Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX:n raidetangon vaihtaminen
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5559
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Freemanni [ 19.08.2010 23:42 ]
Viestin otsikko:  CX:n raidetangon vaihtaminen

Pitäis saada vaihdettua raidetangon pää vm -84 CX 20 TRE:lle (Diravi syst.), oikealle puolelle. Näyttää, ettei ole pelkkää päätykappaleen vaihtomahdollisuutta, pitää vaihtaa n. 300 cm pätkä ja hintaa kertyy osalle liki 200 e. Onko niin, ettei tälle mallille löydy mitään "kevyempää" vaihtoehtoa? No, hyvä että löytyy edes tuokin. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, onko vaihto hankala ja jos, niin mitkä ovat erityiset vaikeudet ja huomioon otettavat asiat, ettei ohjaus ja kulmat mene "sekaisin". Onko parasta viedä korjaamolle, vaikka paljon on itsekin tehty.

Jotenkin jäi sellainen käsitys, että nuo välykset raidetankoon syntyivät korjaamolla, kun siellä äskettäin uusittiin kaikki muut pallot, nivelet, vivut ym. paitsi tuo raidetangon pää. Lienee joutunut aika kovalle koetukselle, ellei tätä niveltä ole suojeltu niiltä voimilta mitä irrallaan olevasta navasta ym. riipunnasta on aiheutunut. Tai siten vain kuvittelen :o

Fremanni

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.08.2010 00:21 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

"Pitäis saada vaihdettua raidetangon pää vm -84 CX 20 TRE:lle (Diravi syst.), oikealle puolelle"

Helppo homma ja se ei ole 300 cm vaan mm. Mulla on pari hyvää pätkää tarjolla.

Kirjoittaja:  Freemanni [ 20.08.2010 00:52 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Cikatti kirjoitti:
"Pitäis saada vaihdettua raidetangon pää vm -84 CX 20 TRE:lle (Diravi syst.), oikealle puolelle"

Helppo homma ja se ei ole 300 cm vaan mm. Mulla on pari hyvää pätkää tarjolla.

Niinpä tietenkin mm. Väliin tosijuttu yhdestä australialaisesta pikkukaupungista, miksi siellä on leveämmät kadut kuin Sydneyssä? Lähettivät Englannista 1800 luvun lopulla piirustukset miten kaupunki tehdään ja aussit luki ja toteutti jalat metreinä.

Soittele puh. +358400 694304 tai lähetä viesti paljonko oikeesti HYVÄ oikeanpuoleinen pätkä maksaa, niin jatketaan. Siitä asennuspuolesta kuitenkin olis kiva saada jotain tarinaa, koska voihan siinä olla jotain niksejä siinäkin. Terv. Freemanni

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.08.2010 01:15 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Soittelen aamulla...

:D UK gallona on noin 4,5 litraa mutta samasta kopioitu jenkkien gallona onkin noin vain 3.7 litraa. Miksi ihmeessä?!

Noh, merimatka "kulutti" osan kamasta "haihtumalla" ...selkeää tuolloin 1500-luvulla, eikös? Meren ylitys 6 viikkoa jne. Sen ajan rahtikirjoissa luki että 1500 gallonaa viskiä niin se oli jenkkilässäkin perille tullessaan 1500 gallonaa, tietenkin.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 20.08.2010 13:59 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

ja siinä raidetangossahan on 2 "pätkää" ja niveltä, ulompi, jonkapäässä on pallonivel, ja sisempi, vajaan 10cm. mittanen, jossa on sisällä kumit, että antaa hieman periksi sisään/ulos päin, joku aika sitten kumpaakin sai vielä erikseen...
sisempään nivel/joustopalikkaan tulee hammastangonsuojakumi kiinni, joten sen kumin joutuu ottamaan ainakin ulommasta päästään irti ja työntämään pois tieltä. (siis jos sen joutuu vaihtamaan).

ja vaihdettaessa kannattaa varoa diravin hammastangolta ratti-akselille lähtevää tangonpätkää, ettei sitävasten väännätä raidetangon päätä auki. kun sen laakerihelaan tulee välystä, niin diravin takaisinkytkentään tulee kanssa välystä, jolloin ohjaukseen tulee välys, ja ohjaus hakee puoleltatoiselle.

eli hommataan/tehdään semmoinen avain, jolla saa kiinni hammastangon/ohjaussylinterinpäästä, ja sitä vasten käännetään raidetangonpään kierre auki.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.08.2010 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Tässä oli katsuri kuulemma oikein näyttänyt että pää oli väljä, ei se "pätkä" joka on männän päässä.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 20.08.2010 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

juu... tuli vaan mieleen, että myykö ne siihen 200e:n hintaan kummatkin pätkät, vaiko vain sen ulomman?

Kirjoittaja:  Croisette [ 21.08.2010 01:00 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Eihän noita ole kaiketi saanut enään uusia kuin kokopätkää? Eli siis sisä ja ulkonivel yhdessä. Ja ohjauskulmathan tuon vaihdon jälkeen kannattaa käydä säädättämässä toki.

Käytettyjä osia voi toki haalia, ei noi CX:ssä kovasti kuluvia ole.

Kirjoittaja:  Freemanni [ 23.08.2010 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Croisette kirjoitti:
Eihän noita ole kaiketi saanut enään uusia kuin kokopätkää? Eli siis sisä ja ulkonivel yhdessä. Ja ohjauskulmathan tuon vaihdon jälkeen kannattaa käydä säädättämässä toki.

Käytettyjä osia voi toki haalia, ei noi CX:ssä kovasti kuluvia ole.


Oikealle puolelle ei helposti löytynyt pelkkää ulkopätkää. Örumin varastoista yhdessä liikkeessä löytyi oikeanpuoleinen minkä pitäisi tulla näytille huomenna. Tarkistin vielä poistamalla pyörän, että väljyys on "todellista" eikä katsastusmiehen kuvitelmaa, jollaisia aina silloin tällöin ovat ihmetelleet kun kone on sammuksissa ja paineet laskeneet. Sitroselta löytyisi molempia puolia myös sisäosineen hintaan 175 e/kpl.

Kirjoittaja:  Hessu [ 26.10.2010 12:43 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Mikä muuten on "oikea" tai "hyväksyttävä" jousto sisäpään kumissa? Kääntelin tuossa etupyöriä käsipelissä ja sisäkaarteen suuntaan tuntuisi aika helposti löytyvän liikettä. Ei kuitenkaan selkeää klappia mutta kyllähän tuolla systeemillä etupyörät kääntyilevät ajon aikana itsekseen.

Kirjoittaja:  Xari [ 26.10.2010 14:05 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Gallialaiselta ostin reilu vuosi? sitten vasemman reilusti alle satasella.

Että oletko kysynyt sieltä tai Artikkelista?

Kirjoittaja:  huoltomies [ 26.10.2010 17:38 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

sisäpää saa katsastuksessa joustaa 5mm, kuulanivel ei tietysti yhtään. Eli käsin väännettäessä renkaasta silmällä katsottuna saa joustaa, kunhan ei ole klappia. Vaikuttaa aika oleellisesti ajettavuuteen tuokin välys. Ohjauskulmat on syytä tarkastaa keinolla tai toisella. Kannattaa vaihtaa toinenkin puoli samalla.

Kirjoittaja:  Hessu [ 26.10.2010 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: CX:n raidetangon vaihtaminen

Mietiskelin, että jos olisi aikaa ja sopivat koneet, niin sitähän voisi tehdä nivelen jossa olisi kuulapään alla vaikka lautasjousia, eikä kumia. Minkähänlainen olisi ajettavuus, jos normaalilla sileällä tienpinnalla sisäpää ei antaisi yhtään liikettä?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/