenkin sanonut, että ne isojen kaupunkien merkkiliikkeitten lasipalatsit on jollain maksettava. Ja valitettavasti maakuntien bulvaanit joutuvat niihin rahaa keräämään myös. Useat kai muistanevat, mitä kävi varaosien hinnoille varsin lyhyessä ajassa, kun Veho osti Auto-Bonin Korpivaaralta... |
Kirjoittaja: | huoltomies [ 19.07.2010 15:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Niin...katehan on oltava kohdallaan, jos varaosakauppaa meinaa jatkossakin tehdä. Mutta hintaa tärkeämpi on kyllä varaosan laatu, varsinkin kun puhutaan näistä hihnapyöristä. Nimim. kokemusta on...yksi rikkoutunut HDI-kattila ja melkein kolme muuta...oppii näkemään mikä on hyvä osa ja mikä huono. Älkää juosko sen hinnan perässä aina, vaan varmistakaa, että osan on valmistanut tunnettu osatoimittaja, sillä aina ei osassa eikä pakkauksessa lue valmistajaa. Ja kiinanpoikien tekemästä kopiosta ei kannata tehdä, muutakuin kalaverkon paino. Jos se siinä toimisi hajoamatta. Sama koskee "korjattuja" tuotteita. Ei neljälläsataa tehdä kansiremppaa moneenkaan autoon. Niin ja kyllähän se Vehon tulo mukaan kuvioihin on laskenut hintoja. Olivat aikoinaan CX:n osatkin kultaakin kalliimpia, mutta nyt saa C5:n tavaraa jopa kohtuuhintaan. Itselleni oli kauhukuva se muinoinen Veholle siirto, muttei se niin paha ollukkaan. Onhan Citikan markkinaosuus aivan toista kuin joskus aiemmin. Parempi palveluverkosto tekee ihmeitä. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 19.07.2010 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Kiinanpojat tekee piraattina jopa mäntiä Wärtsilän moottoreihin ![]() |
Kirjoittaja: | Eki [ 19.07.2010 16:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
huoltomies kirjoitti: Mutta hintaa tärkeämpi on kyllä varaosan laatu... Kerropas nyt, mikä tekee samasta osasta samanlaisessa Citroen-tehtaan paketissa laadukkaamman silloin, kun se myydään esim. Vehon tiskiltä verrattuna siihen, kun se myydään esim. Artikkelin tiskiltä? huoltomies kirjoitti: Olivat aikoinaan CX:n osatkin kultaakin kalliimpia, mutta nyt saa C5:n tavaraa jopa kohtuuhintaan. Sillä lailla. Niitähän nyt kannattaakin verrata... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.07.2010 17:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
olli__o kirjoitti: http://www.auto-artikkeli.fi/CITROEN/xantia.htm sanoo: Kiitän. En yhtään muistanutkaan, että Artikkelin sivuiltakin löytyy taas hintoja.
Kampiakselin hihnapyörä 16v alkup 99,00 |
Kirjoittaja: | huoltomies [ 19.07.2010 17:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
lueppas tarkemmin ja ajattele, eli hintaa tärkeämpi on laatu, enkä siinä viittaa mihinkään ostopaikkaan. Satasen pyöriä on ainakin neljää lajia, josta ainakin 2 erillaista on alkuperäisiä, myyjien mukaan! ![]() |
Kirjoittaja: | huoltomies [ 19.07.2010 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
vertaus nykysitikoihin vanhoista museopeleistä, on vähän huono, mutta silloin ennenmuinoin oli sitikan palikoille vähemmän valmistajia ja kilpailua. Mutta oli laadussakin huimat heitot. GS:n etulokasuojan sovittamisessa meni hermot koska sitä ei saanut sopimaan. oli liian kapea, liian lyhyt ja liian pyöreä. Silloin päätin, että jos vain rahalla saa, en ikinä osta tarvikkeena peltiosia...siinä meni rahat kankkulan kaivoon ja joutui ostamaan toisen lokarin koska se ei vaan istunut. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.07.2010 18:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
huoltomies kirjoitti: Hyvä esimerkki on koiranluut. Kaverini on vaihtanut Moponetin paskaluita, niitä Hevidytyjä jo 2paria 30-tuhannen km:n aikana. Siinä ei hän oo säästäny yhtään, ei itseänsä eikä lompakkoaan. Eikö Motonetistä saa Lemförderin koiranluita? Hinnastosta löytyy ainakin (Xantiaan) "Vakaajatanko PSA OE-laatu" ja "Etuvakaajatanko PSA 98-> OE", joiden äkkiseltään voisi kuvitella olevan Lemfördereitä. Niissä saman varaosaketjun toisissa putiikeissa on ainakin Lemförderin tuotteita myynnissä.
|
Kirjoittaja: | Eki [ 19.07.2010 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
huoltomies kirjoitti: ...enkä siinä viittaa mihinkään ostopaikkaan. ... Eki nyt vain itse kuvitteli,että tarkoitin parhaalla laadulla automaattisesti Vehoa. En minä mitään kuvittele, käytin Vehoa ja Auto-Artikkelia esimerkkinä, koska tässä ketjussa on molempiin viitattu, toiseen suoraan ja toiseen ainakin epäsuorasti. huoltomies kirjoitti: ...mutta hyvin moni täällä oikeasti parjaa alkuperäistavaran kalleutta. Kyllä, myös minä. Edelleenkään kukaan ei ole tyhjentävästi selittänyt huomattavaa eroavaisuutta saman tavaran hinnassa eri paikoista ostettaessa. Olen itse seurannut erään merkkiliikkeen (ei Citroën) vasaosien hinnoittelua varsin läheltä. On varsin totta, että joissain osissa liikkeen kate on kovin pieni, mutta sitten on paljon osia, joissa kate on vähintään riittävä... ![]() Toinen tähän liittyvä esimerkki ovat renkaat. Niitten hinnoittelua on autoliikkeen vaikea perustella "alkuperäisosana" tms. Silti, kun vertaa samojen renkaitten tai rengas-vanne -pakettien hintoja autoliikkeessä ja rengasliikkeessä, ei voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka laittavat satoja euroja aivan hukkaan. Sama, kuin polttelisi 200 € seteleitä tynnyrissä takapihalla... Tietysti tuokin kannattaa niin kauan, kun on ihmisiä jotka eivät ymmärrä tai välitä, mitä mistäkin kannattaa maksaa. Totta on sekin, että joissain osissa ei sitten kuitenkaan kannata säästellä, etenkään kun alkuperäisosan ja tarvikeosan hinnanero ei ole järin suuri. Mm. jakopään osat ovat seuraavan esimerkin valossa sellaisia. Puolituttu teetti 1.8 16V Xantiaan jakopääremontin Vehossa alkuperäisosin. Jostain syystä päätti kuitenkin säästää kympin-pari ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 19.07.2010 20:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Eki kirjoitti: osti vesipumpun tässäkin ketjussa mainitusta tarvikeliikkeestä ja kiikutti senkin Vehoon. Remontin jälkeen ajoi autolla ~90 tkm, jonka jälkeen vesipumpun laakeri meni jumiin, pumpun akseli vääntyi ja jakohihna hyppäsi. Seuraukset arvaattekin... Toivotaan, että kestäisi nyt edes 80 Mm... olivat Valeot loppu hyllystä, niin joutui tarvikkeen laittamaan ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 19.07.2010 20:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Artikkeli tms liike pitää usein vain parhaiten kaupaksi meneviä osia varastossa kun taas maahantuoja joutuu myös pitämään hyllynkoristeita. Se maksaa. Varastonkierto on ihan yhtä tärkeä kannattavuusmittari kuin kate. Euron osa voi maksaa ostona 50c eli siitä saa huiman 100% katteen. Oikeasti kate ei kuitenkaan riitä edes käärinpapereihin. Sama kate kalliissa osassa taas tuo huimasti voittoja. Kyllä minä ymmärrän ja sallin merkkiliikkeelle kovemmat hinnat, odotuksetkin ovat korkeammat eli osa pitää prkle löytyä. Harakiriliikkeessä sanotaan että eioo ja siihen on tyydyttävä, myöskään muuta asiantuntevaa apua on harvemmin saatavilla. Merkkiliike on tähän mennessä selvittänyt jonkun osan asennuspaikan piirustuksineen kun olen pyytänyt. Sekin maksaa. |
Kirjoittaja: | huoltomies [ 19.07.2010 20:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Kyl valeo on tarvikepumppu jos sitä veholaiseen verrataan, eikä laadultaan mikään hääppönen. Ihan samaa peruskauraa. Keväällä vaihdoin 45tkm ajetun valeolaisen yhteen toiseen merkkiin, kun vettä tuli ulos ihan sikana. Laatuheittoja sielläkin. Jos teetättää jakopäähomman, niin kannattaa ottaa korjaamolta osat, takuuvastuu on silloin niillä. Jos iso pamaus sattuu.... ![]() |
Kirjoittaja: | Eki [ 19.07.2010 20:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Putkimies22 kirjoitti: Artikkeli tms liike pitää usein vain parhaiten kaupaksi meneviä osia varastossa kun taas maahantuoja joutuu myös pitämään hyllynkoristeita. ... Kyllä minä ymmärrän ja sallin merkkiliikkeelle kovemmat hinnat, odotuksetkin ovat korkeammat eli osa pitää prkle löytyä. Hölpön pölpön! Kyllä ihan normaalit kulutusosat tuntuvat nykyään menevän merkkiliikkeissäkin turhan usein Ranskan, Ruotsin tms. tilaukseen merkistä ja päävaraston sijainnista riippuen. Putkimies22 kirjoitti: Harakiriliikkeessä sanotaan että eioo ja siihen on tyydyttävä, myöskään muuta asiantuntevaa apua on harvemmin saatavilla. Merkkiliike on tähän mennessä selvittänyt jonkun osan asennuspaikan piirustuksineen kun olen pyytänyt. Sekin maksaa. Osittain tuo onkin totta, jonkun Motonetin tms. kohdalla täysin.. Mutta esim. Artikkelin kohdalla ei pidä paikkaansa. Siellä on ainakin tähän asti selvitetty ja ohjeistettu ainakin sen verran, mitä minä olen tarvinnut. Eikä ole maksanut mitään. Myös osat on hankittu, jos ei hyllyssä ole ollut, yleensä on ollut. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 19.07.2010 22:07 ] |
Viestin otsikko: | OEM? |
Jujuhan olisi päästä käsiksi sen OEM-toimittajan tuotteisiin, mutta halvemmassa paketissa ilman viiksiä tai jellonia. Niissäkin on sitten hämmästyttävän paljon heittoa hinnoissa, siis merkkiliikkeissä. Ongelma onkin, ettei sitä alkuperäistä sylttytehdasta ole ihan helppo saada tietoonsa jollei ole vanhaa osaa kourassa. Niinkuin vaikka nuo jousipallot: KYBiä ei heti ensimmäiseksi osaisi veikata. Tai otetaan vaikkapa tuo vesipumppu. Vaikka Valeo on ollut iso sähköosien toimittaja, niin heidän vesipumppunsa eivät ole OEM-tuotteita. Itse asiassa melkoisen tuore lisäys valikoimaan. Sinänsä kun puhutaan vesipumpuista, niin nykyisin yleistyvälle muovisen vedenkierrätysrattaan käytöllekin on hyvät perusteet. Pienepi massa eli vähemmän rasitusta laakerille eikä valun epätasaisuusriskiä tai sovitusongelmaa. Jos taas otetaan jarrut, niin kaikkihan tietänee, että uudemmissa Citikoissa on Boschin jarruja. Mutta moniko tietää, että ne on kuitenkin vanhaa tuttua Bendixiä, jonka jarruosaamisen Bosch osti. Ja kummankaan merkin palapaketissa ei ole sisältöä joka olisi heidän valmistamaansa vaan kolmannen alihankkijan... Ja Purolator ei ole OEM pienempien HDi-moottoreiden öljynsuodattimelle vaan Knecht-Mahle. Kestoikävertailussa Valeo ei OEM-sähkölaitteidensa kohdallakaan pääse mitenkään mairittelevalle sijalle vaan vasta Marellin yläpuolelle Nippon-Denson, Hitachin ja Boschin jälkeen. Eli hankalaksi menee. Mitä taas noihin vakaajantankoihin tulee, niin yksi syy, miksi niiden eivät kuulukaan kestää on se, että ne ovat pyöränripustuksen sulakkeeksi tehty ns heikoin lenkki. Toisalta auton osia pitäisi käsitellä suurempina kokonaisuuksina: pyöränripustuksessa osien kestoikää kuuluisi vertailla vain jos muutkin kuluvat osat on vaihdettu samalla uusiin, eli tässä myös pallonivelet, helat sekä heilahduksenvaimentimet. |
Kirjoittaja: | tokroger [ 19.07.2010 22:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian apulaitehihnapyörä |
Eki kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Artikkeli tms liike pitää usein vain parhaiten kaupaksi meneviä osia varastossa kun taas maahantuoja joutuu myös pitämään hyllynkoristeita. ... Kyllä minä ymmärrän ja sallin merkkiliikkeelle kovemmat hinnat, odotuksetkin ovat korkeammat eli osa pitää prkle löytyä. Hölpön pölpön! Kyllä ihan normaalit kulutusosat tuntuvat nykyään menevän merkkiliikkeissäkin turhan usein Ranskan, Ruotsin tms. tilaukseen merkistä ja päävaraston sijainnista riippuen. Tämä totta.. Männä viikolla AutoBestiltä kävin hakemassa Xantun pumppuun o-renkaan, hinta 0,80 euroa, hyllyssä yksi ja sanoi että jos enemmän haluaa niin tilaukseen. Eipä nuo esim 10 o-rengasta paljoa tilaa syö tai varaston arvoa heiluttele. Ärrälläkin varmaan isommat varastot kuin merkkiliikkeillä nykyään ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |