Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 02:02 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
Onko kellään kokemuksia XM 2.5 TD:n jousituksesta, missä CX:n pallot. Tää uusi kulkine siis aktiivi(=sport-namiska ?? )-jousituksella varustettu, joten onkohan alla yleensäkään muita palloja kuin pyöräpallot, varajaapallo sekä molemmilla akselilla ns lisä-pallot ?? vai onko jotain muita..vajoamisenesto tms palloja ??

-Siis onko kokemuksia jos pyöriin heittää joka tapauksessa CX:n pallot, millaset kannattaa ns lisäpallot olla etu- ja taka-akseleilla, kannattaako laittaa uudet samanlaiset kuin ensiasennuspallot vai muuttuisiko vielä pehmeämmäksi jollain muilla palloilla ??

tuolla aiemmissa keskuteluissa on varmaan ollut näitä pallotus-asioita, mut nyt en löytäny niitä mistään


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 09:48 

Viestit: 153
Paikkakunta: Herrala
mulla on 97 2.5td farkku pallotettu seuraavasti.
edessä cx:n pitkät etupallot
takana bx: pitkät etupallot 40 paineella
aktiivijoustus poistuu takavasemmalle. tulee pehmeä mutta ei liikaa.
Ajettu nyt noin 10tkm tälläisellä virityksellä ja toimii
juha korkeamäki nol viis nol 3586216


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 13:20 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
joopa.....siis vajoamisenestopallo näyttäs olevan, koska kori ei laske ennenkuin laittaa virrat päälle..?? ja jos 3 hlöä hyppää pois takapenkiltä, perä jää pystyasentoon jos virrat ei päällä, ei laske edes ns normi-ajoasentoon.....??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Cx:n palloja ei ole tullut kokeiltua, mutta comfortit todettua liian löysiksi suomen teille.
Luulen että alle vaihdetaan usein pehmeitä aktiivijousituksen toiminnan puutteista johtuen?
Farkussa mulla alla hieman poratut vakiot ja varsin hyvä mutta keskipallot vaihtelevasti mukana.
Tähän uuteen (vanhempaan) vaihdoin liian löysien comforttien tilalle uudet vakiot ja totesin että aktiivit pois pelistä ja takana venttiili naksutti. Lisäsin uudet diodit Ecuun ja ekan kerran neljän XM-vuoden aikana totesin tuon jousituksen olevan varsin loistava vakipalloilla!
Keskipallot suljettuna vakiot on kovat ja vähän häiritsee esim. tiukoissa kurveissa tai jarrutuksissa jos isoja töyssyjä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 21:09 

Viestit: 199
"siis vajoamisenestopallo näyttäs olevan, koska kori ei laske ennenkuin laittaa virrat päälle..?? ja jos 3 hlöä hyppää pois takapenkiltä, perä jää pystyasentoon jos virrat ei päällä, ei laske edes ns normi-ajoasentoon.....??"

Tuo virran päälle laitto ei vaikuta vajoamisen estoon mitenkään. Venttiilit ovat toiminnaltaan täysin paineesta riippuvia kapistuksia, ilman yhtäkään sähköliitosta.
Aktiiviventtiilit taas tarvitsevat virtaa ja jos niiden palloissa tai muuten kunnossa on jotain
sanomista, niin saattavat käyttäytyä jokseenkin ihmeellisesti.
Varsinkin jos keskipallot ovat aivan kaputt ja venttiili naksahtaa pehmeään tilaan hetken
käyttämiseen jälkeen, niin saattaa tulla "tonttiin" ja kovaa kun pallo ei ehdi täyttyä.
Ja noiden vajoamisenesto venttiilien rakenteelliset munaukset aiheuttavat sen männän/karan
jumittamista, jolloin ne eivät aivan oikein toimi ja sekoittavat korkeuden säätöä, aiheuttaen
jopa pientä hyppäämistä...

Tuon perän korkealle jäämisen voi aiheuttaa ihan yksinkertaisesti paskainen korkeudensäätö-venttiilikin tai sen vivuston laakeripisteiden juuttuminen.
On muuten ajotuntumaltaa kuin eri planeetalta jos tuo säätimen kara liikkuu niin kuin pitää.
Sillä on muutakin tekemistä kuin vain saada renkaat vaihdettua tai nousemaan ajoasentoon
käynnistyksen jälkeen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
aavistuksen pehmennetyllä CX:llä ajaneena XM Y3:n vakioalustakin on riittävän pehmeä, kunhan jousituksen ohjaus vaan toimii, eli menee pehmeään tilaan. Ja tietty pallot on muutenkin kunnossa...

XM:stähän ei ihan CX:mäistä saa, kun joustovarat on lyhyet verrattuna CX:ään



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 16.08.2011 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
cxtb2 kirjoitti:
XM:stähän ei ihan CX:mäistä saa, kun joustovarat on lyhyet verrattuna CX:ään


Tuo on kyllä paha puute XMmässä.
Kiehtoisi hirveästi modata CX H2:ksi käyttäen vielä ohkasia tre:n kallistuksenvakaajia..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 17.08.2011 00:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
XM CX:n palloilla = merisairaus :mrgreen:



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 17.08.2011 10:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Cikatti kirjoitti:
XM CX:n palloilla = merisairaus


Aamen, eikä meinaa oma ajokaista riittää kun auto muljuaa koko ajan heittojen mukaan sinne sun tänne.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 17.08.2011 11:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Millesime-91 kirjoitti:
joopa.....siis vajoamisenestopallo näyttäs olevan, koska kori ei laske ennenkuin laittaa virrat päälle..?? ja jos 3 hlöä hyppää pois takapenkiltä, perä jää pystyasentoon jos virrat ei päällä, ei laske edes ns normi-ajoasentoon.....??

Mulla 2.5td break tekee ihan samaa. Sen kai pitäisi pistää jousitus kovaan asentoon kun ovi avataan, mutta jostain syystä takapää ei tottele sitä.
Tuli aika metka tilanne kun katsastusmies katsoi valojen suuntauksen kone sammutettuna ja ovi auki. Perä nousi ylemmäksi ja valot näytti liian alas. Huomasin kyllä erheen siinä vaiheessa kun vastaantulevat rekat vilkutteli pitkiä...
Se miksi valot näytti väärin, selvisi siinä vaiheessa kun kaveri ajoi xm:n parkkiin ja mä pihalta huomasin että perä pomppaa ylös kun kuski poistuu autosta.
Se miksi kori tippuu alas kun virrat kytkee päälle, taitaa johtua ennemminkin aktiivijousituksen venttiileistä. Niiden toiminta taas on vähän hämärän peitossa edelleen.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 17.08.2011 23:30 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
"siis vajoamisenestopallo näyttäs olevan, koska kori ei laske ennenkuin laittaa virrat päälle..?? ja jos 3 hlöä hyppää pois takapenkiltä, perä jää pystyasentoon jos virrat ei päällä, ei laske edes ns normi-ajoasentoon.....??"




tarkoitus oli siis kuvata tilannetta , ku ajan parkkiin, sammutan moottorin, takapenkiltä kuorma poistuu--> perä nousee ja jää siihen ylempään asentoon...ilmeisesti useiksikin tunneiksi, en oo jääny seuraamaan. Sitte ku istun uudelleen ratin taakse, kori tietenki hieman vajoaa, mutta kun käännän virran päälle niin kori vajoaa KUNNOLLA, mut nousee tietenki sitte nopeasti taas kohdalleen kun kone käynnistyny.

enhän minä tietenkään edes tiedä, onko tässä 1999 2.5 TD:ssä mitään vajoamisenestopalloja ?? vai pelkästään pyöräpallot, aktiivipallot ja varaaja= siis yhteensä 7 kpl vai ??

Tää mahdollisen vajoamisenestopallon toiminta on hieman hämärän peitossa vielä, olisiko se siis tuossa tilanteessa toiminnassa, vai johtuuko tuo perän ylös jäänti parkkiin jätettäessä sen korkeussäätimen jumittamisesta ?? Eikös koneen sammuttua ja kuorman noustua kyydistä pois, korin pitäisi palautua ns norm. vakiokorkeuteen...??? kun kone käy, silloin maavara säätyy kyllä ihan oikein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 17.08.2011 23:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Se "vajoamisenestopallo" ei oikeasti vaikuta mitenkään vajoamisenestoon, vaan on takajarrupaineen varaajapallo...

Kun moottori sammutetaan, niin vajoamisenestoventtiilit sulkevat jousisylinterit irti muusta hydraulijärjestelmästä, korkeudensäätöventtiilin ja jousisylinterien väliltä, joten korkeudensäätötapahtuma ei pääse toimimaan ellei moottori ole käynnissä (tai oikeasti järjestelmä niin hyvä/toimiva/tiivis ettei paineet laske ja vajoamisenestoventtiilit pysy auki)...

Kuva
Tuossa yksi kuvatus hydrauliikkakaavioista aiheeseen liittyen, ja on tuohon kuvaan sattunut hieman tarinaakin mukaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM jousipallot
ViestiLähetetty: 18.08.2011 01:09 

Viestit: 65
Paikkakunta: Kouvola
OK kiitoksia infosta. :) kaikkea aina oppii uutta


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: