Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian takajarrusatulat vääntyneet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6084
Sivu 1/7

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 11.10.2010 10:53 ]
Viestin otsikko:  Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Sanoivat huollossa että satulat on vääntyneet ja ne on vaihdettava. Uudet (käytetyt) on jo hommattu. Eilen katselin noita itse, ruiskutin crc:tä pultteihin ja junttureihein jotta aukeaisivat. Silmämääräisesti en kyllä näe noissa vanhoissa yhtään mitään vääntymistä :?

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.10.2010 11:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Jaa tukivarren ja satulan välissä hapettumaa? Siivous, tasotus, "tervaus" ja mahdollisesti toimii, jos ei ole pahaksi päässyt. Tuskin ne sentään vääntyneet ovat, vaikka tuskin sekään täysin mahdotonta on. Siellähän esiintyy lähinnä kahta mahdollista vääntöä: hydrauliikka vääntää satuloita levälleen ja jarrutus vääntää satulaa alaspäin. Jos satulanpuolikkaiden väleistä ei vuoda LHM:ää ja palat liikkuvat hyvin, niin tuskin siellä mahdotonta levälleenvääntöä on ainakaan tapahtunut. Jos palat ovat oikeassa kohdassa levyyn nähden (navan keskeltä säde palan ylä- ja alaulkoreunaan sama), niin tuskinpa sitten on alaspäinkään kauheasti väännetty.

Kirjoittaja:  svc [ 11.10.2010 11:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Otatko valokuvia ennen purkua? Kiinnostaisi kovasti nähdä mistä on kyse.
Kyllähän alumiini (tjsp) voi antaa myöten ajanmittaan.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.10.2010 14:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Voihan se alumiini toki antaa myöten, eikä siihen varmasti kummoista tarvita. Mutta jos on satula ihan käyttökelvottomaksi vääntynyt... Pienellä miettimisellä sellainen mahdollisuus tuli mieleen, että on päästetty satula hapettumaan liitospinnasta niin huonoon kunoon, että on sen takia ollut jo merkittävästi vinossa levyyn nähden ja jarruttaessa on painanut satulaa vinoon.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 11.10.2010 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

vehon mukaan satula vinossa ja palat ei ota kunnolla. Otan kuvia!

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.10.2010 15:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Satula vinossa kuulostaakin jo ihan mahdolliselta vialta.

Kirjoittaja:  black_van [ 11.10.2010 19:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Tosin tuo voi viitata hyvinkin hapettumaan. Oliha tuossa xantiassakin sama ongelma joka sitten osoittautui hapettumaksi

Kirjoittaja:  ipo [ 11.10.2010 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Ei ne varmaankaan ole vääntyneet. Satulan ja kiinnitysrungon välissä vain on hapettumaa. Tällöin jarrupalat ottavat vain toisesta reunasta kiinni jarrulaikkaan jarruttaessa. Satula vain irti, kiinnityspinnat raaputetaan puhtaaksi ja laitetaan väliin kupari tai alumiinitahnaa. Pitäisi toimia jälleen kunnolla.

Olen huomannut merkkihuollossa, ettei uudemmat asentajat enää osaa korjata Xantiaa ja vanhemmat eivät enää muista miten niitä korjattiin...

Kirjoittaja:  Jeth [ 11.10.2010 22:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Tuo on lähes jokapäiväinen ongelma vielä C5:ssakin, eli kuten aiemminkin on sanottu, jarrusatulan ja tukivarren väliin tulee hapettumaa, joka sitten "vääntää" satulaa vinoon/lähemmäs jarrulevyä.

Satulan pultit auki ja kunnollinen putsaus

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.10.2010 07:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

ipo kirjoitti:
kupari tai alumiinitahnaa.
Kuparikin täyttää varmasti sen välin niin hyvin, ettei sinne pahemmin happea ja vettä pääse eli sinänsä toimii varmasti, mutta jos on tuota alumiinitahnaa käytössä, niin ennemmin vaikka sitä alumiinin ja raudan rajapintaan.

Kirjoittaja:  Eki [ 12.10.2010 09:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Nuo mömmöt kestävät aikansa, mutta kannattaa niitten lisäksi laittaa sähköisessä mielessä eristekin, esimerkiksi kiillelevyä, korttilakkaa tms...

Kirjoittaja:  psjääkäri [ 13.10.2010 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Joo, satulat vääntyneet, v***t. Hapettumaa välissä 95% varmuudella. Palikat irti ja putsaus ja vaikka Ekin aineita väliin. Minä olen laittanut "mustaa mömmöä". Niin ja uusia pultteja kannattaa varata messiin kun asentelee.

Kirjoittaja:  RPekka [ 13.10.2010 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

psjääkäri kirjoitti:
uusia pultteja kannattaa varata messiin kun asentelee.

127 mm pitkää M9-kierteistä ruuvia vaan on hitsin huono löytää RobinHoodeista ja muista kilopultteja myyvistä liikkeistä. BX:n takasatuloitten ruuveja olen pyrkinyt ottamaan talteen aina kun olen muistanut.

Kirjoittaja:  idefix [ 13.10.2010 21:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

RPekka kirjoitti:
psjääkäri kirjoitti:
uusia pultteja kannattaa varata messiin kun asentelee.

127 mm pitkää M9-kierteistä ruuvia vaan on hitsin huono löytää RobinHoodeista ja muista kilopultteja myyvistä liikkeistä. BX:n takasatuloitten ruuveja olen pyrkinyt ottamaan talteen aina kun olen muistanut.


Itse törmäsin tuohon pultti pituusongelmaan kesällä kun vaihdoin xantian takapyörän laakereita. Satulaa irrottaessani tietysi napsahti pultit poikki, kaikesta liottelusta ja lopuksi lämmittelystä huolimatta. Xantiassahan alkuperäiset satulan pultit ovat pidempiä mitä nämä standardit 120 mm pultit ovat, joten ongelmaa on yrittää etsiä m8 tai m 10 pulttia pidempänä kuin tuo 120 mm. Minä tein niin, että porasin tuon katkenneen pultin jämän varovasti pois ja hitsattiin normaaliin metritavaraan mutteri toiseen päähän ja mitattiin sopiva pituus metrijengalle lukkomutteri paikalleen ja parempi peli on kuin tehtaan tekemä.
Xantian satulan pultit mahdollistavat tällaisen ns: läpipultti mahdollisuuden, tilaa muttereille on yllinkyllin molemmissa päissä.
Tovottavasti osasin selittää ymmärrettävästi :)

Siis osta metritavarana m 8 jenkaa poista katkennut pultin jämä ja tai vaikka alkuperäinen ja poraa satulan pulttien reiät sopiviksi esim m 8 jenka tangolle ja a vot :mrgreen:

Kirjoittaja:  ealab [ 13.10.2010 22:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Metrijenkassa olisi huomioitava teräslaatu, että olisi samaa, kuin orkinaalipultitkin, 8.8? Jos siitä huolimatta törmäilee ja vaktark. löytää DIY-pultteja......Tuo M9 lienee optimaalinen lujuuden ja painon-/materiaalisäästön kannalta, 10 liian paksu, 8 liian hentoa....

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.10.2010 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

psjääkäri kirjoitti:
Niin ja uusia pultteja kannattaa varata messiin kun asentelee.
Eikö muka riitä, että ne vanhat kiinnitysruuvit pyörittelee kierrepakalla läpi?

Kirjoittaja:  idefix [ 13.10.2010 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

ealab kirjoitti:
Metrijenkassa olisi huomioitava teräslaatu, että olisi samaa, kuin orkinaalipultitkin, 8.8? Jos siitä huolimatta törmäilee ja vaktark. löytää DIY-pultteja......Tuo M9 lienee optimaalinen lujuuden ja painon-/materiaalisäästön kannalta, 10 liian paksu, 8 liian hentoa....


Enpä ole mikään insinööri tai asiantuntia, mutta väittäisin kuitenkin että esim m8 metrijenka on käytännössä ihan yhtä lujaa tavaraa kuin m9. Eli käytännön elämässä lujuus kysymys on teoreettinen. Varmasti joillain matemaattisilla kaavoilla saadaan todistettua tämäkin asia todeksi, mutta käytännöelämässä on yks hailee millainen pultin kemiallinen seos on. Eiköhän sen teräksen laatu ratkaista siellä valimossa, eikä siinä että minkä kokoista jenkaa tullaan tiettyyn metallitappiin tekemään.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 13.10.2010 22:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Kierretangot lie yleensä lujuusluokkaa 6, enpä tahtoisi ajaa idefixin korjaamalla Xantialla. Jarruosissa on kuitenkin parempi luottaa siihen tehtaan insinööriin, kuin korvata osa pienemmällä ja heikommalla "vaikka sen voi laskemalla todistaa huonommaksi" vai miten se oli. Ja se alkuperäinen M9 on KOVAA kamaa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.10.2010 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

noinhan se PITÄISI olla ,mutta mällin sattuessa vaikka et ite olisikaan syntipukki käy vak,hlö:t sun muut omaiset kimppuusi kehittelemällä teorian sopimattomista satulan pulteista. ja sillä verukkeella voidaan evätä korjaus kustannukset.
ne satulan pultit ovat kovempaa tavaraa kun perinteinen 8.8 . en oo kattonu aikoihin mikä on kovuus.
mutta pulttien pitäisi lähteä kyllä liikkeelle kun ottaa yleistyökalun = vasara ja koputtelee sillä reippaasti siihen pulttien ympäristöön ja päähän ennen vääntö yritystä. se pillittäminen ei oikein pure hapettumaan toisin kuin ruosteeseen. tosin alumiinisatula laajenee kyllä reippaammin kuin rauta.

Kirjoittaja:  idefix [ 13.10.2010 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

laakeri kirjoitti:
psjääkäri kirjoitti:
Niin ja uusia pultteja kannattaa varata messiin kun asentelee.
Eikö muka riitä, että ne vanhat kiinnitysruuvit pyörittelee kierrepakalla läpi?


Mulla ei ainakaan riitänyt, kun pultti katkesi satulaan eli siihen normaalin pultin kierteeseen. Kyllä se tumppi piti varovasti poraten sieltä poistaa. Ja kyllä muuten xantun satuloissa riittää porausvara vaikka m 10 jengalle/pultille. Kun ei löydy yli 120 mm pultteja noita kokoja ei ainakaan täältä länsirannikolta. Luulen, että xantian orkkis pultin pituus on 176 mm x m9 tai ainakin pirun liki sellaisia ei vaan kiloruuveista kyllä löydy.

Kirjoittaja:  Tankkitäyteen [ 13.10.2010 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Mikähän on toimivin tapa saada Xantun takajarrujen (Satula -tukivarsi) pultit irti? Voiko kuumentaa, aikaa liotella kyllä on, kelpaisko vaikka polttoöljy? Vasta neljä Xantiaa pihassa.

Kirjoittaja:  Croisette [ 13.10.2010 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Jarrusatulan pultti on muistaakseni 12.9? tai ainakin 10.9, ja siis M9 kokoa, eli aikaspaljon lujempaa kuin M8 kierretanko?

Ja aikas usein ne jarrusatulan pultit katkeaa, kun niitä koittaa aukoa, se johtuu siitä, kun ne satulat ovat vinossa, niin pulteissakin on hirvittävä rasitus :(

Kirjoittaja:  idefix [ 13.10.2010 22:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Kaapelimies kirjoitti:
Kierretangot lie yleensä lujuusluokkaa 6, enpä tahtoisi ajaa idefixin korjaamalla Xantialla. Jarruosissa on kuitenkin parempi luottaa siihen tehtaan insinööriin, kuin korvata osa pienemmällä ja heikommalla "vaikka sen voi laskemalla todistaa huonommaksi" vai miten se oli. Ja se alkuperäinen M9 on KOVAA kamaa.


Sorry nyt vaan, mutta tuo on nyt taas sitä teoreettista huuhaata jota yrität syöttää. Taidat olla yksi niistä, jotka vannovat vain originaali ja merkkiliikkeiden osien myynninedistämikampanjaan. Tässä maassa ajetaan kymmenillä ellei jopa sadoilla tuhansilla autoilla joissa ei ole varaosina alkuperäisten osien kaltaisia varaosia. Ja ihan yhtä hyviä ja katsastettuja pelejä ovat kuin kalliimmilla varaosilla varustetut autot. Se ettet haluaisi ostaa minulta autoa, se on ihan oma ongelmasi, voi olla etten sinulle edes myisi peliäni mistään hinnasta. :evil:

Kirjoittaja:  avbx [ 13.10.2010 23:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Jarrusatulan kiinnitys on vastaava kuin laippaliitos. Pulteilla vedetään satula tukivarteen kiinni tietyllä voimalla ja satulan ja tukivarren välinen kitka pitää satulan kiinni. Pultti kestää huonosti leikkausvoimaa ja siksi löystyneestä liitoksesta pultit katkeaa. Kovien pulttien käyttö on tietysti viisasta tuon turpoamisen vuoksi ja tehtaan insinööriä on muutenkin hyvä uskoa. Kyllä niitä optimoidaan ja lasketaan. Luultavasti M8 on ollut liian vähän ja M10 liikaa. Siksi siellä on tuo omituinen M9.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 13.10.2010 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian takajarrusatulat vääntyneet

Erikoisia ratkaisuja käytetään yleensä siksi (erikoiskannat esim etujarrusatulassa, kierteet esim. turvavyössä) että sitä ei korvattaisi heti sillä markettipultilla joka ei paikassa kestä. Tällä yritetään ehkäistä sitä että joku tietämättään muuttaa osan rakennetta siten ettei se enää kestä alkuperäisen suunnitelman mukaisia voimia.

Sivu 1/7 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/