Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX kolina edestä tällä kertaa.. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5464 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | laspa [ 10.08.2010 12:52 ] |
Viestin otsikko: | ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Terveppä pitkästä aikaa. ZXssä ois pikku kolina vaihteeksi, etuoikealta kolistaa. Tasaisella tiellä ei mitään, sit asfaltissa esim kaivonkansi/poikki"railo" tms nii kolahtaa niinku koiranluu kolahtais. Tarvitaan siis terävä reuna,soratie tms. Pehmeissä hyppyreissä ym ei kolahda. itellä oli ekana mielessä tuo koiranluu, ja öljynvaihon yhteydessä käskin tarkistaa sen kunnon, ei vikaa. Vein sitten katsurille (sieltä olisin saanu halvemmalla vikalistan kuin korjaamolta), joka käski vaihtaa alapallonivelen. nivel vaihettii mut kolina jatkuu, eikä se kolina enää kiinnotsanu katsuria. ääni on siis täysin päivänselvä, katsuri ei voinut olla huomaamatta sitä ajaessaan halliin.. iskaritesti meni vaivatta läpi (se kuulemma on sellainen näönvuoksi -testi?) Enkä ainakaan ole huomannu ajossa mitään mikä viittais jotain olevan rikki (millälailla rikkinäinen iskari oireilee?) Ehdotuksia mitä oon kuullu: -iskarin kiinnituksen tarkistus, eli raakastikko siitä päältä pulttia kiinnipäin? -iskari itessää vanha? Jos iskarit vaihtaa, niin pitääkö 4pyöräsuuntaus uusia? t. laspa |
Kirjoittaja: | Ilmari [ 10.08.2010 14:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Jos iskarin alapään kumipuslat ovat kovettuneet ja reikä väljistynyt, työnnä vasaralla vaikka 4:n tuuman naula kumin ja raudan väliin kiilaksi. Jos ääni lakkaa, vika on siellä. Vaihdat sitten uuden puslan tai lisäät nauloja tms tarpeen mukaan. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 10.08.2010 21:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Ilmari kirjoitti: Jos iskarin alapään kumipuslat ovat kovettuneet ja reikä väljistynyt, työnnä vasaralla vaikka 4:n tuuman naula kumin ja raudan väliin kiilaksi. Jos ääni lakkaa, vika on siellä. Vaihdat sitten uuden puslan tai lisäät nauloja tms tarpeen mukaan. Niin että mitä ihmettä ja että mihin väliin? Iskarin männänvarren ympärillekö meinasit kiilaa laitella?![]() Jos kuitenkin aloittaisi vianetsinnän vaikka sieltä mcphersonin laakerista ja kumista. Jos tuolla suunnalla on kaikki kunnossa, niin sitten katse kohti tukivarren puslia. Sitten vielä katsoo sen koiranluun uudestaan, jos kerran koiranluulta kuulostaa. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 10.08.2010 23:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Koiranluu osaa kyllä kolista ennekuin siihen saa vääntelemällä välystä. Eli alatukivarren puslien tarkastus, ja jos ne on OK, lisää ajoa. Kyllä se välys sieltä löytyy kun kolina kovenee ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 11.08.2010 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Niin ja katsastusmielle kelpaavissa osissahan voi olla monen millin välys, joka tuntuu kevyellä kokeilullakin. Koiranluuväljät kyllä löytyvät yleensä melko pienen ääntelyn jälkeenkin, kun malttaa esim. sorkkaraudan kanssa etsiskellä riittävästi. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 11.08.2010 07:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Ilmari kirjoitti: Jos iskarin alapään kumipuslat ZXn iskarin alapäässä ei ole kumipuslia. Iskarin alapää kiinnittyy olkakappaleen "putkimaiseen kuppiin". Eli se remontti on halpaa ja helppoa, ja ne rautanaulat voi sitten työntää vaikka kynsiensä alle kun edes ehdottaa moisia autoon. |
Kirjoittaja: | Ilmari [ 11.08.2010 11:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuitenkin, kumipuslien väljyys kun ei aina helposti vääntemällä tunnu, kiilaamalla saa mahdollisen pienenkin väljyyden ja kolinat pois, jolloin voi vetää omat johtopäätökset taudin aiheuttajasta. Jos ei nämä maatiaiskokeilut kelle kelpaa, ainahan voi tehdä ohjekirjan mukaan ja kääntyä merkkikorjaamon puoleen. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 11.08.2010 12:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Katsastussetääkin voi kiusata tässä asiassa pyytämällä hakemaan väljyyttä, "mun mielestä jossain kolisee". Menee ihan normaalin syynin kaupanpäällisenä. Mutta yleensähän toivotaan ettei katsottaisi niin tarkkaan autoa ja seuraavaksi sitten ihmetellään että missä on vikaa... |
Kirjoittaja: | avbx [ 24.08.2010 19:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Osat ovat kiinni jarrusatulassa ja niiden sinänsä kuuluukin liikkua, tosin ilman suurempia välyksiä, koska muuten jarrut ei toimi. Jos tunsit rengasta rynkyttäessä selvän välyksen, se ei ole noissa osissa. Otteella klo 9 ja klo 3 tuntuva välys on joko raidetangon päässä tai tukivarren puslissa. Klo 6 ja 12 alapallossa. Jos välys tuntuu molemmissa, niin myös pyörän laakeri on mahdollinen. Jarrusatula voi kyllä siis olla kolinan aiheuttaja, mutta ei välyksen. Satulan malli on näköjään sama kuin Xantiassa. Niistä on poistettu kitinän vaimennusjousia laahaamisen vuoksi. Tästä on ollut seurauksena jarrupalojen aiheuttamaa kolinaa. |
Kirjoittaja: | laspa [ 24.08.2010 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
avbx kirjoitti: Osat ovat kiinni jarrusatulassa ja niiden sinänsä kuuluukin liikkua, tosin ilman suurempia välyksiä, koska muuten jarrut ei toimi. Jos tunsit rengasta rynkyttäessä selvän välyksen, se ei ole noissa osissa. Otteella klo 9 ja klo 3 tuntuva välys on joko raidetangon päässä tai tukivarren puslissa. Klo 6 ja 12 alapallossa. Jos välys tuntuu molemmissa, niin myös pyörän laakeri on mahdollinen. Jarrusatula voi kyllä siis olla kolinan aiheuttaja, mutta ei välyksen. Satulan malli on näköjään sama kuin Xantiassa. Niistä on poistettu kitinän vaimennusjousia laahaamisen vuoksi. Tästä on ollut seurauksena jarrupalojen aiheuttamaa kolinaa. Jop. Samaa itekin mietiskelin että voiko se tulla tuosta koska rengasta heiluttaeesa se tulee.. lähinnä (ratas maassa) klo 12 otin kiinni ja heilutin. (Ei oo kunnon pukkeja tms nii ei uskalla ilmassa kovin rynkyttää kun tippuu pian tunkilta..) Joka tapauksessa, menin autoon sisään istumaa ja kaveri tuli nytkyttää tuota osaa, ja simsalabim, hyvin tuttu kolina kuului sisään asti. Nyt siis aletaan tutkimaa että miks.. editti: alapallonivel juuri vaihdettu, katsastus pomppasi siitä, ja luulinkin silloin et kolina olisi ollut siinä muttakun ei.. uusi osa meni läpi heittämällä. Tai voiko se olla siten että rengasta heiluttaessa siellä on vielä kokonaan joku ihan eri välys kuin tämä mistä pistin kuvia? |
Kirjoittaja: | avbx [ 25.08.2010 00:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Toinen rynkyttää rengasta niin että tuntee välyksen ja toinen yrittää paikallistaa välyksen silmällä ja sormella. Ei siellä montaa paikkaa ole josta se voi tulla. Omassa ZX:ssä on muuten sama vika, mutta kun ei ole ollut aikaa sitä tutkia beksin remontin vuoksi. |
Kirjoittaja: | laspa [ 25.08.2010 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Korjaamolla käyty, tuomio: raidetangon sisempi pää sekä koiranluu. Jarrujuttu kuulemma toimii tismalleen oikein.. :O ??? Uskotaan uskotaan, paitsi jos jää vielä näiden jälkeen koliseen.. Kannattaako nyt vaihtaa myös raidetangon ulompi pää samalla? 15e maksaa osat, mutta tuleeko työt kalliimmaksi, ts onko siitä paljon lisää vaivaa? |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 25.08.2010 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Makuasia, mutta itse ainakin vaihtaisin samalla tuon ulommankin. Varsinkin jos on yhtään laatuosia, niin ei ainakaan se ulompi vaivaa taas hetken päästä. Ja työmäärää se ei juurikaan lisää. Ohjauskulmien tarkastuksen/säädön se vaatii, mutta senhän nyt saa teetettyä suht monessa paikassa, eikä jää mieltä vaivaamaan. Ja sen minkä tuossa kohdin rahassa häviää, saattaa voittaa rengaskuluissa ja ajettavuudessa monin verroin takaisin. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 26.08.2010 08:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX kolina edestä tällä kertaa.. |
Rychnowo kirjoitti: Makuasia, mutta itse ainakin vaihtaisin samalla tuon ulommankin. Varsinkin jos on yhtään Molemmilta puolilta vaan vaihtoon samalla kertaa, jos ei halua pian olla uudestaan suuntaamassa. Suuntaus maksaa yleensä 40-50 euroa kunnon laitteilla osaavien asentajien toimesta tehtynä.
laatuosia, niin ei ainakaan se ulompi vaivaa taas hetken päästä. Ja työmäärää se ei juurikaan lisää. Ohjauskulmien tarkastuksen/säädön se vaatii, mutta senhän nyt saa teetettyä suht monessa paikassa, eikä jää mieltä vaivaamaan. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |