Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroen saxo 1.5d http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5378 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | niko5 [ 01.08.2010 13:04 ] |
Viestin otsikko: | Citroen saxo 1.5d |
Tuli tuossa ostettua tuollanen sitikka alle. ilmeisesti melko harvinainen peli kun ei ole ainakaan toista vielä vastaan tullut ja ei noita liikaa myynnissä näy olevan... mutta tuohan on vakiona aika laiskan oloinen, niin olisiko tuota konetta mahdollista turbottaa? ja mitähän katsastus mies sanoisi jos muutos katsastaisi turbolliseksi? onko edes mahdollista? tai mitenhän suoraan tuohon kävisi 1.9td kone keulille? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.08.2010 17:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
Tuskin saat katsastettua turbolle. Riippuu tietty vuosimallista ja rekisteriotteesta mitä siinä sanotaan. Tais olla et jos on vähäpäästöinen niin helpompi unohtaa kokojuttu. Taitaa olla TU-kone tuossa ja en nyt suoraan osaa sanoa onko noi 1.9td:t XU-sarjaa vai mitä. Siihen viisaammat lisätköön. Koneen vaihdossa on painoraja ja teho raja.... Olisko ollu +20% ![]() |
Kirjoittaja: | Jankos [ 01.08.2010 18:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
Kyllä sen pitäisi kai onnistua ihan laillisesti, kun tekee koneen vaihtona. Jälkiturbotuskin onnistuu mutta se taas vaatii tyyppihyväksyntämittauksen. Kone minkä siihen vaihdat pitää olla vähäpäästöisestä eli vaikka ihan samanikäisestä kulkineesta. Tehojen puolesta ei kai sinänsä ole ongelmaa kun tuosta on VTS, mutta alusta ja jarrut pitää vastata sitä tai olla tehokkaammat. Ja mallisarjan tehokkaimpaan verrataan aina jos johonkin verrataan vaikka tuossakin olisi 90 heppasen td koneen kanssa saman tehoisia bensakoneita (älytöntä siis, mutta tämä kannattaa varmistaa konttorilta että mitä kelpuuttavat vertailumoottoriksi.). 1.9 (1905cc) koneen saa laittaa kun kuutiotilavuus menee sääntöön eli 1585 + 25% = 1975. Ja kuutiotilavuussääntö täyttyy kyllä 1.5D koneenkin kanssa ja tehot taas riittää 1360cc/75hp koneesta. Eli mikäli konttorille kelpaa niin sitten riittäisi 1.4 koneisen jarrut ja alusta. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 tuollahan on vain mallisarjan vertailumoottori, eikä tehokkain moottori, eli pitäisi kelvata mikä tahansa versio vertailumoottoriksi. Vaikeatahan tämä on mutta mahdollista, ja kun nuo säännöt opettelee ulkoa ja käy konttorilla asiat papereista läpi niin yleensä sieltä yhteinen sävel löytyy... |
Kirjoittaja: | niko5 [ 01.08.2010 18:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
juu eli mahdollista mutta pirun hankalaa ![]() |
Kirjoittaja: | niko5 [ 01.08.2010 19:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
eli moottorin vaihto olisi melkein helpompi juttu kuin jälki turbotus? mutta mitenhän tuo 1.9td kone käy tonne keulille ja entä käykö vaihdelaatikkoon suoraan? |
Kirjoittaja: | Ralle [ 01.08.2010 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
Jos haluaavat ton tyyppihyväksynnän niin taitaa maksaa enemmän kuin toi menopeli jos muistan oikein. Itsellä on sellainen käsitys ,että alustan pitää vastata kyseisen vertailumallin alustaa. Miksi muuten noihin 205 on ängetty levyllistä taka-akselia kun Mi16 on mennyt keulalle? ![]() Mutta se on totta ,että kaikki onnistuu kun tekee..... |
Kirjoittaja: | niko5 [ 02.08.2010 16:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
soitin tänään akelle vai mikäse nyt nykyään on... siellä ukko sano että onnistuu mutta vertailu koneena on 1.6 vts ja koneen on oltava euro 3 vähintään.. mites tuo vts saxo eroaa jarrujen ja alustan suhteen normi saxosta? |
Kirjoittaja: | ipo [ 02.08.2010 18:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
Eiköhän tuo diesel-Saxo kelpaisi jollekin tuollaisenaan. Voisi tulla parempi lopputulos ostamalla suoraan VTS tai jokin muu "kireämpi Saxo". Saxoon ei tuon tehokaampaa dieseliä myyty. Kulkee varmaan Suomen oloissa ihan riittävästi. Espanjassa olen ajellut paljon tuommoisella. Moottoritiellä meni sen 150 km/h. Kulutus ilahduttavan pieni, reilut 4 l/100km. Ei meinannut viikossa ehtiä ajamaan vuokra-auton tankkia tyhjäksi. ![]() |
Kirjoittaja: | niko5 [ 02.08.2010 19:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
joo kyllähän tuo on vähän liian harvinainen raiskattavaksi ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Jankos [ 03.08.2010 08:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
Joo kyllähän siihen sen koneen voit vaihtaa mutta, kaikki koneet mitä saxossa on käytetty on TU-moottoreita ja nuo isommat dieselit on XU koneita. Tämä taas aiheuttaa sen että laatikkokin on eri, eli vetoakselien sisäpäät on varmaan erilaiset (joku ketä noiden kanssa enemmän on pelannut tietää)? Ja sitten se XU paketti ei varmaan edes mahdu sinne konehuoneeseen... Ja mitä taas tulee vts:n eroista niin siinä on sitten ihan tarpeeksi eroja, varmaa tietoa ei ole mutta veikkaan että vaihtolistalle menee ainakin jarrut edestä+takaa, vakaajat, onkos dieselissä 4-pulttiset vanteet? Ja jos vts on abs:lla niin saattavat vaatia niitäkin. Ja vts:n jarrutehostin voi olla erilainen niin sekin vaihtuu, myös jarrupääsylinteri on todennäköisesti erikokoinen. Ja jouset+iskarit myös tästä tietysti... Sanoisin että ei missään nimessä kannata. Ennemmin sitten vts:n tunkee dieseltekniikan mutta en kyllä siihenkään lähtisi. Jos haluaa potkua enemmän niin ostaa xsaran 110 hdi koneella ja siihen sitten softan vaihto niin kulkee aikas hyvin ![]() |
Kirjoittaja: | niko5 [ 04.08.2010 17:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen saxo 1.5d |
joo kyllähän tuossa on liian suuri homma. ajelee tolla ja lähtee vähän aikasemmin ni kerkee perille ajoissa ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |