Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BE3 vaihdelaatikon kunnostus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5867 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | älläri [ 18.09.2010 21:46 ] |
Viestin otsikko: | BE3 vaihdelaatikon kunnostus |
Pösön vaihteisto alkoi pitää ulinaa kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa. Vaihteen ollessa vapaalla ja kytkin ylhäällä kuuluu kihnuttava ääni, joka loppuu kun painaa kytkinen pohjaan. Vaihteet menevät nätisti päälle. Vaihteistolla ikää 20 vuotta ja ajettuja kilometrejä noin 350 000 km. Vaihteistoöljynä olen käyttänyt Totalia ja edellisestä vaihdosta on noin 5000 km. Kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri vaihdettu noin 70 000 km/ 5 vuotta sitten. Tällä hetkellä laatikko on putsattu päältä liasta ja odottaa pöydällä purkua. Öljyn joukossa ei ollut metallia. Päätykoppa oli hiukan mehinyt öljyä, ei kuitenkaan hankautunut puhki, vaan ilmeisesti pultit vähän löysällä, taikka täyttö- ja tarkistulpan tiiviste vuotaa. Kytkimen osat näyttivät ja tuntuivat päällisinpuolin olevan kunnossa. Kytkinakselilla ehkä hiukan klappia. Alustavasti ajattelin vaihtaa kaikki laakerit. Purku- ja kasausohjeita, sekä pulttien kiristysmomentteja otetaan kiitollisena vastaan ![]() Ikävintä tässä on se, että emäntä ajelee nyt meikäläisen sitikalla ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.09.2010 00:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: BE3 vaihdelaatikon kunnostus |
Osaan laakereista sopii vakiot,(32005:t ensiöakselille, toisioakselille murikan päähän INA 37929-2 (04 Z6?)?) osaan, toisioakselin ulkopäähän taas merkkikohtainen? Kytkinakselin kartiorullat pitää laittaa päittäisesijännitetyiksi. Siihen on jokin mittakin, säädetään kytkinkopan laakerikilven aluslevyllä. Sitten oli jokin kokoamisjärjestys? Vitosen muttereiden hoitoon hylsy 28mm/12-kulmainen. Saman sorttinen säätöprikka/rengas myös perän kartiorullalaakereiden päittäisesijännitykseen. Säätömittauksiin riittää työntömitta, heittokelloa ei tarvita. Haynes auttaa kuvineen. Nämä muistikuvat -90 BX 1,6- BE3-toosasta. |
Kirjoittaja: | vonDecker [ 19.09.2010 16:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: BE3 vaihdelaatikon kunnostus |
Mielenkiintoinen projekti. Kihnutus ääni voi tulla myös painelaakerista. Helpompi ratkaisu olisi varmaan vain vaihtaa aski vähemmän ajettuun, tuskin sellaisesta paljoa köyhtyy, mutta saahan sitä toki harrastaa ![]() |
Kirjoittaja: | älläri [ 19.09.2010 17:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: BE3 vaihdelaatikon kunnostus |
Tuli tänään purettua hiukan laatikkoa. Ensiöakselin kytkinkopan puoleinen laakeri oli melko kulunut (ulkokoolissa uraa ja rullissa vastaavasti pykälää) ja päätymutteri oli hiukan löystynyt. Laatikon sisällä on magneettikiekko johon oli kertynyt hiukan metallia. Laakerit ensiöakselille ovat tosiaan 32005 (25*47-15). Perän laakerit on JL69310 (38*63-17). Toisioakselia en vielä kerennyt purkaa. Lainaa: Kihnutus ääni voi tulla myös painelaakerista. Itse olen melko varma että se ei kuulunut painelaakerista ![]() Lainaa: Helpompi ratkaisu olisi varmaan vain vaihtaa aski vähemmän ajettuun, tuskin sellaisesta paljoa köyhtyy, mutta saahan sitä toki harrastaa . Joo, ei tää ehkä ole kovin järkevää, mutta ei sitä voinut olla yrittämättäkään ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 19.09.2010 21:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: BE3 vaihdelaatikon kunnostus |
Tuon murikkalaakerin pitänee olla täysrullainen. (Pelkkiä rullia on joskus saanut SKF:ltä. Mikäli koolien vierintäpinnat ovat ok ja vain rullat vähän sinnepäin. Siten vielä uusien rullien mitat, kun niitä voi olla eri halkaisijasovitemitoilla.) Uusi laakeri kuitenkin paljon parempi. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |