Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5536
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Kami [ 18.08.2010 10:48 ]
Viestin otsikko:  ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Teen tästä oman pötkön että voi löytää helpommin jos joku joskus kaipaa samoihin ongelmiin vinkkejä.

Eli, vetämällä ylimääräisen maadoituksen akun miinusnavasta moottorin runkoon (startin kiinnityspulttiin), sain käynnistymättömyys ongelman ratkaistua. (jossain vaiheessa koetan paikallistaa tuon maadoituskatkoksen..)

Mutta nyt kun auto käynnistyy iloisesti on tyhjäkäynti täysin kadonnut :?: :?: ?!?!
Kun jalan nostaa kaasulta niin n. 1000 rpm kohdalla sammuu ZX.
Oli pikkuisen haastavaa kaupunkiliikenteessä ajella kun piti pitää jalka kaasulla kokoajan...

Tuota starttiongelmaa selvitellessä huomasin, että aina kun virrat on päällä kuului hurina konehuoneesta, olettaisin että se oli tuo tyhjäkäyntimoottori joka hurisi...

Onkohan se nyt kuitenkin ottanut siipeensä tässä samassa yhteydessä? Vai onko se samassa maadoituksessa kuin tuo startti... :-o
...

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 18.08.2010 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Voisiko olla niinkin hauska tapaus, että korjaantuisi parantamalla myös vaihteistokopan maadoitusta? Vai oliko startin pultit kiinni myös siinä?

Akun miinusnapa on kait yleensä suoraan vaihteistokopassa kiinni ja moottorin/vaihteiston välinen liitos voi hapantua aikojen saatossa. Sähköisessä mielessä siis.

Tälläinen villi arvaus täältä.

Kirjoittaja:  Kami [ 18.08.2010 13:21 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Tuaa... kyllä mä ton tilapäisen maadoituksen vedin kiinni siihen startin pulttiin, joka menee mun mielestäni juurikin tuon vaihteiston rungon läpi. Eli tuossa olisi jo tuo maadoitus...
Noita maadoituksia korjatessa kävi kyllä semmoinen pikku lapsus, että aluksi unohdin irroittaa akun kaaplelit ja huomasin sen siitä, kun konehuoneen mustanlootan sisässä rapsuttelin viilalla maadoituksen kontaktipintaa puhtaaksi ja osui viilan toinen pää siellä olleeseen liittimeen aiheuttaen pienen kipunoinnin ja tuossa lootassa olevista (muistaakseni 6 kpl) 30 A sulakkeista yksi oli tuon jäljiltä palanut... :oops:
Tuon sulakkeen tosin vaihdoin...
Mutta oliskos se sit onnistunut myös käräyttämään tuon tyhjäkäyntimoteurin?
Sinne tyhjäkäyntimoteurille lienee pitäisi tulla jonkinlainen jännite, kun virrat on päällä ja auto ns. sammuneessa tilassa???
Siihen näyttäis menevän vain kaksi piuhaa... ei luulis olevan vaikea mitata...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 18.08.2010 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

ruuvaa se moottori irti ja putsaa se ja samalla ne kanavat noin niinku alkajaisiksi ja ihmettele sitten lisää. se moottori on kiinni kahdella torxilla ja viläpä liimatuilla joten saattaa olla helpompi ottaa se läppäkotelo irti . kun kattelet sitä niin keksit kyllä miten se irtoo.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 18.08.2010 14:29 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Öö, eikö se tyhjäkäyntimoottori (lisäilmaluistiko) ole ihan semmoisen paksun kumilenkin varassa, ja siihen tulevien letkujen?

1.8i 8v se kulkine varmaankin on, vuosimallista päätellen?

Kirjoittaja:  Kami [ 18.08.2010 14:57 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Juu 1.8i ja vain 8 venaa.
Minä taidan olla ollut jo jonkin aikaa väärässä luulossa sen suhteen mikä on se tyhjäkäyntimoottori :-o...
Pitää tutkia tarkemmin moteuria tänään ja yrittää identifioida ko. mötikkä...
Tuossa on moottorin kannen oikean päädyn vieressä semmoinen n. 7 cm pitkä ja n. 3 cm halkaisijalta oleva sylinteri, mitä moiseksi luulin, mutta onkohan se sittenkin muualla... sinänsä outo olisi tuo sijainti, kun polttoaineensyöttö on koneen etualalla...
Kun olis vaan kuva jossain...

Kirjoittaja:  olli__o [ 18.08.2010 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Saattaa olla vuosimalleissakin eroja, mutta muovisella imusarjalla taitaa olla tuossa?
Kuva

ja täydelliset ohjeet, jos kieltä ei huomioida
http://www.hi-speed.dk/Guider/stepmotor ... skift.html

[Edit]: muistaakseni Xantiassa vaati useamman startin, ennenkuin uudella tyhjökäyntimoottorilla tyhjäkäynti toimi, tuollakin tanskaksi on lopussa jonkinmoset opetusohjeet moottorinohjauksen ja tyhjäkäynnin hakemiseen, saattaa olla myös että pitkä aika ilman kunnon akkukontaktiakin on hävittänyt tyhjäkäynnin asetukset moottorinohjaukselta??

Kirjoittaja:  Kami [ 18.08.2010 15:42 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Eipä ole muovi-imusarjaa mulla... erilainen on...
Tutkaillaan... pitäis kai vihdoin luovuttaa ja hankkia se Haynes... :-o

Kirjoittaja:  black_van [ 18.08.2010 16:28 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Kami kirjoitti:
Eipä ole muovi-imusarjaa mulla... erilainen on...
Tutkaillaan... pitäis kai vihdoin luovuttaa ja hankkia se Haynes... :-o


kyseinen tyhjäkäyntimoottori voisi löytyä venttiilikopan päädyn läheisyydestä,sinne pitäisi mennä ilmanputsarin putkesta haarautuva letku joka voi vuotaa/olla murtunut. tarkistas löytyykö näillä ohjeilla. Tai ota kuva ja liitä tänne

Kirjoittaja:  Kami [ 18.08.2010 16:40 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Pitänee ottaa kuva, mutta kyllä tuossa venakopan oikeassa päädyssä on hopiapötkylä, mihin menee letku ja toisessa päässä on liitin, missä mielestäni oli pari piuhaa.
Tutkailempa tuota lähemmin onko kaikki kiinni.
Aamulla ei kerennyt, kun piti töihin ehtiä... oli sit vähän haastetta pitää käynnissä kaupunkiajossa... :-o

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.08.2010 16:42 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Tuo kuvahan oli 1.8 16V:stä. 1.8 8V:stä kannattanee tosiaan etsiä (ainakin muovi-imusarjallisesta Xantian keulilla olevasta) venttiilikopan/ilmanputsarikopan kuskinpuolen päädyn läheltä, ellen nyt ihan väärin muista. Kaksi letkua, yksi sähköliitin.

Kirjoittaja:  black_van [ 18.08.2010 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Kami kirjoitti:
Pitänee ottaa kuva, mutta kyllä tuossa venakopan oikeassa päädyssä on hopiapötkylä, mihin menee letku ja toisessa päässä on liitin, missä mielestäni oli pari piuhaa.
Tutkailempa tuota lähemmin onko kaikki kiinni.
Aamulla ei kerennyt, kun piti töihin ehtiä... oli sit vähän haastetta pitää käynnissä kaupunkiajossa... :-o


Tyhjäkäyntimoottori on joko tämän näköinen http://citroen-foorumi.com/index.php?ac ... 22%3Bimage
tai sitten hopeinen pötkylä http://image.ecplaza.com/offer/r/rayangyu/5287738_s.jpg

Kirjoittaja:  Jouko [ 18.08.2010 16:52 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

black_van kirjoitti:
Kami kirjoitti:
Pitänee ottaa kuva, mutta kyllä tuossa venakopan oikeassa päädyssä on hopiapötkylä, mihin menee letku ja toisessa päässä on liitin, missä mielestäni oli pari piuhaa.
Tutkailempa tuota lähemmin onko kaikki kiinni.
Aamulla ei kerennyt, kun piti töihin ehtiä... oli sit vähän haastetta pitää käynnissä kaupunkiajossa... :-o


Tyhjäkäyntimoottori on joko tämän näköinen http://citroen-foorumi.com/index.php?ac ... 22%3Bimage
tai sitten hopeinen pötkylä http://image.ecplaza.com/offer/r/rayangyu/5287738_s.jpg

Täältä ääni ensimmäisen linkin takaa löytyvälle kuvalle.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 18.08.2010 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Hmm, joo 16-venttiilisen tuo muovinen imusarja. Kamilla lienee 8-venttiilinen. Se tyhjäkäyntimoottori on erittäin hyvin näkyvillä moteurin päällä suunnilleen keskellä. Siitä lähtee yksi letku isoon ilmanputsari-kaasuläppäkotelo -putkeen ja yksi kaasuläppäkotelon päälle. Tyhjäkäyntimoottorin ympärillä on n. sentin paksuinen kumikäikäle, joka on päistään rei'itetty. Nämä reikelit on sitten pujoteltu koneen päällä olevaan piikkipariin. black_vanin kuvista jälkimmäinen on oikea, ainakin jos 8-venaisesta on kyse.

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.08.2010 18:18 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Katse lehmäpöntön ja ilmanputsarikotelon väliin ja mikäs se sieltä löytyykään:
http://www.citikka.info/gallery/users/Bumper/xantia1/xantia2.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1

Kirjoittaja:  Kami [ 18.08.2010 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Juu tuohan se on. Hopia pötikkä. Ja siitä lähtee kolme piuhaa koneen taakse syövereihin...
Pitää testailla miksei tuo tee mitään jahka tuo sade hellittää...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 18.08.2010 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

no jahka se kuuro on menny ohi ja innostut askartelemaan ,niin olis hyvä alotta ennen purkamista ,vilkaisemalla niitä letkuja jotka siihen mötikkään menevät ja vasta sitten ruuvaamaan. suosittelen varaamaan viereen luiotinta tai esim. crc bräkleeniä jota sanotaan jarruosien puhditus aineeksi. sitä kun sumuttelet nitten letkuliitosten sisälle niin huomaat kun tulee mustaa paskaa lorisemalla. ja sitten kiinni ja kuljin käyntiin ja opettamaan se uudelleen tyhjäkäynnille.
tarina jatkuu seuraavan ihmettelyn jälkeen.

Kirjoittaja:  Kami [ 20.08.2010 21:04 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Bosch lukee hänessä minulla... :-o
No anyway... otin tuon irti ja ei löydy ruuveja... suojakuorennäköinen osa on puristettu metalliläpäreillä kiinni eikä nuo auenneet ihan helpolla joten tyydyin huuhtelemaan sitä osaa mihin ne putket tulee... valuttelin siis putkesta putkeen huuhteluainetta ja vähän nukkaamattomalla rätillä putsailin kanavia. Kyllä siitä mustaa tuli siitä huuhteluaineesta :-o
Iskin takas kiinni (ja ne letkut on ehjät) ja starttasin, mutta ei se tyhjäkäynti löytynyt...
Siinä sit pääastelin pikkuhiljaa kaasua lähemmäs 1000 rpm ja huomasin semmoisen seikan että se poljinhan nousee sieltä ihan löysäksi asti... eli kun pedaali on ylhäällä on kaasuvaijeri konehuoneessakin ihan löysällä :-o
Kuuluuko sen näin olla???
...eli olisko tuo vaijeri päässyt jotenkin luiskahtamaan? :-o Mites tuossa muutenkaan sen tyhjäkäynnin säätö tehdään? Onkos se täysin elektrooninen???
Se tyhjäkäyntimoteuri pitää virrat päällä semmoista muutajamaista hurinaa... normaalia??

Kirjoittaja:  kokemjne [ 20.08.2010 22:32 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

so what sen vaijerin kanssa , vaikka ei ois koko vaijeria ,niin sen mottorin hommana on hoitaa homma nimensä mukaisesti.
kyllä niissä kanavissa on oltava joku ongelma ja nimenomaan siltä mötikältä eteenpäin menevässä osassa. jos kulkimen moottori sentään pelaa ,niin silloin älypää antää tarvittavat tiedot sytkälle ja struutalle ja samalla myös sille tyhjäk.vekottimelle. joten edelleen ettimään ratkaisua väliltä mötikkä -imusatsi ja tarvittaessa sähköt mötikälle ja lopuksi vekottimen vaihto toimivaan.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 21.08.2010 23:53 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Sitä vaijeria voi säätää sieltä moottorin päästä. Vaijerin ulkokuori päättyy poikittaisuritettuun muoviholkkiin. Holkin ympärillä on sokka. Sokka vain pois ja takaisin eri uraan sen mukaan haluatko kiristää vai löysätä vaijeria. Pieni löysä kannattaa jättää ja varmistaa että kaasuläpän vivusto pääsee palautumaan rajoittimiinsa.

Löysyys vaikuttaa vain vaadittavaan kaasupolkimen liikkeeseen ennenkuin alkaa käskyä mennä konehuoneeseen.

Kirjoittaja:  ealab [ 22.08.2010 08:42 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Säädin tuon itselleni siten, että kaasunilkka saa olla leppoisammassa asennossa. Vaikka vähäisen löysyyden vuoksi sitten aivan huipputehoja ei irtoaisikaan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.08.2010 17:33 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Todella harvoin on kyllä tarvista kaasuvaijerin säädölle. Lähinnä kyseeseen tulee vaijerin vaihto. Voihan sen huvikseen pieleen säätää, niin saa hauskoja ilmiöitä aikaiseksi koneen kääntyillessä kiinnityskumeissaan... :mrgreen:

Se boschin lisäilmaluisti/tyhjäkäynninsäätöventtiili/mikälieonkaan aukenee melko helposti niitä kuoren kynsiä auki taivuttamalla. Sitten pääseekin katselemaan sisäosiin ja putsailemaan.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 22.08.2010 20:11 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Käsittääkseni, vivuston pitäisi olla, ainakin ZX:ssä, liikevaraltaan selvästi pienempi kuin polkimen liikevara. Sitä varten on holkin sisällä jousi, jota vasten vaijerin ulkokuori painaa. Eli kun kaasuläpän vivuston liikevara loppuu, alkaa tuo jousi antaa periksi. En tiedä kuinka löysäksi vaijeri pääsee, jos tuon pisteen lähelle/kohdalle/ohi säätää?

laakeri:
Samalla tavalla se vaijeri toimii kuin polkupyörän etupyörän jarrussa. Kääntyileehän tuo polkupyörän etupyöräkin ainakin kohtalaisesti?

Vaijeri tietysti venyy aika vähän, mutta auttanee tuo säätö vanhaa? Luulen ainakin että se ehtii rispaantua/syödä itsensä ulos ulkokuoresta ennenkuin venyy käyttökelvottomaksi.

Kirjoittaja:  ZX_Kuski [ 22.08.2010 20:34 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

Näköjään tuli ainakin kaksi virhettä viestiini, muistakin saa toki mainita. :mrgreen:

1. Nuo TI-vaijerit voi tietty leikata ylipitkiksi ulkokuoreen nähden, jolloin poljinkin jää alas muuten oikeilla säädöillä?

2. Ohjaustanko kääntyy ja takapyörä pysyy paikallaan, vai oliko se vastoinpäin. ;)

Kirjoittaja:  laakeri [ 22.08.2010 21:03 ]
Viestin otsikko:  Re: ZX -95 (1.8) tyhjäkäynti kadonnut!

ZX_Kuski kirjoitti:
Samalla tavalla se vaijeri toimii kuin polkupyörän...
Juu liike on toki pyritty kompensoimaan sillä "ylimääräisellä" mutkalla, mutta monessa kulkineessa silti aiheuttaa liian tiukalle säädetty kaasuvaijeri erikoisia kierrosten pomppimisia.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/