Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

takajousisylinterien ohivuoto xm
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5284
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jjsalo [ 21.07.2010 20:36 ]
Viestin otsikko:  takajousisylinterien ohivuoto xm

Alkaa taas mennä hermot tämän Xämmä -98:n kanssa. Oireena oli takapään nousemattomuus ja etupäänkin hidas nouseminen. No, vaihdoin hydepumpun Sitrosen kunnostettuun kun olin ensin putsannut sihdit. Tuloksena oli nopeampi erektio ja takapääkin nousi ylös, mutta korkeus oli takapäässä mitä sattuu, auto siis haki korkeutta. Seuraavaksi irroittelin takapään korkeudensäätimen, jossa ei mielestäni ollut vikaa eikä likaakaan, mutta koska venttiilin karaa oli joku aikaisempi asentaja kolhinut vaihdoin säätimen kunnostettuun.

Nyt tämä kyllä nostaa takapäänkin, mutta hakee edelleen jatkuvasti korkeutta ja heti kun moottorin sammuttaa perä laskeutuu, eikä se ihan hetkessä nouse moottorin käydessäkään.

Voiko homma toimia niin, että takasylinterit ohivuotavat reippaasti ja sen seurauksena korkeudensäädin joutuu koko ajan korjaamaan tasoa? Auttaisiko tavallisesti tefloneiden uusinta?

Kehtuuttaa käydä takajousisylintereiden kimppuun, kun arvaan että melkein 400 tkm ajetussa vekottimessa jousipallot ovat tiukahkosti kiinni, niitä ei tietääkseni ole vaihdettu, paineistettu vain ainakin viisi vuotta.

Onneksi kelit ovat suosineet liikkumista kaksipyöräisellä, mutta se ilo loppuu ennemmin tai myöhemmin.

Kiitoksia kommenteista jo etukäteen

Kirjoittaja:  Cikatti [ 21.07.2010 22:24 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

No tuota, ne jousisylkyt ei kyllä ihan hevillä ala ohivuotamaan, mutta, naksuttaako painesäädin kovinkin tiheään kun auto käy joutokäynnillä? Jos naksuttaa tiheään tai jopa ei ollenkaan, on jossain komea ohivuoto. Toisekseen, liekö järjestelmää koskaan puhdistettu puhdistusnesteillä?

Kirjoittaja:  Kpt. Hans Sauber [ 21.07.2010 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Eikös takasylinterien paluuletkuja voi irroittaa jostain kohti ja katsoa tuleeko lientä läpi? Samoin öljysäiliöltä irroittaa letku kerrallaan ja katsoo mistä tulee...

Taitaa jarruventtiilin ohivuoto aiheutaa myös tuollaisia oireita? Etenkin perän nopean putoamisen?

Kirjoittaja:  jjsalo [ 22.07.2010 08:14 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Enpä ollut osannut vianetsintää ajatella toverien näkökulmasta, hyviä neuvoja, pitää testata. Pumppu käy minun mielestäni liian pitkiä jaksoja. Yhteen kyytiin jopa kymmeniä sekunteja, eli ohivuotoa jossakin on ja sen löytämisessä auttaa tosiaankin paluuletkujen tutkiminen. Jarruventtiili on ainakin korjaamolaskun mukaan vaihdettu pari vuotta sitten.

Viitisentoista vuotta on tullut näillä X-sitikoilla ajeltua, mutta hydraulipuolen viat ovat olleet aika selviä vuotoja tai pallukoiden tyhjenemisiä. Tämä Xämmä on varsinainen hässäkkä elektroniikkaa, hydrauliikkaa ja mekaniikkaa. Erotiikkaa, melkein pehmopornoa tämä tarjoaa silloin kun on toimiakseen ja siitä on nyt ollut puutetta.

Kirjoittaja:  jjsalo [ 22.07.2010 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Hydraulisäiliöön tulee yhdestä (kolmas oikealta) letkusta nestettä oikein reippaasti 1-3 l minuutissa. Varmaankin se ohivuoto on tuon letkun toisessa päässä olevassa osassa, mutta mutta tuo paluuletku on pujoteltu niin monen mutkan, liittymän ja suojuksen kautta ettei sen päätepisteestä ota Erkkikään selvää. Ei se ole paineensäätimeltä, eikä se ole pumpun imuletku ja etujousitus toimii, joten kai sen on oltava tajasylinteiden paluu.

Tämä on synkkää yksinpuhelua, kun vekotin lötköttää ketarat oikoisenaan vaimon ja naapurin ihasteltavana pihassa.

Kirjoittaja:  jjsalo [ 24.07.2010 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Reippaana käymme Citroenin alle taas. Oppi oli se, että reippaan ohivuodon voi tunnistaa paluuputken lämpötilasta, silloin kun sitä ei saa irrotettua. Tässä tapauksessa paluuputki oli niin hankalasti asennettu ettei sitä ehjänä olisi irti saanut. Siispä selvisi, että kun moottorin antaa pyöriä ja jousitus on säädettynä ylimmäiseen asentoon, niin reipas ohivuoto lämmittää paluuputken liittymää.

Ja eikun purkamaan. Kokemuksesta pelkäsin että pallo on kuin hitsattu sylinterin päähän ja vähintäänkin etupään sokka on ruostunut toivottomasti kiinni. Mutta kas kummaa, osat irtoilivat ainoastaan kohtuullisen kiroilun kera ja jälleen tuli todistetuksi että Sitikkaukkelin paras kaveri on järeä, mutta kapealeukainen putkipihti, sillä aukeavat niin pallot, pallonivelet kuin isot juntturitkin.

Ohivuodon syy selvisi sylinterin purkamisella. Teflontiivisteessä ja sen alla olevassa O-renkaassa oli selviä murtumia ja pieniä palasiakin oli irronnut. Helppo ja halpa nakki, ajatteli sitikkaukkeli, mutta erehtyi. XM-Breakkiin näitä 42 mm:n männälle sopivia 2,5 mm levyisiä tiivisteitä ei kai saa mistään? ja koko sylinterin hinta marmoritiskillä on 250. Sitroselta sitten löytyi käytetty sylinteri tiivisteineen.

Ehkäpä Xämmä vielä nousee maasta.

Kirjoittaja:  Kpt. Hans Sauber [ 24.07.2010 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Hyvä että vika löytyi!
Kyllähän se neste lämpiää työtä tehdessään.

Mikähän oli tiivisteet syönyt? Oliko sylinterin sisäpinnasta irronnut materiaalia vai lika eksynyt huonon huollon takia järjestelmään (likaiset öljyt, mahdollisten putkien vaihdot)...

Eikä mistään hydrauliikka-alan firmoista löydy tiivisteitä? Tai Tiivistekeskuksesta yms. tiivistepuljuista? Vai onko mitat valmistajan omia?

Bx:n takasylinterin jouduin joskus vaihtamaan, kun syöpyi puhki (ulkopuolelta) ja rupesi nestettä kulumaan. Ihan hyvin sekin irti lähti, 17 vuotta vanhasta autosta...

Kirjoittaja:  jjsalo [ 25.07.2010 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Onhan se kumma jos noin yksinkertaista tiivistettä ei löydy (akseli 42 mm leveys 2,6 mm ja paksuus 0,5 mm) ja seuraava etsintäpaikka on kuten kapteeni ehdotti, hydrauliikkaliikkeet. Rinkulan materiaali on jotain kovaa muovia, teflonia?

Vaikea sanoa miksi tiiviste petti. Mäntä ja sylinteri näyttävät aivan hyviltä, pieniä naarmuja tosin on, mutta ongelma ei voi johtua niistä. Tiivistyksen rakennehan on sellainen että sylinterin seinämässä on ura, jonka pohjalla on O-rengas ja sisimpänä tämä muovinen tiivisterengas. O-renkaasta oli murtunut materiaalia ja yksi mahdollisuus on, että O-renkaassa on ollut materiaalivirhe, minkä seurauksena osa O-renkaasta on lakannut tukemasta tiivisterengasta, minkä seurauksena osa tiivisterekaasta on kiilautunut männän ja sylinterin väliin ja lakannut vähitellen tiivistämästä. Viimeinen ponnistus saattoi olla peräkärrystä tullut ylimääräinen rasitus, vaikka kuorma olikin kevyt.

Voisihan noin yksinkertaisen osan tekeminenkin onnistua, mutta se materiaali on arvoitus, eikä oikein kiinnostaisi yritä ja erehdy -menetelmä, on sen systeemin purkaminen ja kokoaminen kuitenkin kohtalainen homma.

Kirjoittaja:  jasu [ 25.07.2010 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Jos tuota uutta tiivistettä tehdä meinaat/etsimään lähdet, niin se männänhalkaisija on 42,5mm. Puoli milliä pienempi varmasti katkeaa siinä vaiheessa kun männän paikalleen laittaa...

Teflonia sen voisi olettaa olevan, eikä uuden sorvaaminen pitäisi mikään ongelma olla jos vain vanhasta yhtään mallia saa..?

Kirjoittaja:  huoltomies [ 25.07.2010 23:05 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Kysyppä Sitroselta tuota teflonrengasta. Tilasin sorvarilta heille joskus 2 vuotta sitten, mutten muista mikä oli koko. Vaikea sorvattava on tasapaksu muovirengas, materiaali ei paljoa maksa. Mutta harjoitusta se vaatii, että pysyy mitoissaan. Metalli on helpompaa, pysyy mitoissaan. Olis hyvä että joku opettelis senkin homman täällä suomessa. Vaikka yksittäiskappaleina tehden menee homma talkoiksi tai tulee kallis rengas. Sorvaamoilla on kyllä materiaalia, kysy niiltä,ketä ammatikseen tekee.

Kirjoittaja:  jjsalo [ 26.07.2010 10:34 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Kyllä tämä muovirinkula nyt opettaa. Kiitoksia Jasulle ja huoltomiehelle, ettei projekti mennyt metsään. Rinkulan koko on tosiaankin 42,5*3,0*1,0. Mokani johtui siitä että mittasin koon parikymmentä vuotta sitten Virosta ostetulla neuvostoliittolaisella työntömitalla, jossa on oikein kalibrointi. Tämä kalibrointi oli sitten siirtynyt sen puoli milliä, eikä silmä osannut arvioida, kun kerran "tarkkuustyökalu" antoi lukemat.

Sitrosella näitä ei ollut. Jos joku osaava alkaisi niitä sarjassa tekemään, voisi katteen pistää kohdilleen.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 26.07.2010 12:10 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Kats pirua... kovin luotettavia nuo teflon rinkulat ovat olleet. Eikös niitä nyt muka ihan oikeasti saa "kaupasta"

Kirjoittaja:  jjsalo [ 26.07.2010 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Tuon kokoisten rinkuloiden valmistus on kuulemma loppunut, eikä hydrauliikkakauppakaan löytänyt sopivia. Ohjasivat kuitenkin Muoviteam-nimiseen firmaan Savonlinnassa ja kas kummaa: kaveri sorvaili vähän aikaa teflonia mittoihinsa ja siinä se oli. Ilmeisesti rinkula on juuri sopivan mittainen: mäntä menee kohtuuvoimalla paikalleen ja toimii herkästi. Hoonasin kevyesti männän ja sylinterin, kasasin romppeet paikoilleen ja nyt kaikki pelittää. Ei vuoda sisälle eikä ulos, nousee nopeasti, pumppu käy lyhyitä jaksoja ja takapääkin pysyy ylhäällä ainakin tuntikausia. Lentokorkeuden säädön jälkeen meno on uskomattoman vakaata ja pehmeää, varsinkin kun välillä piti turvautua vaimon Ka-autoon.

Tämä Xämmä on ollut minulla kolmisen vuotta, n. 140 tkm ja takapään toiminta on koko ajan ollut epämääräistä niin että sitä alkoi pitää ominaisuutena eikä vikana. Joskus toimi asiallisesti, useimmiten ei. Nähtävästi O-rengas oli koko ajan viallinen mutta liikkui joskus sellaiseen asentoon, että vuotoa ei ollut. Nyt sitten teflonrinkunla pääsi kiilautumaan männän ja sylinterin väliin, jolloin siitäkin lähti palanen ja vuoto suureni liiaksi.

Tulipahan käytyä suurin osa tämän systeemin kuluvista osista läpi. Nyt voi vain odotella seuraavaa yllätystä.

Muoviteam tekee tarvittaessa noita rinkuloita. Yksittäiskappaleelle tulee hintaa n. 18 euroa.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 27.07.2010 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

No tässäpä tuli nyt hyvää tärkeää, jemmattavaa tietoa...

Olikos tulevaisuutta ajatellen sylinterin takana sama farkussa ja sedanissa, Y3:ssa ja Y4:ssä?

Kirjoittaja:  jasu [ 27.07.2010 11:34 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Cikatti kirjoitti:
Olikos tulevaisuutta ajatellen sylinterin takana sama farkussa ja sedanissa, Y3:ssa ja Y4:ssä?

Ei, sedanissa 35mm, farkussa 42,5mm...

Ja sitä ohivuotoa osaa olla Hydractiven keskipallon palikoissakin, tuossa miun Xm:ssä on sitä ihan reippaasti, välillä pysyy pitkäänkin ylhäällä ja toisinaan putoaa heti, ja putoaminen tapahtuu just sillä hetkellä kun Hydractiven solenoidi naksahtaa... :roll:

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 27.07.2010 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: takajousisylinterien ohivuoto xm

Mikähän on todennäköisin syy kun keskipallon jalustan mekanismi alkaa lorottaa paineen pois aika joutuisaan? Mullakin soilenoidin päällemeno pudottaa paineen ja auto putoaa sekä takana että edessä vaikka auto olisi seisonut vaan hetken. Onko kukaan uusinut osia sine?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/