Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

orkkisradion toiminnasta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5369
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  black_van [ 31.07.2010 08:21 ]
Viestin otsikko:  orkkisradion toiminnasta

Laittelin tuossa x2 alkuperäisen cd-radio soittimen. Ihmetyttää että kuuluuko se normaaliin toimintaan että joka hemmetin kerta kun radion avaa niin se kysyy koodia? vai saako kyselyn kenties pois päältä?

Sitten toinen kysymys. Rattisäädöistä. Soittimen alaliitin on virtaliitin. seuraava liitin ilmeisesti kaiuttimet,ovatko rattisäädön johdot myöskin siinä toiseksi ylemmässä liittimessä? Ylin liitin on isompi,jossa vain kolme johtoa,mutta ei sovi soittimeen vaikka näyttää olevan samaa kokoluokkaa mutta väärän mallinen. Mikäs ihme tämä ylin liitin mahtaa olla?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 31.07.2010 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Rammarille pitäs tulla jäykkä kuso F19 toinen kuso virtalukolta.tarkista myös F25.
Kaivele se kolmas liitin sieltä esiin eiköhän toimi.. :)

Kirjoittaja:  black_van [ 31.07.2010 11:08 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Tapsa 550 kirjoitti:
Rammarille pitäs tulla jäykkä kuso F19 toinen kuso virtalukolta.tarkista myös F25.
Kaivele se kolmas liitin sieltä esiin eiköhän toimi.. :)


tarkennas tapsa noita ilmaisuja,liian hankalaa slangia :lol:
Mikähän se kolmas liitin sitten on jonka löysin,valkoinen,isompi kuin kaksi alempaa,kolme piuhaa tulee siihen muttei sovi ylimpään paikkaan.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 31.07.2010 11:11 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

black_van kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
Rammarille pitäs tulla jäykkä kuso F19 toinen kuso virtalukolta.tarkista myös F25.
Kaivele se kolmas liitin sieltä esiin eiköhän toimi.. :)


tarkennas tapsa noita ilmaisuja,liian hankalaa slangia :lol:
Mikähän se kolmas liitin sitten on jonka löysin,valkoinen,isompi kuin kaksi alempaa,kolme piuhaa tulee siihen muttei sovi ylimpään paikkaan.


Olisko se välijohto kolome niitä liitimiä on jotka ei käy kun oikeisiin paikkoihin..

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 31.07.2010 11:31 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

raadio tarvitsee yhteen nastaan jatkuvaa sähköä akulta jotta ei kysele jokakerta koodia, kello pysyy ajassaan ja asemat muistissa, herätevirtaa virtalukolta että osaa mennä päälle kun virrta kytketään ja taas mennä sammuksiin kun virta katkaistaan ja ajaminen lopetetaan, sitten vielä saattaa olla 3 "virtapiuha" valoilta, että osaa himmentää taustavaloja...

kannattaa kaivaa esiin omistajan manuaali, sieltä pitäisi löytyä liittimien pinnijärjestys... tosin itellä XM:ssä piti vielä arpoa keskenään nuo akkuvirta ja virtalukon liitinpinnit, että sai toimimaan "oikein".

puuttuukohan siitä vielä välistä lyhyt sovitinpiuhanpätkä auton ja radion välistä?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 31.07.2010 11:34 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Alkuperäiset liitimet käy alkuperäiseen radioon..

Kirjoittaja:  black_van [ 31.07.2010 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

manuaali tuli radion mukana.pitääpä tutkia. Tuossa oli joku toinen soitin paikallaan. Täytyypäs tutkia liittimiä ja mittailla niin josko saisi alkuperäisen toimimaan. sopisi paremmin tyyliin kuin vanha jvc

Kirjoittaja:  Kpt. Hans Sauber [ 31.07.2010 16:17 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

No jopas - sekin - teettää... Kyllä se siinä minun pelissä toimi. Eli tuohon koodihommaan pätee, että jatkuva virta puuttuu.

Onkohan niissä rattinanappien liittimissä sitten vuosimallieroja? Hyvin ne minulla toimi. Rattinappien valot toimii myös radion takaa, koska radion vaihdon jälkeen valot puuttuivat...

Toivottavasti nyt renkaat sentään toimii ;)

Kirjoittaja:  black_van [ 31.07.2010 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

manuaalissa ei ollut minkäännäköistä ohjetta pinnien järjestykseen. asentaessa minusta näytti ettei johdotuksia olisi sorkittu,vielä en ole ehtinyt tutkia johtoja uudestaan mutta summassa ilman sähkökaaviota on meinaan aika mielenkiintoista löytää oikeat paikat johdotuksille,taitaa olla ainut mahdollisuus että samanlaisesta ottaisi mallia. pitäisi löytää se samanlainen ensin :lol:
no renkaat ainakin toimii ja eiköhän radiokin jollain ihmeellä vielä saada toimimaan oikein

Kirjoittaja:  svc [ 31.07.2010 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

ISO-liittimen pinnit 4 ja 7 ovat ne olennaiset. Yleensä 4 on jatkuva jännite ja 7 on kytketty virtalukon kautta.
Jotta homma ei menisi liian helpoksi, nämä on saatettu myös kytkeä toisinpäin. Tai kuten esim 80-90 luvun saksalaisissa, molempiin tulee jatkuva jännite.

Pinnit voi irrottaa siitä liitinrungosta ja vaihtaa niiden paikat tarvittaessa. Joidenkin radioiden johtosarjoissa on mahdollista vaihtaa johdot

Muut pinnit ovat
1: Nopeussignaali (Ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus)
2: Mykistyssignaali (esim puhelimelta)
3: Peruutusvalo (Navigointia varten)
5: Antennin ohjaus
6: Mittarivalaistus
8: Maadoitus

Kirjoittaja:  black_van [ 31.07.2010 20:33 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

svc kirjoitti:
ISO-liittimen pinnit 4 ja 7 ovat ne olennaiset. Yleensä 4 on jatkuva jännite ja 7 on kytketty virtalukon kautta.
Jotta homma ei menisi liian helpoksi, nämä on saatettu myös kytkeä toisinpäin. Tai kuten esim 80-90 luvun saksalaisissa, molempiin tulee jatkuva jännite.

Pinnit voi irrottaa siitä liitinrungosta ja vaihtaa niiden paikat tarvittaessa. Joidenkin radioiden johtosarjoissa on mahdollista vaihtaa johdot

Muut pinnit ovat
1: Nopeussignaali (Ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus)
2: Mykistyssignaali (esim puhelimelta)
3: Peruutusvalo (Navigointia varten)
5: Antennin ohjaus
6: Mittarivalaistus
8: Maadoitus


Käytin soitinta paikaltaan ja täytyy todeta että ylimmäinen liitin ei sovi. Siististi ovat johtonipussa eli alkuperäiset johdot ovat.
Soitin on mallia PU-2294B eli clarion, Mistähän löytäisin selkeästi luettavan kaavion johtojen pinneistä,kun sähkötaidot ovat ns.amatöörimäiset niin selkeää täytyy olla :lol:
Mutta se on tosijuttu että yksi liitin täytyy vaihtaa sopivaan. mistähän senkin metsästäisi.

Rattisäädöt eivät toimi,eli liekö soitin epäsopiva tuohon tai sitten johdot väärin soittimeen nähden

Kirjoittaja:  Jouko [ 31.07.2010 20:39 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Jos auto on mallia -99 ja cd/radio tuli vasta -00 niin onhan se selvä, että ei sovi.

Kirjoittaja:  black_van [ 31.07.2010 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Jouko kirjoitti:
Jos auto on mallia -99 ja cd/radio tuli vasta -00 niin onhan se selvä, että ei sovi.


tuo on luukkumallia joten eihän kasettisoitin sovi tuonne millään. No mutta tuo vaatisi johdotuksen uudelleenjärjestelyn ilmeisesti.
Entä rattisäädöt,tarvitseeko siihen jotain hommata jotta pelaisi?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 31.07.2010 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Onhan niitä välijohtoja joilla voi muunnella sopiviksi.

Kirjoittaja:  black_van [ 01.08.2010 14:10 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

testailin mittarilla virtapiuhoja,sinne tulee kyllä jatkuvakin sähkö mutta ilmeisesti pinni on väärässä paikassa.
Löytyisikö kenties jollakulla ymmärrettävää kytkentäkaaviota,myös muille johdoille kuin virtajohdoille?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 01.08.2010 17:49 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Jos numerot näkyy.
-4 jatkuva +
-6 mittarivalon himmennin
-7 virtalukolta
-8 maa

Kirjoittaja:  black_van [ 01.08.2010 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Tapsa 550 kirjoitti:
Jos numerot näkyy.
-4 jatkuva +
-6 mittarivalon himmennin
-7 virtalukolta
-8 maa


Katselin että noiden piuhojen numerointi on nelinumeroinen, virtapuolella mittasin että sieltä löytyy 2kpl plussaa,maa ja sitten yksi ohuempi johto,ilmeisesti heräte.
Sitten keskimmäinen liitin on ilmeisesti rattiohjaus+kaiuttimet,siihen tarvitsisin joltakulta ystävälliseltä patonkilaiselta vinkkejä ja se miten tuossa kyseisessä soittimessa niiden tulisi olla jotta pelaisi.
Jopa on hemmetti tehty yhdet johdotuksen mahdollisimman hankalaksi ettei niitä pystyisi tekemään

Kirjoittaja:  svc [ 02.08.2010 00:23 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Jos lontoo taipuu, tämä voinee auttaa:
http://www.isham-research.co.uk/quattro ... sopin.html

Kirjoittaja:  JTJ [ 05.08.2010 22:48 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Rattiohjauksen liittimet ovat vaihtuneet tuossa -99/-00 -välillä. 99-vuosimallissa rattiohjaus tulee samankokoiseen ISO-liittimeen kuin virransyöttö ja kaiutinlähdöt, 2000-vuosimallissa mini-ISO -liittimeen.

Liitteenä on kuvat johdotuksista. Mitenkään tarkemmin en niitä tutkinut.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Xantia -99, Liitin- ja adapterihässäkkä, sekä Sonyn radio.
xantia -99 sony.jpg
xantia -99 sony.jpg [ 97.1 KiB | Katsottu 13410 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Xantia -00, PU-2294B-radion liittimet.
xantia -00 pu-2294b.jpg
xantia -00 pu-2294b.jpg [ 55.31 KiB | Katsottu 13406 kertaa ]

Kirjoittaja:  svc [ 06.08.2010 11:21 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

Mikäs se alkuperäinen jenkkakone muuten on?

JTJ kirjoitti:
Rattiohjauksen liittimet ovat vaihtuneet tuossa -99/-00 -välillä. 99-vuosimallissa rattiohjaus tulee samankokoiseen ISO-liittimeen kuin virransyöttö ja kaiutinlähdöt, 2000-vuosimallissa mini-ISO -liittimeen.
Liitteenä on kuvat johdotuksista. Mitenkään tarkemmin en niitä tutkinut.
Tuohon aiempaan linkkiini viitaten, kauko-ohjauksen miniliitin näyttäisi olevan kuvan Clarionissa C1-blokissa. Linkin Blaupunktissa kauko ohjain on kytketty C2:een. Muuten tuo pinnijärjestys voisi pitää paikkansa.
Eri valmistajilla kauko-ohjaus on toteutettu eri tavoin, jolloin ratin ja radion väliin tarvitaan se sovitinpalikka

Kuva

# C2 - remote control
o Pin 7 - RxD
o Pin 8 - TxD
o Pin 9 - Chassis ground
o Pin 10 - +12v switched - maximum 150mA
o Pin 11 - Remote control in
o Pin 12 - Remote control ground

Kirjoittaja:  black_van [ 06.08.2010 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: orkkisradion toiminnasta

kiitoksia linkeistä,täytyy tässä ruveta tutkimaan asiaa nyt kun sai vetarin stefan vaihdettua niin voi syventyä radion saloihin :)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/