Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 13.02.2009 17:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
No ny se ärsyttävän vian XM:ään (Y3 V6 -94) iski. Työmatkalla alkoi ABS-valo himmeästi hehkua ja vähän päästä tietokone piippasikin, että "ABS out of use". Välillä valo paloi himmeämpänä, ja välillä taas kirkkaampana ja silloin tällöin tuli piippaus ja viesti ruudulle.

ABS:t kuitenkin toimivat moitteettomasti ja vika vaikuttaa lähinnä olevan tuossa tiedotuspiirissä. Näin päättelin himmeästä valosta ja toistuvista ajotietokoneen piippauksista, kun eikös "oikeassa" vikatilanteessa valo killitä kauniisti kirkkaana ja vroituspiippauksia tulee vain yksi (viesti tosin taisi jäädä ruudulle)?

Siis olisiko kenelläkään vinkkiä, mitä liitoksia tai piuhoja kannattaisi alkaa räpläämään? Sieltä repsikan jalkatilasta kaikki liitokset auki ja puts? Lisäksi tietty maadoitusten siistiminen?

Toinen ärsyttävä sähkövika on nopeusanturin signaalin hukkuminen hitaassa vauhdissa. Tämän huomaa ajotietokoneen näyttämästä valtavasta hetkellisestä kulutuksesta ja matalasta keskinopeudesta.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 13.02.2009 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Patenttivastaus: maadoitukset

Jos mahdollista kannattaa ensin lukea mitä absin ecu sanoo vikakoodiksi.

Mikäli anturipuolella on oikeasti vikaa, niin käytännön kokemusten perusteella epäilisin ensiksi etupään antureiden johtoliittimiä. Niihin pääsee käsiksi pyöränholvien kautta.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 13.02.2009 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuulostaa ABS:n ällirasian maadoitusvialta..? Siis sieltä vänkärinpuolen etukulman maadoituspisteen tietämiltä, kannattanee sieltä se tarkastelu aloittaa... ABS:n piuhoja ei kulje vänkärin jalkatilan kautta, sieltä ei siis tuota vikaa löytää voi...

Nopeustietoihin liittyviä vikoja kylläkin, sillä hanskalokeron alla on signaalinmuunnospurkki, jonne menee nopeusmittarin vaijerilla olevalta anturilta tieto josta sitten vahvistettu signaali jakautuu tarvittaviin paikkoihin. Voihan tuo purnukkakin olla jo "vanha ja väsynyt", kuulostaa mahdolliselta sellainenkin, mutta ensin voisi tarkistaa kyseisen purkin liitokset. Purkin tunnistaa helpoiten liittimestä jossa on yhdeksän pinniä, neljä toisessa rivissä (sähkönsyötöt ja anturin piuhat) ja viisi toisessa (ulostulot), sijainti keskuslukon purkin vieressä, kummatkin heti kun hanskalokeron pois ottaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 13.02.2009 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Kiitokset, täytyy alkaa noita tutkia. Pöljäähän se on tällaisia perusjuttuja kysellä, mutta jotenkin sitä kaipaa vertaistukea. Josko joku muukin olisi XM:n sähköjen kanssa joutunut joskus painimaan ;)

Onkos tuon signaalimuunnospurkin toiminnan tutkimiseksi mitään tehtävisä? Koitaa vaan toisella toimivaksi tiedetyllä?



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 13.02.2009 23:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
niko kirjoitti:
...jotenkin sitä kaipaa vertaistukea. Josko
joku muukin olisi XM:n sähköjen kanssa joutunut joskus painimaan ;)

Onkos tuon signaalimuunnospurkin toiminnan tutkimiseksi mitään tehtävisä? Koitaa vaan toisella toimivaksi tiedetyllä?

Vertaistukeapa hyvinkin..!

Joskus "vähän" on tullut painittua Xm:n sähköjen kanssa, mutta oikeasti on opinnot vasta alussa... Eikä niitä voi täysin koskaan oppiakaan, on sitä narua sen verran sinne vedetty...

Oskilloskooppi olis kiva kaveri, sillä näkis että minkälaista pulssia purkista ulos tulee nopeuden muuttuessa. Sitten jos pulssit häviää, niin vaihtoehdot on anturi, piuhat, tai purkki itse... Purkki on muistaakseni väsätty melko pitkälle "peruselektroniikalla", eli pitäis olla ihan entistettävissä kätevästi. Siis jos sieltä on vaikka joku kondensaattori väsähtäny, kuten vanhemmiten niille käydä voi (oireet viittais hieman sellaiseenkin), tämäkin vika löytyisi oskilloskoopilla purkkia mittaamalla ajon aikana (tai pöydällä)...

Nyt ei tuon purkin sisäkuvaa tähän hätään saa, mutta ehkä huomisen aikana sen saisin järjestettyä kun kävisin kämpän varastokoppia penkomassa. Siellä yksi sellainen oleman pitäisi, jota on jo tullut hieman tutkittua ja testattua. Jos vaikka kiinnostaisi..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 16.02.2009 11:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Nyt ei tuon purkin sisäkuvaa tähän hätään saa, mutta ehkä huomisen aikana sen saisin järjestettyä kun kävisin kämpän varastokoppia penkomassa. Siellä yksi sellainen oleman pitäisi, jota on jo tullut hieman tutkittua ja testattua. Jos vaikka kiinnostaisi..?

Jo vain kuvat kiinnostaa. Tietty myös ehjäksi tiedetty boksikin, josko jollakulla olisi sellaista tarjota lainaan tai ihan myytäväksi asti.

Muuten en tälle ole ehtinyt toistaiseksi mitään tekemään, kun on väärämmerkkinen tallissa hitsattavana. Aamulla kyllä toimi ABS:t loistavasti, mutta nopeussignaali taas välillä hukkui.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 16.02.2009 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Tästähän se perinteisesti alkaa. Purkki käsiin, piuhojen kanssa. Pieni mies on jo opetettu mukaan näihin leikkeihin...

Kuva
Tällainen se sitten lähemmin kuvailtuna on.

Kuva
Tuolta raottamalla se avautuu, molemminpuolin purkkia on vastaavat kynnet joita raottaa pitää...

Kuva
Jonka jälkeen sitten voikin vetää kuoren pois. Liittimen sisältävä kansiosa jää kiinteästi tuohon piirilevyyn kiinni. Ihan perus"maitokauppakomponentteja" nuo näyttävät olevan. Lähinnä keskittäisin tarmon noihin "sinisiin ja valkoisiin kuutioihin", ne ovat niitä mitkä väsyvät, pieniä kondensaattoreita ovat ja määrittelevät pulssintunnistukseen liittyviä asioita. Jos se kerran kuitenkin isommissa nopeuksissa antaa oikeanlaisia pulssitietoja, niin voisi olettaa että nuo mikropiirit kyllä ehjiä ovat, vaan jos ne "väsymään" alkaa niin niiden ylärajataajuus olisi se mikä ensin alkaisi heikentymään...

Kuva
Sama alta kuvailtuna. Tässäkin on kyllä hieman sanomista liittimen juotoksissa, sekä yhden kondensaattorin juotoksissa. Ne kyllä kannattaa tässäkin purnukassa läpi käydä, sekä uudelleenlakata ennen uutta käyttöönottoa... Voihan tietysti kylmäjuotoskin aiheuttaa tuota jännää käytöstä, mikäpä sen estäisi..?

Jos tuonne Joutsaan tulossa olit, niin voin tuon ainakin testattavaksi mukaan ottaa. Ihmetellään vaikka siellä sitten näitä. Jotain pientä askartelutarvikettakin vois raahata mukaan, jos vaikka yrittäis kurkistaa sinne siulla olevan purkin sisällekin..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 16.02.2009 13:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Jos tuonne Joutsaan tulossa olit, niin voin tuon ainakin testattavaksi mukaan ottaa. Ihmetellään vaikka siellä sitten näitä. Jotain pientä askartelutarvikettakin vois raahata mukaan, jos vaikka yrittäis kurkistaa sinne siulla olevan purkin sisällekin..?

Näillä näkymin en olisi tulossa. Tässä kyllä saisi aika monta kärpästä teurastettua samalla iskulla, jos lähtisikin XM:ttelemään.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 16.02.2009 15:23 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Siniset ja valkoiset konkat ovat polkoja, tai vastaavia. ei ongelmia. Sen sijaan lyytti, tuo musta lieriö valkein tekstein, saattaa olla kuivahtanut. Silloin sen kapasitanssi on tanssahdellut pois. Ja kylmä- ja väsyneet juotokset ovat hyviä syitä käydä juotokset uudelleen läpi. Väsyneitä juotoksia on esiintynyt mm. BX- Xantian keskuslukkoboxissa. Niiden releiden juotoksissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 16.02.2009 15:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Nuo lyytit on vain häiriöitä suojaamassa sähkönsyötössä, eivät aiheuta signaalitielle ongelmaa. Polkot sitä vastoin ovat pelkästään signaalia käsittelemässä, ja osaavat vanhentua nekin... Hyvään 15 vuoden ikään päästyään, oltuaan vaihtelevissa olosuhteissa, ei ole ollenkaan ennenkuulumatonta että niistäkin "aika jättää"...

Varsinkin kun ko. purkki sijaitsee lämpöputken kyljessä, siinä on runsaita lämmönvaihteluita aina kun kulkupeli käynnistellään...

Polyesterikonkkia, polkoja siis, on tullut varsin paljon vaihdeltua signaalitielle, musavermeisiin... Ja vain siksi että niihin on tullut ajan tuomaa arvojen ryömintää.



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 16.02.2009 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Siellä boksissa olikin joku käynyt jo ennen mua. Näin päättellen siitä, että kiinnitysklisujen vastapuolet oli kaikki särjetty...

Silmittelin pömpeliä tovin ja tältä siellä näytti:

Kuva

Kuva

En alkanut tuota nyt enempiä säätää, kunhan liittimet putsasin. Saapa nähdä, kuinka jatkossa pelittää. Ekalla koeajolla ainakin näytti keskivauhtia suunnilleen oikein.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 18.02.2009 09:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Löytyisikös keneltäkään tuon purkin liittimen pinnijärjestystä ja/tai muuta kaaviota? Jos vaikka viikonloppuna saisi elektroniikasta jotain ymmärtävän kaverin tuota ihmettelemään.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 18.02.2009 13:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Jos en aivan väärin muista ja tuosta viimeisestä kuvastakin/omasta auki olevasta purkista tulkitse, niin ylärivin pinnit ylhäältä alaspäin menis näin..:
+12v,
0v,
nopeusanturi
nopeusanturi

Alariville, eli sinne missä on viisi pinniä, on sitten jokainen oma erillinen Open Collector -ulostulonsa.

Kytkentää tuolle purkille pitää sitten tuijotella enempi, mutta ei ole mikään kamala paikka sitä tuosta löytää. Onnistuu vasta tosin siinä vaiheessa jos tuon "pikku apurin" saa jotenkin unten maille...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 21.02.2009 17:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Korjataas kytkennät oikeiks...Tässä kohdassa olis se muokkaustoiminto ihan kiva..!

Suoraan päästä katsottuna, siten että ylärivillä on neljä pinniä ja alarivillä viisi, vasemmalta oikealle:

+12v
nopeusanturi
nopeusanturi (tämä on kytketty maihin purkin sisällä)
0v

Tuli vahingossa kuvia lisää vastaan Xm:stä, joten niitä ihmetellessä sitten tämänkin purkin kytkennät tuli tarkastettua... Toivottavasti ei harmaita hiuksia aiheuttanut aiempi väärä tieto, vahinko se ei kuitenkaan aiheuta vaikka edellisen ohjeenkin mukaan sitä kytkenyt olisi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 21.02.2009 20:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Oskilloskoopilla tuota tänään ihmeteltiin, ja taidettiin tosiaan vääriä paikkoja tutkia. Selittääpähän sen, miksi kunnon signaalia ei saatu irti. Vaan eipähän tuo mitään, voihan sitä uudestaan yrittää :)

Isoimman ahdistuksen aiheuttaa se jäykkä kuskin etukulma. Mutta se onkin sitten toinen tarina ;)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 25.02.2009 20:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Vieläkin ABS-valo vilkahtelee, ja kone piippaa, kun en taas ole saanut itsestäni irti, että tuota tutkisi.

Mutta tuon nopeustiedon signaaliboksin vaihdoin toiseen ja ehkä se vähän paremmin toimi, mutta pätki kuitenkin. Ehkä nyt pätki on/off tyyppisesti, koskapa hetkellisen kulutuksen lukemat välillä hävisivät, eivätkä olleet valtavia, niin kuin ennen. Tokko kahdessa boksissa voisi samaa vikaa olla, joten ehkä ongelma on jossain muualla? Olikos tähän asiaan liittyviä liittimiä muita, kuin itse anturilla ja vahvistinboksilla?

JK. Pitkään H2 toimikin niin kuin pitää. Mutta tänään sitten taas tuo vauhtianturin signaalin pätkäiseminen sai jousituksen vikatilaan ja vikakoodina 24, vehicle speed sensor ;)

Onneks on uutet reteot :mrgreen:



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM, "ABS out of use"
ViestiLähetetty: 12.03.2009 12:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Nonniin, menee vähän ohi aiheesta, mutta tässä samassa topicissa kun on tuota H2 jäykistelyä selvitelty, niin menköön. Nyt on koeajelua n. 30km erilaisissa pätkissä takana, ja H2 ei ole mennyt enää vikamoodiin. Putsailin ja rassailin eilen kaikkien ECUjen liittimet ja siinä päällä olevan liittimen. Lisäksi putsailin vauhtianturin liittimen ja koska jotenkin piuha näytti kulkevan oudosti, niin käänsin vauhtianturin toisin päin (liitin alaspäin). Ja kas, nyt nopeussignaali tuntuu tulevan ihan oikein. Anturin kääntämisellä ei liene merkitystä(?), mutta liittimien rassailu taisi auttaa.

Testaaminen jatkuu.

JK. Niin, vieläkin tuo systeemi piippaa tuota ABS:ien muka-toimimattomuutta...



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: