|
Kirjoittaja |
Viesti |
viivari
|
Viestin otsikko: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 13.10.2010 20:45 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 13.10.2010 21:22 |
Viestit: 2821
|
Lamda? lämpötilan anturi? Imuvuotoja?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 13.10.2010 21:35 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Kerro ne muutkin arvot. Mä en enää muista mitä kaikkea beksiä leimatessa meni yli kuin lambda, oliko se CO joka ois saanut olla 300 (vai 30) joka hailu rajalla, ja lambda kierroksilla meni yli. Jäännöshappi oli jotain 3%, putki vuoti. Kokeilen uudestaan hitsatulla putkella, vaihdetuilla sytytysosilla ja ilmanputsarilla. Kenkäähän sä annoit sille laitteelle ennen leimalle menoa että katti lämpenee kunnolla? Jännä miten se kuuma katti tuoksuukin  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
viivari
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 13.10.2010 22:16 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Eli tyhjäk. CO%: 0,04, CO/2: 14,4, HCppm:73, ja O/2: 1,64 kierr. CO%: 0,06, CO/2: 13,7, HCppm:26, ja O/2: 2,08 Lambda : 1,10 Putkistossa ei vuotoja. Ja tuon häiriövalon sytyttyä heittää tuon CO%:n ylös ja Lambdan alas?? Ja kone oli kyllä ajettu kuumaksi.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 13.10.2010 22:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vaihda se lampada anturi, se on joka tap vanha romu. Vaikuttaa juuri lamda-anturivialta. Noi arvot ovat muuten ihan hyvät sillä mm CO raja on 0.5% tyhmäkäynnillä ja sulla on sentään ylimääräinen nolla tuossa. pmm raja tais olla 100. Nähtävästi sulla syttyi siis ihan konttorilla tuo vikavalokin?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
viivari
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 14.10.2010 19:27 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Eipä auttanut "lampadan" vaihto. Edelleen syttyy häirikkövalo mutta ei niin herkästi. Päästömittauksiin en tänään ehtinyt että ois nähny mitä mittarit näyttää. Alkaa olla vitsit vähissä.  Kun ois mittaristossa tuo näyttö edes kunnossa et sai vinkkiä.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 14.10.2010 19:42 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Lue vikakoodit, nähdään mitä mieltä ECU on aiheesta. Ja kyllä tuo 2% happea putken vuodosta tulee, se, onko sillä mitään merkitystä tuloksiin onkin toinen asia. Ehkä jos arvot olis ihan rajalla.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
viivari
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 14.10.2010 19:45 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
P..kat mie mitään vikakoodeja osaa mistään lukea  .
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 14.10.2010 20:15 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Onnistuukos vanhassa kuukka-XM:ssä lukea johdonpätkällä koodit, kuten muissakin vastaavan ikäisissä sitikoissa yleensä?
Onhan ne lambdan johdot varmasti oikeinpäin? Kerran sattuivat menemään ristiin ja katsastusmies vihjaili jo, että ajokieltoa pukkaisi jos olisi vähääkään enempää päästöjä. Johdot oikeinpäin ja päästöt kohdilleen silä kertaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 15.10.2010 13:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Toinen akunkenkä olikin ollut yön irti, niin koodien saanti oli hieman kyseenalaista. Virtalukko+K-valo-yhdistelmällä onnistui kuitenkin ja kertoi ekalla lukuyrityksellä 54:n olevan muistissa, toisella lukuyrityksellä pelkät aloitus- ja lopetuskoodit. Taisi olal siis kerennyt kuitenkin nollata ja tuo 54 oli vain joku järjetön haamu. No, emme tästä masentuneet vaan oireiden viitatessa lambadan tanssimisen suuntaan otimme sen syyniin.
Ei muuta kuin Flukea lambdan anturijohdon väliin jännittävästi mittaamaan. No mutta, nollaa näyttää, johdot huonosti kait... eikä, hyvin ovat, mutta nollaa näyttää. Nollasta poikkeavaa saatiin kuitenkin toiselta puolelta näkyviin, kun liittimet eivät olleet yhdistettynä. Nyt alkoi homma hieman epäilyttää. Pelit seis, hetken miettiminen ja mittaria kiinni. Johtosarjan puolelta jotain pientä jännitettä tyrkkäsi, muttamutta... anturin resistanssi rapiat kolme ohmia... jaa, olisiko anturi sittenkin sökö tai johdot jostain yhdessä. Tutkitaanpa kuitenkin myös lämmityspuoli... Anturissa lämmityspuolella mentiin resistanssissa yli fluken ymmärryksen, mutta johtosarjan suunnasta työnnettiin 14 volttia jännitettä auton käydessä.
Tosiaan.... johtosarjasta tulee punaiseen liittimeen (anturointi) punainen ja vihreä johto, kyllä... mutta anturin puolelta lähtee punaisesta liittimestä kaksi valkoista johdinta. Johtosarjasta tulee keltaiseen liittimeen kaksi harmaata johtoa, mutta anturin puolelta keltaisesta liittimestä lähtee harmaa ja musta johdin. Anturin värikoodien tarkistus papereista vielä ja pari varmistusmittausta tilanteesta ja kyllä... punainen liitin keltaiseen ja keltainen punaiseen. Mittaria väliin tosin mittauspiiriin ja moottori käymään. Nyt alkoi jännite iloisesti hyppiä 0,45 V:n kahden puolen, eikä ainakaan muutaman minuutin käyttelyn jälkeen K-valo syttynyt.
Jos nyt olisi jollain käsillä kuukka-XM:n kytkikset, joista näkyisi lambdan liittimien ja niiden johdinten värikoodit, niin voisi mysteeri alkaa ratketa kenties. Ja semmoiseen versioon tosiaan, missä on keltaiset ja punaiset liittimet, Jasulta löytyi puhelimitse tiedusteltuna vähän eri malliseen, taisivat päteä nelimukiseen. Vaikuttaa siltä, kuin toisen puoliskon liittimien johtimet olisi vaihdettu liittimien kesken ristiin tuossa. Mitään jälkiä muutoksista ei kyllä näkynyt.
Ja odotellaan nyt vielä kuitenkin, mitä mittari sanoo päästöistä, ennen kuin juhlitaan...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
viivari
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 15.10.2010 18:15 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Laakeri tuossa jo valaisikin homman kulkua joten en siihen osaa enempää lisätä. Ja niin jännitys laukesi  , auto leimassa. Eipä tullut moinen mieleenkään kasatessa konetta paikalleen, pistokkeet vaan väri-väriin, alkukesästä purettu eikä muistissa kumminpäin silloin olivat. ISO kiitos myötäeläneille ja varsinkin laakerille homman lopullisesta ratkaisemisesta. Nyt pääsee sitten kkkk, eli kuutonen kulkemaan kuraista kuutostietä. 
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 15.10.2010 19:48 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Hyvä että selvisi  Morjenstellaan sitten viivari kun tullaan joskus vastakkain. Mie kynnän nyt sitten SP3:sella tästä päivästä lähtien samoja kuria kun sekin sai tänään leiman 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM v6 -90 päästöt Lähetetty: 15.10.2010 20:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Suolaa, suolaa, lisää suolaa kylvivätkin kutosella itäänpäin meneville kaistoille, kun muutama tunti sitten Partekin rampilta yliopiston rampille kutosta suhasin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|