Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 18.08.2010 22:19 

Viestit: 109
Kuinka ja mitä kautta sen suuremman pannan voi yleensä saada paikalleen ja kiristettyä?
Pitäisi kai olla pikkulapsen kädet! Onko konstia kellään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 18.08.2010 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siinä tarvii käyttää apuna liplaattorin jousta :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Onko CX:stä tehty peräkärry :shock:



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 05:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Kaapelimies kirjoitti:
Onko CX:stä tehty peräkärry :shock:

Sitä minäkin pähkäilin, vaikka moneen kertaan tuon otsikon tavasin... :shock:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 07:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
CX:n veto-akselin (sisemmän)nivelen 8-) suojakumin kiristyspannan :lol: saa helpoiten paikalleen ottamalla sen akselin pöydälle... :mrgreen:

eli veto-akselin mutteri irti, alapallo irti, (niiden 2 "pienen" pultin irroitus riittää, ei tarvitse ottaa kartiosta), apukuskinpuolella tukilaakerin pultit löysälle ja nokat käännetty ulkokehällepäin, raidetangonpään irroitus helpottaa,

sitten vaan hakee sopivan korkeuden ylätukivarrelle ja kiertää veto-akselin niveltä niin, että nivel mahtuu tulemaan ulos koiranluun ja apurungon ohi.( juu, kyllä se mahtuu tulemaan, tarttee vaan hakea oikea kohta). jotkut irrottaa sen koiranluun että saa lisää tilaa, itte en ole irroittanut.

ja sitten varovasti se vetari ulos, varsinkin jos on se suojakumi irti, ettei pääse vetarin liukujen neulalaakerit ("paremmissa vetareissa") pääse tippumaan pois. (niitä naulalaakerin neuloja on 42kpl./liuku.)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 07:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
cxtb2 kirjoitti:
ja sitten varovasti se vetari ulos

Helpommin sanottu kuin tehty. :lol: Tähän se minullakin kuskin puolella tyssäsi, ei vain tullut se sisäpää vaihdelaatikosta mukana. Jotenka, kun kone oli irrallaan vaihdelaatikon puoleisesta tuesta (moottorinorsun varassa, toki), vedin moottorin niin eteen kuin sain ja laitoin alapuolelta pannan kiinni. Hirmuisesti auttoi, kun oli kaveri yläpuolella pitämässä pantaa (ja kumia) paikallaan. Ja tämähän oli siis sillä paljon parjatulla Douvrinilla, en tiedä miten M-koneiden kanssa on tilaa...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 09:42 

Viestit: 109
Kaapelimies kirjoitti:
Onko CX:stä tehty peräkärry :shock:


Vetoaisa taitaa olla vanhaa 60-luvun sitikkaslangia, vetäähän se limusiinia niinkuin hevonenkin kiesiä aisoista....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 10:39 

Viestit: 109
kokemjne kirjoitti:
siinä tarvii käyttää apuna liplaattorin jousta :shock:


Outo viksu vekotin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 10:40 

Viestit: 109
Kaapelimies kirjoitti:
Onko CX:stä tehty peräkärry :shock:


Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 11:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
nojoo, sen kuskinpuolen vetarin rykäsin irti sorkkaraudalla, kärki (alapuolelta) vetarin mokkulan ja vaihdelaatikossa olevan pultinkannan väliin :ugeek:

ahtaammassa paikassa, siis kun ei ole ollut monttua/nosturia käytössä, "kivi"-taltta ja mosa on saanut saman vaikutuksen aikaan :mrgreen: eli kiilannut sen vetarin pään irti laatikosta...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 12:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
aktiivi kirjoitti:
Kaapelimies kirjoitti:
Onko CX:stä tehty peräkärry :shock:


Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa...


Eikös C5:n hydepumppu toimi sähköllä? Ja kärryynhän menee sopivasti sähköä, joten ei muuta kuin virittelemään :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 12:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
aktiivi kirjoitti:
Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa...

Muuten tietysti, on vaan liian kapea ja vain yksi akseli...

Kyllä sellainen sovellus suunnitteilla on, C5:n pumppukin sitä varten varattuna kaapissa.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eki kirjoitti:
aktiivi kirjoitti:
Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa...

Muuten tietysti, on vaan liian kapea ja vain yksi akseli...

Kyllä sellainen sovellus suunnitteilla on, C5:n pumppukin sitä varten varattuna kaapissa.


Tissierin tyyliin kaksi takakelkkaa peräkkäin? :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 13:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa

Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...

Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 13:43 

Viestit: 109
zX-files kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa

Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...

Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen.
zX-files kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa

Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...

Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen.


Olisko poikkiaisat parempi nimitys kun vetävä konekin on poikittain kelkassa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 13:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jos nyt kuitenkin kannattaisi korjata tuo kirotusvire ja vaihtaa aisa vaikka akseliksi :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
zX-files kirjoitti:
Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen?

Ligarex-pannat minä laitoin (jotka ovat siis juuri tuollaisia, sileää rosterinauhaa), mutta kun sitä tilaa ei oikein tahdo olla... Juuri ja juuri mahtuivat pihdit sinne rungon ja vetarin väliin, jotta kiristyksen sai tehtyä. Varmaan muitakin pantoja on olemassa, mutta ainakin Ligarexillä tuo ongelma tulee esiin.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 16:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Teuski kirjoitti:
Tissierin tyyliin kaksi takakelkkaa peräkkäin? :)

Juu, mutta edelleen jää kapeaksi... :|

Täytyisi leventää Cx:n tms. akselia ja tehdä sen kiinnitykset kärryn runkoon suoraan ilman apurunkoa. Painoakin tulisi vähemmän. Eri asia sitten, mitä mahtavat konttorilla sanoa... :?



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin.
ViestiLähetetty: 19.08.2010 21:48 

Viestit: 109
zX-files kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa

Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...

Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen.


Automecasta sain ulkoniveltä varten tuon kätevän ohuella lukolla varustetun rosteripannan mutta sisäniveltä varten kahteen kertaan ympärikierrettävän joka pitää
taittamalla lukita ja kiristää myötäpäivään.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: