Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 16.08.2010 20:06 

Viestit: 4
Laitoin vaimon citikkaan ledhuomiovalot sumuvaloturhakkeiden tilalle. Valmistaja vakuutti valojen sopivan suoraan sumuvalojen paikalle. Näin myös tapahtui. Kytkentäkaavio oli sen verran suurpiirteinen, että hain netistä toisen valmistajan ohjeet. Valmistaja kehotti automaattivaloilla varustettuihin autoihin asennusta, joissa herätevirta otetaan ajovalojen lyhyistä. Tällä kytkennällä kuitenkin valot ovat aina laitettava parkeille, jotta huomiovalot saa toimintaan. Huomiovalot syttyvät normaalisti virrankytkemisen jälkeen, mutta sammuvat pakkovaloautomatiikan ansiosta. Kysymys kuuluukin; tietääkö joku missä automatiikan rele sijaitsee, jotta automatiikan saisi pois päältä. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 16.08.2010 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Herätevirralla tarkoitettaneen sitä huomiovalot pois kytkevää virtaa siis?
Ja tosiaan, valoautomatiikalla tuo parkkiasento on ainoa toimiva, automatiikan poiston lisäksi :oops:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 16.08.2010 21:37 

Viestit: 4
Joo, tarkalleen näin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 07:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
C4:ssä lienee valoisuudentunnistin, kuten kakkoskoppaisessa vitosessakin? Silloinhan olisi kaikkein kätevintä käyttää autoa piuhan päässä ja ottaa tuo tunnistin käyttöön, jolloinka ajovalot syttyisivät automaattisesti riittävän hämärässä.

Muuten, jos kyse oli nyt ihan LDR-valoista eli ledipäivävaloista, niin mistä ostit ja paljon maksoi? Itselläni on tuohon vitoseen sama homma ajatuksissa...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 08:35 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Käsitteenä LDR on tuttu valovastuksista. Vastus riippuu valon voimakkuudesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 08:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mennyt kirjaimet ihan sekaisin :roll:

A daytime running lamp (DRL, also daylight running lamp or daytime running light) is an automotive lighting...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 08:56 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
C4 on mun käsityksen mukaan tietokoneella kofiguroitava noiden valojen toiminnankin suhteen, eli merkkiliikkeessä pystynevät kytkemään automaattiset valot pois päältä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 10:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
zX-files kirjoitti:
Mennyt kirjaimet ihan sekaisin :roll:

Puolustuksen puheenvuorossa esitettäköön vastatessa vallinnut epäinhimillinen vuorokaudenaika sekä toinen työpäivä loman jälkeen. :mrgreen: Tokihan DRL oli tarkoitus kirjoittaa.

Mutta, olen Jankoksen kanssa samoilla linjoilla, että autosta pitää konffata valot uudelleen.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 12:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kun virittelette noita päivävaloja, niin laittakaa ihmeessä takavalot palamaan mukana. Tuolloin valoilla voi ajella aina niin hämärään saakka, kun itse autosta ulos näkee. Tai esim. pienessä tihkussakin.

Jos takavalot eivät pala, niin ajovalot on käännettävä päälle turhan ajoissa noiden takavalojen takia.

Mersussa minulla oli aikoinaan perinteiset huomiovalot. Hyvänä merkkinä ajovalotarpeesta toimi mittareiden näkeminen. Kun ei enää nähnyt mittareiden näyttämää kunnolla, oli aika laittaa ajovalot (kun kykentäni ei polttanut mittarivaloja huomiovaloilla ajaessa).



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 13:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Luulen, että väyläsähkövehkeissä valojen kytkennän muuttaminen voi olla pykälän hankalampaa.. Tai no, miksei niitä tietysti releillä saa kytkettyä miten haluaa, mutta aina on mahdollisuus, että BSI ei tykkää hyvää sellaisesta.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 13:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Etusumuvalollisessa autossa jo "parkkien" saaminen palamaan laillisesti samaan aikaan vaatii monimutkaisempaa kytkentää, ja jos puhutaan väyläohjatusta niin vielä hankalampaa. Saati sitten pelkät takavalot pariksi :oops:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 16:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
dieselflosse kirjoitti:
Kun virittelette noita päivävaloja, niin laittakaa ihmeessä takavalot palamaan mukana.
Mitenkäs tämä nyt meneekään, kun
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (1256/1992), 6. luku kirjoitti:
86 §
Huomiovalaisimet
1. Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi eteenpäin valkoista valoa antava huomiovalaisin, jonka tulee olla vähintään 0,25 metrin ja enintään lähivalaisimen korkeudella. Valaisimien keskinäisen etäisyyden tulee olla vähintään 0,6 metriä tai, jos auton leveys on pienempi kuin 1,3 metriä, vähintään 0,4 metriä. Huomiovalaisimien etäisyys auton sivusta saa olla enintään 0,4 m.

2. Huomiovalaisimen tulee olla E-hyväksytty säännön n:o 87 mukaisesti.

3. Huomiovalaisimet on kytkettävä siten, etteivät ne, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti lähi-, kauko- eivätkä etusumuvalaisimien kanssa ja että niiden ollessa toiminnassa takavalaisimet toimivat samanaikaisesti.
Mutta:
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muuttamisesta (902/1997) kirjoitti:
Liikenneministerin esittelystä muutetaan ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 4 päivänä joulukuuta 1992 annetun asetuksen (1256/1992) 32 a, 32 b, 39—41, 43, 44, 48, 49, 53 a, 53 b, 56, 57, 60, 64, 66, 71, 72, 74, 75, 77, 79, 86, 87, 92, 93, 96, 101, 104 a, 155, 158, 169—171, 173, 177, 178, 197, 207, 217 a, 218, 223, 225—228, 230—232, 234, 251—254, 256, 262—264 ja 266 §,
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muuttamisesta (902/1997) kirjoitti:
86 §
Huomiovalaisimet
Huomiovalaisimien tulee olla e-hyväksytyt 74 §:ssä mainitun direktiivin mukaisesti tai E-hyväksytyt säännön n:o 87 mukaisesti.
Kai tuo nyt oikeasti tarkoittaa vain tuon 2.-kohdan muuttamista, eikä koko pykälän korvaamista tuolla uudella sisällöllä, mistä puuttuu kokonaan sijaintiin ja kytkentään liittyvät määräykset?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 17:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Takavalojen tai parkkien EI TARVITSE enää palaa huomiovalojen kanssa, mutta vanhan säännön mukaan ne SAA palaa.
Tuo etusumarit/lähivalot päällä = ei huomiovaloja on kuten ennenkin, samoin paikkamääräykset.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 17:13 

Viestit: 4
Tulsku kirjoitti:
C4:ssä lienee valoisuudentunnistin, kuten kakkoskoppaisessa vitosessakin? Silloinhan olisi kaikkein kätevintä käyttää autoa piuhan päässä ja ottaa tuo tunnistin käyttöön, jolloinka ajovalot syttyisivät automaattisesti riittävän hämärässä.

Muuten, jos kyse oli nyt ihan LDR-valoista eli ledipäivävaloista, niin mistä ostit ja paljon maksoi? Itselläni on tuohon vitoseen sama homma ajatuksissa...


Ostin valot topauto.com(ista). Muistaakseni saksalainen firma. Lähetystä pystyi seuraamaan netissä. Hinta oli 89.90 + 20 postikuluja eli hiukan kalliimmasta päästä. Muuta eroa ei ole sumuvaloumpioihin kuin, että ne ovat hiukan lyhyemmät. Maskin ja umpion väliin jää pieni rako, joka ei näy kyllä pitemmälle. Valot ovat ledeillä toteutettu ja ihan lailliset(RL tunnus löytyy). Asennuksessa olisi varmaan kannattanut ottaa koko puskuri irti, koska ruuveja oli hankala irrotella ahtauden vuoksi, ja jouduinkin muutamia osia irrottamaan. Suomessakin näitä on jossain nettifirmassa, valitettavasti en sitä enää löytänyt sitkeistä yrityksistäni huolimatta. Niin ja nykyisellä kytkennällä parkit sekä takavalot toimivat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 17:34 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
zX-files kirjoitti:
Takavalojen tai parkkien EI TARVITSE enää palaa huomiovalojen kanssa, mutta vanhan säännön mukaan ne SAA palaa.
Tuo etusumarit/lähivalot päällä = ei huomiovaloja on kuten ennenkin, samoin paikkamääräykset.


ECE-R87 määrittää millanen DRL valon pitää olla.

ECE-R48 määrittää taas valolaitteet. Siellä on 6.19 kohta jossa määritellään DRL valojen toiminta ja siellä yksioikoisesti määritellään että kohdan 5.11 (parkit) valot ei saa palaa.

Mutta suomessa saa kuitenkin käyttää maakohtaisella vapautuksella huomiovaloja myös parkkien kanssa. Tätä en päätöstä kuitenkaan ole vielä löytänyt.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 19:17 

Viestit: 5125
Jankos kirjoitti:
ECE-R48 määrittää taas valolaitteet. Siellä on 6.19 kohta jossa määritellään DRL valojen toiminta ja siellä yksioikoisesti määritellään että kohdan 5.11 (parkit) valot ei saa palaa.

Vähän hämärä kohta, mutta minusta siellä kielletään palaminen vasta kun etulamput kytketään päälle (lyhyt/kauko) tai sumuvalojen kanssa.

Minusta tuossa kohdassa todetaan että parkkeja ei kytketä kun päivävalot sytytetään, mutta tietysti käytännössä se johtaisi samaan, kukapa parkkeja erikseen napsauttaisi päälle.

Mutta melko hämärä ja keskustelua herättänyt kohta. Lisäksi vanhoissa autoissahan täytyy olla vain valmistumisvuoden mukaisten sääntöjen valot, eli ilmeisesti tulkinta automaattisesta sytytyksestä ja sen sallimuksista tulee sieltä kautta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 20:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jankos on oikeassa. Vanha maakohtainen asennustapa ei ole muuttunut laittomaksi, ei edes uusien LED-mallien kanssa. Eikä voisikaan, koska ovat RL-merkittyjä kuten ennenkin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Nuissa tehdasasennetuissa huomiovaloissa on hieman variantteja. Jotkut palvat vain yksinään, jotkut parkkien seurana ja joissain autoissa aina virtojen ollessa päällä.

Ota siitä sitten selvää...

Itse mietiskelin kytkentää, jossa huomiovalot syttyvät virta-avaimesta käännettäessä ja sytyttävät mukaansa parkit. Ja sammuvat taas, kun lähivalot/kaukovalot syttyvät. Tämähän on helppoa näissä perinnevehkeissä, mutta kaikenmaailman PC-tekniikan sotkeminen autoihin tekee tuonkin hankalammaksi.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 17.08.2010 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Esim Skoda muutti Suomessa kytkentää alun pelkistä huomiovaloista ála Keskieurooppa perinteiseen takavalolliseen juuri järkisyistä.
PSAn autoissa pystytään huomiovalojen toimintaa muuttamaan ohjelmallisesti, ja Citikassa se tehdään jo maahantuontivaiheessa. Pösösessä taasen saattaa olla huomiovalot jotka eivät toimi koskaan kun tehtaalla on laitettu ajovaloautomaagi Suomeen tuleviin autoihin :mrgreen:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 18.08.2010 08:41 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Öh, tota. Miksi niitä LEDejä pitää laittaa autoihin, joissa niitä alunperin ei ole? Onko kyse enemminkin muotijutusta kuin mahdollisesta energiansäästöstä. Jossain tapauksessa ne varmaan ovat ihan hyvän näköisetkin, mutta kuitenkin. :o Se on kyllä tosi että alkuperäisten sumareiden paikalle voi laittaa jotain muutakin (vaikka hirvipillin :lol: ). Se verran turhia ovat.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 18.08.2010 08:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kaiketi samoista syistä, kuin aikoinaan huomiovalot. Tehon säästö, ajovalojen säästö. Siinä onkin nykyään ideata, kun ajovalopolttimojen vaihto on monessa autossa hyvin hankalaa. Sumuvalopolttimoiden vielä hankalampaa! Hirvipilli on turhake. Etusumareita en ole tarvinnut, varsinkin, kun alkuperäis-Carellot eivät näytä olevan kaksisia. Tarvikelyhdyssä näyttää olevan terävämpi valoraja, vähemmän hajavaloa. Takimmaisia käytän, vain, kun on tarvis.


Viimeksi muokannut ealab päivämäärä 18.08.2010 08:57, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 18.08.2010 08:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jos autossa ei ole valoautomatiikkaa niin siinä hyvä peruste.
Valoautomatiikalliseen perusteina joko kalliit tai vaikeavaihtoiset ajovalopolttimot.
Kolmonen jos sumuvalot on hylkykunnossa niin joillain ne reijät pitää peittää.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C 4:n huomiovaloasennus
ViestiLähetetty: 18.08.2010 09:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Minulla on tällainen lista C5:n kohdalla:
  • etusumarit ovat täysin turhat
  • ajovalopolttimoiden vaihto on suhteellisen hankala operaatio, etenkin apparin puolelle
  • ajovalopolttimoita palaa käsittääkseni ihan kiitettävään tahtiin
  • valoisuudentunnistimen saaminen käyttöön
  • osittain edelliseen liittyen, mittariston valaistuksen toimiminen automaattisesti
Sinänsä minulle on ihan sama, ovatko nuo päivävalot ledeillä vai ei, mutta normipolttimoilla olevien päivävalojen tarjonta on aika paljon huonompi, etenkin kun ne pitäisi sinne sumareiden tilalle saada mahtumaan.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: