|
Kirjoittaja |
Viesti |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 18.08.2010 22:19 |
Viestit: 109
|
Kuinka ja mitä kautta sen suuremman pannan voi yleensä saada paikalleen ja kiristettyä? Pitäisi kai olla pikkulapsen kädet! Onko konstia kellään?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 18.08.2010 23:32 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
siinä tarvii käyttää apuna liplaattorin jousta 
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 00:27 |
Viestit: 2643 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onko CX:stä tehty peräkärry 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 05:41 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Kaapelimies kirjoitti: Onko CX:stä tehty peräkärry  Sitä minäkin pähkäilin, vaikka moneen kertaan tuon otsikon tavasin... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 07:07 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
CX:n veto-akselin (sisemmän)nivelen  suojakumin kiristyspannan  saa helpoiten paikalleen ottamalla sen akselin pöydälle...  eli veto-akselin mutteri irti, alapallo irti, (niiden 2 "pienen" pultin irroitus riittää, ei tarvitse ottaa kartiosta), apukuskinpuolella tukilaakerin pultit löysälle ja nokat käännetty ulkokehällepäin, raidetangonpään irroitus helpottaa, sitten vaan hakee sopivan korkeuden ylätukivarrelle ja kiertää veto-akselin niveltä niin, että nivel mahtuu tulemaan ulos koiranluun ja apurungon ohi.( juu, kyllä se mahtuu tulemaan, tarttee vaan hakea oikea kohta). jotkut irrottaa sen koiranluun että saa lisää tilaa, itte en ole irroittanut. ja sitten varovasti se vetari ulos, varsinkin jos on se suojakumi irti, ettei pääse vetarin liukujen neulalaakerit ("paremmissa vetareissa") pääse tippumaan pois. (niitä naulalaakerin neuloja on 42kpl./liuku.)
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 07:51 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
cxtb2 kirjoitti: ja sitten varovasti se vetari ulos Helpommin sanottu kuin tehty.  Tähän se minullakin kuskin puolella tyssäsi, ei vain tullut se sisäpää vaihdelaatikosta mukana. Jotenka, kun kone oli irrallaan vaihdelaatikon puoleisesta tuesta (moottorinorsun varassa, toki), vedin moottorin niin eteen kuin sain ja laitoin alapuolelta pannan kiinni. Hirmuisesti auttoi, kun oli kaveri yläpuolella pitämässä pantaa (ja kumia) paikallaan. Ja tämähän oli siis sillä paljon parjatulla Douvrinilla, en tiedä miten M-koneiden kanssa on tilaa...
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 09:42 |
Viestit: 109
|
Kaapelimies kirjoitti: Onko CX:stä tehty peräkärry  Vetoaisa taitaa olla vanhaa 60-luvun sitikkaslangia, vetäähän se limusiinia niinkuin hevonenkin kiesiä aisoista....
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 10:39 |
Viestit: 109
|
kokemjne kirjoitti: siinä tarvii käyttää apuna liplaattorin jousta  Outo viksu vekotin?
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 10:40 |
Viestit: 109
|
Kaapelimies kirjoitti: Onko CX:stä tehty peräkärry  Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa...
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 11:53 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
nojoo, sen kuskinpuolen vetarin rykäsin irti sorkkaraudalla, kärki (alapuolelta) vetarin mokkulan ja vaihdelaatikossa olevan pultinkannan väliin ahtaammassa paikassa, siis kun ei ole ollut monttua/nosturia käytössä, "kivi"-taltta ja mosa on saanut saman vaikutuksen aikaan  eli kiilannut sen vetarin pään irti laatikosta...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 12:06 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
aktiivi kirjoitti: Kaapelimies kirjoitti: Onko CX:stä tehty peräkärry  Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa... Eikös C5:n hydepumppu toimi sähköllä? Ja kärryynhän menee sopivasti sähköä, joten ei muuta kuin virittelemään 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 12:09 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
aktiivi kirjoitti: Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa... Muuten tietysti, on vaan liian kapea ja vain yksi akseli... Kyllä sellainen sovellus suunnitteilla on, C5:n pumppukin sitä varten varattuna kaapissa.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 12:24 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Eki kirjoitti: aktiivi kirjoitti: Takakelkka olisi siihen tarkoitukseen kyllä mahtava perusosa... Muuten tietysti, on vaan liian kapea ja vain yksi akseli... Kyllä sellainen sovellus suunnitteilla on, C5:n pumppukin sitä varten varattuna kaapissa. Tissierin tyyliin kaksi takakelkkaa peräkkäin? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 13:01 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
http://fi.wikipedia.org/wiki/AisaKylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin... Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 13:43 |
Viestit: 109
|
zX-files kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa
Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...
Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen. zX-files kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa
Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...
Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen. Olisko poikkiaisat parempi nimitys kun vetävä konekin on poikittain kelkassa...
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 13:49 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jos nyt kuitenkin kannattaisi korjata tuo kirotusvire ja vaihtaa aisa vaikka akseliksi 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 14:41 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
zX-files kirjoitti: Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Ligarex-pannat minä laitoin (jotka ovat siis juuri tuollaisia, sileää rosterinauhaa), mutta kun sitä tilaa ei oikein tahdo olla... Juuri ja juuri mahtuivat pihdit sinne rungon ja vetarin väliin, jotta kiristyksen sai tehtyä. Varmaan muitakin pantoja on olemassa, mutta ainakin Ligarexillä tuo ongelma tulee esiin.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 16:01 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Teuski kirjoitti: Tissierin tyyliin kaksi takakelkkaa peräkkäin?  Juu, mutta edelleen jää kapeaksi... Täytyisi leventää Cx:n tms. akselia ja tehdä sen kiinnitykset kärryn runkoon suoraan ilman apurunkoa. Painoakin tulisi vähemmän. Eri asia sitten, mitä mahtavat konttorilla sanoa... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: Cx:n vetoaisan sisänivelkumin kiristin. Lähetetty: 19.08.2010 21:48 |
Viestit: 109
|
zX-files kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aisa
Kylläse tuonkin mukaan aisa on vekotin, joka on pitkittäin. Montakos vetoakselia on pitkittäin...
Mutta jos kyde on pelkästä siteestä, niin eikös sinne saa semmoista metallista mallia jossa ei ole nystyjä yms vaan on ohut sileäpintainen? Kiristetään joko pihdeillä vetämällä "hännästä" tai meisselin näköisellä mutta tylpällä hahlopäisellä "häntää" kiertäen. Automecasta sain ulkoniveltä varten tuon kätevän ohuella lukolla varustetun rosteripannan mutta sisäniveltä varten kahteen kertaan ympärikierrettävän joka pitää taittamalla lukita ja kiristää myötäpäivään.
|
|
|
|
 |
|
|