Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5495
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  barfly [ 13.08.2010 16:50 ]
Viestin otsikko:  BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

Moi!

-91 BX takapää laskee per heti pysäköinnin jälkeen.
Auto on ollut seisonnassa 2 vuotta, pallot uusittu 2004, olis varapallot säilössä mutta varmaan pitäis paineistaa uudeelleen.
Nyt katsastettu ja tieliikennekelpoinen, (viikko sit).


Citikan jousitekniikka tuntemattomana kysyn, miten kannattais edetä?

-pallot paineistukseen?

-mites vaihto, miten alkais?

Eli pallot lähtenee irti öljynsuodainavain tyylisellä yrityksellä, vai?

Kirjoittaja:  avbx [ 13.08.2010 17:30 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

Ajele vaan, jos takapään joustot ovat kunnossa auton käydessä. Perän putoaminen johtuu jarruventtiilin sisäisestä vuodosta, joka ei vaikuta jarruihin eikä jousituksen toimivuuteenkaan. Päästää vain paineet pois takajousitukselta. Eli sen istahtamisen takia ei tarvitse tehdä mitään. Jos jotain haluaa vaihtaa, niin sitten se jarruventtiili. Pallojen vaihdosta on haulla löydettävissä paljonkin juttuja. Irtoavat joko helposti tai vaikeasti.

Kirjoittaja:  barfly [ 13.08.2010 17:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

Monkäs näköinen osa se jarru venttiili on ja missä sijaitsee?

Mulla on 3 laatikkoa osia tohon, mutta en osaa tunnistaa kuin etutolpat, startin, laturin, lämmityslaitteen kennon.

Muu on hepreaa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.08.2010 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

barfly kirjoitti:
Monkäs näköinen osa se jarru venttiili on ja missä sijaitsee?
Mulla on 3 laatikkoa osia tohon, mutta en osaa tunnistaa kuin etutolpat, startin, laturin, lämmityslaitteen kennon.
Jarrupolkimen luota on varsin luontevaa lähteä etsimään, koska siitä on oltava toki yhteys poljinventtiiliin (=jarruventtiili). Löytyy siis rintapellin toiselta puolelta. Tilalle kannattaa vaihtaa vain ehjäksi tiedetty, koska kaikistahan nuo alkavat vuotamaan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.08.2010 18:56 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

hydrauli sitikoissa palikasta käytetään nimitystä jarruventtiili. muissa vimpaimissa se kulkee nimellä pääsylinteri.

Kirjoittaja:  buixm [ 13.08.2010 20:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

Ot,huomannut että irtopallot kuolevat nopeasti jos irrallaan säilötään,pitäisi kai säilöä lehmään (LHM) upotettuna,typpi kalvon takana ja epäpuhdas ilma toisella niin kuollut on pallo parin vuoden päästä.Huomannut kukaan samaa?

Kirjoittaja:  Jouko [ 13.08.2010 20:26 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

buixm kirjoitti:
Ot,huomannut että irtopallot kuolevat nopeasti jos irrallaan säilötään,pitäisi kai säilöä lehmään (LHM) upotettuna,typpi kalvon takana ja epäpuhdas ilma toisella niin kuollut on pallo parin vuoden päästä.Huomannut kukaan samaa?

Ei kai nyt sentään. Onhan noita vuosikausia säilytettyjä irtopalloja, joissa paineet tallella.

Kirjoittaja:  Croisette [ 13.08.2010 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

Juuh en ole huomannut irtaallaan olevin pallojen tyhjenevän juuri lainkaan. Samoin kuin autoissa joilla ei ajeta, paineet säilyy kyllä. Tosin minun kokemukset ovat lähinnä vain -70/-80-lukuisista palloista, uudemat ovat selkeästi huonompia, mutta ei niidenkään pitäisi käyttämättömänä juurikaan tyhjentyä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.08.2010 07:22 ]
Viestin otsikko:  Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki

kokemjne kirjoitti:
muissa vimpaimissa se kulkee nimellä pääsylinteri.
Pääsylinterihän on aivan eri laite, kuin poljin-/jarruventtiili. Pääsylinteriä käytetään sellaisissa autoissa, missä on jarrujen tilalla vain korvikkeet. ;)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/