Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX lämpömittarin anturi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5402 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | avbx [ 02.08.2010 23:19 ] |
Viestin otsikko: | ZX lämpömittarin anturi |
ZX:n lämpömittari näyttänee liikaa, normaali lukema ajossa on nyt mittarissa 95 astetta. Termari on 88 asteinen. Katselin Motonetista antureita ja vaihtoehtoja olikin useita (harmaa, keltainen, puna/sini). Osaako joku kertoa mikä ero noilla on. Luultavasti tietenkin erilaiset vastus/lämpötilakertoimet. Niin ja jos joku tietää mikä on noista olisi oikea, niin hyvä olisi. En ole vilkaissut siellä nyt olevan anturin väriä, mutta epäilen ettei anturi ole oikea. Huonoilla kontakteillahan lukeman pitäisi olla oikeaa alhaisempi. Järjestelmä on huuhdeltu pesuaineiden kanssa ja vesipumppu on uusi. Toiminta on muuten ihan loogista, flektikään ei käynnisty, joten lämmöt ovat varmaankin ok. Kone on TU 1.4 ruisku ja vuosimalli 95 |
Kirjoittaja: | laakeri [ 03.08.2010 21:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Minkälaisella mittarilla olet mitannut, että tuo ei ole todellinen lämpötila? Flektin käynnistymättömyys ZX:ssä ei kuulosta mitenkään yllättävältä ainakaan. Tuosta Lainaa: Huonoilla kontakteillahan lukeman pitäisi olla oikeaa alhaisempi. selviää ainakin se, että siinä on siis NTC-anturi mitä ilmeisimmin. Jos osa noista erivärisistä sattuu olemaan muun tyyppisiä, niin ne voi ainakin unohtaa. Väärällä kiinnityksellä olevathan voi myös unohtaa. Eikös esim. Reflexissä ole pelkkä lämpövalo, olisiko sille sitten PTC-anturi? Huonolta kuulostaisi ainakin NTC semmoiseen käyttöön, tosin huonolta se lämpömittarikäyttöönkin kuulostaa.
|
Kirjoittaja: | avbx [ 03.08.2010 22:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Lukema on siis auton mittarin näyttämä, todellinen on varmaankin alhaisempi. Pitänee ottaa töistä kunnon mittari ja vähän testailla. Tavoite olisi siis saada mittari näyttämään paremmin kohdalleen. Luettelossa on vaihtoehdot Vedenlämpöanturi Peugeot harma 37-3411 ZX mittarille+valolle SINI/HARMAAreng (M14x1,25) [1991 - 1997] 15.90 € Vedenlämpöanturi Citroen kelta 37-3405 ZX mittarille+valolle SINI/KELTAreng (M14x1,25) [1991 - 1997] 14.90 € Vedenlämpöanturi PSA puna/sini 37-3409 ZX mittarille+valolle SINI/PUNAreng (M14x1,25) [1991 - 1997] 12.50 € ja jotain eroa noilla tietysti on, mutta mitä. Ja mikä olisi oikea vaihtoehto meikäläisen autoon. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 03.08.2010 23:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Sähköisiä arvoja ei antureille ilmoita tarvikefirmat, Citikan omassa korjausoppaassa saattaisi olla? ZXn kohdalla oikean anturin löytäminen (jollei siis vanha ole oikea) saattaa olla melkoisen haastavaa, ellei merkkiliike tiedä. Monta varustelua = monta mittaristoa ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 03.08.2010 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Kaikki ovat samanlaisella liittimellä? Auttaako serviissi mitenkään? |
Kirjoittaja: | avbx [ 06.08.2010 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Vaihdoin eilen termostaatin ja ilmasin järjestelmän uudelleen. Ilmaus epäonnistui ekalla kerralla, kun en huomannut yhtä ilmausruuvia syylärin päässä. Nyt lämpömittari näyttämä on vakaa 97 astetta ajossa. Mittasin tänään todellisen lämpötilan Fluken IR-lämpömittarilla termarikotelosta. Auton mittari näyttää tasan 10 astetta liikaa. Lämpötila mittarissa pomppaa ylöspäin kun auton käynnistää, joten epäilen mittariston jännitteen säädössä olevan vikaa. Bensamittari vaikuttaisi vastaavasti näyttävän liian vähän, tankkasin eilen 35 litraa ja mittari jäi 3/4 tasolle. En kylläkään ole varma menikö täyteen asti. Pistooli laukesi kyllä pari kertaa ennenkuin lopetin liruttamisen. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 06.08.2010 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Laita pieni vastus anturin ja liittimen väliin, helpointa niin ![]() Ja mulla ZXn bensamittari on taas niin päin että edes jotenkin kohtuutyhjäksi ajaminen vaatii rohkeutta kun neula menee ihan nollille. Onneksi on opiskelijan ystävä valo varoittamassa ![]() Täyteen se tankki kyllä tulee jo toisella naksauksella. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.08.2010 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
avbx kirjoitti: Nyt lämpömittari näyttämä on vakaa 97 astetta ajossa. Mittasin tänään todellisen lämpötilan Fluken IR-lämpömittarilla termarikotelosta. Kappas. Minkälaisella menetelmällä säädit IR-mittarin emissiivisyyskertoimen sopivaksi termarikotelon pintamateriaalille? Luulisi pienemmällä vaivalla onnistuvan ihan vaan mittaus esim. termoparilla tai resistiivisellä anturilla.
|
Kirjoittaja: | avbx [ 06.08.2010 13:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
Eiköhän tuo Fluke riittävän tarkka ole tuohon mittaukseen, olisi kyllä ollut tarjolla koskettava mittapääkin mutta tuo osui ensimmäisenä silmään. Termarikotelo on aika kuppaisessa kunnossa, joten heijastumista tapahtunee aika vähän. Osoittelin mittapäällä kyllä muuallekin lukemisen suuresti muuttumatta. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.08.2010 14:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX lämpömittarin anturi |
avbx kirjoitti: Eiköhän tuo Fluke riittävän tarkka ole tuohon mittaukseen, olisi kyllä ollut tarjolla koskettava mittapääkin mutta tuo osui ensimmäisenä silmään. Termarikotelo on aika kuppaisessa kunnossa, joten heijastumista tapahtunee aika vähän. Osoittelin mittapäällä kyllä muuallekin lukemisen suuresti muuttumatta. Juu, kohtalaisen tarkkahan se on (pystyy ainakin sanoa, onko 50 vai 100 astC lähempänä todellisuutta) kun emissiivisyyskertoimen kalibroi kohdilleen. Jos emissiivisyyskerroin on pielessä, eli esim. yleensä oletuksena oleva 0,90..0,99, niin voi näyttää helposti paljonkin liikaa, mikäli pintamateriaali ei satu olemaan juuri sopiva. Jos siis haluat mitata IR-mittarilla tuon termarikotelon pintalämpöä, niin mittaa se ensin esim. sopivalla termoparianturilla, säädä sen avulla IR-mittarin emissiivisyyskerroinsäätö kohdilleen ja mittaa sitten sillä. Saat toki tulokseksi saman lukeman kuin sillä termoparilla, mutta on sitten seuraavalla kerralla nopeampi. Toki, jos pinta esimerkiksi pölyyntyy tuon jälkeen, niin emissiivisyyskertoimen joutuu kalibroimaan uudestaan tai pinnan puhdistamaan. Ei muuta kuin muistelemaan fysiikan- ja mittaustekniikan tuntien oppeja...Esimerkkinä voin kertoa, että kokeilin joskus mitata öljyputken pintalämpöä IR-mittarilla... harmaa- ja ruskeapintaisen kohdan välillä mittarin näyttämä oli noin 150 vs 250 celsiusastetta. Hain sitten suosiolla termoparin tilalle. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |