Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM diravin tiivisteiden vaihto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5508
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  osexm [ 15.08.2010 20:23 ]
Viestin otsikko:  XM diravin tiivisteiden vaihto

No nyt se tuli sitten tehtyä eli XM Diravin tiivisteiden vaihto. Homman tein pihalla ja etupää pukkien varassa. On se aika paha tehdä ekaa kertaa joten tässä mun nootit asiasta. Ammattimies tekee tuon varmaan muutamaan tuntiin, mulla meni puolitoista päivää. En löytänyt mistään ohjetta joten ajattelin pistää tähän jotain jos joku muukin on kiinnostunut.
- apparin puolelta yläkautta diravin paineosan puolikkaiden tankojen 14 mm (2) mutterit pois. Mutterit on keskilinjasta kuskin puolella. Vasen käsi mahtui kun nahkaa ohensi. Samalla voi vetää lämpösuojan irti. Tulee pois pyäräkotelosta
- oikea pyörä pois, raidetanko irti kokonaan. Sisäpuolella on 24 mm 'mutteri'
- ulommasta tuesta paluuletku ja paineletku irti, painepuolella aika vähän tilaa
- pohjasta 18 mmm pultti pois joka pitää uloimmasta tukea kiinni
- ja eikun vetämällä koko härdelli ulos mäntineen päivineen, sylinteri tuli samalla pois
- tarkkana tiivisteiden kanssa. Purin yhden Diravin pöydällä ja naulasin tiivisteet lankkuun muistin virkistämiseksi
- ja sitten eka vaikeampi juttu jos ei satu omistamaan pienikätistä pitkää ulosvetäjää. Sisemmässä rungossa on tiivisteiden päällä 'laakeri' (= pyöreä metallimötikkä) joka pitää saada pois. Ota ensin rengastiiviste irti laakerin edestä. Jos käy tuuri niin se tulee 'laakerin' hahloista meisselillä vetämällä. Jouduin viilaamaan pienestä ulosvetäjästä vielä pienemmän ja ujutin käpälät sen taakse, raidetangossa on n. 5 senttiä kapea kohta ja käänsin sen kapeikon mötikän kohdalle ja sitten laitoin käpälät kiinni. Rattia kääntämällä mötikkä tuli ulos. Mitenkähän tämä pitäisi oikeasti tehdä ?
- no niin, ja sitten kasaamaan.
- sisemmässä tuessa on lätty ja holkki fiiberitiiviste ja yksi kumitiiviste mötikän takana. Mötikän edessä on iso rengastiiviste
- ohuemmassa männässä keskellä on kaksi lätty fiberiä, holkki fiberi ja yksi kumi.
- Isomman männän päässä on rengastiiviste.
- Ulommassa tuessa on mötikän takana vastaavasti lätty, holkki ja kumitiiviste. Edessä samoin iso rengastiiviste ja raidetangon pään puolella rengastiiviste.
- Sisemmän tuen tiivisteet on kohtuuvaikeita laittaa mutta siinä voi käyttää ohuempaa mäntää apuna.
- kaikista hankalin on ohuemman männän holkkitiiviste. Se menee helposti rikki ja vaati kärsivällisyyttä.Tämä on kumisen tiivisteen päällä. Päädyissä olevat holkkitiivisteet ovat kumisen tiivisteen alla ja kyllä niidenkin paikalleen asettelu kysyy hermoja.
- En tiedä mikä on oikea/helpoin tapa mutta minusta molemmat männät ja sylinteri kannattaa kasata valmiiksi pöydällä oikeassa järjestyksessä ja laittaa paikoilleen yhtenä mötikkänä. Tuossa mulla meni aikaa ainakin neljä tuntia kokeilujen ja pähkäilyn kanssa. En tiedä osaanko sitä vieläkään.
- Uloimmainen tuki kannattaa myös kasata mahdollisimman valmiiksi ennenkuin tökkää paikalleen.

Hankalaa ja aikaavievää mutta palkitsevaa kun se tehty. Pistäkääpä vinkkejä miten tuokin homma olisi helpompi tehdä. Työkaluvinkkejä jne. Huomasin sähköputken pätkän olevan varsin kätevä pitämään sisempää mäntää paikoillaan koska se menee isomman sisältä.

Kirjoittaja:  viivari [ 15.08.2010 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Olis sama homma esillä mutta helpommalla kun otan koko systeemin pöydälle (kone ja laatikko on irti) mutta mistä löysit tiivisteet ? Sitrosella ei enää, Keuruulta saattaa yksittäisiä löytyä kunhan ehtii etsiä mutta ei koko satsia.

Kirjoittaja:  osexm [ 16.08.2010 09:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Ostin Sitroselta vuosi sitten. Alkuvuonna niitä vielä sai. Harmi.

Kirjoittaja:  Exclusive [ 16.08.2010 10:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Täälläkin tuo diravi vuotaa hieman palkeen sisälle, että kyseinen työ on joskus edessä.

Tästä operaatiosta olisi hienoa nähdä kuvia.

Kirjoittaja:  osexm [ 16.08.2010 11:42 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Mulla on yksi Diravi hajotettuna pöydällä eli tervetuloa katsomaan ( paikka pääkaupunkiseudella) niin voin samalla kertoa miten tuon tein jos joku suunnittelee ekaa kertaa samaista hommaa. Paremmat ohjeet saa kylläkin ammattilaiselta mutta eiköhän näistäkin jotain apua ole.Ilman sitä irtodiravia auto olisi edelleenkin pihalla pukkien päällä. En älynnyt ottaa kuvia.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.08.2010 12:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Mulla on yks CX:n vuotamaton diravi jemmassa. Käy yhtälailla XM:ään.

Kirjoittaja:  osexm [ 04.10.2010 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Päivitys aiheeseen: Toisessa viestiketjussa totesinkin. että mokasin tän homman. Jotenkin kiireessä/tyhmyyttäni en vaihtanut kahta tiivistettä ollenkaan ja asensin männät surkeasti sylinteriin jolloin nestettä pääsi vuotamaan mäntien sisälle ja sitä kautta haitarikumien sisään ja pihalle..
Tein viikonloppuna homman uudestaan ja käytin irallista Diravia josta irroitin päätykappaleen/sylinterit/männät ja rakensin ne kasaan uusilla tiivisteillä olohuoneen lämmössä :) .
Tiivisteitä on siis yhteensä 16 kpl, 5 kummassakin päädyssä ja kuusi mäntien keskiosassa. Kiireessä olin unohtanut vaihtaa sisimmäisen rengastiivisteen ja männän keskiosassa hieman piilossa olevan rengastiivisteen

Mikään ei harmita niin paljon kuin epäonnistunut iso remppa mutta nyt on fiilis jälleen hyvä ja hymyilyttää lähteä parkkipaikalta kun 'mikään' ei vuoda. (Vähän vettä tulee paisuntasäiliön halkemasta kuumana).

Kirjoittaja:  tango [ 18.06.2011 10:42 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Jatkampa tätä vanhaa viestiä, kun alkoi itsellä tuo diravi vuotamaan. Saako tuon diravin tuolta kokonaan pois irrottamatta konetta. Tietoa kellään noiden tiivisteiden saatavuudesta tänäpäivänä.

Kirjoittaja:  Sokeri_Sakari [ 13.08.2012 17:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Purin diravin edellä kuvatulla tavalla. Mutta oikeanpuoleinen männänvarsi on pilalla, eli tiivisteillä ei parane.
Vihjeitä ko. osasta kellään?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 14.08.2012 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Niin Järvenpäästä löytyy kokonainen CX:n diravi ja se on irroitettu autosta. CX:n männät ovat täysin samat.

Kirjoittaja:  Sokeri_Sakari [ 10.09.2012 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Jatketaan nyt tähän samaan tätä onnetonta tarinaa. . .
Diravi meni kokoon, melkoista kirurgiaahan se on. Ja vaikutti ihan toimivalta. Mutta keskipakosäätäjän vaijeri oli hangannut säätäjälle tulevan paineputken puhki. Tai nythän se vasta puhkesi remontin jälkeen tietysti.
Vaikuttaa aika mahdottomalta vaihtaa, ilman todella suurta purkamista. Tulee kaavion mukaan jostakin jakokappaleesta auton alta.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 11.09.2012 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM diravin tiivisteiden vaihto

Sokeri_Sakari kirjoitti:
Jatketaan nyt tähän samaan tätä onnetonta tarinaa. . .
Diravi meni kokoon, melkoista kirurgiaahan se on. Ja vaikutti ihan toimivalta. Mutta keskipakosäätäjän vaijeri oli hangannut säätäjälle tulevan paineputken puhki. Tai nythän se vasta puhkesi remontin jälkeen tietysti.
Vaikuttaa aika mahdottomalta vaihtaa, ilman todella suurta purkamista. Tulee kaavion mukaan jostakin jakokappaleesta auton alta.


Hydrauliikkaliikkeestä liitinkappaleet ja liität ehjän putkenpätkän katkenneeseen väliin.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/