Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Takapyörien auraus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5438 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ealab [ 07.08.2010 08:17 ] |
Viestin otsikko: | Takapyörien auraus |
Xantiassani on mitattu auraukseksi 7mm. Kun speksit loppuvat 6mm:iin. Mikä eteen, toinen akselisto? Kynkkäpulttien reikien fiilaus?, prikka päälle sopivasti kohdalle hitsaten... Joka tapauksessa ohjaaminen ei aina ole, kuin junassa istumista. Jos uloimpien reikien siirto 1mm:n taaemmaksisiirto saisi n. 4mm? aurausta vähemmäksi, niin parempi jo olisi. En tässä huomioi vähäistä pyörien pituussuuntaista siirtymää. Kynkkien laakerit ovat hyväkuntoiset. |
Kirjoittaja: | RPekka [ 07.08.2010 08:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Jos tosiaan kynkän ja pyöränlaakerit ovat ehjät niin apurungon on täytynyt muuttaa muotoaan. Purkuosiakin taitaa tänä päivänä jo saada melko hyvin. Pelkän pultin pään siirto aiheuttaa vain sen ettei laakerilinja ole enää suora eli pitäisi viilata se laakeripesäkin sen millin taaemmaksi ja mieluusti vielä toisenkin puolen laakeripesää kääntää karvan verran. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 07.08.2010 12:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Onko ne laakerit varmasti kunnossa? Onko auraus vain toisessa pyörässä vai molemmissa? |
Kirjoittaja: | ealab [ 07.08.2010 15:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Kulmat on mitattu n. 70km ajettuna, nyt ajettu 130tkm ja vasen kynkänlaakeri tarkistettu olevan uutta vastaavassa kunnossa. Molemmilta sivuilta näyttää takapyörät olevan samoin kulmin. Teoriassa: Jos ulompia pultinreikiä siirrän taaemmas, niin kynkänpultti vaan siirronpuoleiseen reunaan ja kiinni.* Sisempi pultinreikä ei muuttuisi tässä. Pyörän etureuna siirtyisi ulommas ja takareuna sisemmäs ja pyörän keskipiste hiukan taaemmas. Paljon reikää ei tarvitsi viilata soikeaksi, kun molemmat pyörät molemmista reunoistansa...Luulen, että 0,5- 1,0mm:n siirto riittäisi. Tuo milli voisi olla jo liikaa. Tähän funtsaamiseen auttoi kynä ja viivotin, piirtelin eri tukipisteet ja keskilinjat sekä niiden kulmamuutokset....Jos kynkän ulompi pää muuttuu millin, niin pyöränkehän keskilinja renkaan kulutuspinnalta katsottuna muuttuu edestä n. 2mm ja takareunasta saman verran toiseen suuntaan. Joten suurta valmistustoleranssivirhettä ei tarvitse olla, kun kulmat on pielessä. Ja kun auraustoleranssi taitaa olla 1-6mm * Tässä ajatusmallina fillarin akselin säätö kahveliin. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 07.08.2010 20:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Mun urani aikana ei ole tarvinnut reikiä sorvailla- joku vika siellä on. Mikäs on camberin arvot, onko mitattu oikein 4-pyöräsuuntauksessa ? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 07.08.2010 23:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
ealab kirjoitti: * Tässä ajatusmallina fillarin akselin säätö kahveliin. Aivan juu, niin päinhän se onkin. Sotkeennuin ajatuksessani luulemaan että laakeri olisi apurungossa mutta kynkässähän se. Kannattaa kuitenkin ennen muutoksia mittauttaa/mitata auraus uudestaan kun tuosta on nyt jo noinkin pitkä aika. Jos vaikka silloisessa vanteessa on ollut klommo tai mittapää on asettunut jotenkin hassusti. |
Kirjoittaja: | ealab [ 03.11.2011 09:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Nyt on toinen, kunnostettu, siisti taka-akselisto, apurunko vaihdettu. Ei ollut kovin paha homma, tallin lattialla tehtynä. Bensaputkia ei tarvinnut ollenkaan irrotella. Auraus nyt 3mm, se taitaa olla jo riittävän hyvä. Auto kulkee nyt eri tavalla, kevyemmin, huomaa moottorin käynnistäkin, ei enää kuormitu niin paljon. Kyllä tuo 7mm vaikutti, vielä enemmän olisi vaikuttanut vielä suurempi kulma. Kulutuskin näkyisi nyt pienentyneen. Kaikki juntturit aukesivat hyvin, ehkä siksi, että silloin tällöin suihkuttelin niihin ruosteirrottajaa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 09.11.2011 09:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Huomasin myös sivukallistuman olevan hyvin pieni, aiemman, silmäkuopillaankin nähtyyn verrattuna. Melkoinen hajonta takakelkan kasauksissa. Nyt on samat kynkät, kuin ennenkin. |
Kirjoittaja: | ealab [ 11.11.2011 11:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Homman myötä sammuu painevalo paljon aikaisemmin, n. 5 sek. Johtuuko samalla kerralla vaihtuneesta takakeskipallosta, joka olisi ok, tai tyhjä. Aiemmin valon sammumista sai odotella. Edellinen pallo oli alkuperäinen -00. Tästä "uudesta" en tiedä ikää. |
Kirjoittaja: | jasu [ 11.11.2011 13:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Takapyörien auraus |
Odottele nyt se muutama viikko, tahi tuhat-muutama tuhat kilometriä ajoa, kyllä se käytös siitä "normalisoituu" sen valon sammumisen suhteen... On ihan tavallista näiden mehumysteeriolaitteiden kanssa, että paineen merkkivalon käytös tulee erilaiseksi, kun paikat ovat olleet auki, kunnes sitten hetken käytön jälkeen palautuu vastaavaksi kuin aiemmin oli... Sit tuosta "takakeskipallon", joka on siis takajarrupaineenvaraaja, testaamisesta ja sen tulkitsemisesta (ja muutenkin paineenvaraajan) pumpun nakseväliä ihmetellen. Kertoohan se ehkä jotain, mutta kun mukana on koko järjestelmän ohivuodot, niin on todella suuntaa antava tuo naksevälin mittaaminen, varsinkin kun siihen vaikuttaa vielä tuo yllämainitsemani hauska käytös kun ottaa osia irti... Vai kuinka selität sen, että omassa Xm:ssäni on päävaraajassa mitattu edelleen 62 bar paine, mutta nakseväli on ½-1½ sekuntia, tai sitten jopa minuuttiluokkaa, riippuen mitä mieltä auto sitten sattuu olemaan. Vaihdanko varaajapallon uuteen..? Ja ko. yksilö "putoaa tontiin" kun selkänsä kääntää ovien lukinnan jälkeen, lukitsemattomana saattaa pysyä puolisenkin tuntia, mutta jos on ollut joku paikka auki hydromystiikasta, niin helposti pysyy yönkin yli... Kun kuitenkin tunnut touhuavan näiden kanssa, ajoittain paljonkin, ja osia on kertynyt, niin askartele se pallotesteri niin jää paljon arvailujen varasta pois... |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |