Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM V6 startti- ja käyntiongelma
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5583
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  Lammy [ 22.08.2010 17:18 ]
Viestin otsikko:  XM V6 startti- ja käyntiongelma

XM -92 alkoi kenkkuilemaan.
Ensin ilmeni starttiongelmia, piti kääntää avainta useamman kerran ennenkuin tapahtui mitään naksahduksen lisäksi.
Nyt ajon jälkeen lämpimänä kun käynnistää uudelleen, niin käy epätasaisesti, ikään kuin tukehtuisi tai kävisi vajailla pytyillä, eikä jaksa lähteä liikkeelle. Kerran ei käynnistynyt lämpimänä ollenkaan, vain lupaili ja piti rumaa elämää. Seuraavana päivänä käynnistyi ilman ongelmia.
Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Oireet kun viittaavat sekä sähköpuoleen että polttoainepuoleen.

t. matti

Kirjoittaja:  sitikkakuski [ 22.08.2010 17:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Virranjakajan kansi ja huonot tulpat itselläni aikoinaan aiheuttivat tuollaiset käyntiongelmat. Virran vähyys voi olla myös syynä, onkohan akku lopussa? PR

Kirjoittaja:  Cikatti [ 22.08.2010 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Sytkämoduli siinä liki puolaa tekee kuolemaa, tyyppivika V6 12 ja 24 valvessa. Se on se noin tikkuaskin kokoinen ja hyvin litteä kapine puolan vieressä.

V6:n muut sytkäongelmat johtuu vain siitä että tulppakaivot täyttyy pikku hiljaa öljyllä mutta sen aiheuttama ongelma on vain joskus, silloin tällöin väliin jäänyt kipinä. Kun tulpan posliini on tarpeksi kauan uinut öljyssä niin se päästää joskus kipinää vähän läpi.

Kirjoittaja:  Lammy [ 23.08.2010 13:56 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Kiitos kommenteista!
Kurkkasin tulpanhattujen alle ja kaikki näytti ihan puhtaalta. Olen vaihtanut tulpat/johdot/virranjakajan kannen alle 70t sitten. Myös akku pyörittää hienosti silloin kun pyörittää.
Millähän virallisella nimellä sytkämodulia voisi etsiä ja onko hajua hinnasta?

t.matti

Kirjoittaja:  Lammy [ 24.08.2010 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Kyllä kyllä... Veho tarjosi osaa 176 eurolla :shock: joten tilasin sen Sitroselta 25 eurolla.
Koetetaan ensin sytytysmodulilla ja jos ei korjaannu niin sitten kokeillaan puolaa.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 24.08.2010 10:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

jossain sanottiin V6:n tulpppien vaihtoväliksi 60tkm... ilmeisesti niille alkuperäisille ekujemmeille. ja aikahan tekee kanssa tehtävänsä.

oletko mitannut akun jännitteen? varsinkin käynnistettäessä, ettei tipahda liian alas.

sitten tietty tämä XM:n jokeri. eli bensapumppu, joka on siellä tankissa...

Kirjoittaja:  Lammy [ 24.08.2010 14:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Uh, toi bensatankki/pumppu kuulostaa rumalta :cry: ... käyntivika nimittäin tuli liki tyhjäksi ajetun tankin täytön jälkeen. Käynnistyi vielä hyvin tankkauksen jälkeen mutta ajoa 500m ja 15 min pysähdys tekivät tepposet. Ei meinannut käydä eikä liikkua.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 24.08.2010 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Ai niin, muistutus vielä siitä sytkäohjausboxista, V6:ssahan on kahta järjestelmää, Siemens Fenix ja Bosch ja mm Bosch älytoosa ei toimi Fenix järjestelmän kanssa. Tämän eräs harrastajakolleega totesi hiljattain.

Älyboxin pimentymisen sselkeä vikaoire on aina se että kun se jäähtyy niin se toimii, hetken.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 24.08.2010 16:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Syttybokseissa on laatueroja ollut melkoisesti. Y3 V6:ssa on Fenix ruisku mutta Bosch syttyboxi.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 24.08.2010 18:56 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Muisti palailee pätkittäin... Moponetin myymä Bosch syttyboxi ei pelittänyt.

Kirjoittaja:  Lammy [ 26.08.2010 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Sytkämoduuli vaihdettu -> Kylmänä käynnistyy erikoisen sähäkästi, mutta koneen lämmettyä oireet jatkuvat.
Putsasin myös pienet hapettumat kannesta ja pyörijästä mutta ei apua.
Seuraavaksi sitten puola vaihtoon.
Varmistaisin vielä; ei kai huono akku voi aiheuttaa tälläistä?

Kiitos tähänastisesta mielenkiinnosta :D .

t.matti

Kirjoittaja:  Lammy [ 27.08.2010 13:42 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Loistavaa! Saan puolan koeponnistukseen :D .
Ensi viikolla tarina jatkuu...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 30.08.2010 16:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Tunnetaanko muuten tapauksia joissa XM:ssä olis vaihteiston/moottorin välinen pick up kypsynyt? CX:sähän tämä on ihan normipäivä että pick upin vastus alkaa nosuta hurjasti kun kone lämpenee ja masiina sammuu. Jäähtyessään taas käynnistyy hyvin. En vain ole kuullut yhtään tapausta XM:ssä. Pick-up on siinä juuri vaihteiston ja moottorin välissä, yläpuolella, ilmanputsarilta tulevan putkiston alla.

Kirjoittaja:  Lammy [ 30.08.2010 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Voi p****e :cry: .
Nyt on sitten kokeiltu uudella syttymoduulilla ja ajosta napatulla puolalla.
Moottori kunnolla lämpimäksi ja sitten alkaa pätkimään eikä enään suostu käynnistymään.
Lämpöanturi tai tuo Cikatin mainitsema picup? Olisiko muita vinkkejä?

-matti

Kirjoittaja:  sitikkakuski [ 30.08.2010 20:43 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Tulpat ovat kovasti vanhat, jos ajettu 70 tuhatta. Mitenkäs tulpan johtojen laita? Nekään eivät kestä määrättömästi kilometrejä. Muistaakseni kylmänä johtavat paremmin, kuumana vastus nousee ja jännitettä ei mene riittävästi läpi ? PR

Kirjoittaja:  Cikatti [ 31.08.2010 10:27 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Ostin just 19 vuotta vanhojen tulpanjohtojen tilalle uudet. Sain viimeiset Suomen maasta toistaiseksi ja tinkauksen jälkeen vielä 150 euroa hintaa.
Ei kyllä juurikaan ole tapauksia että johdot ja tulpat laittas lämmettyään noin pahasti pätkimään, oli miten vanhat hyvänsä. Tosin tulpat pitää vaihtaa jos niillä on jo 60-70 000 km hangattu.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 31.08.2010 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Pick-up on kaaviossa näin ja siis löytyy koneen ja askin välistä, osoittaa suoraan ylöspäin.

Kaaviossa numerolla 12 on tämä anturi:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... V6_12V.jpg

Kirjoittaja:  Lammy [ 31.08.2010 13:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Kaikki valmiina pickupin vastuksen lukuun kylmänä ja lämpimänä.... :shock: .
En sitten tunnista osaa. Onko se sylinteri, kuutio vai mikä? Otin pois putsarin tuubinkin mutta kun ei :oops: .

-matti

Kirjoittaja:  Cikatti [ 31.08.2010 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Tuuman korkea ja pyöreä, tulee kaksi johtoa. Karkeasti peukalonkokoinen. Se on välittömässä moottorin ja askin sauman läheisyydessä. Tietty tuli mieleen että automaattiaskisessa se ei välttämättä ole klo 12 kohdalla, mulla se on, varmistin viimeksi eilen.

Selventäskö tämä:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... ttimet.jpg

Kirjoittaja:  Lammy [ 31.08.2010 13:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Nyt lämpenee,152, 907 vai 770?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 31.08.2010 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Olinpa urpo, sori, 152 tietty.
Vastus tais olla ehjänä olleessa noin 350 ohm.

Kirjoittaja:  Lammy [ 31.08.2010 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Kiitos CIkatti, mutta nyt on viimeistään katsottava peiliin. Ei löydy.
Tomaatti-versio on ilmeisesti erilainen ja pitänee purkaa enemmän kuin vain putsarin tuubi jotta saa näköhavainnon osaan. Olisiko akun alla...

-matti

Kirjoittaja:  ilkkata [ 02.09.2010 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Cikatti kirjoitti:
Tuuman korkea ja pyöreä, tulee kaksi johtoa. Karkeasti peukalonkokoinen. Se on välittömässä moottorin ja askin sauman läheisyydessä. Tietty tuli mieleen että automaattiaskisessa se ei välttämättä ole klo 12 kohdalla, mulla se on, varmistin viimeksi eilen.

Selventäskö tämä:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... ttimet.jpg


Kyllä se siellä on samassa paikassa, ehkä pikkuisen keulaan päin. Automaatissa se vaan ei näy, mutta sormilla löytyy
Edit: Siis Koneen ja vaihdeaskin välissä

Kirjoittaja:  Cikatti [ 02.09.2010 21:15 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

Jep, se on niin tässä:

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... pickup.png

Kirjoittaja:  Lammy [ 03.09.2010 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: XM V6 startti- ja käyntiongelma

No nyt YKK-anturi löytyi... sormikopelolla. Kiitos Cikatti kuvista ja ikkata käsittelyvinkistä, ilman niitä anturia ei kyllä olisi löytynyt.
Paikka on niin ahdas ja piilossa että on turha kuvitellakaan voivansa mitata vastusta sen enempää kylmänä kuin kuumana. Onko kenelläkään käsitystä mitä pitää purkaa edestä että anturin saisi irti?

-matti

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/