Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 05.03.2009 17:48 

Viestit: 2699
Auto BX 16 Van -90. Sytytysyksikkö virranjakajan kyljessä.

Sulaketaulun ja sytytysyksikön välinen johto kuumeni niin, että eriste sulasi yhdestä johdosta koko matkalta, eli liittimeltä liittimelle.

Mikä sitä kuormitti?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 05.03.2009 22:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Yksiköltä puolalle menevä piuha maissa. Kuumeniko yksikkö? Tai virtalukolta yksikölle tuleva suora plus maissa jostain. Otapa yksikkö irti jakajasta ja kokeile uudelleen. Vieläkö häppää virtaa ylenmääräisesti. Jos, niin puolalle menevät johdot syyniin. Yksikkökin voi olla kaput, ehkä, hämmingin seurauksena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 06.03.2009 22:57 

Viestit: 2699
ealab kirjoitti:
Yksiköltä puolalle menevä piuha maissa. Kuumeniko yksikkö? Tai virtalukolta yksikölle tuleva suora plus maissa jostain. Otapa yksikkö irti jakajasta ja kokeile uudelleen. Vieläkö häppää virtaa ylenmääräisesti. Jos, niin puolalle menevät johdot syyniin. Yksikkökin voi olla kaput, ehkä, hämmingin seurauksena.

Ei kait se piuha maissa voinut olla, kun koko matkan, liittimeltä liittimelta sen eriste sulasi? Siitä eteenpäin johdot ok. Toisessa päässä sulaketaulu ja toisessa päässä liitin, josta johto eteenpäin ihan ehjä. Yksikön kuumenemisesta en tiedä, kun vaimon sisko oli auton kanssa liikkeellä. Nyt kuitenkin auto käy ihan jees, kun vaihdoin tuon palaneen johdon. Outo juttu.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 07.03.2009 15:13 

Viestit: 2699
Sulannut johto on tuleva + puolalle ja sytytysyksikölle. Johto lähtee sulakekotelosta 3-napaisesta liittimestä ja seuraava liitin on 2-napainen, sijaiten rintapellin ja moottorin välissä vapaassa tilassa. Tuo väli johdosta, siis liittimeltä liittimelle, ylikuumeni ja moottori sammui. Runsas savunmuodostus, koska eriste ehti osin sulaa.
Hinasimme auton tapahtumapaikalta ja kotona pihassa moottori käynnistyi, kun sitä kokeilin.

2-napaisesta liittimestä eteenpäin johdin jatkuu kahtena, toinen puolalle ja toinen sytytysyksikölle. Näistä johdoista kumpikaan ei vioittunut. Kuva



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 07.03.2009 22:23 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tarkistapa väliliittimeltä puolalle menevä johto, jos vaikka olisi jokin hankautuma...Mitä tässä muuta voi. Vika ei liene kaukana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 08.03.2009 07:45 

Viestit: 2699
ealab kirjoitti:
Tarkistapa väliliittimeltä puolalle menevä johto, jos vaikka olisi jokin hankautuma.

Silloinhan myös johdin, väliltä hankaumakohta - väliliitin, olisi vioittunut. Eikös? Väliliittimeltä eteenpäin johdin ehjä.
r_a_n_u kirjoitti:

... koko matkan, liittimeltä liittimelta (tämän kyllä piti olla: liittimelle) sen eriste sulasi? Siitä eteenpäin johdot ok.
r_a_n_u kirjoitti:

2-napaisesta liittimestä eteenpäin johdin jatkuu kahtena, toinen puolalle ja toinen sytytysyksikölle. Näistä johdoista kumpikaan ei vioittunut.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 08.03.2009 08:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Lisää etäteoritisointia. Väliliittimeltä plus haarautuu? Molempien haarojen summavirta? Tosin yksikön ei pitäisi paljon haukata virtaa, kun kone seis. En nyt tarkoita normaalivirtoja. Entä johdinpoikkipinnat? Olisiko väliliittimelle tuleva soukempaa, kuin lähtevät. Haynesissa haara yksikölle on piirretty puolan kautta. Mahdollinen varvikellon johdin saman väliliittimen kautta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 08.03.2009 09:23 

Viestit: 2699
Ainakin silmämääräisesti katsottuna saman vahvuisia ovat niin tuleva kuin lähtevätkin. Lähtevät tietenkin yhdessä kaksinkertainen poikkipinnaltaan. Siitä väliliittimeltä eteenpäin johdot n. 10 cm:n matkalta vapaina, siitä eteenpäin sytytysyksikölle ja puolalle ovat tiukasti teipattu jo tehtaalla nippuun.
Tässä pöydällä edessäni samanlainen johtonippu.
- väliliitin - sytytysyksikkö n. 30 cm
- väliliitin - puola n. 60 cm.
Haynesissa se on kaaviossa piirretty kahdella tapaa. Sivulla 304 ja sivulla 424. Käytännössä tuo liitos eli haaroitus on siinä väliliittimellä. Siitä lähtee erilliset ja vieläpä eri väriset, harmaa ja vihreä, johdot sytytysyksikölle ja puolalle. Näin ainakin näissä kahdessa johdossa.

Juuri äskenkin olin sen auton kanssa liikkellä ja toimii johdon vaihdon jälkeen ihan ok.

Ei tähän tunnu löytyvän järkevää selitystä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 08.03.2009 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Semmoinen ajatus vielä kävi mielessä, että kupari johtaa sähkön lisäksi lämpöäkin varsin hyvin, joten siinäkin voisi olla yksi selitys sille, että eriste on sulanut liittimeltä liittimelle asti. Minulla otti taannoin Petro-Saabin sammutussolenoidin johto maita puolesta välistä, mutta kuori suli paljon pidemmältä matkalta.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä kuormitti sytytysyksikölle menevän johdon?
ViestiLähetetty: 08.03.2009 11:14 

Viestit: 2699
No joo. Vajaa 10 cm sitä johdinta näkyvissä konehuoneen puolella. Jos siellä läpiviennin sisällä olisi se oikosulku, niin 10 cm:n matkan lämmön olisi pitänyt johtua. Sitten vielä se "maajohto" pitäisi olla huomattavasti vahvempaa, koska minkään muun johdon eristeessä ei sulaamisjälkiä näy. Suoraa yhteyttä runkoon tuskin tuon vahvan läpivientikumin läpi löytyy. Mutta teoriassahan kaikki mahdollista.
Kierroslukumittaria ei Vani 16 S:ssä ole, "ealab" kun siitä kyseli.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: