Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Viinabensa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5925
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  thatsit [ 24.09.2010 17:34 ]
Viestin otsikko:  Viinabensa

Voiko ja millä ehdoilla St1'n viinabensaa käyttää autossani Xantia V6 1997.
Jos muutoksia tarvitaan, käykö niiden jälkeenkin tavallinen 95 ?
Vastaus mielellään osoitteeseeni mattivuoriofi@yahoo.co.uk !

Kiitos etukäteen! Matti

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.09.2010 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Haulla löydät vastauksen täältä...

Kirjoittaja:  kaseva [ 24.09.2010 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Tiedän, että tästä tulee kuraa niskaan mutta esitän silti toivomuksen. Sen sijaan, että Sitruunapatongissa mentäisiin mukaan "käytä hakua" ja "etsillä löytää" mentaliteettiin voitaisiin täällä tehdä vaikka niin, että vinkataan sopivaa hakusanaa (jos sellaisen on onnistunut keksimään) millä asiasta saa hakutuloksia. Tämän foorumialustan ehdoton heikoin lenkki kun on tuo hakukone, joka vaatii jokseenkin jännän mielikuvituksen tai rautaisen kokemuksen jotta saa hakutuloksia.

Otsikon aiheeseen liittyen kannattaa kokeilla vaikkapa hakua etanoli*

Kirjoittaja:  Cikatti [ 25.09.2010 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

"Tämän foorumialustan ehdoton heikoin lenkki kun on tuo hakukone"

Jeah, sitä ei itseasiasa viitsi edes avata.

Viinabensa tarvii erityisen asennussarjan jokaa mm pidentää suutinten aukioloaika. Ei kannata edes harkita sillä kuluts nousee joka tap paljon eli halpa hinta menee täysin hukkaan. Näitä härpäkkeitä myy joku putiikki SIpoossa, en muista enkä löytänyt äkkiseltään kookkelista.

Flexifuel systeemin juttu on just se että kaikkia bensoja voi tankata ja sekaisin myös.

Jos muutoksia ei tehdä niin päästöt ovat täysin pyllyllään. Koitin tuota XM:ssä ja mittasin päätöt bensalla ja sitten viinalla niin CO tuplaantui. Tosin mulla sis ei ollut mitään lisäasetuksia kokeessani.

http://www.st1.fi/index.php?id=2819

Kirjoittaja:  thatsit [ 10.01.2011 17:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Törmäsin bensikselle, missä ei enää ollut 95 - laatua. Tankkasin 98'aa. Auto kulki niinkuin ennenkin. Seuraavan kerran osuin bensikselle, missä oli tarjolla vain ja ainoastaan 95E10 - laatua. Kone rupesi käymään huomattavasti hiljaisemmalla äänellä.
Mistä ilmiö johtuu ja voiko kaikista huhuista huolimatta jatkaa 95E10 tankkaamista?!
Mikä pidemmässä käytössä ennustettavasti hajoaa ja paljonko korjaus maksaa?

Ihmettelen: Onko viinapitoisuuden nostolla 5'stä 10'een prosenttiin niin ratkaiseva vaikutus, että
KÄY ja EI KÄY !?

Sähköpostini on mattivuoriofi@yahoo.co.uk

Etukäteen vastauksesta kiittäen Matti

Kirjoittaja:  Ralle [ 10.01.2011 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

No kyllähän se eteenpäin kulkee, lähinnä on kyse siitä kestääkö kaikki tiivisteet jne...
Ja mikä on vakuutusyhtiön kanta jos esim auto palaa ja käy ilmi että olet tietoisesti tankannut "väärää" polttoainetta.
Jos taas niinkuin tuolla aijemmin mainittiin suuttimien aukioloa pitää pidentää luulisin tämän tarkoittavan suoraan sitä ettei nuo oktaanit ja energia riitä joten kone käy laihalla. Voi olla että pääsee pitkään ennenkuin mitään sattuu tai... No mehän ollaankin EU:n koekaniineja joten sittenhän sen tietää. Eihän esim. Viro aio edes koko E10 ottaa käyttöön kuten ei moni muukaan Eu maa moneen vuoteen.
98 ainakin itse tankkaan ja uskon sitä menevän jopa vähemmän, tarkoitus olisi ihan alkaa kerätä dataa miten ainetta kuluu :)

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.01.2011 17:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Tässähän ei tainnut olla kyse E10:stä vaan RE85:stä.

Kirjoittaja:  Oldis [ 10.01.2011 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Tankkasin 95 e10 bensaa pösöön 50 litraa, vm 97 kone 1,8 16 v. Katsotaan kuin käy, meinasin jatkossakin tankata samaa.

Kirjoittaja:  thatsit [ 10.01.2011 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Minulla pyörii päässä vähän samoja ajatuksia :roll:
En käsitä, että 5% pitoisuuden kasvu aiheuttaisi toiminnan loppumisen.
Minusta yrittävät myydä uusia autoja peloittelemalla autoilijoita, joiden korvien väli on TYHJÄ !

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.01.2011 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

thatsit kirjoitti:
En käsitä, että 5% pitoisuuden kasvu aiheuttaisi toiminnan loppumisen.
Entäpä, jos pitoisuus kasvaakin 100% eli kaksinkertaiseksi, kuten käy pitoisuuden noustessa 5%:sta 5%-yksiköllä 10%:iin? :roll: No, se siitä matematiikasta...

Kai sitä 98:ia voi tankata jatkossakin, kuten ennenkin... ei kai tuohon 95:een ole mitään syytä siirtyä?
Japsille maistuisi 95, mutta siinä eivät tiivisteet pitäneet vähempialkoholistakaan, niin tuskin 95E10:täkään... :|

Kirjoittaja:  thatsit [ 10.01.2011 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Onko niin, että tämän aiheen TOTUUS tiivistyy käytettyihin tiivisteaineisiin. Kun tehtaat kertovat nämät salaisuutensa, lienee asia yksikäsitteisen selvä.

Toinen asia sitten on nämä direktiivipoliitikot, jotka muka parantavat maailman soveltamalla näkemyksiään SUOMESSA ! Viro kai EI noudata ! 8-)

Kirjoittaja:  zX-files [ 10.01.2011 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Sitä päivää saat kyllä odottaa :lol: :lol: :lol:
Eli ihan oikeesti, ei ne KAIKKIEN mallien KAIKKIEN kumiosien KAIKKI toimittajat jostain kymmenien vuosien ajalta taaksepäin edes osaa ainakaan enää vastata. Saati sitten koe asiaa tärkeäksi. Ja autotehtaalla tuota tietoa moisesta valmistusaikana triviaalista seikasta on vielä vähemmän. Silloin on ostettu suurinpiirtein takuuajan verran bensaa kestäviä kumiosia.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.01.2011 23:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Liekkö tuo, suurempi määrä alkoholia bensassa, aiheuttaisi voiteluongelmia männissä? Ainakin jenkkilässä käyttävät lisäainetta tuota varten.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.01.2011 00:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Esa66 kirjoitti:
Liekkö tuo, suurempi määrä alkoholia bensassa, aiheuttaisi voiteluongelmia männissä? Ainakin jenkkilässä käyttävät lisäainetta tuota varten.
Mitenkäs venttiilit ja seetit? Aikoinaan kun lyijytön bensa tuli, niin ainakin Yamahan moottoreihin tehtiin kansiremontteja urakalla. Lisäaineistuksellahan siitäkin selvittiin sitten.

Kirjoittaja:  Kpt. Hans Sauber [ 11.01.2011 00:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

laakeri kirjoitti:
Mitenkäs venttiilit ja seetit? Aikoinaan kun lyijytön bensa tuli, niin ainakin Yamahan moottoreihin tehtiin kansiremontteja urakalla. Lisäaineistuksellahan siitäkin selvittiin sitten.


Lyijyllä parannettiin bensiinin oktaanilukua ja lyijy esti myös pakoventtiilien tiivistyspintojen kuumasyöpymistä. Lyijyn kieltämisen jälkeen piti tankatessa muistaa pullosta kaataa lisäainetta bensan joukkoon, kuten BX:n kanssa jouduin tekemään.

Etanolilla ei tuohon pitäisi juuri olla vaikutusta, matalampi energiasisältö kun vielä entisestään laskee palolämpötiloja.

Mutta nykyisen tietämyksen mukaan kyse on polttoainelaitteista ja niitten tiivisteiden kestosta.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 11.01.2011 03:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

" Alkoholilla on taipumus huuhdella voiteluaineet männänrenkaista, ja aiheuttaa korroosiota polttoainejärjestelmässä."
" Nykyisten bensiinien sisältämät alkoholit muodostavat 3-5 kertaa enemmän karstaa kuin vanha lyijyllinen. Oireita karstoittumisesta: nykiminen ja kilinä (nakutus) vedätyksessä, korkea/ epätasainen tyhjäkäynti, korkeat päästöt ja kulutus."
Tämänhän täytyy olla totta, kattokaas kun niin lukee netissä

Se muuten shellin formulabensakin sisältää alkoholia, eli on E5, näemmä bensamittareissa niin lukee. Jos tästä nyt äkkiseltään jotain johtopäätöstä vetäisi, niin samaa mokkoa nuo bensat on kuin aikaisemminkin. Paitti 85E

Eli vanhemmissa autoissa riittänee yläpään voitelun jatkaminen(lyijyn korvaushoito) ja ruiskuvimpaimissa pitänee "voidella" pikkuisen enemmän

Kirjoittaja:  Kpt. Hans Sauber [ 11.01.2011 03:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Esa66 kirjoitti:
" Alkoholilla on taipumus huuhdella voiteluaineet männänrenkaista, ja aiheuttaa korroosiota polttoainejärjestelmässä."
" Nykyisten bensiinien sisältämät alkoholit muodostavat 3-5 kertaa enemmän karstaa kuin vanha lyijyllinen. Oireita karstoittumisesta: nykiminen ja kilinä (nakutus) vedätyksessä, korkea/ epätasainen tyhjäkäynti, korkeat päästöt ja kulutus."


Tuo voitelukysymys on välillä mietityttänyt noin yleisellä tasolla. Ulkomaillahan käytetään autoja mitkä ovat suoraan valmistettu käyttämään paljon etanolia sisältäviä polttoaineita (taitaapa suomeen tuotavat Daciat olla myös tällaisia). Olisi ihan mielenkiinnosta mukava tietää, onko koneiden sylinterien voitelua tehostettu tällaisissa moottoreissa. Yleensähän tällaiset moottorit toimivat kuitenkin myös "puhtaalla" bensiinillä, eli silloin öljynkutuksen kuuluisi kasvaa... Vai onko sillä loppujen lopuksi sittenkään merkitystä?

Nakutus johtuu liian alhaisesta oktaaniluvusta koneen puristussuhteeseen nähden tai koneen ylikuormittamisesta. Myös liian suuri sytytysennakko lisää nakutusta.

Nykyiset ruiskuautothan on varustettu nakutuksen tunnistimilla ja kaikenmaailman muillakin vehkeillä palotapahtuman hallitsemiseksi. Ja eipä nyt ole tullut törmättyä uudenaikaiseen autoon, missä esiintyisi korkeaa/epätasaista tyhjäkäyntiä, nakutusta tms. ongelmia.

Vanhoissa autoissa (kaasutinkoneisissa) varmasti pitäisi säätöjä muuttaa nykyisiä bensiinilaatuja (paremmin)vastaavaksi, ainakin jos halutaan kaikki "ilo" irti koneesta. Tietty mitäpä jos omistaa auton mikä on tehty 92 oktaaniselle bensiinille. Tankatako siihen 95E10:ä vai 98E:tä...

Kirjoittaja:  zX-files [ 11.01.2011 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

95E10 sisältää vähemmän energiaa, mutta lambda osaa säätää tuon eron. Lambdattomissa ei, eli moottori käy uudelleen säätämättömänä himpun liian laihalla jatkossa. Jos seos on oikea ja moottori kunnossa ei männänrenkaita kannata pelätä, ei polttoaine ole ennenkään päässyt niiden ohi.
Flexifuel-autojen moottorinohjaus osaa sopeutua vielä laajempaaan skaalaan poltettavia nesteitä. Lisäksi materiaalit on valittu kestämään RE85.

Kirjoittaja:  Oldis [ 11.01.2011 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Kun alkoholi huuhtelee voiteluaineet pois, niin mitäs jos laittas 2 tahti öljyä viinabensan sekaan :) Tai jotain muuta öljyä, sehän sekoittuisi hyvin.

Kirjoittaja:  Igor [ 11.01.2011 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

zX-files kirjoitti:
95E10 sisältää vähemmän energiaa, mutta lambda osaa säätää tuon eron

Huipputehot vaan kärsii, jos suuttimissa ei riitä volyymi.

Kirjoittaja:  Igor [ 11.01.2011 11:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

thatsit kirjoitti:
Törmäsin bensikselle, missä ei enää ollut 95 - laatua. Tankkasin 98'aa. Auto kulki niinkuin ennenkin. Seuraavan kerran osuin bensikselle, missä oli tarjolla vain ja ainoastaan 95E10 - laatua. Kone rupesi käymään huomattavasti hiljaisemmalla äänellä.

Mun kuuvetosesta mitattiin Ahvenistolla 94dB, paljonkohan tolla hiljenis? :lol:

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 11.01.2011 12:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

thatsit kirjoitti:
Toinen asia sitten on nämä direktiivipoliitikot, jotka muka parantavat maailman soveltamalla näkemyksiään SUOMESSA ! Viro kai EI noudata ! 8-)


Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja lausui eilen radio-ohjelmassa, jotta "...autokanta uusiutuu koko ajan ja vanhoilla ajetaan vielä joitakin vuosia". Päästötavoitteet ovat vuodessa 2020, joten kohta pääsee autokaupoille! Eikös autovero poistu 1.1.2016, joten sähkö-Citikkaa odotellessa ...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 12.01.2011 16:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

"Kun alkoholi huuhtelee voiteluaineet pois, niin mitäs jos laittas 2 tahti öljyä viinabensan sekaan Tai jotain muuta öljyä, sehän sekoittuisi hyvin"

Hieno idea, varsin kun polttoainesuuttimet tykkäävät varmasti tuosta kakstahtiöljyn liimamaisesta käytöksestä. Sehän venyy ja paukkuu kuin kontaktiliima.
Minusta tuo viinan vaikutus voiteluun on melko marginaalista, tosin jos sitä joutuu bensiiniä helpommin öljyn sekaan niin asia on toinen mutta, miksi viinaa joutuisi bensaa helpommin öljyn sekaan sillä bensiini on tasan ihan yhtä öljyä pesevää kuin viina?

Kirjoittaja:  thatsit [ 12.01.2011 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

Minua ihmetyttää, onko 5 ja 10 % ero jotenkin ratkaisevan jyrkkä?! Ei kai ainakaan hintavimmissa autoissa ole käytetty huonoimpia tiivisteitä?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.01.2011 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Viinabensa

taas on alkanut noitten huuhaa juttujen levittely. kas kun ei tarjota aspiriinia viinan lisäksi.
on selvää ,että sylinteriputkissa on ohut roiskeista/öljysumusta johtuva kalvo , mutta se kaavitaan jo suurimmalta osaltaan pois jo öljyrenkailla = ( alimmat rekaat männissä jos aloitetaan laskeminen ylhäältä . = männän laesta/päästä) kuiteski pa on yleensä palotilassa ennen pamahdusta ,eikä suinkaan huuhtelemassa sitä sylinteriä rutikuivaksi öljykalvosta. jos nyt joku sattuu ( ihan tosissaan ) huolestumaan , niin helpotusta tulee kun lorauttaa vaikka 2tahti öljyä pikku lurauksen = kahvikupillinen/PIENI = semmonen josta ryystetään pikkusormi pystyssä. ruåttalaisittain. muuten voi lorottaa viinaa tankkiin ja polttaa sitä niinku polttas 100 oktaanista. viinalla on korkea oktaaniarvo ,mutta huonompi energiasisältö joten sitä kuluu pikkusen enemmän kuin mitä rättipäät ( persun toteamus ) toimittavat.
ite tykkään tuon viinan monipuolisuudesta, sitä voi käyttää lähes mihin vaan. :mrgreen:

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/